Schade bij aanvaringen op Westerschelde

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft afgelopen weekend op de Westerschelde bij Vlissingen twee aanvaringen onderzocht en acht kano’s uit de hoofdvaargeul gestuurd. De kano’s waren niet voorzien van enig mechanisch voortstuwingsmiddel en vormden een gevaar voor de scheepvaart.

Vrijdag 31 augustus kwam de Waterpolitie van het KLPD in actie toen op het redegebied van Vlissingen een zeeschip onder de vlag van Malta, door een krabbend anker tegen een ander ten anker liggend schip dreef. De schade aan beide schepen bleef beperkt doordat de kapitein van het tweede schip nog net op tijd zijn motor kon starten en zijn schip iets achteruit kon trekken. Bij een aanvaring in zijn midscheeps zou de schade wellicht groter geweest zijn. Beide schepen konden nu hun reis naar Alexandrië en Odda voortzetten.
In de nacht van zaterdag 1 op 2 september dreef een Griekse tanker met ongeveer 26.000 ton nafta op de rede van Vlissingen tegen een boei, de zogenoemde Songaboei. Bij een manoeuvre om de loods te wisselen dreef het schip, mede door de sterke vloedstroom, naar de Wielingen Zuid. Het schip kon de boei niet meer ontwijken en raakte bij de aanvaring onmanoeuvreerbaar. De boei is sindsdien verdwenen. Het zeeschip is door een sleepboot voor nader onderzoek naar de haven van Vlissingen gesleept. De Waterpolitie maakt tegen de kapitein en loods proces-verbaal op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schade bij aanvaringen op Westerschelde | Schuttevaer.nl

Schade bij aanvaringen op Westerschelde

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft afgelopen weekend op de Westerschelde bij Vlissingen twee aanvaringen onderzocht en acht kano’s uit de hoofdvaargeul gestuurd. De kano’s waren niet voorzien van enig mechanisch voortstuwingsmiddel en vormden een gevaar voor de scheepvaart.

Vrijdag 31 augustus kwam de Waterpolitie van het KLPD in actie toen op het redegebied van Vlissingen een zeeschip onder de vlag van Malta, door een krabbend anker tegen een ander ten anker liggend schip dreef. De schade aan beide schepen bleef beperkt doordat de kapitein van het tweede schip nog net op tijd zijn motor kon starten en zijn schip iets achteruit kon trekken. Bij een aanvaring in zijn midscheeps zou de schade wellicht groter geweest zijn. Beide schepen konden nu hun reis naar Alexandrië en Odda voortzetten.
In de nacht van zaterdag 1 op 2 september dreef een Griekse tanker met ongeveer 26.000 ton nafta op de rede van Vlissingen tegen een boei, de zogenoemde Songaboei. Bij een manoeuvre om de loods te wisselen dreef het schip, mede door de sterke vloedstroom, naar de Wielingen Zuid. Het schip kon de boei niet meer ontwijken en raakte bij de aanvaring onmanoeuvreerbaar. De boei is sindsdien verdwenen. Het zeeschip is door een sleepboot voor nader onderzoek naar de haven van Vlissingen gesleept. De Waterpolitie maakt tegen de kapitein en loods proces-verbaal op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer