MTU-studie: beste klimaatneutrale aandrijving verschilt per vaarprofiel
ROTTERDAM
Een klimaatneutrale combinatie van verbrandingsmotoren op methanol en elektrische aandrijving met brandstofcellen gooit hoge ogen als het gaat om actieradius, maar is niet in alle vaarprofielen optimaal. Dat blijkt uit een studie van MTU in Friedrichshaven, waarbij drie klimaatneutrale voortstuwingen werden vergeleken voor een dubbelschroefs sleepboot van 28 meter met een vermogen van 5000 kW.

- De verschillende voortstuwingsmogelijkheden zijn doorgerekend op een fictieve dubbelschroefs zeesleper. Voorbeeldfoto Shutterstock
- HH.Rolls Royce MTU vergelijking voortstuwingsopties
- HH.MTU Studie vergelijkt klimaatneutrale voortstuwingen met elkaar
De verschillende voortstuwingsmogelijkheden zijn doorgerekend op een fictieve dubbelschroefs zeesleper. Voorbeeldfoto Shutterstock
Dit artikel is exclusief voor abonnees
-
Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
-
Log in. Abonnees die hun abonnement nog aan een Schuttevaer-account moeten koppelen, kunnen hier eerst hun Account activeren