Duur stremming Eefde nog ongewis

Rijkswaterstaat kan desgevraagd nog niet aangeven hoe lang de stremming van sluis Eefde gaat duren, die sinds 3 januari 42 schepen op het Twentekanaal gevangen houdt. ‘We willen eerst het hele plaatje compleet hebben, pas dan gaan we bekendmaken hoe lang het gaat duren’, zegt voorlichter Thijs Scheres.

Ketting van sluis Eefde

Er vinden momenteel allerlei verschillende onderzoeken plaats. Van de sluisdeur, de drempel, de tandwielkasten, van de muren van de kolk en van de kettingen en kabels.
Vrijdagmiddag werd duidelijk dat de stalen funderingen
waarop de tandwielkasten rusten, zijn verbogen door de val van de sluisdeur.
Deze funderingen moeten daarom worden vervangen. Ze worden zaterdag uit de behuizing gehesen. De vervanging van deze funderingen neemt volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat echter weinig
tijd in beslag en is geen cruciaal herstelwerk dat grote invloed heeft op de
duur van de stremming.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Moet natuurlijk 1 tot 2 maanden zijn sorry
    En dat dinsdag onderzoek is afgerond en vrijdag waarschijnlijk wordt verteld is ook tenen krommend

    Geplaatst door: Geert op
  • Dat de sluisdeur naar beneden komt is natuurlijk niet gelijk de overheid aan te rekenen daar is het onderzoek dan ook voor.
    Maar dat het zolang duurt voor de sluis weer operationeel is natuurlijk wel.
    Zo is natuurlijk wel al het reserve materiaal als deur en kettingen in weg bezuinigd.
    En dat is natuurlijk wel het feit dat we hier straks waarschijnlijk 1 tot 2 weken duimen liggen te draaien.toen die bezuinigingen werden doorgevoerd heeft de overheid een weloverwogen besluit genomen dat het goedkoper was deze onderdelen te laten vervallen en een eventuele calamiteit met de sluis zo goed als uit te sluiten.
    Dan moet je nu ook kleur bekennen en tegen alle betrokken partijen die hier schade door lijden zeggen dat die tijd gewoon vergoed wordt buiten de tijd die het nodig was geweest om een deur en een paar kettingen vervangen.
    Dat je de overheid niet aansprakelijk kan houden is veel te kort door de bocht.
    Wij als belasting betalers hebben namelijk wel voor dit materiaal betaald.
    En ik heb inderdaad zoals eerder al door collega aangehaald eens met de neus de sluisdeur van de kreekrak aangetikt en mocht toen gelijk 25000 euro neerleggen.
    Ik mag ook hopen dat wij schippers ziezo niet gaan schutten voordat al onze vragen en claimen naar tevredenheid zijn beantwoord

    Geplaatst door: Geert op
  • Beste mensen, kijk even op RD.nl en je weet hoe lang de stremming nog gaat duren. De Krant.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Anne, u heeft het bij het rechte eind. Moet je eens zien als je je schip niet tijdig stil krijgt in de sluis en je raakt de deur !! 100.000,00 €uro meneer anders niet verder, moet je eens zien 40 schepen en vele bedrijven staan met de rug tegen de muur. Het is nog nooit anders geweest, de laatste tijd stikt het van die gele bootjes, door de schippers betaald. De ene prent delen ze uit na de andere, ze kunnen beter doen wat ze behoren te doen, GROOT ONDERHOUD PLEGEN en niet alleen in Eefde maar zeker ook elders.

    Geplaatst door: L.d.B op
  • Het is eigenlijk als je goed nadenkt schandalig dat dit kan gebeuren , als wij geen sticker van verboden open vuur in de machinekamer hebben , geen dubbel roerwerk hebben , krijgen wij geen papieren om te varen , en op een sluisdeur is geen extra beveiliging om zoiets als dit te voorkomen . en alleen maar omdat het eigendom is van de staat , daar is geen geld voor om te vernieuwen te controleren etc.
    Nee geld naar de grieken sturen kan wel , geen probleem zelfs nu we al weten dat het geld niet terugkomt.
    en de schippers en bedrijven in nl moeten het maar uitzoeken hoe ze het voormekaar krijgen .
    Als je de kluit belazerd jarenlang wordt je gholpen in nl , zelfs het buitenland , lig je jaren krom en heb je eindelijk een beetje ruimte of spaargeld , dan moet je het maar uitzoeken als eigen bevolking zijnde , bah zum kotsen.

    Geplaatst door: anne op
  • @Jan Godschalk

    In het Nederlandse recht is het uitgangspunt dat iedereen zijn eigen schade draagt, tenzij iemand anders verantwoordelijk is. Onderzoek is nog gaande, en dus is over wie er verantwoordelijk is nog niets te zeggen. Om dan meteen te roeopen dat de overheid voor de schade moet opdraaien is naar mijn mening niet correct, hoe erg de stremming ook voor de betrokken schippers en rederijen is. Wanneer mocht blijken dat er wel sprake is van een (verwijtbare) fout aan de zijde van de overheid, dan is het volgens mij ook duidelijk dat die overheid de schade heeft te vergoeden. Maar voor die conclusie is het nu nog te vroeg!

    Geplaatst door: Johan op
  • Het zou de overheid sieren om hier een adquate vergoeding aan de getroffen ondernemers in de binnenvaart te verstrekken.

    Immers ook zij worden economisch geschaad BUITEN hun schuld; het gaat immers om een kunstwerk dat in bezit is van en door de overheid onderhouden dient te worden.

    De overkoepelende binnenvaartorganisaties dienen zich sterk te maken om een vergoeding te werkstelligen.

    Sterkste en succes

    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Wat zijn de voordelen van hefdeuren en waarom is men daar in Nederland zo gek op?

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Peter, Jacob,

    Ik denk dat jullie beide gelijk hebben, blijft moeilijk voor RWS, maar eens per week op b.v. vrijdag evalueren naar de gebruikers (schepen en bedrijven)toe zou de gedachten over en de samenwerking met RWS wel duidelijk verlichten.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • @ Peter
    Hoe kan je nu zeggen of het dagen of weken gaat duren als je niet weet wat de oorzaak is en hoe lang de reparatie gaat duren.
    Als rws 3 dagen zegt bv. en het duurt achteraf 3 maanden ben erg benieuwd wat jij dan voor reactie daarop geeft

    Geplaatst door: Jacob op
  • Niets zeggen zorgt ook voor veel onrust. Door niets te zeggen gaan mensen ook interpreteren en conclusies trekken. Je hoeft ook geen vaste datum te geven. Zeg eerst maar eens of je denkt dat het weken duurt of dagen, en specificeer je verwachte vrijgave datum naarmate het werk vordert. Gewoon je mond houden tot je alles overziet is onverantwoordelijk.

    Geplaatst door: Peter Kruijt op

Reageer

Duur stremming Eefde nog ongewis | Schuttevaer.nl

Duur stremming Eefde nog ongewis

Rijkswaterstaat kan desgevraagd nog niet aangeven hoe lang de stremming van sluis Eefde gaat duren, die sinds 3 januari 42 schepen op het Twentekanaal gevangen houdt. ‘We willen eerst het hele plaatje compleet hebben, pas dan gaan we bekendmaken hoe lang het gaat duren’, zegt voorlichter Thijs Scheres.

Ketting van sluis Eefde

Er vinden momenteel allerlei verschillende onderzoeken plaats. Van de sluisdeur, de drempel, de tandwielkasten, van de muren van de kolk en van de kettingen en kabels.
Vrijdagmiddag werd duidelijk dat de stalen funderingen
waarop de tandwielkasten rusten, zijn verbogen door de val van de sluisdeur.
Deze funderingen moeten daarom worden vervangen. Ze worden zaterdag uit de behuizing gehesen. De vervanging van deze funderingen neemt volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat echter weinig
tijd in beslag en is geen cruciaal herstelwerk dat grote invloed heeft op de
duur van de stremming.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer