Walstroomtarief Zuid-Holland € 0,27 per kWh

De provincie Zuid-Holland heeft het tarief dat schepen betalen voor walstroom langs provinciale vaarwegen vastgesteld op € 0,27 per kWh. Het nieuwe tarief is op 1 maart 2011 ingegaan.

Het lagere tarief van € 0,17 per kWh dat tot eind
februari gold, was een tijdelijk kennismakingstarief dat niet kostendekkend was.
Het nieuwe tarief sluit volgens de provincie aan bij de tarieven van andere walstroomaanbieders in de
regio en de tarieven voor huishoudelijk gebruik.
Op provinciale vaarwegen in Zuid-Holland geldt nog geen
generatorverbod. Daar is een wijziging van de provinciale milieuverordening voor
nodig. Deze is op dit moment in voorbereiding en zal vanaf januari 2012 van
kracht worden. ‘Tot die tijd is walstroom weliswaar niet verplicht, maar de
omgeving zal het zeker waarderen als schippers er gebruik van
maken’, zegt een woordvoerder van de provincie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • @Michel:

    Als de overheid een schip niet als bedrijf ziet, gelden de Europese regelgeving die zegt dat elke particulier het recht heeft zijn/haar eigen stroomleverancier te kiezen. De binnenvaart valt weer precies tussen ‘wal en schip’. Gewoon even wacht tot het eerste spelende kind geëlektrocuteerd wordt aan een kapot gereden kabel.

    Geplaatst door: Liam op
  • Lijkt wel jachthaven tarief!

    Geplaatst door: Jan van het schip op
  • Beste mensen hier zie je maar weer dat wij als bedrijfstak vooral niet serieus genomen worden.

    Er staat toch een huis op jullie BOOT dus het is geen bedrijf!

    en vanuit deze instelling betalen wij nu het huishoudelijke tarief in plaats van het zakelijke tarief.
    Aangezien we allemaal staan ingeschreven bij de KvK en een BTW nummer hebben zijn we toch echt een bedrijf en zouden we op grond daar van in aanmerking moeten komen voor het zakelijke tarief.

    maar vermoedelijk zal ik wel de enige zijn die er zo over denk en blijven we met z’n alle maar dat nomade volk op een bootdie van toeten noch blazen weet.

    met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Michel op
  • Ik ben ook van mening dat wij niet onder huishoudelijke tarieven horen te vallen, ook al ligt het schip stil is de bemanning gewoon nog aan het werk denk ik anders zouden ze wel thuis zijn. Ik ben ook van mening dat geen enkel keurings bureau het zal goedkeuren dat 380V kabels los op de kade kunnen liggen en vooral op getijde wateren heel gemakkelijk tussen wal en schip kunnen komen daardoor beschadigd raken en een gevaar opleveren voor een ieder die in de buurt van een kabel kunnen komen. Verder vraag ik mij af wie de kabel moet stellen, het lijkt mij dat wanneer men het verplicht stelt er ook een kabel ter beschikking moet komen. Er staat voor zover ik weet nergens in het RSOR dat er een bepaalde lengte walstroomkabel aan boord dient te zijn. Wie is er verantwoordelijk voor deze kabel, ik bedoel een vandaal schopt tegen de kabel en deze komt tussen wal en schip en is niet meer bruikbaar, wij willen toch niet iedere 2e reis een nieuwe kabel aanschaffen zeker! Het zelfde verhaal geld voor het ontvreemden van deze kabels, lees het verlies van koper kabels bij de NS. Vervolgens wie betaald de rekening? Stel je ligt ergens met wal aansluiting en je bent niet aan boord, er komt een buurman langszij en vind het te veel werk om een kabel te leggen en steekt de stekker er maar bij de buurman in die niet aan boord is. Wie is er aanspakelijk voor de over dek liggende kabels als er iemand over deze kabels valt, er moeten waarschijnlijk meerdere kabels over dek liggen? Wie betaald de schade als de stroom wegvalt terwijl men niet aan boord is, lees ontdooide vriezers of bevroren zaken in de winter?
    Het hele walstroomverhaal is 1 groot grijs gebied en lijkt nergens op!

