Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Heropening Apeldoorns Kanaal steeds dichterbij

APELDOORN

Het traject Hattem-Heerde van het Apeldoorns Kanaal moet tussen nu en 2015 bevaarbaar worden gemaakt voor kleine motorjachten. Dat is het streven van de Stichting Apeldoorns Kanaal in het nieuwe beleidsplan 2011-2015.

Het vijfde en zesde pand van het kanaal moeten daarvoor worden gebaggerd en de bruggen op dit traject moeten weer beweegbaar worden gemaakt.  Een aantal eenvoudige aanlegplaatsen en  een formele aanwijzing als vaarweg, zodat een vaarwegbeheerder kan worden aangewezen, maken het plaatje af. De Stichting wil proberen Wapenveld in 2014 bereikbaar te krijgen voor de recreatietoervaart vanaf de IJssel. De gemeente Hattem heeft al een aantal maatregelen getroffen voor de bevaarbaarheid van het zesde pand. Gemeenten en provincie hebben de afgelopen jaren al zo’n 11 miljoen euro geïnvesteerd in het kanaal.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)
  • Arno

    Mooi plan, wordt gelijk de beroeps en binnenvaart gescheiden en het bespaard de opvaart vele liters gasolie en het is heel leuk varen via dat kanaal, zo liggen er in Nederland nog meer kanalen, welke zo weer in gebruik kunnen voor de recreatie vaart, zij het met wat aanpassingen aan later aangelegde vaste bruggen, zo ook b.v. het Kanaal door Voorne is helaas (nog) niet in beeld om te heropenen, dit kanaal zou mooi de beroepsvaart op de Oude Maas vrijwaren van veel pleziervaart met bestemming Hellevoetsluuis c.q. Haringvliet en de pleziervaart zou een mooie rustige korte vaarweg hebben naar het Haringvliet.

  • Erik

    Ik lees dat de Hallsebrug een vaste brug wordt van 3,00 m hoog.
    Daarmee weten we nu dus de ‘maat’ van het kanaal.

    Het kanaal is ooit gegraven voor vrachtschepen. Dat waren schepen tot zo’n 200 ton laadvermogen, en minimale doorvaarthoogtes van 3,50 – 4,00 m.
    Een deel van die oude vrachtschepen zijn er nog.
    Ze zijn, net als het kanaal, met veel geld en moeite gerestaureerd.

    Door nu de maximale doorvaarthoogte op 3,00 m te stellen, kunnen de schepen waarvoor het kanaal gegraven was, er nooit meer komen.

    Zonde.

  • Ed Landsmeer

    Het is gewoon kortzichtigheid geweest om het kanaal niet bevaarbaar te houden even als de Dedemsvaart en inderdaad kanaal A/N.Nu kost het veel geld.en als we zouden denken als M.V.was er allang niks meer te varen,belasting betaal je als je iets verdiend hebt,niet verwarren met soc.prem.

  • b.v.

    Schitterend plan. En dat met die snelweg moet je altijd met een aquadukt oplossen. Kost iets meer maar je bent er overal vanaf. Geen verkeersoponthoud en onbeperkte doorvaarthoogte.
    In Friesland passen ze dit ook steeds meer toe. Geweldig.

  • Johan

    @matroosvincent: Blijkbaar woon je niet bij Apeldoorn in de buurt (ook al beweer je van wel), dan had je geweten dat de A15 helemaal daar niet komt. Het gaat namelijk om de A50 (Schuttevaer heeft het verkeerd overgenomen). Er zijn op dit moment 2 plannen, of de weg gaat 2 meter omhoog, of er komt een verdiept pand.

    Het is juist een goed plan, kanaal ligt er al en het zal een ideaal milieuvriendelijk alternatief worden voor de IJssel. Ik vaar daar graag, maar ben al eens door slecht weer gedwongen om terug de IJssel op te varen en dat is met een motorjacht geen pretje. Het Apeldoorns Kanaal zou ik dan direct pakken, is alleen het stuk Dieren naar de IJsselkop stroom tegen.

  • hans kouwenberg

    Goed plan juist! Scheiding beroepsvaart-pleziervaart op de Geldersche IJssel, aanwinst voor de watersport, en het kost BIJNA NIETS (omdat een groot deel van het kanaal er al ligt!).

    Eenzelfde kanaaltje ligt er trouwens tussen Almelo en Nordhorn. Moeten ze OOK maar weer eens open maken!

  • matroosvincent

    Een bizar en geld verslindend plan. En dat allemaal voor wat motorjachten? Ik kan mij niet voorstellen dat er echt mensen zijn die dat werkelijk een goed plan vinden. Wat wordt het een ophaalbrug in de A15? En alle apeldoorn zélf wat gaat daar gebeuren???? Daar is geen enkele brug meer herkenbaar als brug. Laten we dat gewoon zo houden.

    En laten wij ons vooral eindelijk eens gaan concentreren op knelpunten zoals bij leiden, waar de kruising tussen autoweg en waterweg enorme dagelijkse problemen opleveren in het dorp die naijlen op de A4 met als resultaat een dagelijkse file.

    Nee ik wil geen belasting betalen om voor mijn deur aan de wal superzware voorbij te zien varen op het Apeldoornse kanaal en heb ook op de lokale partij gestemd die voorstander waren van dat bizarre plan

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook