Als het werkt

Als het werkt: Veerpont op pootjes

Rijdende schepen of varende auto’s en bussen bestaan al enige tijd. Meestal zijn zij te vinden in de pleziersector of in het leger/marine. De in Nederland ontwikkelde Amfibus was oorspronkelijk bedoeld als ferry, maar had problemen met de hekgolven van passerende schepen en werd een toeristische bus op rustig water. Een rijdende en ook varende veerpont met een regelmatige dienst is daarmee zeldzaam. Maar er bestaat een bijzonder exemplaar: een veerpont op pootjes.

Om een rijdende boot te krijgen kan men een auto tot boot omtoveren of een boot tot een auto. Omdat men een goed varend schip wenste, is deze veerpont gewoon op drie pootjes gezet. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Veerpont op pootjes | Schuttevaer.nl
Als het werkt

Als het werkt: Veerpont op pootjes

Rijdende schepen of varende auto’s en bussen bestaan al enige tijd. Meestal zijn zij te vinden in de pleziersector of in het leger/marine. De in Nederland ontwikkelde Amfibus was oorspronkelijk bedoeld als ferry, maar had problemen met de hekgolven van passerende schepen en werd een toeristische bus op rustig water. Een rijdende en ook varende veerpont met een regelmatige dienst is daarmee zeldzaam. Maar er bestaat een bijzonder exemplaar: een veerpont op pootjes.

Om een rijdende boot te krijgen kan men een auto tot boot omtoveren of een boot tot een auto. Omdat men een goed varend schip wenste, is deze veerpont gewoon op drie pootjes gezet. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer