Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Containerschip Deseo vaart semi-autonoom op Westerschelde

ANTWERPEN

Het containerschip Deseo vaart sinds vorige week semiautonoom tussen Zeebrugge en Antwerpen. De kapitein wordt ondersteund vanuit het controlecentrum van Seafar aan de wal. Doel van het proefproject is te evolueren in het varen met minder bemanning te varen.

1 / 1
Het semi-autonome containerschip Deseo. (Foto Seafar)

Het semi-autonome containerschip Deseo. (Foto Seafar)

Zelfstandig binnenvaartondernemer Patrick Hermans kan achterover leunen. Zijn 110 meter lange containerschip Deseo, dat tussen Antwerpen en Zeebrugge vaart, kan vanaf deze week aangestuurd worden vanaf de wal. ‘De schipper kan de controle over het schip overlaten aan ons controlecentrum aan wal, waarna hij zelf bijvoorbeeld rusttijd kan nemen’, vertelt Louis-Robert Cool, zaakvoerder van Seafar uit Antwerpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jerom Rozendaal)

Reacties (6)
  • schipswing

    Er moet altijd bemanning aan boord zijn, voor standby , maar waar en in welke ruimte, voor hoeveel uur per dag, uiteindelijk zal door dit middel de bedrijfstak zonder deskundig personeel zichzelf uitroeien, want door de verminderde inzet aan boord, zal ook het prijskaartje van die mensen lager en minder worden, zodat er dan nog een mindere motivatie en bereidheid komt voor om te gaan varen. Voor de ICT een pracht project, maar bij een uitval aan boord een belangrijk maritiem en nautisch onderdeel, moet een ervaren Beeldscherm kijker, proberen om alles op koers te houden en het niet tussen en op de Rails te belanden …!!!

  • Hanna van Buren

    Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar als ik als ondernemer naar dit artikel kijk, vraag ik mij af waar de winst zit. Als ik het goed begrijp, is de bedoeling van dit systeem, om één bemanningslid uit te sparen. De vaartijd tussen Antwerpen en Zeebrugge is het probleem niet, dat is relatief kort. Ik ga ervan uit dat het controlecentrum van Seafar 24/7 bemand word door ervaren schippers/kapiteins die ook nog eens beperkte kustvaart papieren moeten hebben om dit schip te mogen begeleiden. Omdat de bemanningen hoogst waarschijnlijk 14/14 of 7/7 varen, spaar je dus twee man uit. Bij twee mensen uitsparen, kan ik iedereen op een briefje geven, dat dit ten koste gaat van het onderhoud en het naleven van het scheepsmanagement. Er wordt dus op jaarbasis ± € 130.000,00 uitgespaart, als alle afdrachten keurig in België worden betaald. Wat gaan die schippers/kapiteins van Seafar kosten? Zo’n begeleidingsabonnement van Seafar zal toch zeker ook € 10.000,00 p.m. gaan kosten. Wat is het voordeel hiervan? Wie het weet, mag het mij vertellen.

    Hens van Buren

  • Ton Witlox

    Ja en als er een fout in de sofwher optreed dan krijg toch de schipper de schuld

  • mtsjohanna1

    Wat een poppekast (mss te kort door de bocht), dus minder mensen aan boord en minimaal 3 man ( 3 x 8 = 24) aan de wal.
    Ik snap het niet of ik wil het niet snappen.
    Succes ermee.

  • elzinga

    geweldig, weg met alle mensen. op naar mars.

  • PeterdeJonge

    Goedemorgen,
    De techniek van vandaag kan inmiddels veel meer dan ik had kunnen bedenken en ben er ook van overtuigd dat er nog heel veel mogelijkheden meer gaan komen.
    Het corona virus heeft er wel voor gezorgd dat het digitaal op afstand werken een enorme vlucht genomen heeft.
    Even terug naar het op afstand bedienen van in dit geval binnenvaart schepen roept toch bij mij ook wel weer vragen op:
    Hoe goed moet de man aan het scherm kunnen varen!
    Hoe lang kan/mag iemand achter het beeldscherm werken!
    Als een kapitein aan boord wel in de stuurhut moet zijn hoelang is dan zijn vaartijd!
    Ik kan zo nog wel even doorgaan met vragen stellen maar deze drie springen er in eerste instantie voor mij wel uit.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook