De vakbondsman haakt in op het opbrengen van het 28 meter lange vissersschip Pesorsa Dos. Het is van een Spaanse eigenaar maar vaart onder Duitse vlag. Het werd eind vorige maand aangehouden toen het volgens de autoriteiten illegaal in Ierse wateren aan het vissen was. Ambtenaren van de Irish Naval Service namen de Pesorsa Dos in beslag, waarna het onder begeleiding van de marine naar de Zuid-Ierse havenstad Castletownbere werd gebracht.
Borgsom
In een snelrechtzitting werd de Spaanse kapitein 12 overtredingen ten laste gelegd. Volgens de autoriteiten had hij onder meer illegaal gevist en de administratie niet goed bijgehouden. Daar kwam bij dat de bemanning het leven van de controleurs in gevaar zou hebben gebracht. Tijdens het overstappen brak de loodsladder, waardoor de ambtenaren bijna in het water waren gevallen. Ook daarvoor wordt de kapitein vervolgd. Het schip mocht na betaling van een borgsom van 245.000 euro weer uitvaren.
Wat O’Brien boos maakt is, dat overtredingen van de visserijregels wel worden vervolgd, maar schending van rechten van de Indonesische bemanning niet. O’Brien zegt van verschillende bemanningsleden te hebben gehoord dat ze al sinds december niet meer zijn betaald. Bovendien zou sprake zijn van frauduleuze contracten. De werkgever hanteert volgens de vakbondsleider voor elke werknemer twee arbeidsovereenkomsten. In de officiële versie, die naar de Duitse autoriteiten werd gezonden, was sprake van een maandsalaris van 2000 euro. In het contract dat de bemanningsleden zelf kregen stond een bedrag van 1000 euro, zegt O’Brien.
Rusttijden
Overleg met het advocatenkantoor dat de Spaanse eigenaar in Ierland vertegenwoordigt leverde niets op, zegt O’Brien. Het probleem zit hem erin dat Ierland de ILO-richtlijn C188 (Work in Fishing Convention) niet heeft geratificeerd. In deze richtlijn staan afspraken over de arbeidsomstandigheden van vissers, bijvoorbeeld over werk- en rusttijden en betaling.
Nederland heeft de conventie wel geratificeerd, net als zo’n 20 andere visserijlanden. Maar Ierland behoort daar nog niet toe. Daarom kan de ITF daar niet optreden tegen overtreding van de arbeidsvoorschriften.
Beschamend
Dat bleek begin februari opnieuw toen de Ierse Naval Service een ander Spaans vissersschip onder Duitse vlag controleerde, de Ortegal Tres. Ook hier moest de Ierse tak van de ITF de hulp inroepen van Duitse vakbondsvertegenwoordigers om problemen met betaling en contracten op te lossen. O’Brien noemt het beschamend dat Ierland op andere regeringen moet vertrouwen om vissers te beschermen en dringt aan op snelle ratificatie.
Lees ook: