Extra mannetje voor aardlekschakelaar

Er komt op vrijdag en zaterdag tussen 17 en 19 uur extra personeel om problemen van de binnenvaart met de walstroom in de Rotterdamse haven op te lossen. Dat is de uitkomst van het overleg dat Jan Kruisinga vorige week namens Koninklijke Schuttevaer, CBRB en BBU voerde met vertegenwoordigers van het Havenbedrijf Rotterdam en Eneco.

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Prachtig die walstroom, alleen er wordt practisch geen gebruik gemaakt, De schippers moeten eerst contact opnemen, die doet de kast van slot,en bij vertrek, moeten ze weer contact opnemen, schippers die s-morgens vroeg willen vertrekken ?>? dat werkt niet, wij wonen er vlak bij en hebben er zicht op, ZONDE VAN DEZE INVESTERING.

    Geplaatst door: Anton Hop op
  • Dirk,

    Bij jou lukt het technisch blijkbaar wel, maar met onze installatie van 1989 niet. In Groningen heb ik het 3 weken geleden nog geprobeerd maar ook daar lukte het niet. Ondanks het feit dat je de aardlekschakelaar zelf kan bedienen, moet de sluismeester hem wel op afstand resetten. En als de sluis niet bediend wordt lukt dat dus ook niet.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Het lijkt er op dat vele Gemeenten een eigen beleid voeren met het kiezen van type stroomkasten en het gebruik daar van.

    Waarom doen ze dit?

    Waarom kijken ze eerst niet even hoe het elders werkt,en wat de voor en nadelen hiervan zijn.

    Groningen, beneden de oostersluis staan stroomkasten die heel goed werken en waar bij je zelf bij de aardlekschakelaar kan.

    Wethouder mr.Vissers had toendertijd een voorstel om te kijken of met een verhoging van het havengeld,de stroom niet gratis kon geleverd worden.

    Dat was volgens mij de oplossing,want als we ergens voor betalen moeten,willen we er ook wat voor terug.
    Dan had de stimulans veel meer geweest als nu om stroom te pakken.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Dag Jan,

    Ik waardeer het enorm dat jij je altijd zo inzet voor de belangen van de ondernemers in de binnenvaart. Dat wordt door velen onder ons nog weleens vergeten. Maar op het punt van walstroom kan ik het niet altijd met je eens zijn. Technisch is het een lastig verhaal, dat je ook niet met een extra mannetje kan oplossen. Gooi die aardlekschakelaar er tussen uit en de Maashaven stroomt weer vol. Zelf heb ik laatst 6 weken gelegen in een mooi Nederlands plaatsje aan de walstroom en dat koste me 105 euro in de week, maar wel zonder aardlek. Die had ik er even tussen uit gehaald. Dat mag niet maar het werkte wel. Geld speelt niet altijd een rol. Verder zou ik zeggen doe je best Jan en stel je wat harder op in deze kwestie.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • mijn eigen aardlekschakelaar (30 ma) is er in de afgelopen 15 jaar een keer of 3 uit gegaan, in alle gevallen omdat ik een snoer in het water liet vallen.
    Nietemin is het mij bij de vorige generatie walstroomkasten die ook 30ma aardlekschakelaars hebben nooit gelukt om zomaar een verbinding te maken.
    Alleen met een “total makeover” van mijn installatie (de twee parallel gekoppelde victron 3000w combi´s losmaken en de een als acculader op de walstroom, de andere alsomvormer voor het boordnet)lukte dat tot nu toe.
    Misschien is mijn 30ma een andere 30ma als van walstroom.nl? In Helmond (gratis) en Zaandam(gratis)werkt het zonder voorgaande verbouwing wel, ondanks dat ook daar een 30ma aardlekschakelaar in de kast zit (die je wel zelf kunt resetten, net als in +/- 5 miljoen woonhuizen waar het kennelijkook niet verboden is).

    Het is overigens niet echt moeilijk om stekerverbindingen (spat)waterdicht te krijgen. Een supermarktzakje en wat tape is al genoeg. Beter zijn natuurlijk IP65 stekers die je in elkaar schroeft

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • @Roel,
    dit is je voornaam neem ik aan, de mijne is Pjotr, kan ik ook niet veel aan doen.
    En zeker waardeer ik Dhr Goudriaan voor het volledig ondertekenen, maar zoals vaker aangegeven, aan telefonisch gezeur na een reactie heb ook ik geen zin, sorry.
    In principe geef ik je wel gelijk.
    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Op sommige plaatsen kan je wel als schipper de aardlek resetten dus daar is geen wettelijk verbod voor.
    Dan kan het overal toch.
    Aardlek gaat er nu meestal uit in een regenbui door natte stekkers bv.

    Geplaatst door: ed op
  • ik werd blij verrast toen ik nog geen uur na mijn storingsmelding in Amsterdam (Veemkade) een telefoontje kreeg van de monteur. Een vorige melding, 14 dagen eerder had nog geen merkbare reaktie opgeleverd.
    Weliswaar duurde het nog een uur voor de monteur de laatste 200 meter had afgelegd ,(van de Verbindingsdam via de Westerdoksdijk) waren ook voor hem de hydraulische paaltjes in het wegdek een onneembare hindernis, hij was er toch maar, helemaal uit Amersfoort. (hoezo milieu?)
    Toen ik over zijn schouder meekeek bij het resettenvan de aardlekschakelaar zag ik dat de verklaring voor 3 weken storingsvrije levering van energie zat in het fei dat deze nieuwe
    kasten met een 300ma aardlekschakelaar.
    Industrieele levering avant-la-lettre kennelijk.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Het gaat een stukje de goede kant op zegt dhr.
    Kruisinga.
    De tot standkoming van de pilot walstroom,is in samenspraak gedaan met KantoorBinnenvaart. Op zich een geweldig product. Er zitten in zo,n project altijd sporen waar het technisch verkeerd kan gaan. Deze problemen moeten we dan zien op te lossen,maar soms zal je dan een keer met de vuist op tafel moeten slaan, en daar ontbreekt het dan aan. Hoe kun je nu acoord gaan als vertegenwoordiger, met deze situatie(aardlek). Dhr. Kruisinga moet dan zeggen, dit is onwerkbaar en hier gaan we niet mee accoord.
    Terwijl Utiliq vorig jaar oktober zelf heeft verklaard,tegen weekblad, schuttevaer, dat zij een structureel probleem hebben met de aardlekschakelaars. Utilq heeft ook verklaard dat zij de walstroom niet 24 uur per dag kan garanderen omdat de aanrijtijd voor storingen te groot is. Er mocht dan ook worden vastgesteld dat walstoom niet verplicht kan worden gesteld, omdat de levering niet gegarandeerd word.
    Utiliq verklaarde ook nog dat in het weekend, in sommige gevallen een aardlek resetten door de storingdient(citytec) eu. 300,00 of meer kost.
    Utiliq wil over gaan naar een ander type aardlek,
    nl. een aardlek die zich bijvoorbeeld na 2 min. reset, maar hiet was geen geld voor.
    Ik vind dat KB of nu BBU nu eens wel met de vuist op tafel moet slaan, door te zeggen, wij hebben onwerkbare kasten en daardoor kunnen wij niet langer de verplichting op ons nemen om walstroom
    af te nemen.

    Geplaatst door: a.le cessie op
  • Pjotr ? ?
    De heer D Goudriaan kan tenminste zijn EIGEN NAAM
    Schrijven en gebruikt geen pseudoniem !! Dit kan je hem
    Alleen maar prijzen !

    Geplaatst door: Roel op
  • Ik ga maar niet reageren op de schrijfwijze van Dhr Goudriaan, hij zal ongetwijfeld een goed schipper zijn.
    (Misschien uw eigen tekst eens nalezen).

    Maar zijn opmerking dat schepen NA 1990 in orde zijn suggereerd dat oudere schepen dat niet zijn, en dat slaat weer nergens op, immers deze schepen moeten evenzogoed aan SI en andere keurings-eisen voldoen.
    Daarnaast hebben ook deze eigenaren geen zin om elke dag(of dagdeel) storingen op te moeten lossen.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • meneer kruisinga dat bij dolderman geen problemen zijn had ik al gehoord.
    maar uw moet gewoon tegen havembedrijf rotterdam zeggen dat wij een bedrijf dus ook bedrijf kasten
    anders moet je gewoon zoon man eens op een schip laten kijken.
    ik ben van overtuicht dat schepen na 1990 dewoon in orde de meeste met klase. en een elextrische instalatie gekeurd de S I .met stempel
    wie zit er dan fout de leveransier de kasten.
    geen navraag gedaan met wat voor instalatie.
    waar de kasten aan moeten voldoen.
    moet gewoon 24 uur perdag stroom uit die kast kommen. ZONDER TWIJFELS DAT HEB IK AANBOORD OOK GEEN LAST VAN.niet bang zijn van aard lek zekering
    ander zetten ze bij elke kast een mannetje.voor de
    aardlek zekering.waar verplicht van afname is ook verplicht van leveren.en dat vergeten ze .

    Geplaatst door: d goudriaan op

Reageer

Extra mannetje voor aardlekschakelaar | Schuttevaer.nl

Extra mannetje voor aardlekschakelaar

Er komt op vrijdag en zaterdag tussen 17 en 19 uur extra personeel om problemen van de binnenvaart met de walstroom in de Rotterdamse haven op te lossen. Dat is de uitkomst van het overleg dat Jan Kruisinga vorige week namens Koninklijke Schuttevaer, CBRB en BBU voerde met vertegenwoordigers van het Havenbedrijf Rotterdam en Eneco.

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Prachtig die walstroom, alleen er wordt practisch geen gebruik gemaakt, De schippers moeten eerst contact opnemen, die doet de kast van slot,en bij vertrek, moeten ze weer contact opnemen, schippers die s-morgens vroeg willen vertrekken ?>? dat werkt niet, wij wonen er vlak bij en hebben er zicht op, ZONDE VAN DEZE INVESTERING.

    Geplaatst door: Anton Hop op
  • Dirk,

    Bij jou lukt het technisch blijkbaar wel, maar met onze installatie van 1989 niet. In Groningen heb ik het 3 weken geleden nog geprobeerd maar ook daar lukte het niet. Ondanks het feit dat je de aardlekschakelaar zelf kan bedienen, moet de sluismeester hem wel op afstand resetten. En als de sluis niet bediend wordt lukt dat dus ook niet.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Het lijkt er op dat vele Gemeenten een eigen beleid voeren met het kiezen van type stroomkasten en het gebruik daar van.

    Waarom doen ze dit?

    Waarom kijken ze eerst niet even hoe het elders werkt,en wat de voor en nadelen hiervan zijn.

    Groningen, beneden de oostersluis staan stroomkasten die heel goed werken en waar bij je zelf bij de aardlekschakelaar kan.

    Wethouder mr.Vissers had toendertijd een voorstel om te kijken of met een verhoging van het havengeld,de stroom niet gratis kon geleverd worden.

    Dat was volgens mij de oplossing,want als we ergens voor betalen moeten,willen we er ook wat voor terug.
    Dan had de stimulans veel meer geweest als nu om stroom te pakken.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Dag Jan,

    Ik waardeer het enorm dat jij je altijd zo inzet voor de belangen van de ondernemers in de binnenvaart. Dat wordt door velen onder ons nog weleens vergeten. Maar op het punt van walstroom kan ik het niet altijd met je eens zijn. Technisch is het een lastig verhaal, dat je ook niet met een extra mannetje kan oplossen. Gooi die aardlekschakelaar er tussen uit en de Maashaven stroomt weer vol. Zelf heb ik laatst 6 weken gelegen in een mooi Nederlands plaatsje aan de walstroom en dat koste me 105 euro in de week, maar wel zonder aardlek. Die had ik er even tussen uit gehaald. Dat mag niet maar het werkte wel. Geld speelt niet altijd een rol. Verder zou ik zeggen doe je best Jan en stel je wat harder op in deze kwestie.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • mijn eigen aardlekschakelaar (30 ma) is er in de afgelopen 15 jaar een keer of 3 uit gegaan, in alle gevallen omdat ik een snoer in het water liet vallen.
    Nietemin is het mij bij de vorige generatie walstroomkasten die ook 30ma aardlekschakelaars hebben nooit gelukt om zomaar een verbinding te maken.
    Alleen met een “total makeover” van mijn installatie (de twee parallel gekoppelde victron 3000w combi´s losmaken en de een als acculader op de walstroom, de andere alsomvormer voor het boordnet)lukte dat tot nu toe.
    Misschien is mijn 30ma een andere 30ma als van walstroom.nl? In Helmond (gratis) en Zaandam(gratis)werkt het zonder voorgaande verbouwing wel, ondanks dat ook daar een 30ma aardlekschakelaar in de kast zit (die je wel zelf kunt resetten, net als in +/- 5 miljoen woonhuizen waar het kennelijkook niet verboden is).

    Het is overigens niet echt moeilijk om stekerverbindingen (spat)waterdicht te krijgen. Een supermarktzakje en wat tape is al genoeg. Beter zijn natuurlijk IP65 stekers die je in elkaar schroeft

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • @Roel,
    dit is je voornaam neem ik aan, de mijne is Pjotr, kan ik ook niet veel aan doen.
    En zeker waardeer ik Dhr Goudriaan voor het volledig ondertekenen, maar zoals vaker aangegeven, aan telefonisch gezeur na een reactie heb ook ik geen zin, sorry.
    In principe geef ik je wel gelijk.
    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Op sommige plaatsen kan je wel als schipper de aardlek resetten dus daar is geen wettelijk verbod voor.
    Dan kan het overal toch.
    Aardlek gaat er nu meestal uit in een regenbui door natte stekkers bv.

    Geplaatst door: ed op
  • ik werd blij verrast toen ik nog geen uur na mijn storingsmelding in Amsterdam (Veemkade) een telefoontje kreeg van de monteur. Een vorige melding, 14 dagen eerder had nog geen merkbare reaktie opgeleverd.
    Weliswaar duurde het nog een uur voor de monteur de laatste 200 meter had afgelegd ,(van de Verbindingsdam via de Westerdoksdijk) waren ook voor hem de hydraulische paaltjes in het wegdek een onneembare hindernis, hij was er toch maar, helemaal uit Amersfoort. (hoezo milieu?)
    Toen ik over zijn schouder meekeek bij het resettenvan de aardlekschakelaar zag ik dat de verklaring voor 3 weken storingsvrije levering van energie zat in het fei dat deze nieuwe
    kasten met een 300ma aardlekschakelaar.
    Industrieele levering avant-la-lettre kennelijk.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Het gaat een stukje de goede kant op zegt dhr.
    Kruisinga.
    De tot standkoming van de pilot walstroom,is in samenspraak gedaan met KantoorBinnenvaart. Op zich een geweldig product. Er zitten in zo,n project altijd sporen waar het technisch verkeerd kan gaan. Deze problemen moeten we dan zien op te lossen,maar soms zal je dan een keer met de vuist op tafel moeten slaan, en daar ontbreekt het dan aan. Hoe kun je nu acoord gaan als vertegenwoordiger, met deze situatie(aardlek). Dhr. Kruisinga moet dan zeggen, dit is onwerkbaar en hier gaan we niet mee accoord.
    Terwijl Utiliq vorig jaar oktober zelf heeft verklaard,tegen weekblad, schuttevaer, dat zij een structureel probleem hebben met de aardlekschakelaars. Utilq heeft ook verklaard dat zij de walstroom niet 24 uur per dag kan garanderen omdat de aanrijtijd voor storingen te groot is. Er mocht dan ook worden vastgesteld dat walstoom niet verplicht kan worden gesteld, omdat de levering niet gegarandeerd word.
    Utiliq verklaarde ook nog dat in het weekend, in sommige gevallen een aardlek resetten door de storingdient(citytec) eu. 300,00 of meer kost.
    Utiliq wil over gaan naar een ander type aardlek,
    nl. een aardlek die zich bijvoorbeeld na 2 min. reset, maar hiet was geen geld voor.
    Ik vind dat KB of nu BBU nu eens wel met de vuist op tafel moet slaan, door te zeggen, wij hebben onwerkbare kasten en daardoor kunnen wij niet langer de verplichting op ons nemen om walstroom
    af te nemen.

    Geplaatst door: a.le cessie op
  • Pjotr ? ?
    De heer D Goudriaan kan tenminste zijn EIGEN NAAM
    Schrijven en gebruikt geen pseudoniem !! Dit kan je hem
    Alleen maar prijzen !

    Geplaatst door: Roel op
  • Ik ga maar niet reageren op de schrijfwijze van Dhr Goudriaan, hij zal ongetwijfeld een goed schipper zijn.
    (Misschien uw eigen tekst eens nalezen).

    Maar zijn opmerking dat schepen NA 1990 in orde zijn suggereerd dat oudere schepen dat niet zijn, en dat slaat weer nergens op, immers deze schepen moeten evenzogoed aan SI en andere keurings-eisen voldoen.
    Daarnaast hebben ook deze eigenaren geen zin om elke dag(of dagdeel) storingen op te moeten lossen.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • meneer kruisinga dat bij dolderman geen problemen zijn had ik al gehoord.
    maar uw moet gewoon tegen havembedrijf rotterdam zeggen dat wij een bedrijf dus ook bedrijf kasten
    anders moet je gewoon zoon man eens op een schip laten kijken.
    ik ben van overtuicht dat schepen na 1990 dewoon in orde de meeste met klase. en een elextrische instalatie gekeurd de S I .met stempel
    wie zit er dan fout de leveransier de kasten.
    geen navraag gedaan met wat voor instalatie.
    waar de kasten aan moeten voldoen.
    moet gewoon 24 uur perdag stroom uit die kast kommen. ZONDER TWIJFELS DAT HEB IK AANBOORD OOK GEEN LAST VAN.niet bang zijn van aard lek zekering
    ander zetten ze bij elke kast een mannetje.voor de
    aardlek zekering.waar verplicht van afname is ook verplicht van leveren.en dat vergeten ze .

    Geplaatst door: d goudriaan op

Reageer