Opnieuw onderzoek naar breder Julianakanaal

Verkeer en Waterstaat gaat opnieuw onderzoek doen naar de effecten van tweebaksduwvaart en passeerstroken op de overige vaart op het Julianakanaal. Het onderzoek moet uitwijzen of een verbreding van het gehele Julianakanaal nodig is. Staatssecretaris Tineke Huizinga en voorzitter Annemarie Jorritsma van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) en Koninklijke Schuttevaer hebben hierover donderdag 19 november een akkoord gesloten.

Ondanks het akkoord blijven Huizinga en Jorritsma van mening verschillen over de uitvoering van de verruiming ten behoeve van tweebaksduwvaart. Verkeer en Waterstaat kiest voor de aanleg van twee passeerstroken. Het COV vindt dat het hele Julianakanaal breder moet.
Uit eerder simulatoronderzoek bleek dat ontmoetingen tussen twee lege tweebaksduwstellen in het Julianakanaal met passeerstroken in beginsel veilig en zonder al teveel oponthoud kan verlopen. Omtrent ontmoetingen tussen tweebaksduwstellen en andere schepen op het kanaal, buiten de passeerstroken, is geen nader onderzoek gedaan. V&W meent dat hier sprake is van situaties die bij voorbaat veiliger moeten zijn. Koninklijke Schuttevaer bestrijdt dit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Opnieuw onderzoek naar breder Julianakanaal | Schuttevaer.nl

Opnieuw onderzoek naar breder Julianakanaal

Verkeer en Waterstaat gaat opnieuw onderzoek doen naar de effecten van tweebaksduwvaart en passeerstroken op de overige vaart op het Julianakanaal. Het onderzoek moet uitwijzen of een verbreding van het gehele Julianakanaal nodig is. Staatssecretaris Tineke Huizinga en voorzitter Annemarie Jorritsma van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) en Koninklijke Schuttevaer hebben hierover donderdag 19 november een akkoord gesloten.

Ondanks het akkoord blijven Huizinga en Jorritsma van mening verschillen over de uitvoering van de verruiming ten behoeve van tweebaksduwvaart. Verkeer en Waterstaat kiest voor de aanleg van twee passeerstroken. Het COV vindt dat het hele Julianakanaal breder moet.
Uit eerder simulatoronderzoek bleek dat ontmoetingen tussen twee lege tweebaksduwstellen in het Julianakanaal met passeerstroken in beginsel veilig en zonder al teveel oponthoud kan verlopen. Omtrent ontmoetingen tussen tweebaksduwstellen en andere schepen op het kanaal, buiten de passeerstroken, is geen nader onderzoek gedaan. V&W meent dat hier sprake is van situaties die bij voorbaat veiliger moeten zijn. Koninklijke Schuttevaer bestrijdt dit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer