Megacarriers op de Westerschelde

Antwerpen wil dat Nederland containerschepen van 8000 teu en meer en een lengte tot 400 meter toelaat op de Westerschelde. Onderzoekers hebben de zeehaven gerapporteerd dat dergelijke schepen de zeearm goed kunnen bevaren als aan enkele randvoorwaarden wordt voldaan.

Megacarriers op de Westerschelde

Het Waterbouwkundig Laboratorium  in Borgerhout heeft twee jaar onderzoek gedaan en daarbij 20.000 simulaties uitgevoerd. Volgens het Vlaamse Loodswezen hebben die het bewijs geleverd dat de op- en afvaart naar Antwerpen met containerschepen van 400 meter en een diepgang van 14,50 meter ‘perfect mogelijk is’. De conclusies van de studie vormen de basis voor een nieuwe versie van de op- en afvaartregeling voor de containervaart op Antwerpen, die wel Nederlandse instemming moet krijgen in de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA), een bilaterale instelling die de Schelde beheert. Voorlopig mogen de schepen niet langer zijn dat 360 meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Megacarriers op de Westerschelde | Schuttevaer.nl

Megacarriers op de Westerschelde

Antwerpen wil dat Nederland containerschepen van 8000 teu en meer en een lengte tot 400 meter toelaat op de Westerschelde. Onderzoekers hebben de zeehaven gerapporteerd dat dergelijke schepen de zeearm goed kunnen bevaren als aan enkele randvoorwaarden wordt voldaan.

Megacarriers op de Westerschelde

Het Waterbouwkundig Laboratorium  in Borgerhout heeft twee jaar onderzoek gedaan en daarbij 20.000 simulaties uitgevoerd. Volgens het Vlaamse Loodswezen hebben die het bewijs geleverd dat de op- en afvaart naar Antwerpen met containerschepen van 400 meter en een diepgang van 14,50 meter ‘perfect mogelijk is’. De conclusies van de studie vormen de basis voor een nieuwe versie van de op- en afvaartregeling voor de containervaart op Antwerpen, die wel Nederlandse instemming moet krijgen in de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA), een bilaterale instelling die de Schelde beheert. Voorlopig mogen de schepen niet langer zijn dat 360 meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer