Duitsland schrapt onderhoud aan groot aantal vaarwegen

De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer heeft in het kader van bezuinigingen het onderhoud aan een aantal rivieren en kanalen per direct gestopt. Het gaat om vaarwegen waarover in 2025 naar verwachting van het ministerie minder dan vijf miljoen ton per jaar zal worden vervoerd, zoals de Neckar en de Main.

Door Marja de Vet
Er is in Duitsland voorlopig alleen geld beschikbaar voor verbetering en onderhoud van rivieren en kanalen in het ‘voorrangsnet’ (meer dan 10 miljoen ton per jaar in 2025) en het ‘hoofdnet’ (meer dan 5 miljoen ton per jaar in 2025).
Volgens de Duitse binnenvaartorganisatie BDB worden hiermee de Main, Main-Donaukanaal, Neckar, Lahn Saar, Weser, Ems en een aantal zijkanalen van het Dortmund-Emskanaal afgeschreven. Verder vallen alle vaarwegen ten oosten van het Mittellandkanaal, inclusief de Elbe onder de maatregel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duitsland schrapt onderhoud aan groot aantal vaarwegen | Schuttevaer.nl

Duitsland schrapt onderhoud aan groot aantal vaarwegen

De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer heeft in het kader van bezuinigingen het onderhoud aan een aantal rivieren en kanalen per direct gestopt. Het gaat om vaarwegen waarover in 2025 naar verwachting van het ministerie minder dan vijf miljoen ton per jaar zal worden vervoerd, zoals de Neckar en de Main.

Door Marja de Vet
Er is in Duitsland voorlopig alleen geld beschikbaar voor verbetering en onderhoud van rivieren en kanalen in het ‘voorrangsnet’ (meer dan 10 miljoen ton per jaar in 2025) en het ‘hoofdnet’ (meer dan 5 miljoen ton per jaar in 2025).
Volgens de Duitse binnenvaartorganisatie BDB worden hiermee de Main, Main-Donaukanaal, Neckar, Lahn Saar, Weser, Ems en een aantal zijkanalen van het Dortmund-Emskanaal afgeschreven. Verder vallen alle vaarwegen ten oosten van het Mittellandkanaal, inclusief de Elbe onder de maatregel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer