Ex-vrachtscheepje mag aansluiten op beroepsligplaats

De BPR ligplaatsaanduiding Sport wordt nogal eens verward met recreatie in plaats van schepen kleiner dan 20 meter, merkt pleziervaartschipper Cor Laan van de ms IJsselstroom, een 24 meter lang ex-vrachtscheepje. Hij beklaagde zich bij Rijkswaterstaat Noord-Brabant, die hem achteraf gelijk gaf.

Ligplaatsborden boven Sluis 0

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reacties (20)

  • Ik vaar wel met een plezierbootje van 11.7m. en als de beroepsvaart langzij wil afmeren,mijn zegen hebben ze. het telf.nr. van de verzekering heb ik aan boord.dit wil niet zeggen dat ik niet bereid ben ruimte te maken voor de beroepsvaart.
    mvg.Geert

    Geplaatst door: Geert op
  • ik heb het zelf ook mee gemaakt op de zuid willems vaart vorig jaar mocht s.avonds om 7 uur was er plek boven de sluis vroeg aan de sluis meester of ik er liggen kon met mijn ex beroeps scheepje van 33.5 meter lengte mocht niet anders werd verwijderd doorde watepolitie ben toen naar schijndel gevaren die hadden er geen problemen mee als ik achter de beroeps vaart daar kan het wel nu ben ik ex beroep schipper maar heb in de loop der jaren dat ik het scheepje heb het soms door amtenaren gehoorlijk lastig wordt gemaakt ook op de lingen heb ik het ondervonden daar krijg je door de telefoon ook nog een grote bek. gerrit ex beroeps schipper

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dat is goed boris mijn 3 schepen zijn 305 meter lang in totaal …daar kan je heel mooi aan meren…maar koop wel een paar wrijfhoutjes dan he!
    En zeg tegen je loods dat er geen touwtjes worden aangepakt, dat die nozems van jou 1 keer zelf moeten gooien.

    Geplaatst door: Ronald op
  • Op de plaatsen aangeduid met sport staan vaak boldertjes die mijns inziens niet sterk genoeg verankert zijn voor schepen met een bepaalde lengte en gewicht. Kan mij indenken dat rijkswaterstaat niet gelukkig is als bolders steeds vervangen moeten worden.
    Mij valt het op dat de pleziervaart nu niet echt aansluit op de voorganger bij aanleggen aan een steiger. Door het niet aansluiten blijft er dan niet voldoende ruimte voor een ander om nog te kunnen liggen. Dit lees ik ook terug in dit artikel. Meneer geeft zelf al toe dat de sluiswachter niet alleen aangaf dat de plaats niet juist was, maar er ook niet goed aangesloten is. En ik weet uit eigen ervaring dat als jij met een groter schip aankomt, een jachtje niet zomaar opzij gaat om jou als grotere ertussen te laten en dan zelf buitenop gaat liggen.
    Vaak geven de mensen aan boord aan dat het tijdstip van vertrek te vroeg is. En jij kunt vervolgens op zoek naar een andere plaats, die er vaak toch al niet is. Aanlegplekken voor beroepsvaart vind je nu eenmaal erg weinig, omdat deze niet zo veel opbrengen als pleziervaart.
    Kijk alleen maar naar de hoeveelheid aanlegsteigers die aangelegd zijn voor de rijncruiseschepen ten op zichte van plaatsen voor de grote vrachtvaart…
    De plaatsen die er tenminste zijn zouden niet ook nog eens moeten verdwijnen door deze discussie.

    Geplaatst door: marielle op
  • Goed plan Ronald. Doe ik hetzelfde als ik weer eens in Rotterdam ben bij jou langszij.
    Of is 330 meter 142.000 DWT iets te groot voor je binnenvaartklomp?

    Geplaatst door: Boris Webbers op
  • Wel eens goed dat dit soort dingen aan gekaart worden.
    Ik ben in de beroepsvaart werkzaam geweest en vaar regelmatig met een tjalk van 20 meter.
    Als je met een pleziervaartuig vaart word je regelmatig behandelt als ondergeschikte zowel door mijn eigen collega\’s (beroepschippers) als ook door overheid instanties.
    En iedereen weet beter dan een ander hoe de wet in elkaar zit maar er zijn er volgens mij maar weinigen die echt eens een BPR opengeslagen hebben.
    Is het niet gewoon leven en laten leven en met elkaar er het beste er van maken, in plaats van elkaar het leven zuur te maken.

    Dat het maar een fijne en warme zomer mag worden.

    Gr

    Geplaatst door: Martien op
  • Het hele BPR en RPR kennen geen plezier/recreatie schepen, maar alleen schepen groter of kleiner dan 20 meter. Een duw of sleepboot of duw/sleepboot korter dan 20 meter is los varend een klein schip, en moet zich dus als zodanig gedragen, ongeacht of hij nu beroeps of plezier vaart is. RWS en andere overheden hanteren dan ook een foute aanduiding, die juridisch aanvechtbaar is. Ambtenaren met een lagere beroepsopleiding kennen blijkbaar dit verschil niet en zullen hun gezag willen laten gelden, even als blijkbaar enige Schippers die het BPR/ RPR nog maar eens moeten lezen, want bij schade door het afmeren langszij bij een klein schip zal toch echt hun verzekering worden aangesproken.

    Geplaatst door: ED Landsmeer op
  • Waarom niet net als in Duitsland, ligplaatsen voor beroepsvaart en voor Sportbooten, probleem opgelost.
    Misschien moet de overheid wel meer plaatsen creeeren, tenslotte brengt de pleziervaart het nodige geld in het laatje, enis het zeker niet zo een slecht idee om een havengeld tarief te maken een maal per jaar een vast bedrag per ton of scheepslengte, vierkante meter of wat diens meer zij.
    Volgens mij heeft een scheidend havenmeester uit Dordrecht dit al eens voorgesteld, scheelt gelijk een hoop administratieve rompslomp.
    En voor degene die dit liever niet doen omdat ze niet zo vaak in Nederland komen kan je het oude stelsel aan houden en dat via een havendienst laten lopen bijv. Amsterdam of Rotterdam.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Verplicht spudpaaltjes zetten zou ik zeggen, anders wordt er niet meer gelegen! Hoef je niet meer tegen elkaar aan te komen, kun je liggen waar je wilt bootje overboord en je kan ook aan de wal. Het is niet voor niks pleziervaart.

    Geplaatst door: Ja hallo op
  • Gewoon bij zon ding op zij klappen, dat is 3 x en dan gaan ze er niet meer liggen.

    Opgelost!

    Geplaatst door: Ronald op
  • Het zou misschien aan te raden zijn de grens van 20 meter te verzetten naar 30 meter of nog meer. Vooral omdat de binnenvaart steeds groter wordt en er meer grote pleziervaart is.
    Nu moeten alle beroepsschippers op dit forum ook eens een poging doen om zich in te leven in een ander, wat over het algemeen bijster moeilijk blijkt te zijn voor veel schrijvers hier. Probeer een schip van 32,5 meter maar eens in een jachthaven af te meren, met pleziervaart mee door een sluis te gaan of af te meren bij de pleziervaart op een stijgertje van 15 meter met boldertjes die niet verder dan 50 centimeter boven het water uitsteken en vervolgens met wat wind de halve stijger uit haar verband trekken. Het is goed dat deze regels bevestigd worden door RWS, wij blijven gewoon bij de beroepsvaart liggen. Owja, je mag best langszij liggen (mits lengte en tonnage dit toestaan), wij zijn ook niks te beroerd om even om te wisselen en wij sluiten WEL altijd aan!

    Geplaatst door: Marc op
  • Sorry hoor maar de beroepsvaart heeft al zo weinig ligplaatsen en dan mag recreatievaart, omdat het toevallig groot is, er ook nog eens gaan liggen! Als de breedte het toelaat mag je er dus ook geladen langszij gaan? Zal ik als recreant niet blij mee zijn!

    Geplaatst door: Lex op
  • Een vrachtschip is een vrachtschip, ook een ex. Of het nou 24 meter lang is (luxe motor of steilsteven of zo?) of een kempenaar daar op de Willemsvaart. Ik vind het persoonlijk trouwens eens tijd na al die jaren dat de Zuid-Willemsvaart verbreed wordt en de sluizen aangepast voor grotere schepen. Anders kun je in die streken van Brabant en België alles wel met vrachtwagens gaan doen op dit moment. Ik bedoel kempenaarsmaat is een uitstervende groote…

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Groot wil niet zeggen voorrang en meer rechten!
    Regels zijn regels, en anders niet klagen over nog grotere bootjes op de schelde

    Geplaatst door: jean op
  • Als die 135mtr ligplaats wil nemen, dan ben ik gerust bereid hem binnen te laten leggen (i.o.m. vertrektijd natuurlijk) dan ga ik wel bij hem langszij.
    Zo ga je met elkaar om!

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • @ de Egel.
    Die borden staan niet alleen op de Zuid Willemsvaart,die zelfde regel geldt dus ook op plaatsen waar die 135 meter wel kan komen

    Geplaatst door: C de Vette op
  • @ C. de Vette
    Zuid-Willemsvaart, sluis 0, 135 meter?

    Geplaatst door: De Egel op
  • Groot gelijk heb je Simon.maar dan ook niet klagen als een 135 meter schip langszij komt,groot is groot.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Hulde aan Cor van de IJsselstroom. Doordat de beroepsvaart met steeds grotere schepen is gaan varen blijft er voor de grote recreatievaart steeds minder ruimte. Sta op je rechten is dan het enig juiste antwoord. Er is in de regelgeving gewoon geen verschil tussen beroeps- en recreatievaart. Die kent uitsluitend grote en kleine schepen. (Westerschelde uitgezonderd.)

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • GVD

    De borden zijn ca 3 jaar geleden geplaats omdat enkele jachten en vooral ‘ex beroepsvaart’ het voor elkaar kregen om allemaal 30 meter uit elkaar te gaan liggen of enkeleweken zodat er geen plaats meer was voor de beroepsvaart. Na enkele escalaties zijn die borden door rws geplaatst. En nu zijn we weer terug naar af.

    Geplaatst door: Piet op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Ex-vrachtscheepje mag aansluiten op beroepsligplaats | Schuttevaer.nl

    Ex-vrachtscheepje mag aansluiten op beroepsligplaats

    De BPR ligplaatsaanduiding Sport wordt nogal eens verward met recreatie in plaats van schepen kleiner dan 20 meter, merkt pleziervaartschipper Cor Laan van de ms IJsselstroom, een 24 meter lang ex-vrachtscheepje. Hij beklaagde zich bij Rijkswaterstaat Noord-Brabant, die hem achteraf gelijk gaf.

    Ligplaatsborden boven Sluis 0

    Dit artikel is exclusief voor abonnees

    Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

    Abonneer

    Deel dit artikel

    Reacties (20)

  • Ik vaar wel met een plezierbootje van 11.7m. en als de beroepsvaart langzij wil afmeren,mijn zegen hebben ze. het telf.nr. van de verzekering heb ik aan boord.dit wil niet zeggen dat ik niet bereid ben ruimte te maken voor de beroepsvaart.
    mvg.Geert

    Geplaatst door: Geert op
  • ik heb het zelf ook mee gemaakt op de zuid willems vaart vorig jaar mocht s.avonds om 7 uur was er plek boven de sluis vroeg aan de sluis meester of ik er liggen kon met mijn ex beroeps scheepje van 33.5 meter lengte mocht niet anders werd verwijderd doorde watepolitie ben toen naar schijndel gevaren die hadden er geen problemen mee als ik achter de beroeps vaart daar kan het wel nu ben ik ex beroep schipper maar heb in de loop der jaren dat ik het scheepje heb het soms door amtenaren gehoorlijk lastig wordt gemaakt ook op de lingen heb ik het ondervonden daar krijg je door de telefoon ook nog een grote bek. gerrit ex beroeps schipper

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dat is goed boris mijn 3 schepen zijn 305 meter lang in totaal …daar kan je heel mooi aan meren…maar koop wel een paar wrijfhoutjes dan he!
    En zeg tegen je loods dat er geen touwtjes worden aangepakt, dat die nozems van jou 1 keer zelf moeten gooien.

    Geplaatst door: Ronald op
  • Op de plaatsen aangeduid met sport staan vaak boldertjes die mijns inziens niet sterk genoeg verankert zijn voor schepen met een bepaalde lengte en gewicht. Kan mij indenken dat rijkswaterstaat niet gelukkig is als bolders steeds vervangen moeten worden.
    Mij valt het op dat de pleziervaart nu niet echt aansluit op de voorganger bij aanleggen aan een steiger. Door het niet aansluiten blijft er dan niet voldoende ruimte voor een ander om nog te kunnen liggen. Dit lees ik ook terug in dit artikel. Meneer geeft zelf al toe dat de sluiswachter niet alleen aangaf dat de plaats niet juist was, maar er ook niet goed aangesloten is. En ik weet uit eigen ervaring dat als jij met een groter schip aankomt, een jachtje niet zomaar opzij gaat om jou als grotere ertussen te laten en dan zelf buitenop gaat liggen.
    Vaak geven de mensen aan boord aan dat het tijdstip van vertrek te vroeg is. En jij kunt vervolgens op zoek naar een andere plaats, die er vaak toch al niet is. Aanlegplekken voor beroepsvaart vind je nu eenmaal erg weinig, omdat deze niet zo veel opbrengen als pleziervaart.
    Kijk alleen maar naar de hoeveelheid aanlegsteigers die aangelegd zijn voor de rijncruiseschepen ten op zichte van plaatsen voor de grote vrachtvaart…
    De plaatsen die er tenminste zijn zouden niet ook nog eens moeten verdwijnen door deze discussie.

    Geplaatst door: marielle op
  • Goed plan Ronald. Doe ik hetzelfde als ik weer eens in Rotterdam ben bij jou langszij.
    Of is 330 meter 142.000 DWT iets te groot voor je binnenvaartklomp?

    Geplaatst door: Boris Webbers op
  • Wel eens goed dat dit soort dingen aan gekaart worden.
    Ik ben in de beroepsvaart werkzaam geweest en vaar regelmatig met een tjalk van 20 meter.
    Als je met een pleziervaartuig vaart word je regelmatig behandelt als ondergeschikte zowel door mijn eigen collega\’s (beroepschippers) als ook door overheid instanties.
    En iedereen weet beter dan een ander hoe de wet in elkaar zit maar er zijn er volgens mij maar weinigen die echt eens een BPR opengeslagen hebben.
    Is het niet gewoon leven en laten leven en met elkaar er het beste er van maken, in plaats van elkaar het leven zuur te maken.

    Dat het maar een fijne en warme zomer mag worden.

    Gr

    Geplaatst door: Martien op
  • Het hele BPR en RPR kennen geen plezier/recreatie schepen, maar alleen schepen groter of kleiner dan 20 meter. Een duw of sleepboot of duw/sleepboot korter dan 20 meter is los varend een klein schip, en moet zich dus als zodanig gedragen, ongeacht of hij nu beroeps of plezier vaart is. RWS en andere overheden hanteren dan ook een foute aanduiding, die juridisch aanvechtbaar is. Ambtenaren met een lagere beroepsopleiding kennen blijkbaar dit verschil niet en zullen hun gezag willen laten gelden, even als blijkbaar enige Schippers die het BPR/ RPR nog maar eens moeten lezen, want bij schade door het afmeren langszij bij een klein schip zal toch echt hun verzekering worden aangesproken.

    Geplaatst door: ED Landsmeer op
  • Waarom niet net als in Duitsland, ligplaatsen voor beroepsvaart en voor Sportbooten, probleem opgelost.
    Misschien moet de overheid wel meer plaatsen creeeren, tenslotte brengt de pleziervaart het nodige geld in het laatje, enis het zeker niet zo een slecht idee om een havengeld tarief te maken een maal per jaar een vast bedrag per ton of scheepslengte, vierkante meter of wat diens meer zij.
    Volgens mij heeft een scheidend havenmeester uit Dordrecht dit al eens voorgesteld, scheelt gelijk een hoop administratieve rompslomp.
    En voor degene die dit liever niet doen omdat ze niet zo vaak in Nederland komen kan je het oude stelsel aan houden en dat via een havendienst laten lopen bijv. Amsterdam of Rotterdam.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Verplicht spudpaaltjes zetten zou ik zeggen, anders wordt er niet meer gelegen! Hoef je niet meer tegen elkaar aan te komen, kun je liggen waar je wilt bootje overboord en je kan ook aan de wal. Het is niet voor niks pleziervaart.

    Geplaatst door: Ja hallo op
  • Gewoon bij zon ding op zij klappen, dat is 3 x en dan gaan ze er niet meer liggen.

    Opgelost!

    Geplaatst door: Ronald op
  • Het zou misschien aan te raden zijn de grens van 20 meter te verzetten naar 30 meter of nog meer. Vooral omdat de binnenvaart steeds groter wordt en er meer grote pleziervaart is.
    Nu moeten alle beroepsschippers op dit forum ook eens een poging doen om zich in te leven in een ander, wat over het algemeen bijster moeilijk blijkt te zijn voor veel schrijvers hier. Probeer een schip van 32,5 meter maar eens in een jachthaven af te meren, met pleziervaart mee door een sluis te gaan of af te meren bij de pleziervaart op een stijgertje van 15 meter met boldertjes die niet verder dan 50 centimeter boven het water uitsteken en vervolgens met wat wind de halve stijger uit haar verband trekken. Het is goed dat deze regels bevestigd worden door RWS, wij blijven gewoon bij de beroepsvaart liggen. Owja, je mag best langszij liggen (mits lengte en tonnage dit toestaan), wij zijn ook niks te beroerd om even om te wisselen en wij sluiten WEL altijd aan!

    Geplaatst door: Marc op
  • Sorry hoor maar de beroepsvaart heeft al zo weinig ligplaatsen en dan mag recreatievaart, omdat het toevallig groot is, er ook nog eens gaan liggen! Als de breedte het toelaat mag je er dus ook geladen langszij gaan? Zal ik als recreant niet blij mee zijn!

    Geplaatst door: Lex op
  • Een vrachtschip is een vrachtschip, ook een ex. Of het nou 24 meter lang is (luxe motor of steilsteven of zo?) of een kempenaar daar op de Willemsvaart. Ik vind het persoonlijk trouwens eens tijd na al die jaren dat de Zuid-Willemsvaart verbreed wordt en de sluizen aangepast voor grotere schepen. Anders kun je in die streken van Brabant en België alles wel met vrachtwagens gaan doen op dit moment. Ik bedoel kempenaarsmaat is een uitstervende groote…

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Groot wil niet zeggen voorrang en meer rechten!
    Regels zijn regels, en anders niet klagen over nog grotere bootjes op de schelde

    Geplaatst door: jean op
  • Als die 135mtr ligplaats wil nemen, dan ben ik gerust bereid hem binnen te laten leggen (i.o.m. vertrektijd natuurlijk) dan ga ik wel bij hem langszij.
    Zo ga je met elkaar om!

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • @ de Egel.
    Die borden staan niet alleen op de Zuid Willemsvaart,die zelfde regel geldt dus ook op plaatsen waar die 135 meter wel kan komen

    Geplaatst door: C de Vette op
  • @ C. de Vette
    Zuid-Willemsvaart, sluis 0, 135 meter?

    Geplaatst door: De Egel op
  • Groot gelijk heb je Simon.maar dan ook niet klagen als een 135 meter schip langszij komt,groot is groot.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Hulde aan Cor van de IJsselstroom. Doordat de beroepsvaart met steeds grotere schepen is gaan varen blijft er voor de grote recreatievaart steeds minder ruimte. Sta op je rechten is dan het enig juiste antwoord. Er is in de regelgeving gewoon geen verschil tussen beroeps- en recreatievaart. Die kent uitsluitend grote en kleine schepen. (Westerschelde uitgezonderd.)

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • GVD

    De borden zijn ca 3 jaar geleden geplaats omdat enkele jachten en vooral ‘ex beroepsvaart’ het voor elkaar kregen om allemaal 30 meter uit elkaar te gaan liggen of enkeleweken zodat er geen plaats meer was voor de beroepsvaart. Na enkele escalaties zijn die borden door rws geplaatst. En nu zijn we weer terug naar af.

    Geplaatst door: Piet op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.