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • @peter,

    Op een kabel plassen is goedkoper dan viagra als de kabel stuk is 😉

    Geplaatst door: andre op
  • Ik ben benieuw voorlopig betaal ik 50 eurocent de kw , en mag blij zijn als die het doet.
    Dus ik laat de generator maar draaien, kosten 0.7 ltr diesel per uur.
    Ja een hondenschijnen het nodig te vinden om je kabels onder te schijten , ook mensen vinden het schijnbaar spannend op er overheen te plassen

    Geplaatst door: Peter op
  • mijn schip = mijn bedrijf, dus ik wil walstroom tegen bedrijfstarief
    ik wil vrijheid van keuze hebben bij welke energiemaatschappij ik mijn walstroom betrek.

    Geplaatst door: joop op
  • Nou als de walstroom zo gewaardeerd wordt door de omgeving, krijgen we dan als dank hondenpoep op je stroonkabel of ernaast waar je lekker met je kabeltje doorheen trekt of instapt. Heb pas in Gorinchem gelegen aan het Merwedekanaal, heb toen ook netjes walstroom gepakt en kon toen niet fatsoenlijk over de kant lopen of stond in de hondenpoep. Heb dit al meerdere keren aangekaart, maar er wordt hier niets aan gedaan. Dan vindt ik het niet bepaald nodig om walstroom te nemen, want als de buurt er zo mee omspringt voel ik me zeker niet verplicht om walstroom te pakken.

    Geplaatst door: Rick op
  • @Willem,

    Jij/U stelt hier een paar juiste vragen.
    Ben zelf ook erg benieuwd naar de antwoorden.

    Met Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Walstroom versus veiligheid en Arbo. Vijf minuten google en het begin is er.
    1) als werknemers geen veilige afstand kunnen aanhouden bij bovengrondse leidingen, dan moet gevaar voor aanraking worden voorkomen door: personeel van het energiebedrijf de stroomtoevoer te laten uitschakelen of de leiding door een deskundige te laten afdekken of afschermen (alleen bij 220 of 380 Volt);

    2) zo min mogelijk met verlengsnoeren werken. Als er toch mee moet worden gewerkt, dan moeten werknemers ervoor zorgen dat het verlengsnoer de juiste capaciteit heeft en helemaal is afgerold;

    3) B E S C H E R M I N G S M A AT R E G E L E N T E G E N H E T A A N R A K E N VA N A P PA R AT E N D I E

    E L E K T R I S C H E S T R O O M V O E R E N

    Omdat stroom kan overslaan moet bij bovengrondse leidingen een veilige afstand

    aangehouden worden. Als regel geldt dat de afstand afhankelijk is van de

    spanning: hoe hoger de spanning, des te meer afstand moet er genomen worden.

    Bij bovengrondse walaansluitingen met een spanning van 220/380 Volt, is de

    veilige afstand minimaal 1 meter. Bij bovengrondse leidingen met een spanning

    tot 380.000 Volt (380 kV) is de veilige afstand minimaal 5 meter.

    Dat geldt ook voor bovengrondse leidingen met een onbekende spanning.

    4) Bovengrondse leidingen moeten altijd hoog genoeg worden opgehangen

    (4 meter of hoger) en zijn voorzien van trekontlastinrichtingen om mechanische

    spanning (trek, buiging) in de kabels te voorkomen.
    Welke jurist en bond wil een onderzoek doen a)walstroom versus veiligheid en b)walstroom versus openbare aanbesteding, en c) oplegging kosten terwijl aan CCr2/3 en geluidseisen wordt voldaan.

    Het zou me benieuwen…

    Geplaatst door: willem op

Reageer

Walstroomtarief Zuid-Holland € 0,27 per kWh | Schuttevaer.nl

Walstroomtarief Zuid-Holland € 0,27 per kWh

De provincie Zuid-Holland heeft het tarief dat schepen betalen voor walstroom langs provinciale vaarwegen vastgesteld op € 0,27 per kWh. Het nieuwe tarief is op 1 maart 2011 ingegaan.

Het lagere tarief van € 0,17 per kWh dat tot eind
februari gold, was een tijdelijk kennismakingstarief dat niet kostendekkend was.
Het nieuwe tarief sluit volgens de provincie aan bij de tarieven van andere walstroomaanbieders in de
regio en de tarieven voor huishoudelijk gebruik.
Op provinciale vaarwegen in Zuid-Holland geldt nog geen
generatorverbod. Daar is een wijziging van de provinciale milieuverordening voor
nodig. Deze is op dit moment in voorbereiding en zal vanaf januari 2012 van
kracht worden. ‘Tot die tijd is walstroom weliswaar niet verplicht, maar de
omgeving zal het zeker waarderen als schippers er gebruik van
maken’, zegt een woordvoerder van de provincie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • @Michel:

    Als de overheid een schip niet als bedrijf ziet, gelden de Europese regelgeving die zegt dat elke particulier het recht heeft zijn/haar eigen stroomleverancier te kiezen. De binnenvaart valt weer precies tussen ‘wal en schip’. Gewoon even wacht tot het eerste spelende kind geëlektrocuteerd wordt aan een kapot gereden kabel.

    Geplaatst door: Liam op
  • Lijkt wel jachthaven tarief!

    Geplaatst door: Jan van het schip op
  • Beste mensen hier zie je maar weer dat wij als bedrijfstak vooral niet serieus genomen worden.

    Er staat toch een huis op jullie BOOT dus het is geen bedrijf!

    en vanuit deze instelling betalen wij nu het huishoudelijke tarief in plaats van het zakelijke tarief.
    Aangezien we allemaal staan ingeschreven bij de KvK en een BTW nummer hebben zijn we toch echt een bedrijf en zouden we op grond daar van in aanmerking moeten komen voor het zakelijke tarief.

    maar vermoedelijk zal ik wel de enige zijn die er zo over denk en blijven we met z’n alle maar dat nomade volk op een bootdie van toeten noch blazen weet.

    met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Michel op
  • Ik ben ook van mening dat wij niet onder huishoudelijke tarieven horen te vallen, ook al ligt het schip stil is de bemanning gewoon nog aan het werk denk ik anders zouden ze wel thuis zijn. Ik ben ook van mening dat geen enkel keurings bureau het zal goedkeuren dat 380V kabels los op de kade kunnen liggen en vooral op getijde wateren heel gemakkelijk tussen wal en schip kunnen komen daardoor beschadigd raken en een gevaar opleveren voor een ieder die in de buurt van een kabel kunnen komen. Verder vraag ik mij af wie de kabel moet stellen, het lijkt mij dat wanneer men het verplicht stelt er ook een kabel ter beschikking moet komen. Er staat voor zover ik weet nergens in het RSOR dat er een bepaalde lengte walstroomkabel aan boord dient te zijn. Wie is er verantwoordelijk voor deze kabel, ik bedoel een vandaal schopt tegen de kabel en deze komt tussen wal en schip en is niet meer bruikbaar, wij willen toch niet iedere 2e reis een nieuwe kabel aanschaffen zeker! Het zelfde verhaal geld voor het ontvreemden van deze kabels, lees het verlies van koper kabels bij de NS. Vervolgens wie betaald de rekening? Stel je ligt ergens met wal aansluiting en je bent niet aan boord, er komt een buurman langszij en vind het te veel werk om een kabel te leggen en steekt de stekker er maar bij de buurman in die niet aan boord is. Wie is er aanspakelijk voor de over dek liggende kabels als er iemand over deze kabels valt, er moeten waarschijnlijk meerdere kabels over dek liggen? Wie betaald de schade als de stroom wegvalt terwijl men niet aan boord is, lees ontdooide vriezers of bevroren zaken in de winter?
    Het hele walstroomverhaal is 1 groot grijs gebied en lijkt nergens op!

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • @peter,

    Op een kabel plassen is goedkoper dan viagra als de kabel stuk is 😉

    Geplaatst door: andre op
  • Ik ben benieuw voorlopig betaal ik 50 eurocent de kw , en mag blij zijn als die het doet.
    Dus ik laat de generator maar draaien, kosten 0.7 ltr diesel per uur.
    Ja een hondenschijnen het nodig te vinden om je kabels onder te schijten , ook mensen vinden het schijnbaar spannend op er overheen te plassen

    Geplaatst door: Peter op
  • mijn schip = mijn bedrijf, dus ik wil walstroom tegen bedrijfstarief
    ik wil vrijheid van keuze hebben bij welke energiemaatschappij ik mijn walstroom betrek.

    Geplaatst door: joop op
  • Nou als de walstroom zo gewaardeerd wordt door de omgeving, krijgen we dan als dank hondenpoep op je stroonkabel of ernaast waar je lekker met je kabeltje doorheen trekt of instapt. Heb pas in Gorinchem gelegen aan het Merwedekanaal, heb toen ook netjes walstroom gepakt en kon toen niet fatsoenlijk over de kant lopen of stond in de hondenpoep. Heb dit al meerdere keren aangekaart, maar er wordt hier niets aan gedaan. Dan vindt ik het niet bepaald nodig om walstroom te nemen, want als de buurt er zo mee omspringt voel ik me zeker niet verplicht om walstroom te pakken.

    Geplaatst door: Rick op
  • @Willem,

    Jij/U stelt hier een paar juiste vragen.
    Ben zelf ook erg benieuwd naar de antwoorden.

    Met Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Walstroom versus veiligheid en Arbo. Vijf minuten google en het begin is er.
    1) als werknemers geen veilige afstand kunnen aanhouden bij bovengrondse leidingen, dan moet gevaar voor aanraking worden voorkomen door: personeel van het energiebedrijf de stroomtoevoer te laten uitschakelen of de leiding door een deskundige te laten afdekken of afschermen (alleen bij 220 of 380 Volt);

    2) zo min mogelijk met verlengsnoeren werken. Als er toch mee moet worden gewerkt, dan moeten werknemers ervoor zorgen dat het verlengsnoer de juiste capaciteit heeft en helemaal is afgerold;

    3) B E S C H E R M I N G S M A AT R E G E L E N T E G E N H E T A A N R A K E N VA N A P PA R AT E N D I E

    E L E K T R I S C H E S T R O O M V O E R E N

    Omdat stroom kan overslaan moet bij bovengrondse leidingen een veilige afstand

    aangehouden worden. Als regel geldt dat de afstand afhankelijk is van de

    spanning: hoe hoger de spanning, des te meer afstand moet er genomen worden.

    Bij bovengrondse walaansluitingen met een spanning van 220/380 Volt, is de

    veilige afstand minimaal 1 meter. Bij bovengrondse leidingen met een spanning

    tot 380.000 Volt (380 kV) is de veilige afstand minimaal 5 meter.

    Dat geldt ook voor bovengrondse leidingen met een onbekende spanning.

    4) Bovengrondse leidingen moeten altijd hoog genoeg worden opgehangen

    (4 meter of hoger) en zijn voorzien van trekontlastinrichtingen om mechanische

    spanning (trek, buiging) in de kabels te voorkomen.
    Welke jurist en bond wil een onderzoek doen a)walstroom versus veiligheid en b)walstroom versus openbare aanbesteding, en c) oplegging kosten terwijl aan CCr2/3 en geluidseisen wordt voldaan.

    Het zou me benieuwen…

    Geplaatst door: willem op

Reageer