De lijst telt 29 kotters. Daaronder bevinden zich zo’n zes Eurokotters en een twinrigger. De twinrigger WR-19 ligt al een tijd stil, net als de Eurokotters TH-119 en GO-29. De Eurokotters YE-138 en TH-10, die ook op de onofficiële lijst staan, vissen overigens nog wekelijks. De YE-138 van de familie Sinke staat al een tijdje te koop en schipper Sinke liet al doorschemeren dat hij twijfelt aan voortzetting van zijn bedrijf. Hij ondervindt regeldruk en vreest de vergunningseisen voor de garnalenvisserij. Saneren is een mogelijke uitweg.
Twijfelaars
De lijst telt verder ook een flink aantal grote kotters waarvan meerdere al maanden stilliggen, zoals de UK-5, UK-33, UK-152 en TX-29. Maar er staan ook nog actieve bokkers op, zoals de UK-19, UK-87, UK-189 en de SL-42. Vier Urker kotters van Dutch Flatfish BV staan daar ook bij. Daarvan liggen er drie in IJmuiden voor de kant. De UK-297, die tot dit viertal behoort, voerde maandag 4 april nog aan in Thyborøn.
De maker van de lijst had er ook nog een rijtje met ‘twijfelaars’ aan toegevoegd. Daartoe behoorde onder meer de TX-1. Schipper Thijs Vonk laat desgevraagd weten, dat er bij hem totaal geen twijfel bestaat en dat de familie niet van plan is het bijltje erbij neer te gooien.
Veel onduidelijkheid
‘Net als vrijwel elke visser heb ik ook die lijst gezien. Er klopt niet veel van. Maar al zou de helft wel kloppen, dan blijft de situatie sowieso zorgwekkend. Velen zullen nog verrast zijn over het aantal aanmeldingen voor sanering als het straks zover is. Want bij veel collega’s is het enthousiasme behoorlijk afgenomen’, aldus Vonk.
Dat er een saneringsregeling aankomt staat inmiddels wel vast. In januari gaf het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselveiligheid (LNV) aan dat de regelingen vanuit de Brexit Adjustment Reserve (BAR) momenteel worden uitgewerkt. De Vissersbond laat weten dat er nog geen termijn bekend is en er nog veel onduidelijkheid is omtrent de voorwaarden. Beloofd was dat dit dossier vóór de zomer zou zijn afgerond.
Lees ook:
Visserij is verliesgevend geworden
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?