Dat is niet alleen het gevolg van problematische aflossingen en regels in verband met Covid-19 maar ook met het feit dat er minder mensen ‘van kantoor’ op de schepen op bezoek komen. In het verleden kwamen experts op bepaalde gebieden makkelijker even aan boord langs, nu wordt telefonisch vergaderd en worden instructies en uitleg gemaild.
Dat betekent in veel gevallen dat mails pas na het reguliere werk kunnen worden beantwoord. Daardoor wordt de werkdruk aan boord verhoogd, aldus de Standard Club in de Happiness Index voor het tweede kwartaal van 2021. Het heeft verder ook effecten op de training van nieuwe bemanningsleden, zoals leerlingen door officieren. De laatsten hebben geen puf meer om daar ook nog eens tijd voor vrij te maken.
Bangladesh
In Bangladesh zitten duizenden zeelieden thuis, omdat ze niet gevaccineerd kunnen worden. Ze kunnen daardoor afgesloten contracten niet nakomen.
Zeelieden die al op schepen zijn, kunnen niet naar de ambassades van Bangladesh in andere landen om hun paspoort te laten verlengen. Ze kunnen daardoor niet naar huis, omdat ze geen geldig paspoort kunnen tonen in het land van vertrek.
Zo’n 10.000 zeevarenden wachten op een vaccin, maar slechts een handvol heeft deze kunnen krijgen. Regelingen in buitenlandse havens kunnen zij niet gebruiken, omdat op de luchthavens in Bangladesh geen sneltests beschikbaar zijn.
Lees ook:
Kapitein Maersk Surabaya vast voor schade aan communicatiekabel
Grootste private ziekenhuisschip meert aan in Antwerpen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?