Nederlandse bergers proberen ramp Rena te beperken

De berging van het op het Astrolabe rif bij Nieuw-Zeeland gelopen containerschip Rena (235 x 32 meter) ging dinsdag een kritieke fase in. Het schip dreigde te breken door slecht weer met golven tot vijf meter hoog die naar verwachting tot het weekend aanhouden. Vorige week maakte slechte weersomstandigheden het bergingswerk ook al geruime tijd onmogelijk.

Rena

Door Hans Heynen
Tot nu toe is 90 ton van de 1700 ton stookolie en 200 ton dieselolie uit het schip gepompt’, zegt bergingscoördinator Cor Radings van Svitzer Salvage uit IJmuiden. Rond 400 ton is tot nu toe in zee gestroomd. Svitzer heeft 20 bergers met specialistisch materiaal ingevlogen. De helft is Nederlands. ‘Het is hier 11 uur later en we hebben onze mensen van boord gehaald vanwege het slechte weer’, aldus Radings dinsdagmiddag. ‘De slangverbindingen met de olietanker zijn afgekoppeld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nederlandse bergers proberen ramp Rena te beperken | Schuttevaer.nl

Nederlandse bergers proberen ramp Rena te beperken

De berging van het op het Astrolabe rif bij Nieuw-Zeeland gelopen containerschip Rena (235 x 32 meter) ging dinsdag een kritieke fase in. Het schip dreigde te breken door slecht weer met golven tot vijf meter hoog die naar verwachting tot het weekend aanhouden. Vorige week maakte slechte weersomstandigheden het bergingswerk ook al geruime tijd onmogelijk.

Rena

Door Hans Heynen
Tot nu toe is 90 ton van de 1700 ton stookolie en 200 ton dieselolie uit het schip gepompt’, zegt bergingscoördinator Cor Radings van Svitzer Salvage uit IJmuiden. Rond 400 ton is tot nu toe in zee gestroomd. Svitzer heeft 20 bergers met specialistisch materiaal ingevlogen. De helft is Nederlands. ‘Het is hier 11 uur later en we hebben onze mensen van boord gehaald vanwege het slechte weer’, aldus Radings dinsdagmiddag. ‘De slangverbindingen met de olietanker zijn afgekoppeld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer