Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Veel containerrederijen krijgen staatssteun

Parijs

Container carriers maken veelvuldig gebruik van staatssteun om de coronacrisis door te komen. Acht van de twaalf grote containerrederijen krijgen financiële ondersteuning vanuit de overheid, blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau Alphaliner.

1 / 1
De Franse regering staat garant voor een gigantische lening aan CMA CGM. (Foto CMA CGM)

De Franse regering staat garant voor een gigantische lening aan CMA CGM. (Foto CMA CGM)

In haar wekelijkse nieuwsbrief meldt het bureau dat acht van de twaalf grootste carriers (deels) in bezit zijn van een of meerdere overheden of een andere vorm van staatssteun krijgen.

Zo hebben Zuid-Korea en Taiwan een flinke vinger in de pap bij respectievelijk HMM en Yang Ming, staat de Franse regering garant voor een gigantische lening aan CMA CGM en zit PIL momenteel om de tafel met het Singaporese staatsinvesteringsbedrijf Temasek voor een kapitaalinjectie.

Volstrekt onaanvaardbaar

Lars Jensen van Sea Intelligence Consulting wees er via LinkedIn op dat PIL de zesde van de tien grootste carriers is die na de coronapandemie dit jaar openlijk steun van de overheid zoekt, naast CMA CGM, Cosco, HMM, Evergreen, Yang Ming, en PIL. Bij elkaar zijn deze rederijen goed voor 43% van de totale capaciteit van de top tien.

Maersk-topman Søren Skou haalde onlangs fel uit naar zijn concurrenten, die steun genieten vanuit de overheid. Hij noemde het ‘volstrekt onaanvaardbaar’ en roept de Europese Commissie op een procedure te beginnen. (Jordy Kloos/NT)

Reacties (2)
  • J. Hagens

    Als we stoppen met alles over de hele wereld te sjouwen, zijn er minder Schepen nodig, minder brandstof dus minder luchtvervuiling.
    Net wat er wordt gezegd, dat staatssteun is belachelijk, een bedrijf hoort zijn of haar eigen broek op te houden, of had iemand het idee dat je nog ooit wat van dat geld terug ziet.
    Je kan er ook voor kiezen om wat meer geld per container te vragen die vervoerd moet worden.
    Nog beter is het om het in het land te fabriceren waar er vraag naar is, dan maar wat duurder.
    We hebben trouwens zelf ook boter op ons hoofd, waarom Cascos bouwen in China terwijl het hier ook kan, er moet gewoon zowel in de Zeevaart als in de Binnenvaart een Bodem tarief zijn en een plafond, zodat een ieder kan varen voor minimaal dat tarief en het personeel behoorlijk betaald kan worden.

  • J.A. van Tooren

    De maersk-topman heeft volkomen gelijk. De politiek en bedrijfsleven kiezen voor een vrije markt en als het dan tegenvalt dan roepen we “crisis” en graaien we in de algemene middelen, de belastingbetaler kan toch geen kant op. Vreemd he, dat zg. populistische partijen groeien in Europa. Een paar jaar geleden konden de rederijen het havengeld en andere crediteuren al niet betalen en dobberden ze maar wat op zee om beslaglegging te voorkomen. Een corona-pandemie komt als geroepen, dan noemen we het met z`n allen “crisis” en de miljarden vliegen over het beeldscherm.
    En dit is niet de enige bedrijfstak, die systematisch arm wordt gehouden en geen cent te makken heeft, als het vervoer maar niets kost. De gevolgen wentelen we af op de gemeenschap, typisch liberaal beleid, tot het vast loopt. Kom we gaan weer aan het werk, verstand op nul, het is tenslotte mooi weer. Maar ja, dat schijnt ook weer veel te kosten. Goede vaart.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook