Ondiepte Straubing-Vilshofen extra nadelig op Donau

De Duitse Donau kampte van half november tot begin december met zeer lage waterstanden. Het traject tussen Straubing en Vilshofen is sowieso ondiep en staat al jaren op de nominatie om verdiept te worden. Daar moest de scheepvaart half november worden teruggebracht tot een minimum.

‘Normaal passeren zo’n 40 schepen per dag, sinds half november was dat nog maar een handjevol. En die voeren nog maar met eenderde van hun normale lading’, zegt Jürgen Schillinger, plaatsvervangend hoofd van het Wasser- und Schiffahrtsamt (WSA) Regensburg. Geladen schepen hebben hier volgens het WSA eigenlijk een vaardiepte van 2,80 meter nodig. Toen de waterstand in november daalde tot 1,80 meter gaf dat problemen. Vier zware aanvaringen en behoorlijke stremmingen binnen drie weken waren het gevolg. De havens langs de Donau ontvingen voor dezelfde lading meer schepen en schepen moesten ook delen van de lading oplossen. Extra werk dus, maar toch waren de havens er niet blij mee. ‘We hebben liever dat de schepen volgens plan varen’, zegt Andreas Pippig, directeur van de havens van Regensburg en Passau. ‘De planning was nu moeilijker omdat je niet weet wat je nodig hebt aan bijvoorbeeld  opslagruimte of kranen.’
EU-studie
Eind 2012 moet een EU-studie duidelijkheid geven over wat nodig is om de ondiepte tussen Straubing en Vilshofen op te lossen. Niet alleen de scheepvaart heeft last van het lage water. De Donau graaft zich hier volgens de onderzoekers versterkt in de ondergrond en dat kan nadelige gevolgen hebben voor de grondwaterstand. Na tientallen jaren van discussie gaat het nu nog om twee uitbouwvarianten van de Duitse Donau .Variant A is een uitbouw met alleen met kribben die het water in de vaargeul moeten drukken en met extra baggerwerkzaamheden in de rivierbodem. Bij variant C  komt daar een stuw bij Aicha bij en een zijkanaal ter hoogte van de Mühlhamer Schleife, een moeilijke bocht. Als de studie klaar is, moeten Berlijn en München een besluit nemen over de Donauverruiming. (MdV)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ondiepte Straubing-Vilshofen extra nadelig op Donau | Schuttevaer.nl

Ondiepte Straubing-Vilshofen extra nadelig op Donau

De Duitse Donau kampte van half november tot begin december met zeer lage waterstanden. Het traject tussen Straubing en Vilshofen is sowieso ondiep en staat al jaren op de nominatie om verdiept te worden. Daar moest de scheepvaart half november worden teruggebracht tot een minimum.

‘Normaal passeren zo’n 40 schepen per dag, sinds half november was dat nog maar een handjevol. En die voeren nog maar met eenderde van hun normale lading’, zegt Jürgen Schillinger, plaatsvervangend hoofd van het Wasser- und Schiffahrtsamt (WSA) Regensburg. Geladen schepen hebben hier volgens het WSA eigenlijk een vaardiepte van 2,80 meter nodig. Toen de waterstand in november daalde tot 1,80 meter gaf dat problemen. Vier zware aanvaringen en behoorlijke stremmingen binnen drie weken waren het gevolg. De havens langs de Donau ontvingen voor dezelfde lading meer schepen en schepen moesten ook delen van de lading oplossen. Extra werk dus, maar toch waren de havens er niet blij mee. ‘We hebben liever dat de schepen volgens plan varen’, zegt Andreas Pippig, directeur van de havens van Regensburg en Passau. ‘De planning was nu moeilijker omdat je niet weet wat je nodig hebt aan bijvoorbeeld  opslagruimte of kranen.’
EU-studie
Eind 2012 moet een EU-studie duidelijkheid geven over wat nodig is om de ondiepte tussen Straubing en Vilshofen op te lossen. Niet alleen de scheepvaart heeft last van het lage water. De Donau graaft zich hier volgens de onderzoekers versterkt in de ondergrond en dat kan nadelige gevolgen hebben voor de grondwaterstand. Na tientallen jaren van discussie gaat het nu nog om twee uitbouwvarianten van de Duitse Donau .Variant A is een uitbouw met alleen met kribben die het water in de vaargeul moeten drukken en met extra baggerwerkzaamheden in de rivierbodem. Bij variant C  komt daar een stuw bij Aicha bij en een zijkanaal ter hoogte van de Mühlhamer Schleife, een moeilijke bocht. Als de studie klaar is, moeten Berlijn en München een besluit nemen over de Donauverruiming. (MdV)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer