Europees geld TEN-T mogelijk voor havens Nijmegen en Tiel

Ontwikkeling van binnenhavens in Nijmegen en Tiel is mogelijk met Europees geld, stelden Europarlementariërs Peter van Dalen (Christen Unie) en Corien Wortmann-Kool (CDA) vrijdag tijdens een werkbezoek aan deze binnenhavens in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). Ze werden rondgeleid door Gelders gedeputeerde en NVB-voorzitter Marijke van Haaren.

In
Europa wordt momenteel gewerkt aan het Europese transportfonds TEN-T
voor de periode 2014-2020. Dit fonds moet zorg dragen voor
een optimaal infrastructuurnetwerk in Europa, waarin havens een
belangrijke schakel zijn voor het vervoer over water. Om dit netwerk aan
te leggen is Europese co-financiering beschikbaar, naast de bijdragen
die lidstaten zelf moeten doen om de infrastructuur
aan te leggen. Van Dalen en Wortmann verwachten dat het mogelijk is voor
havens, zoals Nijmegen en Tiel, hier deel van uit te maken.
Volgens
Van Dalen spelen havens in het achterland, zoals die van Nijmegen en
Tiel, een cruciale rol in het Europese vervoersnetwerk: ‘Binnenhavens zorgen ervoor dat de goederen die in de grote zeehavens
binnenkomen, snel en soepel verder worden vervoerd. Neem Rotterdam, waar
de A15 helemaal vol staat. Als de goederen daar op een binnenvaartschip
worden geladen kunnen ze zo naar Tiel of
Nijmegen worden gebracht en van daaruit verder. Rotterdam kan zelfs niet
zonder de Nederlandse binnenhavens.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Europees geld TEN-T mogelijk voor havens Nijmegen en Tiel | Schuttevaer.nl

Europees geld TEN-T mogelijk voor havens Nijmegen en Tiel

Ontwikkeling van binnenhavens in Nijmegen en Tiel is mogelijk met Europees geld, stelden Europarlementariërs Peter van Dalen (Christen Unie) en Corien Wortmann-Kool (CDA) vrijdag tijdens een werkbezoek aan deze binnenhavens in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). Ze werden rondgeleid door Gelders gedeputeerde en NVB-voorzitter Marijke van Haaren.

In
Europa wordt momenteel gewerkt aan het Europese transportfonds TEN-T
voor de periode 2014-2020. Dit fonds moet zorg dragen voor
een optimaal infrastructuurnetwerk in Europa, waarin havens een
belangrijke schakel zijn voor het vervoer over water. Om dit netwerk aan
te leggen is Europese co-financiering beschikbaar, naast de bijdragen
die lidstaten zelf moeten doen om de infrastructuur
aan te leggen. Van Dalen en Wortmann verwachten dat het mogelijk is voor
havens, zoals Nijmegen en Tiel, hier deel van uit te maken.
Volgens
Van Dalen spelen havens in het achterland, zoals die van Nijmegen en
Tiel, een cruciale rol in het Europese vervoersnetwerk: ‘Binnenhavens zorgen ervoor dat de goederen die in de grote zeehavens
binnenkomen, snel en soepel verder worden vervoerd. Neem Rotterdam, waar
de A15 helemaal vol staat. Als de goederen daar op een binnenvaartschip
worden geladen kunnen ze zo naar Tiel of
Nijmegen worden gebracht en van daaruit verder. Rotterdam kan zelfs niet
zonder de Nederlandse binnenhavens.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer