OORLOG

Niestern Sander mag gloednieuwe Nabil niet leveren aan Rusland

Scheepswerf Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl kan vanwege Europese sancties tegen Rusland het onlangs uitgehaalde Walk-to-Work-schip Nabil niet opleveren aan de Russische opdrachtgever.

Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven. (Foto Henk Zuur)
Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven. (Foto Henk Zuur)

De in de kleuren van de Russische vlag geschilderde Nabil werd in november te water gelaten en ligt nu kant en klaar in het Zeehavenkanaal in Delfzijl aan een drijvende kade. Daar ligt het gereed voor de proefvaarten. Wat daarna met het schip gaat gebeuren is onduidelijk. De Nabil is gebouwd in opdracht van de Russische joint venture tussen de oliemaatschappijen Mercury Sakhalin en Pola en zou gaan varen voor de kust van het eiland Sachalin, aan de oostkant van Rusland. Vanuit de thuishaven Korsakov op Sachalin zou het werkschip worden ingezet voor de olie- en gasindustrie. Het zou er vooral materiaal transporteren en werklui en bemanning overzetten op booreilanden.

Sancties

Sinds de invasie van Rusland in Oekraïne geldt echter een exportverbod voor ‘bepaalde apparatuur, technologie en dienstverlening voor diepwaterolie-exploratie en -productie en Arctische olie-exploratie en productie’. Dat zou betekenen dat de Nabil niet kan worden opgeleverd. Niestern Sander wil op dit moment weinig zeggen over het lot van het schip, dat eigenlijk al in december had moeten worden geleverd. ‘We zijn aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn’, laat de werf weten. ‘Het ligt nog niet vast wanneer het schip geleverd kan worden. We zijn er druk mee bezig en zoeken uit of de sanctiebepalingen voor het schip gelden.’

Wagenborg

Ook over financiële wil Niestern Sander momenteel niets kwijt. Dat de consequenties ingrijpend kunnen zijn is wel zeker, want de bouw van Nabil is een van de grootste nieuwbouworders ooit voor Niestern Sander. De werf heeft het schip samen met Wagenborg Offshore in Delfzijl ontwikkeld. Allerlei kennis van Wagenborg over ijsbrekers en bevoorrading in ondiep water en extreme weersomstandigheden is door Niestern Sander in de Nabil verwerkt. Behalve Wagenborg zijn tal van onderaannemers uit de regio betrokken bij de bouw van het schip.

Netherlands Maritime Technology

Volgens brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) raken de sanctiemaatregelen de scheepsbouwsector hard. Een inventarisatie door NMT leverde een lijst op van 40 bedrijven die de negatieve gevolgen ondervinden. ‘De impact is groter dan we hadden verwacht’, zegt directeur Roel de Graaf van NMT. ‘We hebben het ministerie van Economische Zaken erop gewezen dat deze industrie hard geraakt wordt door de maatregelen. We zijn het eens met de sancties, maar het ministerie moet wel van de gevolgen op de hoogte zijn.’

Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven.

Lees ook:

Niestern Sander gaat proefvaren met unieke Russische bevoorrader Nabil

Rederij ONE stopt handel met Rusland, Maersk nog niet

Niestern Sander mag gloednieuwe Nabil niet leveren aan Rusland | Schuttevaer.nl
OORLOG

Niestern Sander mag gloednieuwe Nabil niet leveren aan Rusland

Scheepswerf Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl kan vanwege Europese sancties tegen Rusland het onlangs uitgehaalde Walk-to-Work-schip Nabil niet opleveren aan de Russische opdrachtgever.

Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven. (Foto Henk Zuur)
Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven. (Foto Henk Zuur)

De in de kleuren van de Russische vlag geschilderde Nabil werd in november te water gelaten en ligt nu kant en klaar in het Zeehavenkanaal in Delfzijl aan een drijvende kade. Daar ligt het gereed voor de proefvaarten. Wat daarna met het schip gaat gebeuren is onduidelijk. De Nabil is gebouwd in opdracht van de Russische joint venture tussen de oliemaatschappijen Mercury Sakhalin en Pola en zou gaan varen voor de kust van het eiland Sachalin, aan de oostkant van Rusland. Vanuit de thuishaven Korsakov op Sachalin zou het werkschip worden ingezet voor de olie- en gasindustrie. Het zou er vooral materiaal transporteren en werklui en bemanning overzetten op booreilanden.

Sancties

Sinds de invasie van Rusland in Oekraïne geldt echter een exportverbod voor ‘bepaalde apparatuur, technologie en dienstverlening voor diepwaterolie-exploratie en -productie en Arctische olie-exploratie en productie’. Dat zou betekenen dat de Nabil niet kan worden opgeleverd. Niestern Sander wil op dit moment weinig zeggen over het lot van het schip, dat eigenlijk al in december had moeten worden geleverd. ‘We zijn aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn’, laat de werf weten. ‘Het ligt nog niet vast wanneer het schip geleverd kan worden. We zijn er druk mee bezig en zoeken uit of de sanctiebepalingen voor het schip gelden.’

Wagenborg

Ook over financiële wil Niestern Sander momenteel niets kwijt. Dat de consequenties ingrijpend kunnen zijn is wel zeker, want de bouw van Nabil is een van de grootste nieuwbouworders ooit voor Niestern Sander. De werf heeft het schip samen met Wagenborg Offshore in Delfzijl ontwikkeld. Allerlei kennis van Wagenborg over ijsbrekers en bevoorrading in ondiep water en extreme weersomstandigheden is door Niestern Sander in de Nabil verwerkt. Behalve Wagenborg zijn tal van onderaannemers uit de regio betrokken bij de bouw van het schip.

Netherlands Maritime Technology

Volgens brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) raken de sanctiemaatregelen de scheepsbouwsector hard. Een inventarisatie door NMT leverde een lijst op van 40 bedrijven die de negatieve gevolgen ondervinden. ‘De impact is groter dan we hadden verwacht’, zegt directeur Roel de Graaf van NMT. ‘We hebben het ministerie van Economische Zaken erop gewezen dat deze industrie hard geraakt wordt door de maatregelen. We zijn het eens met de sancties, maar het ministerie moet wel van de gevolgen op de hoogte zijn.’

Omdat Rusland de laatste jaren heeft gewerkt aan opbouw en modernisering van zijn vloot, is de Russische markt belangrijker geworden voor Nederlandse werven en aanverwante bedrijven.

Lees ook:

Niestern Sander gaat proefvaren met unieke Russische bevoorrader Nabil

Rederij ONE stopt handel met Rusland, Maersk nog niet