Aan de Reis: Meeste reizen voor kleine schepen

Er werd genoeg werk aangeboden, al gingen volgens sommige schippers de meeste reizen naar kleinere schepen.

Gerst werd van Maagdenburg naar Venlo vervoerd voor 13,50 euro per ton. Van Antwerpen naar Nijmegen werd grond vervoerd voor 1,90 euro per ton. Van Stein naar Denain werd nutramon gevaren voor 7 euro per ton. Zout ging van Wesel naar Rotterdam voor 2,60 euro per ton. Sojaschroot ging van Gent naar Maashees voor 6,50 euro per ton en naar Blerick voor 7 euro per ton.

Frankrijk en Duitsland

Raapschroot ging van Neuss naar Lingen voor 8 euro per ton. Van Neuss naar Bremen werd raapschroot vervoerd voor 8,60 euro per ton. Maïs werd van Brake naar Düsseldorf gevaren voor 9,25 euro per ton.

Peterson

Bij Peterson Amsterdam werden op 19 april de Spring Oasis en Marjatta verwacht. Op 23 april wordt de Arki verwacht. De Clara Insignia komt op 1 mei aan, net zoals de Pacific Myra. De Fanermomeni wordt op 12 mei verwacht.

Vanaf 12 april lag de Indian Ocean te lossen in Rotterdam. Op 18 april werd de Sea Harmony verwacht. De Amaliya kwam op 22 april aan. Op 3 mei wordt de Mega Benefit verwacht.

EMO

De Aquahaha kwam van 17 tot en met 21 april kolen lossen. Van 18 tot en met 22 april loste de Conrad Oldendorff kolen. De Navios Gem lost kolen van 21 tot en met 23 april. De S’hail Al Rayan lost erts van 22 tot en met 24 april. De Adelante lost kolen op 23 en 24 april. Van 24 tot en met 28 april lost de Anglo Cynosure kolen. Op 24 en 25 april lost de AP Argosy kolen. Van 25 tot en met 28 april lost de Atalandi kolen.

Waterstanden

De Pegel van Pfelling blijft deze week redelijk stabiel. Hij daalt lichtelijk, van 3,08 meter naar 3,05 meter.

De Pegel van Maxau is iets gezakt, naar 4,24 meter. Mannheim is gedaald naar 2,07 meter. Het water bij de Pegel van Kaub zakt deze week van 1,41 meter naar 1,18 meter. Koblenz daalt van 1,55 meter naar 1,41 meter gedurende de week.

De waterstand bij Keulen daalt deze week van 2,27 meter naar 2,05 meter. Bij Duisburg-Ruhrort zakt het water van 3,34 meter naar 3,07 meter.

Tankvaart

PJK-Rijnvrachttarieven per 16 april 2021 © PJK International b.v. / www.insights-global.com

Basis 2000 ton partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in Zwfr/ton

euro/ton gasolie benzine
Duisburg 5,75 6,30
Dortmund 6,75 7,30
Keulen 8,00 8,55
Frankfurt 11,25 12,05
Karlsruhe 11,75 12,55
Straatsburg 12,25 13,05
Bazel in Zwfr 14,75 16,25
Bazel in € 13,39 14,75

Na de rust van de voorgaande weken is de markt in een opwaartse trend terechtgekomen. Verbeterde vooruitzichten over de groei van de vraag naar olie voor de rest van het jaar steunden de markt, waarbij enkele landen al een sterk herstel laten zien. In China kwam de economische groei in het eerste kwartaal uit op een ongelooflijke 18% vergeleken met eerste kwartaal vorig jaar. Waarbij de kanttekening moet worden geplaatst dat het land al vanaf januari 2020 strikte maatregelen had genomen om de corona-uitbraken in te dammen. Dit toont aan dat groeiende economieën kunnen zorgen voor meer vraag naar olie, wat de prijs steunt. Ook dalende voorraden van ruwe olie in de Verenigde Staten dragen daartoe bij, aangezien ook dit laat zien dat de vraag toeneemt. Daarnaast waren er meer positieve economische signalen vanuit de VS te horen. In Europa is de vraag naar olie echter nog laag, wat leidt tot (tijdelijke) sluiting van verschillende raffinaderijen. Enkele zijn intussen definitief dichtgegaan. De verwachting is dat de markt flinke overcapaciteit heeft, zeker nu er in onder meer het Midden-Oosten grootschalige raffinaderijen worden gebouwd, waarmee de Europese spelers amper kunnen concurreren.

Rijn en ARA

Op de Rijn zijn de prijzen weer wat gestegen. Vooral dankzij de gedaalde waterstanden. De vraag naar gasolie is nog altijd vrij laag, na een kleine opleving, nu het liften van product uit de tanks nog altijd traag is. Enkelen kunnen de planning rondkrijgen dankzij meer vraag naar transport van componenten naar de ARA, met name Amsterdam. De export van benzine uit de ARA-havens blijft zeer sterk. Dit leidt tot meer vraag naar blenden en dus meer binnenvaarttankers die ingezet dienen te worden. Ook de vraag om product naar de Boven-Rijn te vervoeren blijft aanwezig door de onderhoudsperioden bij raffinaderijen. De Miro raffinaderij draait op een lager niveau en zal het onderhoud in mei afsluiten. In de ARA zijn de tarieven ook wat gestegen na de langdurige periode van lage tarieven, maar het blijft lastig onderhandelen. De ICE-expiratie voor deze maand kwam uit op ongeveer 250.000 ton fysieke levering. Dit is opnieuw een laag niveau.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de Reis: Meeste reizen voor kleine schepen | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Meeste reizen voor kleine schepen

Er werd genoeg werk aangeboden, al gingen volgens sommige schippers de meeste reizen naar kleinere schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer