Generator meestal duurder dan walstroom

Bij een gemiddeld stroomverbruik van minder dan drie kilowatt per uur (kWh) is walstroom vrijwel altijd goedkoper dan een generatorset. Bij een hoger elektriciteitsverbruik moet de brandstofprijs erg hoog zijn wil walstroom goedkoper zijn dan generatorstroom.

Lage belasting generatormotoren pakt erg duur uit

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • ach we leven onder hoog spanning zo niet de crisis dan wel de walstroom oplossing de hybride
    set royaale accu partij 2 of 3 victron quatro,s
    3000 of 5000 of 8000 wat naar gelang te koppelen en dan jawel 1 variabele toeren generator die zich aanpast op het verbruik “De Oplossing” werkt perfect

    Geplaatst door: f wouters op
  • Beste walstroomaanbieder.

    Ja hoor,daar willen we wel op reageren.

    -63Ah Kabels en stekkers zijn voor onze schepen nodig om de pieken überhaupt te kunnen op vangen.
    S.I. en onze branche electriciens zullen dit niet tegen spreken.
    -Juni t/m augustus zijn tradietionele vakantie maanden in de binnenvaart dus weinig tot geen mensen aan boord.Bovendien is er in die maanden zelden een vorst periode en de hitte is zowiezo dit jaar in nederland uit gebleven,dus is mijn conclusie;Meting is alleen geldig als men alle seizoenen meet en daaruit concludeerd.
    -Ooit wel eens gehoord van bedrijven tarief?Om deze naar mijn mening zinlose discussie verder te voeren,kan ik u beter in verbinding brengen met familie van mij die werkt bij Essent.Deze persoon sluit juist contracten af met bedrijven voor gas en electra leveringen.Dus ik ben heeeeeeeel goed geinformeerd maar mijn e-mail gegevens zijn bij de redaktie bekend,u neemt kontact met mij op en ik breng u in verbinding met Essent,helder?
    -Kijk,wanneer we gratis stroom krijgen is het aan de verstrekker hiervan de keuze waar hij het vandaan trekt.Wij worden opgezadeld als particuliere afnemer wat al niet klopt.Zelfs in het havengeldberekening [belasting red]zijn wij echt wel bedrijven.
    Daarbij komt:Voor ons huis heb ik wel degelijk keuze vrijheid ondanks dat in die tijd de PLEN [bestaat al niet meer]echt wel de enigste aanbieder was.
    -Hee,van ons kwam het idee niet dat we verplicht aan de stekker moeten dus of het kostendekkend is voor de verstrekker zal ons een worst wezen maar ik heb voor u ook een aantal tegen vragen.
    1-Het netwerk in Rotterdam is met EU subsidie geld aan gelegd.Wat is daarmee gebeurd?
    2-Is er getenderd in de aanbesteding en hoe is dit gegaan?
    3-Geld dit ook voor de stroomleveranciers branche?

    Ter afsluiting:Ik wacht inderdaad gespannen af of dat u deze discussie objectief met ons wil voeren.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Beste schippers,

    Ik begrijp best alle (praktische)bezwaren die er kunnen zijn tegen walstroom. Persoonlijk heb ik inderdaad ook niet zoveel met mensen die graag aan het water wonen en niet beseffen aan een vaarweg te wonen.

    In dit artikel gaat het echter om een vergelijking tussen generatorstroom en walstroom. Door de binnevaartbranche op dit forum is altijd gesteld dat walstroom duurder is. Dit onderzoek dat in opdracht van de branche is uitgevoerd toont aan dat dit niet per definitie het geval is.

    Wat niet in het rapport is opgenomen maar wel uit analyses van gebruiksgegevens van walstroom.nl blijkt, is dat het gemiddelde walstroomgebruik tussen de 0,6 kWh/h en de 2,0 kWh/h (periode juni t/m augustus) ligt. Analyse op basis van meer dan 600 walstroomaansluitingen

    Ik hoop dat de schippers de discussie op een objectieve wijze willen voeren.
    Mag ik een paar (voor)oordelen/stellingnames noemen waaraan (onterecht) conclusies worden verbonden?
    – 63A kabels; Er zijn ook genoeg locaties waar 32A en 16A aansluitingen beschikkbaar zijn (Drechtsteden, vaarwegen Prov. Zuid-Holland etc)
    – hoog verbruik aan boord; verbruiksgegevens tonen anders aan, zie bovenstaand
    – “bedrijven aan de wal betalen minder”; Ik ben oprecht benieuwd wat volgens schippers bedrijven aan de wal betalen en welke kostenaspecten daarin zitten
    – Schippers hebben geen keuze vrijheid in energieleveranciers; Kunnen jullie aangeven hoe dit dan wel opgelost kan worden? Speelt dit argument ook nog als walstroom gratis zou zijn?. Bij de energiewet is geregeld dat de eigenaar van de aansluiting op het elektricteitsnet (in dit geval de haven/vaarwegbeheerder) verantwoordelijk is voor de levering. Daar zijn walstroomaanbieders ook aangehouden.
    – Walstroom als ‘melkkoe’; Tot nu levert de walstroomexploitatie voor de walstroomaanbieders geen voordeel op. Het kost diverse aanbieders nog steeds elk jaar geld.

    Ik hoop u op deze wijze een blik te hebben gegund ‘achter de walstroomkast’.

    Geplaatst door: Een walstroomaanbieder op
  • Het is natuurlijk heel goed te begrijpen dat er op een site voor de scheepvaart reactie’s komen uit de scheepvaart. Het is ook wel zo dat de schipperij ook altijd maar het gebeten hondje is. @ Duh inderdaad altijd het calimero gevoel, scheepvaart het is nu 2011 hoor.

    Geplaatst door: 220 / 380 op
  • @voorstroom,

    Je ebnt de smiley vergeten want ik ga er maar vanuit dat je een grapje maakt.

    Geplaatst door: Hans op
  • Die Jeffrey heeft natuurlijk schoon gelijk.Heb je eindelijk een woning aan het water vervuilen ze je boel weer even. Het is of walstroom nemen en je gedragen zoals het hoort of lekker doorvaren naar een ligplaats waar niemand last van je heeft.

    Geplaatst door: Voorstroom op
  • Even voor Jeffrey. Erg rot voor je dat je muurtje vuil wordt. Maar toen dat appartement gebouwd werd, heb je niet bedacht dat die schepen daar al een tijdje liggen. Of dacht je, zoals zoveel andere mensen : ”Ik wacht tot het klaar is en dan ga ik lekker zeuren over stank, herrie of vuile gevels”. Zoals iemand anders al zei : al die (vracht)auto’s die daar rijden, veroorzaken zeker zoveel vuiligheid en stank als die paar schepen. Maar daar hoor ik je niet over anders moet je straks op de fiets naar je werk. En dat kan natuurlijk niet.

    Geplaatst door: Kees op
  • 5 Kva das best krap
    Dus ik mag geen patatje bakken aan boord?

    Even denken ik heb aan boord 4 accu setjes met opladers.
    Op de grote generator en hoofd motor zit motor verwarming.
    Voor en achter airco voor koeling en eventueel verwarming.
    Moeders wil af en toe een wasje draaien en drogen en de vaat doen met de vaatwasser.
    En ook wij hebben een lcd tvtje net als iedereen en een schotel .
    Kortom met 5 Kva kom je niet zover.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Klaas,
    Als ik het goed gelezen heb gaat het stukje over walstroom VS generator, de financieele kant ervan.
    Een terechte vergelijking maar laat de practische uitvoerbaarheid buiten beschouwing.

    Mede door het enorme energieverbruik aan boord van moderne schepen kan dit lastig zijn.

    Beetje kortzichtig ook om de verfvoorraad te beschermen heb je energie nodig? Zou het echt niet anders kunnen? Denk ff na!

    Vroeger was niet alles beter maar het loont om terug te kijken en weer met je voetjes op de grond te komen. Het energievraagstuk en daaraan verbonden milieuproblematiek is kompleet los komen te staan van de praktijk. Absurd voorbeeltje; Humber kopen om kindertjes naar school te brengen en boodschappen te doen. Mikken we een paar zonnecellen op het dak om de I-pod op te laden en we zijn ‘groen’ bezig..

    Energie is nodig om een schip in bedrijf te houden, er gaat alleen heel veel veloren. Walstroom is leuk als je voor de wal ligt. (welk modern schip ligt een week voor de wal?) en ik kan me voorstellen dat de bewoners aan het water liever zien dat de uitlaatgassen uit de centrale op de Maasvlakte komen. Not in my backyard idee..

    Ik kan me ook voorstellen als er een moderne fluisterset van 5Kva (meer heb je mijns inziens niet nodig) met roetfilter draait niemand het zal merken of bezwaren.

    Het zou eens goed zijn om over het hele plaatje na te denken!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Als nu in een willekeurige binnenstad word besloten dat er niet meer door de bewoners met een verbrandingsmotor mag gereden worden,wegens luchtvervuiling,roetaanslag en herrie.
    En de gemeente elect.voertuigen laten rijden voor het vervoer van de bewoners.
    En vervolgens moeten de bewoners betalen om het vervoer kostendekkend te houden.
    Wat zullen de bewoners hier van denken en zeggen?
    Dit is nu het zelfde als wat ons opgedrongen word.

    Geplaatst door: Dirk op
  • beste duh
    wij hebben geen gas dat hebben ze aan de wal wel vandaar dat wij meer stroom nodig hebben.
    Wie weet wat de toekomst brengt met scheeps motoren op gas.

    Geplaatst door: A3 op
  • Beste Duh! Als je je antwoord nou eens goed doorleest voordat je op verzenden drukt, dan had je kunnen zien dat het nergens op slaat. Restwarmte van generator gebruiken. Dat ding moest stil weet je nog !. In de meeste voorpieken bevindt zich de verfvoorraad. En laat deze nu slecht tegen bevriezen kunnen. En het condensvrij houden van deze ruimten komt alleen maar het schip ten goede. Als meer mensen dit hadden gedaan hadden er misschien wel een aantal CCR regeltjes (ivm met doorrotten) minder geweest. En idd 30 jaar geleden deden we de dingen anders. Toen was er geen satelliet, computer, fatsoenlijke auto enz. Wil je graag terug naar die tijd. Vroeger is dood en we leven nu !!!

    Geplaatst door: Klaas op
  • Tsja, het eeuwige Calimero complex van de binnenvaart…
    Voorpiek verwarmen? waarom? deden we dat vroeger ook?
    Voorverwarming motoren? waarom electrisch? genoeg restwarmte van de genset. Ditto voor woning, warmwater, etc.
    Voor airco zijn er ook leuke oplossingen te verzinnen dmv warmtepomp techniek.

    Dat je voor een bedrijfsvoering energie nodig hebt is duidelijk, maar een kleine 40m3 gasolie per jaar verstoken voor de lopende energiebehoefte is absurd! Zal dit wel commentaar opleveren maar hoeveel gebruikt uw generator per dag?
    En hoe was dat 30 jaar geleden?

    Geplaatst door: Duh! op
  • Voor het gemak vergeten we maar even dat we toch een echt bedrijf zijn. Er zijn diverse schepen met meerdere woningen. Al deze woningen zijn voorzien van verwarming en warm water. We hebben motoren met verwarmingen. Als men deze iedere keer uit moet schakelen geeft dat ook problemen. Ook hebben we machinekamers, voorpiek en achterpiek welke condensvrij (en dus verwarmt) dienen te worden. Soms moeten die schepen wel eens schoongemaakt worden en dus draait er een pomp. Allemaal zaken waar een normaal huisgezin niets mee te maken heeft. Het aandeel huishoudelijk verbruik in onze energiebehoefte is stukken lager dan het bedrijfsmatige aandeel. En nog STEEDS wordt ons het consumenten tarief berekend. Doen we dat ook bij de C1000 bijvoorbeeld. Daar kan je ook wel zeggen : De eigenaresse loopt daar rond dus die wil ook licht en warmte hebben. Is hetzelfde verhaal als bij ons. Ik wordt tegenwoordig gewoon misselijk van het feit dat wij als binnenvaart niet als volwaardig gezien worden, maar als een paar stumpers die je op alle mogelijke manieren de nek om moet kunnen draaien.

    Geplaatst door: Klaas op
  • A3, denk eens goed na over wat je schrijft!

    Vergelijk het gemiddeld energieverbruik aan boord eens met het verbruik van een walgezin van 4 personen in een goed geisoleerde woning.

    Er viel veel te winnen op dit vlak, helaas is een groot gedeelte van de vloot vernieuwd zonder na te denken over het energieplaatje. Nou ja er zijn veel geflipte ideen geweeest maar die hadden meer met subsidie van doen…

    Geplaatst door: Duh! op
  • 1 nachtje aan de rijnkade gelegen generator uit.
    Heel mn roefdek onder de zwarte stof?
    Hebben die mensen daar hun kachel aanstaan of zo?

    We zijn nu bezig met een plan voor reiniging van het roefdek.

    De groeten

    Geplaatst door: Kobus op
  • Ben voor walstroom vind het heel fijn maar dan wel overal een prijs. Wageningen 17 cent. Gorinchem 27 cent en Amsterdam nog duurder. Waarom dat verschil?? Wageningen zegt 17 cent is kostendekkend. Moeten wij dan meer betalen om de gemeentebegroting sluitend te houden???

    Geplaatst door: J C op
  • 3kw is erg weinig dat zijn 2 verwarmings platen in de roef. Dus is het niet genoeg.alle schepen die elektrische verwaring en koken en warmwater hebben komen dan te kort. Het lijkt er op dat het onderzoek in het belang van de havens is gedaan en niet van de binnevaart.
    En wie gaat die kabel met 63A uileggen want die heb je dan nodig.Pasop dat de buren er niet over struikelen en pasop de verf van de buren.

    En die grapjas in Arnhem als wij onder walstroom liggen wordt toch het schip vuil.
    En de volgende keer dat je een woning aan het water koopt vergeet dan niet dat schippers net als mensen aan de wal ook stromen water uit de kraan willen en stroom uit het stopcontact. Ook wij leven in 2011 en niet in 1800 ofzo.

    Geplaatst door: A3 op
  • @Jeffrey, u duwt waarschijnlijk uw auto de straat uit voor u hem start? Schei toch uit zeg..

    Al is de generator duurder dan de walstroom nu kost is dat geen reden om meer te vragen dan andere bedrijven aan de wal moeten betalen etc..

    Geplaatst door: andere Hans op
  • weer iets nieuws m’n gevel word vuil natuurlijk word zoiets vuil maar niet alleen van een generator sluit dan ook de wegen in circa 2 km om je huis af

    Geplaatst door: hans op
  • Afgezien van het geld (hetgeen uiteraard ook een rol speelt) ben ik als bewoner van de Arnhemse Rijnkade erg voor Waalstroom. De dieseldamp van de boten die voor ons appartement liggen stinkt niet alleen, maar op de buitengevels en in huis zien we ook vervuiling door roet. Hopelijk gaat er dan ook walstroom komen. We zijn nu bezig met een plan voor reiniging van de buitengevels, maar het is eigenlijk dweilen met de kraan open.

    Geplaatst door: Jeffrey op
  • het blijft een feit dat men voor de walstroom voor huishoudelijk gebruik geen keuze vrijheid heeft qua energieleverancier.

    Geplaatst door: P op

Reageer

Generator meestal duurder dan walstroom | Schuttevaer.nl

Generator meestal duurder dan walstroom

Bij een gemiddeld stroomverbruik van minder dan drie kilowatt per uur (kWh) is walstroom vrijwel altijd goedkoper dan een generatorset. Bij een hoger elektriciteitsverbruik moet de brandstofprijs erg hoog zijn wil walstroom goedkoper zijn dan generatorstroom.

Lage belasting generatormotoren pakt erg duur uit

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • ach we leven onder hoog spanning zo niet de crisis dan wel de walstroom oplossing de hybride
    set royaale accu partij 2 of 3 victron quatro,s
    3000 of 5000 of 8000 wat naar gelang te koppelen en dan jawel 1 variabele toeren generator die zich aanpast op het verbruik “De Oplossing” werkt perfect

    Geplaatst door: f wouters op
  • Beste walstroomaanbieder.

    Ja hoor,daar willen we wel op reageren.

    -63Ah Kabels en stekkers zijn voor onze schepen nodig om de pieken überhaupt te kunnen op vangen.
    S.I. en onze branche electriciens zullen dit niet tegen spreken.
    -Juni t/m augustus zijn tradietionele vakantie maanden in de binnenvaart dus weinig tot geen mensen aan boord.Bovendien is er in die maanden zelden een vorst periode en de hitte is zowiezo dit jaar in nederland uit gebleven,dus is mijn conclusie;Meting is alleen geldig als men alle seizoenen meet en daaruit concludeerd.
    -Ooit wel eens gehoord van bedrijven tarief?Om deze naar mijn mening zinlose discussie verder te voeren,kan ik u beter in verbinding brengen met familie van mij die werkt bij Essent.Deze persoon sluit juist contracten af met bedrijven voor gas en electra leveringen.Dus ik ben heeeeeeeel goed geinformeerd maar mijn e-mail gegevens zijn bij de redaktie bekend,u neemt kontact met mij op en ik breng u in verbinding met Essent,helder?
    -Kijk,wanneer we gratis stroom krijgen is het aan de verstrekker hiervan de keuze waar hij het vandaan trekt.Wij worden opgezadeld als particuliere afnemer wat al niet klopt.Zelfs in het havengeldberekening [belasting red]zijn wij echt wel bedrijven.
    Daarbij komt:Voor ons huis heb ik wel degelijk keuze vrijheid ondanks dat in die tijd de PLEN [bestaat al niet meer]echt wel de enigste aanbieder was.
    -Hee,van ons kwam het idee niet dat we verplicht aan de stekker moeten dus of het kostendekkend is voor de verstrekker zal ons een worst wezen maar ik heb voor u ook een aantal tegen vragen.
    1-Het netwerk in Rotterdam is met EU subsidie geld aan gelegd.Wat is daarmee gebeurd?
    2-Is er getenderd in de aanbesteding en hoe is dit gegaan?
    3-Geld dit ook voor de stroomleveranciers branche?

    Ter afsluiting:Ik wacht inderdaad gespannen af of dat u deze discussie objectief met ons wil voeren.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Beste schippers,

    Ik begrijp best alle (praktische)bezwaren die er kunnen zijn tegen walstroom. Persoonlijk heb ik inderdaad ook niet zoveel met mensen die graag aan het water wonen en niet beseffen aan een vaarweg te wonen.

    In dit artikel gaat het echter om een vergelijking tussen generatorstroom en walstroom. Door de binnevaartbranche op dit forum is altijd gesteld dat walstroom duurder is. Dit onderzoek dat in opdracht van de branche is uitgevoerd toont aan dat dit niet per definitie het geval is.

    Wat niet in het rapport is opgenomen maar wel uit analyses van gebruiksgegevens van walstroom.nl blijkt, is dat het gemiddelde walstroomgebruik tussen de 0,6 kWh/h en de 2,0 kWh/h (periode juni t/m augustus) ligt. Analyse op basis van meer dan 600 walstroomaansluitingen

    Ik hoop dat de schippers de discussie op een objectieve wijze willen voeren.
    Mag ik een paar (voor)oordelen/stellingnames noemen waaraan (onterecht) conclusies worden verbonden?
    – 63A kabels; Er zijn ook genoeg locaties waar 32A en 16A aansluitingen beschikkbaar zijn (Drechtsteden, vaarwegen Prov. Zuid-Holland etc)
    – hoog verbruik aan boord; verbruiksgegevens tonen anders aan, zie bovenstaand
    – “bedrijven aan de wal betalen minder”; Ik ben oprecht benieuwd wat volgens schippers bedrijven aan de wal betalen en welke kostenaspecten daarin zitten
    – Schippers hebben geen keuze vrijheid in energieleveranciers; Kunnen jullie aangeven hoe dit dan wel opgelost kan worden? Speelt dit argument ook nog als walstroom gratis zou zijn?. Bij de energiewet is geregeld dat de eigenaar van de aansluiting op het elektricteitsnet (in dit geval de haven/vaarwegbeheerder) verantwoordelijk is voor de levering. Daar zijn walstroomaanbieders ook aangehouden.
    – Walstroom als ‘melkkoe’; Tot nu levert de walstroomexploitatie voor de walstroomaanbieders geen voordeel op. Het kost diverse aanbieders nog steeds elk jaar geld.

    Ik hoop u op deze wijze een blik te hebben gegund ‘achter de walstroomkast’.

    Geplaatst door: Een walstroomaanbieder op
  • Het is natuurlijk heel goed te begrijpen dat er op een site voor de scheepvaart reactie’s komen uit de scheepvaart. Het is ook wel zo dat de schipperij ook altijd maar het gebeten hondje is. @ Duh inderdaad altijd het calimero gevoel, scheepvaart het is nu 2011 hoor.

    Geplaatst door: 220 / 380 op
  • @voorstroom,

    Je ebnt de smiley vergeten want ik ga er maar vanuit dat je een grapje maakt.

    Geplaatst door: Hans op
  • Die Jeffrey heeft natuurlijk schoon gelijk.Heb je eindelijk een woning aan het water vervuilen ze je boel weer even. Het is of walstroom nemen en je gedragen zoals het hoort of lekker doorvaren naar een ligplaats waar niemand last van je heeft.

    Geplaatst door: Voorstroom op
  • Even voor Jeffrey. Erg rot voor je dat je muurtje vuil wordt. Maar toen dat appartement gebouwd werd, heb je niet bedacht dat die schepen daar al een tijdje liggen. Of dacht je, zoals zoveel andere mensen : ”Ik wacht tot het klaar is en dan ga ik lekker zeuren over stank, herrie of vuile gevels”. Zoals iemand anders al zei : al die (vracht)auto’s die daar rijden, veroorzaken zeker zoveel vuiligheid en stank als die paar schepen. Maar daar hoor ik je niet over anders moet je straks op de fiets naar je werk. En dat kan natuurlijk niet.

    Geplaatst door: Kees op
  • 5 Kva das best krap
    Dus ik mag geen patatje bakken aan boord?

    Even denken ik heb aan boord 4 accu setjes met opladers.
    Op de grote generator en hoofd motor zit motor verwarming.
    Voor en achter airco voor koeling en eventueel verwarming.
    Moeders wil af en toe een wasje draaien en drogen en de vaat doen met de vaatwasser.
    En ook wij hebben een lcd tvtje net als iedereen en een schotel .
    Kortom met 5 Kva kom je niet zover.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Klaas,
    Als ik het goed gelezen heb gaat het stukje over walstroom VS generator, de financieele kant ervan.
    Een terechte vergelijking maar laat de practische uitvoerbaarheid buiten beschouwing.

    Mede door het enorme energieverbruik aan boord van moderne schepen kan dit lastig zijn.

    Beetje kortzichtig ook om de verfvoorraad te beschermen heb je energie nodig? Zou het echt niet anders kunnen? Denk ff na!

    Vroeger was niet alles beter maar het loont om terug te kijken en weer met je voetjes op de grond te komen. Het energievraagstuk en daaraan verbonden milieuproblematiek is kompleet los komen te staan van de praktijk. Absurd voorbeeltje; Humber kopen om kindertjes naar school te brengen en boodschappen te doen. Mikken we een paar zonnecellen op het dak om de I-pod op te laden en we zijn ‘groen’ bezig..

    Energie is nodig om een schip in bedrijf te houden, er gaat alleen heel veel veloren. Walstroom is leuk als je voor de wal ligt. (welk modern schip ligt een week voor de wal?) en ik kan me voorstellen dat de bewoners aan het water liever zien dat de uitlaatgassen uit de centrale op de Maasvlakte komen. Not in my backyard idee..

    Ik kan me ook voorstellen als er een moderne fluisterset van 5Kva (meer heb je mijns inziens niet nodig) met roetfilter draait niemand het zal merken of bezwaren.

    Het zou eens goed zijn om over het hele plaatje na te denken!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Als nu in een willekeurige binnenstad word besloten dat er niet meer door de bewoners met een verbrandingsmotor mag gereden worden,wegens luchtvervuiling,roetaanslag en herrie.
    En de gemeente elect.voertuigen laten rijden voor het vervoer van de bewoners.
    En vervolgens moeten de bewoners betalen om het vervoer kostendekkend te houden.
    Wat zullen de bewoners hier van denken en zeggen?
    Dit is nu het zelfde als wat ons opgedrongen word.

    Geplaatst door: Dirk op
  • beste duh
    wij hebben geen gas dat hebben ze aan de wal wel vandaar dat wij meer stroom nodig hebben.
    Wie weet wat de toekomst brengt met scheeps motoren op gas.

    Geplaatst door: A3 op
  • Beste Duh! Als je je antwoord nou eens goed doorleest voordat je op verzenden drukt, dan had je kunnen zien dat het nergens op slaat. Restwarmte van generator gebruiken. Dat ding moest stil weet je nog !. In de meeste voorpieken bevindt zich de verfvoorraad. En laat deze nu slecht tegen bevriezen kunnen. En het condensvrij houden van deze ruimten komt alleen maar het schip ten goede. Als meer mensen dit hadden gedaan hadden er misschien wel een aantal CCR regeltjes (ivm met doorrotten) minder geweest. En idd 30 jaar geleden deden we de dingen anders. Toen was er geen satelliet, computer, fatsoenlijke auto enz. Wil je graag terug naar die tijd. Vroeger is dood en we leven nu !!!

    Geplaatst door: Klaas op
  • Tsja, het eeuwige Calimero complex van de binnenvaart…
    Voorpiek verwarmen? waarom? deden we dat vroeger ook?
    Voorverwarming motoren? waarom electrisch? genoeg restwarmte van de genset. Ditto voor woning, warmwater, etc.
    Voor airco zijn er ook leuke oplossingen te verzinnen dmv warmtepomp techniek.

    Dat je voor een bedrijfsvoering energie nodig hebt is duidelijk, maar een kleine 40m3 gasolie per jaar verstoken voor de lopende energiebehoefte is absurd! Zal dit wel commentaar opleveren maar hoeveel gebruikt uw generator per dag?
    En hoe was dat 30 jaar geleden?

    Geplaatst door: Duh! op
  • Voor het gemak vergeten we maar even dat we toch een echt bedrijf zijn. Er zijn diverse schepen met meerdere woningen. Al deze woningen zijn voorzien van verwarming en warm water. We hebben motoren met verwarmingen. Als men deze iedere keer uit moet schakelen geeft dat ook problemen. Ook hebben we machinekamers, voorpiek en achterpiek welke condensvrij (en dus verwarmt) dienen te worden. Soms moeten die schepen wel eens schoongemaakt worden en dus draait er een pomp. Allemaal zaken waar een normaal huisgezin niets mee te maken heeft. Het aandeel huishoudelijk verbruik in onze energiebehoefte is stukken lager dan het bedrijfsmatige aandeel. En nog STEEDS wordt ons het consumenten tarief berekend. Doen we dat ook bij de C1000 bijvoorbeeld. Daar kan je ook wel zeggen : De eigenaresse loopt daar rond dus die wil ook licht en warmte hebben. Is hetzelfde verhaal als bij ons. Ik wordt tegenwoordig gewoon misselijk van het feit dat wij als binnenvaart niet als volwaardig gezien worden, maar als een paar stumpers die je op alle mogelijke manieren de nek om moet kunnen draaien.

    Geplaatst door: Klaas op
  • A3, denk eens goed na over wat je schrijft!

    Vergelijk het gemiddeld energieverbruik aan boord eens met het verbruik van een walgezin van 4 personen in een goed geisoleerde woning.

    Er viel veel te winnen op dit vlak, helaas is een groot gedeelte van de vloot vernieuwd zonder na te denken over het energieplaatje. Nou ja er zijn veel geflipte ideen geweeest maar die hadden meer met subsidie van doen…

    Geplaatst door: Duh! op
  • 1 nachtje aan de rijnkade gelegen generator uit.
    Heel mn roefdek onder de zwarte stof?
    Hebben die mensen daar hun kachel aanstaan of zo?

    We zijn nu bezig met een plan voor reiniging van het roefdek.

    De groeten

    Geplaatst door: Kobus op
  • Ben voor walstroom vind het heel fijn maar dan wel overal een prijs. Wageningen 17 cent. Gorinchem 27 cent en Amsterdam nog duurder. Waarom dat verschil?? Wageningen zegt 17 cent is kostendekkend. Moeten wij dan meer betalen om de gemeentebegroting sluitend te houden???

    Geplaatst door: J C op
  • 3kw is erg weinig dat zijn 2 verwarmings platen in de roef. Dus is het niet genoeg.alle schepen die elektrische verwaring en koken en warmwater hebben komen dan te kort. Het lijkt er op dat het onderzoek in het belang van de havens is gedaan en niet van de binnevaart.
    En wie gaat die kabel met 63A uileggen want die heb je dan nodig.Pasop dat de buren er niet over struikelen en pasop de verf van de buren.

    En die grapjas in Arnhem als wij onder walstroom liggen wordt toch het schip vuil.
    En de volgende keer dat je een woning aan het water koopt vergeet dan niet dat schippers net als mensen aan de wal ook stromen water uit de kraan willen en stroom uit het stopcontact. Ook wij leven in 2011 en niet in 1800 ofzo.

    Geplaatst door: A3 op
  • @Jeffrey, u duwt waarschijnlijk uw auto de straat uit voor u hem start? Schei toch uit zeg..

    Al is de generator duurder dan de walstroom nu kost is dat geen reden om meer te vragen dan andere bedrijven aan de wal moeten betalen etc..

    Geplaatst door: andere Hans op
  • weer iets nieuws m’n gevel word vuil natuurlijk word zoiets vuil maar niet alleen van een generator sluit dan ook de wegen in circa 2 km om je huis af

    Geplaatst door: hans op
  • Afgezien van het geld (hetgeen uiteraard ook een rol speelt) ben ik als bewoner van de Arnhemse Rijnkade erg voor Waalstroom. De dieseldamp van de boten die voor ons appartement liggen stinkt niet alleen, maar op de buitengevels en in huis zien we ook vervuiling door roet. Hopelijk gaat er dan ook walstroom komen. We zijn nu bezig met een plan voor reiniging van de buitengevels, maar het is eigenlijk dweilen met de kraan open.

    Geplaatst door: Jeffrey op
  • het blijft een feit dat men voor de walstroom voor huishoudelijk gebruik geen keuze vrijheid heeft qua energieleverancier.

    Geplaatst door: P op

Reageer