Kromgevaren trap aan autosteiger Gorinchem

De nieuwe autosteiger langs de Merwede bij Gorinchem heeft z’n eerste schadevaring gehad. Een onbekende schipper heeft rond Hemelvaartsdag de ladder vanaf de waterlijn tot onder het autodek kromgevaren, waarschijnlijk door met voor- of achtersteven tussen in plaats van langs de palen te varen.

Kromgevaren trap aan autosteiger Gorinchem

‘De dader heeft zich helaas nog niet gemeld’, zegt projectleider Dert Vlaander van de Gemeente Gorinchem. Hij schat de kosten voor vervanging op zo’n 5000 euro. De ladders langs de palen zijn de kwetsbaarste delen aan de veelgeprezen autosteiger. Bestuurslid Peter Stout van Schuttevaer-afdeling Hardinxveld-Giessendam riep bij de opening in oktober 2008 daarom de varenden al op ‘met beleid’ gebruik te maken van de nieuwe steiger. Dat deed ook Agien Kamsteeg, oud-Schuttevaer-bestuurslid en gangmaker voor het steigerproject, die eerder in Schuttevaer al waarschuwde: ‘Alles heeft z’n begrenzing. Als schippers het achterschip een beetje afdraaien en zonder geweld wegvaren, is dat ook goed voor het gasolieverbruik. Je kunt prima gebruik maken van de natuur, wind en stroom…’ (DvdM)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kromgevaren trap aan autosteiger Gorinchem | Schuttevaer.nl

Kromgevaren trap aan autosteiger Gorinchem

De nieuwe autosteiger langs de Merwede bij Gorinchem heeft z’n eerste schadevaring gehad. Een onbekende schipper heeft rond Hemelvaartsdag de ladder vanaf de waterlijn tot onder het autodek kromgevaren, waarschijnlijk door met voor- of achtersteven tussen in plaats van langs de palen te varen.

Kromgevaren trap aan autosteiger Gorinchem

‘De dader heeft zich helaas nog niet gemeld’, zegt projectleider Dert Vlaander van de Gemeente Gorinchem. Hij schat de kosten voor vervanging op zo’n 5000 euro. De ladders langs de palen zijn de kwetsbaarste delen aan de veelgeprezen autosteiger. Bestuurslid Peter Stout van Schuttevaer-afdeling Hardinxveld-Giessendam riep bij de opening in oktober 2008 daarom de varenden al op ‘met beleid’ gebruik te maken van de nieuwe steiger. Dat deed ook Agien Kamsteeg, oud-Schuttevaer-bestuurslid en gangmaker voor het steigerproject, die eerder in Schuttevaer al waarschuwde: ‘Alles heeft z’n begrenzing. Als schippers het achterschip een beetje afdraaien en zonder geweld wegvaren, is dat ook goed voor het gasolieverbruik. Je kunt prima gebruik maken van de natuur, wind en stroom…’ (DvdM)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer