Y721

Oceanco geschrokken van ophef over superjacht Jeff Bezos

Scheepsbouwer Oceanco uit Alblasserdam is zo geschrokken van de ophef over het superjacht van Jeff Bezos dat het voorlopig niet door Rotterdam heen wil varen met het schip. Dat schrijft dagblad Trouw. Oceanco vreest voor vandalisme. Het bedrijf wil niet reageren.

Trouw heeft een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid Bestuur. Uit deze documenten zou volgens Trouw blijken dat Oceanco zich bedreigd voelt en vreest voor vandalisme. De gemeente Rotterdam noemt de bedreigingen en de vrees voor vandalisme als argument om een deel van de stukken niet openbaar te maken, zo schrijft de krant die verder geen details vrijgeeft.

Het superjacht heeft drie masten en alleen als de val (het middenstuk) van de Koningshavenbrug tijdelijk wordt weggehaald kan het 127 meter lange superjacht Y721 via Rotterdam naar zee. In februari ontstond hierover ophef.  Enkele Rotterdammers uitten hun ongenoegen over het feit dat de brug, in de volksmond De Hef,  moest worden gedemonteerd voor het jacht van Bezos. Via sociale media werd opgeroepen om eieren naar het schip te gooien ten tijde van de doorvaart.

De val van de Hef wordt teruggeplaatst door Bonn en Mees. Foto Frans Berkelaar

Rotterdam heeft in 2017 besloten dat het middendeel van de brug onder voorwaarden twee maal per jaar zou kunnen worden weggehaald om grote schepen doorgang te verlenen. Dat besluit was genomen om de scheepswerven in de regio, die steeds grotere schepen maken, tegemoet te komen. Wel moet er dan een aanvraag bij de gemeente Rotterdam worden gedaan.

De verantwoordelijke wethouder, Vincent Karremans, schreef vorige week  aan de gemeenteraad dat daar tot nader order ook geen sprake van is. Hij laat de raad weten ‘dat ik een brief heb ontvangen van Oceanco waarin zij meedelen dat zij vooralsnog geen omgevingsvergunning zullen aanvragen voor de uitname van het val.’

Hoe de scheepsbouwer de boot nu gaat afbouwen is niet bekend. Een mogelijkheid is om dat op een plek te doen waar de driemaster ongehinderd richting open water kan varen.

Oceanco geschrokken van ophef over superjacht Jeff Bezos | Schuttevaer.nl
Y721

Oceanco geschrokken van ophef over superjacht Jeff Bezos

Scheepsbouwer Oceanco uit Alblasserdam is zo geschrokken van de ophef over het superjacht van Jeff Bezos dat het voorlopig niet door Rotterdam heen wil varen met het schip. Dat schrijft dagblad Trouw. Oceanco vreest voor vandalisme. Het bedrijf wil niet reageren.

Trouw heeft een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid Bestuur. Uit deze documenten zou volgens Trouw blijken dat Oceanco zich bedreigd voelt en vreest voor vandalisme. De gemeente Rotterdam noemt de bedreigingen en de vrees voor vandalisme als argument om een deel van de stukken niet openbaar te maken, zo schrijft de krant die verder geen details vrijgeeft.

Het superjacht heeft drie masten en alleen als de val (het middenstuk) van de Koningshavenbrug tijdelijk wordt weggehaald kan het 127 meter lange superjacht Y721 via Rotterdam naar zee. In februari ontstond hierover ophef.  Enkele Rotterdammers uitten hun ongenoegen over het feit dat de brug, in de volksmond De Hef,  moest worden gedemonteerd voor het jacht van Bezos. Via sociale media werd opgeroepen om eieren naar het schip te gooien ten tijde van de doorvaart.

De val van de Hef wordt teruggeplaatst door Bonn en Mees. Foto Frans Berkelaar

Rotterdam heeft in 2017 besloten dat het middendeel van de brug onder voorwaarden twee maal per jaar zou kunnen worden weggehaald om grote schepen doorgang te verlenen. Dat besluit was genomen om de scheepswerven in de regio, die steeds grotere schepen maken, tegemoet te komen. Wel moet er dan een aanvraag bij de gemeente Rotterdam worden gedaan.

https://youtu.be/3koIiR5ytXc

De verantwoordelijke wethouder, Vincent Karremans, schreef vorige week  aan de gemeenteraad dat daar tot nader order ook geen sprake van is. Hij laat de raad weten ‘dat ik een brief heb ontvangen van Oceanco waarin zij meedelen dat zij vooralsnog geen omgevingsvergunning zullen aanvragen voor de uitname van het val.’

Hoe de scheepsbouwer de boot nu gaat afbouwen is niet bekend. Een mogelijkheid is om dat op een plek te doen waar de driemaster ongehinderd richting open water kan varen.