Heesen Yachts

Superjacht Galactica na hectisch transport nu echt klaar voor proefvaart

Superjacht Galactica is afgebouwd in Harlingen en klaar voor haar proefvaart op de Noordzee. Het superjacht van Heesen was begin januari volop in het nieuws toen, bij het uithalen vanaf de werf in Oss, tot tweemaal toe een brugpassage mislukte vanwege hoogwater in de Maas.

Superjacht Galactica buiten de werf van Icon Yachts in Harlingen. (Foto CAMJO Media)
Superjacht Galactica buiten de werf van Icon Yachts in Harlingen. (Foto CAMJO Media)

Het 80,07 meter lange superjacht is op de werf van Icon Yachts in Harlingen afgebouwd. Onder meer de propellers en het bovenste deel van de opbouw moesten nog worden geassembleerd, maar dat is nu gebeurd. De volgende stap is proefvaren op de Noordzee.

Transport Galactica

De scheepsschroeven en het bovenste deel van de accommodatie waren los naar Harlingen getransporteerd vanaf de werf van Heesen Yachts in Oss. Dit omdat het schip anders enerzijds teveel diepgang zou hebben en anderzijds teveel hoogte. Het moest om Harlingen te bereiken meerdere bruggen passeren. Woordvoerder van Heesen Sara Gioanola liet voorafgaand aan het sleeptransport het volgende weten: ‘Er moeten twee bruggen worden gepasseerd, waar maar vier centimeter speling is.’ Doelend op de brug bij Heusden en de Keizersveerbrug.

Macharen

Zaterdag 8 januari vertrok Galactica uit Oss. Allereerst stonden de versmalling en de brug bij Macharen op het programma. Hiervoor waren de omstandigheden gunstig en dus werd besloten te vertrekken. Toen was al bekend dat het bij de daarop volgende brugpassages spannend ging worden en er wellicht gewacht zou moeten worden.

Bij Macharen ging het nog goed. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)
Bij Macharen ging het nog goed. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Uiteindelijk moest tot twee keer toe een pauze worden ingelast tot het water in de rivier voldoende was gezakt. Eerst bij de spoorbrug in de buurt van Den Bosch en later ook bij de Heusdensebrug. Er werd tweemaal zover mogelijk onder de brug door gevaren, maar beide keren werd besloten te stoppen en te wachten op lager water.

Studio Schuttevaer

Uiteindelijk wist Galactica, onder begeleiding van sleepboot Broedertrouw 14 en de duwboot Pieter van der Wees, de Noordzee te bereiken. Voorafgaand werd ook dit deel van het transport als spannend gezien. Zo vertelde Christian de Korte van Van der Wees in onderstaande Studio Schuttevaer aflevering:

Icon Yachts

Dit deel van het transport verliep echter vlekkeloos en zo werd op 12 januari Galactica afgemeerd bij Icon Yachts in Harlingen en klaargemaakt voor de proefvaart. Dat is iets later dan Rens Groenendaal in Studio Schuttevaer liet weten, toen er nog werd gemikt op half februari. De geplande opleverdatum van Heesens grootste jacht ooit is 1 april.

Lees ook:

Wind, wachten en waterstand: vervoer superjacht Galactica is precisiewerk

Superjachtfotograaf Tom van Oossanen werkt voor de groten der aarde

Superjacht Galactica na hectisch transport nu echt klaar voor proefvaart | Schuttevaer.nl
Heesen Yachts

Superjacht Galactica na hectisch transport nu echt klaar voor proefvaart

Superjacht Galactica is afgebouwd in Harlingen en klaar voor haar proefvaart op de Noordzee. Het superjacht van Heesen was begin januari volop in het nieuws toen, bij het uithalen vanaf de werf in Oss, tot tweemaal toe een brugpassage mislukte vanwege hoogwater in de Maas.

Superjacht Galactica buiten de werf van Icon Yachts in Harlingen. (Foto CAMJO Media)
Superjacht Galactica buiten de werf van Icon Yachts in Harlingen. (Foto CAMJO Media)

Het 80,07 meter lange superjacht is op de werf van Icon Yachts in Harlingen afgebouwd. Onder meer de propellers en het bovenste deel van de opbouw moesten nog worden geassembleerd, maar dat is nu gebeurd. De volgende stap is proefvaren op de Noordzee.

Transport Galactica

De scheepsschroeven en het bovenste deel van de accommodatie waren los naar Harlingen getransporteerd vanaf de werf van Heesen Yachts in Oss. Dit omdat het schip anders enerzijds teveel diepgang zou hebben en anderzijds teveel hoogte. Het moest om Harlingen te bereiken meerdere bruggen passeren. Woordvoerder van Heesen Sara Gioanola liet voorafgaand aan het sleeptransport het volgende weten: ‘Er moeten twee bruggen worden gepasseerd, waar maar vier centimeter speling is.’ Doelend op de brug bij Heusden en de Keizersveerbrug.

Macharen

Zaterdag 8 januari vertrok Galactica uit Oss. Allereerst stonden de versmalling en de brug bij Macharen op het programma. Hiervoor waren de omstandigheden gunstig en dus werd besloten te vertrekken. Toen was al bekend dat het bij de daarop volgende brugpassages spannend ging worden en er wellicht gewacht zou moeten worden.

Bij Macharen ging het nog goed. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)
Bij Macharen ging het nog goed. (Foto Heesen Yachts / Tom van Oossanen)

Uiteindelijk moest tot twee keer toe een pauze worden ingelast tot het water in de rivier voldoende was gezakt. Eerst bij de spoorbrug in de buurt van Den Bosch en later ook bij de Heusdensebrug. Er werd tweemaal zover mogelijk onder de brug door gevaren, maar beide keren werd besloten te stoppen en te wachten op lager water.

Studio Schuttevaer

Uiteindelijk wist Galactica, onder begeleiding van sleepboot Broedertrouw 14 en de duwboot Pieter van der Wees, de Noordzee te bereiken. Voorafgaand werd ook dit deel van het transport als spannend gezien. Zo vertelde Christian de Korte van Van der Wees in onderstaande Studio Schuttevaer aflevering:

Icon Yachts

Dit deel van het transport verliep echter vlekkeloos en zo werd op 12 januari Galactica afgemeerd bij Icon Yachts in Harlingen en klaargemaakt voor de proefvaart. Dat is iets later dan Rens Groenendaal in Studio Schuttevaer liet weten, toen er nog werd gemikt op half februari. De geplande opleverdatum van Heesens grootste jacht ooit is 1 april.

Lees ook:

Wind, wachten en waterstand: vervoer superjacht Galactica is precisiewerk

Superjachtfotograaf Tom van Oossanen werkt voor de groten der aarde