Enkhuizen heeft plannen voor containerterminal binnenvaart

De gemeenten Enkhuizen en Stede Broec en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord hebben nieuwe plannen voor de kustontwikkeling. Daartoe behoren op de langere termijn (2020) buitendijkse aanleg van een containerterminal voor de binnenvaart, waterwoningen en een jachthaven. Eerste doel is de plannen dit najaar opgenomen te krijgen in de structuurvisie van de provincie Noord-Holland, stelt de Enkhuizense wethouder van VROM Hendrik Boland. En dan moet nog geld worden gevonden.

Enkhuizen heeft containerterminalplannen

De plannen spelen in op de werkzaamheden van Toekomstperspectief Marker- IJmeer (TMIJ), waarin rijk, provincies en andere instellingen een toekomstvisie voor het Marker/IJmeer voorbereiden. ‘Het IJssel- en Markermeer vallen beide onder Natura 2000, maar op het IJsselmeer heeft dat niet zoveel gevolgen. Het Markermeer is er ecologisch beroerd aan toe en als onze plannen daarin verbetering kunnen brengen, dan ontstaan weer mogelijkheden om buitendijks iets te doen. Dat is een interessante ontwikkeling voor de binnenvaart’, denkt Boland. Zo zou een containerterminal vervoer van de weg kunnen halen en zo de CO2-uitstoot verminderen. ‘Een groep ondernemers denkt dat West-Friesland voldoende mogelijkheden biedt voor de overslag van 10.000 teu per jaar. En dat is nog zonder acquisitie.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Enkhuizen heeft plannen voor containerterminal binnenvaart | Schuttevaer.nl

Enkhuizen heeft plannen voor containerterminal binnenvaart

De gemeenten Enkhuizen en Stede Broec en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord hebben nieuwe plannen voor de kustontwikkeling. Daartoe behoren op de langere termijn (2020) buitendijkse aanleg van een containerterminal voor de binnenvaart, waterwoningen en een jachthaven. Eerste doel is de plannen dit najaar opgenomen te krijgen in de structuurvisie van de provincie Noord-Holland, stelt de Enkhuizense wethouder van VROM Hendrik Boland. En dan moet nog geld worden gevonden.

Enkhuizen heeft containerterminalplannen

De plannen spelen in op de werkzaamheden van Toekomstperspectief Marker- IJmeer (TMIJ), waarin rijk, provincies en andere instellingen een toekomstvisie voor het Marker/IJmeer voorbereiden. ‘Het IJssel- en Markermeer vallen beide onder Natura 2000, maar op het IJsselmeer heeft dat niet zoveel gevolgen. Het Markermeer is er ecologisch beroerd aan toe en als onze plannen daarin verbetering kunnen brengen, dan ontstaan weer mogelijkheden om buitendijks iets te doen. Dat is een interessante ontwikkeling voor de binnenvaart’, denkt Boland. Zo zou een containerterminal vervoer van de weg kunnen halen en zo de CO2-uitstoot verminderen. ‘Een groep ondernemers denkt dat West-Friesland voldoende mogelijkheden biedt voor de overslag van 10.000 teu per jaar. En dat is nog zonder acquisitie.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer