Konutherm

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #5: RHTA Droge scrubber

Een van de hoogtepunten op het Maritime Innovation Platform op 9 juni aanstaande in Dordrecht, is de uitreiking van de Maritime Innovation Platform Award. Via een pitch zullen de genomineerden de aanwezigen proberen te overtuigen van het belang van hun innovatie. Een vakjury heeft drie innovaties genomineerd, maar een vierde genomineerde wordt gekozen door u, het publiek. De kanshebbers worden de komende tijd aan u voorgesteld. Vandaag: RHTA Droge scrubber van Konutherm BV.

De RHTA Droge Scrubber maakt gebruik van een gepatenteerd proces om de rookgas van HFO aangedreven schepen te reinigen.
De RHTA Droge Scrubber maakt gebruik van een gepatenteerd proces om de rookgas van HFO aangedreven schepen te reinigen.

De RHTA – Regenerative High Temperature Absorber is een gepatenteerd proces om de rookgas van HFO aangedreven schepen te reinigen. De rookgasreiniging is een combinatie van acht verschillende processen.

De SOx (zwaveloxiden) reageren op hoge temperatuur met kalk en daarvan komt het eindproduct gips. NOx (stikstofoxide) wordt met behulp van ammoniak/ureum omgezet naar stikstof. VOC’s, ofwel roetdeeltjes, worden middels naverbranding verwijderd.

Geluiddemper

De kalkbedden in de unit werken geluiddempend, dus een aparte geluiddemper is niet meer nodig. Met de nageschakelde economizer wordt de warmte uit de rookgassen maximaal teruggewonnen ten behoeve van HFO-bedrijf en verwarming van de rest van het schip. Doordat de rookgassen schoon zijn kan de economizer zonder problemen tot onder zwaveldauwpunt worden bedreven.

In theorie is het mogelijk om meerdere motoren c.q. uitlaten op 1 enkele unit aangesloten worden. De RHTA heeft een minimum aan bewegende delen (uitdraaischroef en omschakelkleppen) en verbruikt weinig energie/brandstof. De RHTA verbruikt alleen kalk (DeSOx), ammoniak/ureum (DeNOx), wat diesel voor de brander (compenseren warmteverlies) en wat elektriciteit voor de kalkschroef, etc.

Maritime Innovation Platform

Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.

Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.

Lees ook:

Solvay installeert eerste dry scrubber in veerboot

Wärtsilä kan scrubbers niet afzetten

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #5: RHTA Droge scrubber | Schuttevaer.nl
Konutherm

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #5: RHTA Droge scrubber

Een van de hoogtepunten op het Maritime Innovation Platform op 9 juni aanstaande in Dordrecht, is de uitreiking van de Maritime Innovation Platform Award. Via een pitch zullen de genomineerden de aanwezigen proberen te overtuigen van het belang van hun innovatie. Een vakjury heeft drie innovaties genomineerd, maar een vierde genomineerde wordt gekozen door u, het publiek. De kanshebbers worden de komende tijd aan u voorgesteld. Vandaag: RHTA Droge scrubber van Konutherm BV.

De RHTA Droge Scrubber maakt gebruik van een gepatenteerd proces om de rookgas van HFO aangedreven schepen te reinigen.
De RHTA Droge Scrubber maakt gebruik van een gepatenteerd proces om de rookgas van HFO aangedreven schepen te reinigen.

De RHTA – Regenerative High Temperature Absorber is een gepatenteerd proces om de rookgas van HFO aangedreven schepen te reinigen. De rookgasreiniging is een combinatie van acht verschillende processen.

De SOx (zwaveloxiden) reageren op hoge temperatuur met kalk en daarvan komt het eindproduct gips. NOx (stikstofoxide) wordt met behulp van ammoniak/ureum omgezet naar stikstof. VOC’s, ofwel roetdeeltjes, worden middels naverbranding verwijderd.

Geluiddemper

De kalkbedden in de unit werken geluiddempend, dus een aparte geluiddemper is niet meer nodig. Met de nageschakelde economizer wordt de warmte uit de rookgassen maximaal teruggewonnen ten behoeve van HFO-bedrijf en verwarming van de rest van het schip. Doordat de rookgassen schoon zijn kan de economizer zonder problemen tot onder zwaveldauwpunt worden bedreven.

In theorie is het mogelijk om meerdere motoren c.q. uitlaten op 1 enkele unit aangesloten worden. De RHTA heeft een minimum aan bewegende delen (uitdraaischroef en omschakelkleppen) en verbruikt weinig energie/brandstof. De RHTA verbruikt alleen kalk (DeSOx), ammoniak/ureum (DeNOx), wat diesel voor de brander (compenseren warmteverlies) en wat elektriciteit voor de kalkschroef, etc.

Maritime Innovation Platform

Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.

Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.

Lees ook:

Solvay installeert eerste dry scrubber in veerboot

Wärtsilä kan scrubbers niet afzetten