Kans op schade vraagt om bewaking nieuwe autosteiger Werkendam

Drie weken nadat Werkendam de eerste afmeerpalen sloeg voor de nieuwe autosteiger aan de buitenzijde van de Beatrixhaven werd deze maandag feestelijk in gebruik genomen. De snelheid van de aanleg stond in schril contrast met de lange discussie die eraan vooraf ging.

Door Hannie Visser-Kieboom
Vijf jaar geleden stelde de toenmalige Schuttevaervoorzitter Ton de Waal tijdens de jaarvergadering nog dat zo’n autosteiger niet mogelijk was. ‘Bij een autosteiger aan de buitenkant op de rivier komen er koppelverbanden met zo’n kracht afmeren, daar zal de steiger niet tegen bestand zijn.’
Een mening die aanvankelijk werd gedeeld door Schuttevaerbestuurslid Rook Hoogendoorn. Bij de opening wees hij er ook nog op dat de schepen er bij storm vaak aan lage wal liggen en dat dan voor het wegvaren zoveel kracht nodig is, dat het schroefwater de dam kan ondermijnen. Toch noemde Hoogendoorn de nieuwe plek voor de autosteiger ideaal. ‘En ze hebben extra stenen gestort.’ Ook opperde hij om, ter voorkoming van schadevaren te kijken naar permanente camerabewaking.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kans op schade vraagt om bewaking nieuwe autosteiger Werkendam | Schuttevaer.nl

Kans op schade vraagt om bewaking nieuwe autosteiger Werkendam

Drie weken nadat Werkendam de eerste afmeerpalen sloeg voor de nieuwe autosteiger aan de buitenzijde van de Beatrixhaven werd deze maandag feestelijk in gebruik genomen. De snelheid van de aanleg stond in schril contrast met de lange discussie die eraan vooraf ging.

Door Hannie Visser-Kieboom
Vijf jaar geleden stelde de toenmalige Schuttevaervoorzitter Ton de Waal tijdens de jaarvergadering nog dat zo’n autosteiger niet mogelijk was. ‘Bij een autosteiger aan de buitenkant op de rivier komen er koppelverbanden met zo’n kracht afmeren, daar zal de steiger niet tegen bestand zijn.’
Een mening die aanvankelijk werd gedeeld door Schuttevaerbestuurslid Rook Hoogendoorn. Bij de opening wees hij er ook nog op dat de schepen er bij storm vaak aan lage wal liggen en dat dan voor het wegvaren zoveel kracht nodig is, dat het schroefwater de dam kan ondermijnen. Toch noemde Hoogendoorn de nieuwe plek voor de autosteiger ideaal. ‘En ze hebben extra stenen gestort.’ Ook opperde hij om, ter voorkoming van schadevaren te kijken naar permanente camerabewaking.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer