Het schip schampte de brug met de voorste containers. Het treinverkeer tussen Dordrecht en Zwijndrecht werd daarop stilgelegd. Inspectie door ProRail wees uit dat er slechts lichte schade was. Het zou gaan om drie bouten die waren geraakt en een kras in de lak. Schipper-eigenaar Jean Meijer voer zelf op het met vier lagen containers geladen 110-meterschip. Hij zegt niet te hebben gemerkt dat hij de brug raakte. ‘Op het moment dat we onder de spoorbrug door gingen had ik de stuurhut omlaag gezet. Dan zie je niks meer’, zegt hij.
Meijer had tevoren overleg gehad met de brugwachter. ‘Ik kon net niet meer met de brugopening mee. Volgens de brugwachter was de doorvaarthoogte 11,20 meter, zodat het volgens mij moest kunnen.’
Maar na de doorvaart nam Rijkswaterstaat contact met hem op. De brugwachter had van dichtbij gezien dat de Avance de brug had geraakt.
Meijer was intussen doorgevaren. Er werd een afspraak gemaakt met Rijkswaterstaat en bij Tiel kwam een patrouilleboot langszij. Eenmaal aan boord hebben de ambtenaren Meijer gevraagd wat er precies was gebeurd en is proces-verbaal opgemaakt. Waar dat toe zal leiden weet Meijer nog niet. Wel dat hij de brug naar eigen zeggen ‘slechts minimaal’ geraakt heeft. Treinreizigers hadden er wel last van. De treinenloop tussen Dordrecht en Zwijndrecht was twee uur gestremd.
Twee keer per week verzendt onze redactie een gratis nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!