‘Winst door precieze milieugrijpers’

‘Zoals het er nu voorstaat, zijn we eerder klaar dan gepland. Officieel moeten we opleveren in september 2010, maar ik denk dat we volgend voorjaar klaar zijn’, zegt Thijs Woolderink, projectleider bij Boskalis op het onderhoudsbaggerwerk van het Amsterdam-Rijnkanaal. ‘Dat is vooral door de inzet van groot materieel. Daarmee kunnen we makkelijker het slib van de bodem pakken. We hebben nagenoeg 100 procent vullingsgraad, en de grijper heeft een grote footprint, van circa 20 vierkante meter. Zo kunnen we een grote oppervlakte doen in relatief korte tijd.’

‘Winst door precieze milieugrijpers'

Het baggerwerk ging februari dit jaar van start. Dolman, een onderdeel van Boskalis, deed het voorwerk: bodemonderzoek. De opdracht van Rijkwaterstaat was 900.000 kuub te baggeren over de totale lengte van het kanaal van 72 kilometer. Het merendeel daarvan, zo’n 90 procent, is volgens het Besluit Bodemkwaliteit opnieuw bruikbaar: klasse A (wonen) en B (industrie). Een deel daarvan gaat als vulmateriaal naar zandputten elders in het land. De rest – nooit toepasbaar – is te vervuild en gaat naar de diverse depots voor verontreinigde baggerspecie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Winst door precieze milieugrijpers’ | Schuttevaer.nl

‘Winst door precieze milieugrijpers’

‘Zoals het er nu voorstaat, zijn we eerder klaar dan gepland. Officieel moeten we opleveren in september 2010, maar ik denk dat we volgend voorjaar klaar zijn’, zegt Thijs Woolderink, projectleider bij Boskalis op het onderhoudsbaggerwerk van het Amsterdam-Rijnkanaal. ‘Dat is vooral door de inzet van groot materieel. Daarmee kunnen we makkelijker het slib van de bodem pakken. We hebben nagenoeg 100 procent vullingsgraad, en de grijper heeft een grote footprint, van circa 20 vierkante meter. Zo kunnen we een grote oppervlakte doen in relatief korte tijd.’

‘Winst door precieze milieugrijpers'

Het baggerwerk ging februari dit jaar van start. Dolman, een onderdeel van Boskalis, deed het voorwerk: bodemonderzoek. De opdracht van Rijkwaterstaat was 900.000 kuub te baggeren over de totale lengte van het kanaal van 72 kilometer. Het merendeel daarvan, zo’n 90 procent, is volgens het Besluit Bodemkwaliteit opnieuw bruikbaar: klasse A (wonen) en B (industrie). Een deel daarvan gaat als vulmateriaal naar zandputten elders in het land. De rest – nooit toepasbaar – is te vervuild en gaat naar de diverse depots voor verontreinigde baggerspecie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer