MTU-studie: beste klimaatneutrale aandrijving verschilt per vaarprofiel 

Een klimaatneutrale combinatie van verbrandingsmotoren op methanol en elektrische aandrijving met brandstofcellen gooit hoge ogen als het gaat om actieradius, maar is niet in alle vaarprofielen optimaal. Dat blijkt uit een studie van MTU in Friedrichshaven, waarbij drie klimaatneutrale voortstuwingen werden vergeleken voor een dubbelschroefs sleepboot van 28 meter met een vermogen van 5000 kW.

De verschillende voortstuwingsmogelijkheden zijn doorgerekend op een fictieve dubbelschroefs zeesleper. Voorbeeldfoto Shutterstock
De verschillende voortstuwingsmogelijkheden zijn doorgerekend op een fictieve dubbelschroefs zeesleper. Voorbeeldfoto Shutterstock

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

MTU-studie: beste klimaatneutrale aandrijving verschilt per vaarprofiel | Schuttevaer.nl

MTU-studie: beste klimaatneutrale aandrijving verschilt per vaarprofiel 

Een klimaatneutrale combinatie van verbrandingsmotoren op methanol en elektrische aandrijving met brandstofcellen gooit hoge ogen als het gaat om actieradius, maar is niet in alle vaarprofielen optimaal. Dat blijkt uit een studie van MTU in Friedrichshaven, waarbij drie klimaatneutrale voortstuwingen werden vergeleken voor een dubbelschroefs sleepboot van 28 meter met een vermogen van 5000 kW.

De verschillende voortstuwingsmogelijkheden zijn doorgerekend op een fictieve dubbelschroefs zeesleper. Voorbeeldfoto Shutterstock
De verschillende voortstuwingsmogelijkheden zijn doorgerekend op een fictieve dubbelschroefs zeesleper. Voorbeeldfoto Shutterstock

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer