Toen de Joseph Schulte op 23 februari van het vorige jaar in Odessa arriveerde, voer het schip in charter voor Cosco Shipping Lines tussen het Verre Oosten en de Zwarte Zee. Het schip vervoerde 2.114 containers.
Vanwege de Russische invasie in Oekraïne werd het te gevaarlijk voor de bemanning om door oorlogsgebied te navigeren. Pas op 16 augustus van dit jaar wist de Joseph Schulte met succes te ontsnappen door dicht langs de kust in de territoriale wateren van Roemenië en Bulgarije naar Turkije te varen.
De charter van het schip met Cosco was verlopen, waarna de verzekeraars het initiatief namen. Ze lieten alle containers lossen op een lege containerterminal in Cagliari, Sardinië, en besloten de ‘Joseph Schulte’ te veilen.
55 miljoen
Met naar verluidt een bod van 55 miljoen dollar bleek MSC de hoogste bieder. De interesse van de rederij uit Genève kwam niet als een verrassing, aangezien ze de ‘Bosphorusmax’ al eerder van Schulte huurden nadat het schip in 2013 werd opgeleverd. Tot 2020 voer het schip onder de naam ‘MSC Algeciras’. De ‘Joseph Schulte’ werd gebouwd door de Jiangnan Changxing Shipyard.
De ‘Joseph Schulte’ ligt momenteel nog steeds voor anker in de buurt van Cagliari, in afwachting van verdere instructies. Het wordt verwacht dat MSC nu een scheepswerf zal selecteren waar het schip grondig zal worden geïnspecteerd, geschilderd en hernoemd.