Belgische kust

Boomkorkotter OD-1 vist zware gietijzeren cilindervoering op

De boomkorkotter OD-1 Maarten Jacob heeft onlangs een reusachtige cilindervoering opgevist uit de Noordzee. De kotter viste op de Blighbank, een zandbank 40 kilometer uit de Belgische kust.

De cilindervoering op de kade in Scheveningen. (Foto Bram Pronk)
De cilindervoering op de kade in Scheveningen. (Foto Bram Pronk)

De bemanning keek wel op toen het apparaat aan dek kwam. Men kon niet direct duiden wat het was, maar eenmaal aan de wal kon een techneut dat wel: duidelijk een onderdeel van een grote tweetakt scheepsdiesel. Aan de netten was wonderwel nauwelijks schade, dus was het visverlet beperkt. De gietijzeren cilindervoering is zeker 30 tot 40 jaar oud en ooit vanaf een groot schip overboord gekieperd. De cilinder kwam in Scheveningen aan wal. Het koste moeite het ding op de kant te krijgen. Het moet zeker meer dan twee ton hebben gewogen, want de heftruck van de Scheveningse visafslag, die maximaal 2000 kilo kan tillen, kon het gevaarte niet wegkrijgen. De cilinder gaat als oud ijzer naar een opkoper en zal naar verwachting 20 tot 30 cent per kilo opbrengen.

Onlangs werd bekend dat Noordzeevissers vorig jaar een recordhoeveelheid van 756 ton afval uit zee hebben gehaald. Dit zogenoemde ‘Fishing for Litter’-project is een initiatief van Kimo, een vereniging van Nederlandse gemeenten aan de Noordzee. Het afval wordt op vrijwillige basis door vissers verzameld in bigbags. Maar daar paste de cilindervoering van een tweetakt dieselmotor niet in.

Lees ook: 

Noordzeekrabben in plaats van platvis

Hollandse garnalenkotters voor Duitse Waddenkust

Boomkorkotter OD-1 vist zware gietijzeren cilindervoering op | Schuttevaer.nl
Belgische kust

Boomkorkotter OD-1 vist zware gietijzeren cilindervoering op

De boomkorkotter OD-1 Maarten Jacob heeft onlangs een reusachtige cilindervoering opgevist uit de Noordzee. De kotter viste op de Blighbank, een zandbank 40 kilometer uit de Belgische kust.

De cilindervoering op de kade in Scheveningen. (Foto Bram Pronk)
De cilindervoering op de kade in Scheveningen. (Foto Bram Pronk)

De bemanning keek wel op toen het apparaat aan dek kwam. Men kon niet direct duiden wat het was, maar eenmaal aan de wal kon een techneut dat wel: duidelijk een onderdeel van een grote tweetakt scheepsdiesel. Aan de netten was wonderwel nauwelijks schade, dus was het visverlet beperkt. De gietijzeren cilindervoering is zeker 30 tot 40 jaar oud en ooit vanaf een groot schip overboord gekieperd. De cilinder kwam in Scheveningen aan wal. Het koste moeite het ding op de kant te krijgen. Het moet zeker meer dan twee ton hebben gewogen, want de heftruck van de Scheveningse visafslag, die maximaal 2000 kilo kan tillen, kon het gevaarte niet wegkrijgen. De cilinder gaat als oud ijzer naar een opkoper en zal naar verwachting 20 tot 30 cent per kilo opbrengen.

Onlangs werd bekend dat Noordzeevissers vorig jaar een recordhoeveelheid van 756 ton afval uit zee hebben gehaald. Dit zogenoemde ‘Fishing for Litter’-project is een initiatief van Kimo, een vereniging van Nederlandse gemeenten aan de Noordzee. Het afval wordt op vrijwillige basis door vissers verzameld in bigbags. Maar daar paste de cilindervoering van een tweetakt dieselmotor niet in.

Lees ook: 

Noordzeekrabben in plaats van platvis

Hollandse garnalenkotters voor Duitse Waddenkust