Containerschip bevrijd van A59

Het containerschip Mer-Green (86 x 9,60 meter) heeft sinds dinsdagmorgen half acht uren vastgezeten onder een brug over het Wilhelminakanaal bij Oosterhout waar de A59 overheen loopt. Het schip kwam ’s middags los. Bij de pogingen om het schip los te krijgen viel een container in het water.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • haha,wat n prutsers weer!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: mr.jos op
  • Oeps, toch nog weer een typefoutje in mijn reactie geslopen.
    Ik bedoelde natuurlijk \”gevolgschadelijders\” en niet -leiders ;-).

    Geplaatst door: Henri op
  • Beste Marco Jobse, Pleziervaarder, Scenic, Stella en anderen,
    Als iedereen (zowel redacteurs als schippers) die schrijft nu eerst eens
    redelijk wat goede bronnen raadpleegt, zoals de papieren Wegwijzer voor de
    Binnenvaart, het oude programma WegBin (Vaarweg 124), of het nieuwere
    VIN (=Vaarwegkenmerken In Nederland) ook benaderbaar via Internet,
    de nieuwe ANWB Waterkaart W van Noord-Brabant (pagina 21), en
    de ANWB Wateralamanak deel 2,
    dan kun je vaststellen dat het niet het Wilhelminakanaal zelf betreft,
    maar de Ir. Hamersburg in de A59 over de nieuwe Amertak ten westen van
    Geertruidenberg. Deze Amertak ligt aan open getijde water met gering verval
    en de betreffende brug op 3,8 km van de Amer.
    De waterstand terplekke varieert tussen ongeveer N.A.P. + 0,69 m. (vloed) en
    N.A.P + 0,41 m. bij eb volgens WegBin.
    Ik ga er van uit dat bij deze brug een peilschaal aanwezig is?
    Ook de brughoogtes zijn dan te vinden, namelijk 7,10 m. + N.A.P. voor de
    (wegens ernstig defect) vastgezette bascule brug aan de westzijde,
    en dat het vaste gedeelte op 7,80 m. + N.A.P. hoogte ligt aan de oostzijde.
    Dat impliceert dat de containerschipper van noord naar zuid voer.
    Tenminste als het artikel van de redacteur klopt.
    Als je een tegenligger krijgt die voorrang heeft omdat ie aan zijn
    stuurboordswal vaart, moet je even wachten tot na zijn passage als je de
    hogere vaste doorvaartopening aan voor jou bakbooordsoostzijde nodig hebt,
    i.p.v. de 0,70 m. lagere stuurboordsopening van het bascule-deel.
    Dat is dus ook 50 cm meer dan de 20 cm verschil die @Scenic noemde.
    De Oosterhoutsebrug in de autosnelweg A27 bij KMR 8 tussen sluis I en
    bajonet sluis II is 6,35 m. hoog boven kanaalpeil,
    hetgeen klopt met de opmerking van @Stella aan @Pleziervaarder.
    Op je 58e heb je als schipper toch wel een paar jaar vaarervaring, of
    was het haast?
    Even overleggen via de marifoon had ook nog een optie geweest,
    want die tegenvaart kon misschien wel onder het lagere basculedeel door?
    En zo niet, dan toch even wachten, maar geduld is tegenwoordig schaars.
    Jammer dat de basculeklep niet meer open kon, achterstallig onderhoud dus!
    Dit is weer een voorbeeld van schade die voorkomen had kunnen worden.
    Immers het basculedeel (aan de westzijde) van de eerste Amtertak-brug is
    7,80 + N.A.P. meter hoog, dus kon men reeds toen al zien hoeveel ruimte er
    over was. Die hoogteligging moet je dus corrigeren met de actuele waterstand
    om de exact juiste doorvaarthoogtes te berekenen, en dan na belading meten
    hoe hoog je schip inclusief lading is.
    Echter met + en – N.A.P. rekenen hebben meer mensen moeite helaas.
    Ook is de ANWB informatie vaker onjuist dan de RWS informatie in VIN.
    Als het echt krap is, had ook nog rekening met het getijde gehouden kunnen
    worden, want die 20 cm verval kan natuurlijk net het (tij)verschil maken.
    Bij springtij is het verschil zelfs nog iets meer.
    Ook een flinke wind kan aardig wat uitmaken voor het peil op open water.
    De directe schade wordt natuurlijk op de verzekering verhaald, en de
    indirecte gevolgschadeleiders (auto’s in de file) hebben pech gehad ;-(.
    Als ik in de file had gestaan, zou ik overwogen hebben of de schade op de
    veroorzaker verhaalbaar was?
    Zie je dat het altijd op de details aankomt!
    Met een goede voorbereiding en rekenwerk had men misschien beter nagedacht?
    Jammer, want behalve materiele schade, lijdt de binnenvaart hierdoor ook
    (onnodige) imagoschade, terwijl we nu juist zo veel moglijk vervoer van de
    weg willen halen en over water willen laten gaan…
    Hopelijk leren meer mensen hier van!?

    Geplaatst door: Henri op
  • Iedereen loopt te zeuren op Schuttevaer, dit niet goed en dat niet goed… Maar ondertussen kijkt iedereen er nog wel naar, en begin zelf maar eens een krant!

    Geplaatst door: Marco Jobse op
  • @ pleziervaarder.
    Ik denk dat u in de war bent bent de (snelweg)brug van de A 27. Deze ligt verder op het Wilhelminakanaal en dan wel tussen twee sluizen in.

    Geplaatst door: Stella op
  • @ Beste pleziervaarder,
    @ Adrie heeft het bij het rechtste eind!!
    De A59 brug ligt tussen, aan de ene kant de sluizen van Oosterhout sluis 1 en Marksluis en aan de andere zijde van dit Wilhelminakanaal komt uit op de Bergse Maas.Maw waterpeil laten zakken kan alleen wachten op eb (laagwater).Andere mogelijkheid is er niet vwb waterpeil verlaging!!

    Geplaatst door: Stella op
  • @adri,
    Op het wilhelminakanaal zijn diverse sluizen aanwezig, zo ook in Oosterhout.
    Tussen Oosterhout en Dongen kunnen ze het waterpeil dus inderdaad laten zakken.
    Tja….ik ben maar een pleziervaarder en de reacties op deze website lezende dus geen schipper met verstand…..

    Geplaatst door: Pleziervaarder op
  • Het rammelde lekker onder de brug toen ik met mijn auto over de weg onder de brug door reed. Volgens mij had het andere gat 20 centimeter meer ruimte en was er van tegenvaart niets te zien.

    Geplaatst door: scenic op
  • Was ook al bij SBS. Nieuws stond ook zo geschreven bij Geen stijl. Enfin maakt niet uit volgens mij zijn er nog maar weing mensen met kennis van zaken in de schrijvende pers. Dit geldt trouwens op meer vlakken, niet alleen in de binnenvaart. En we blijven altijd nieuwsgierig hoor wie het was ik zag het dan bij SBS6. Spoelde toch even terug om te kijken en nee dat is niet typisch vrouwelijk. (Voor de zeurders onder ons)

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • @Duh!; Heeft geen zin, ze staan hier niet open voor ideeën. (Zo, wordt weer wissen….)

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Weekblad schuttevaer en website; oplage 14000 @ 3€ is een 5 ton per jaar + advertentie inkomsten.

    Het is dus wel te verwachten dat er een klein team zit en een paar freelancers en werkstudenten plak en knipwerk verrichten.

    Dussss natte branche, betaal voor uw nieuws of zet iets anders op waar ieder reporter wordt!
    Internet ligt aan uw voeten;-)

    Geplaatst door: Duh! op
  • Adri, je snapt er ook niks van, ze hebben geprobeerd de wind naar oost te draaien en toe te laten nemen naar windkracht 8.

    Geplaatst door: klaas op
  • Weet niet welk vernuft dit artikel geschreven heeft,maar veel realiteitszin heeft deze niet,want om het waterpeil in dit gedeelte van het Wilhelminakanaal te laten zakken is toch een hele klus,aangezien dat dit een open verbinding is met de Amer en vele andere rivieren die ook nog invloed hebben van getijden.

    Geplaatst door: Adri op
  • waarom weet de algemene media wel de details te melden zoals de scheepsnaam met foto’s erbij. dat zou toch anders om moeten zijn. schuttevaer is toch de leider op scheepvaart nieuws??

    Geplaatst door: abonnee op

Reageer

Containerschip bevrijd van A59 | Schuttevaer.nl

Containerschip bevrijd van A59

Het containerschip Mer-Green (86 x 9,60 meter) heeft sinds dinsdagmorgen half acht uren vastgezeten onder een brug over het Wilhelminakanaal bij Oosterhout waar de A59 overheen loopt. Het schip kwam ’s middags los. Bij de pogingen om het schip los te krijgen viel een container in het water.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • haha,wat n prutsers weer!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: mr.jos op
  • Oeps, toch nog weer een typefoutje in mijn reactie geslopen.
    Ik bedoelde natuurlijk \”gevolgschadelijders\” en niet -leiders ;-).

    Geplaatst door: Henri op
  • Beste Marco Jobse, Pleziervaarder, Scenic, Stella en anderen,
    Als iedereen (zowel redacteurs als schippers) die schrijft nu eerst eens
    redelijk wat goede bronnen raadpleegt, zoals de papieren Wegwijzer voor de
    Binnenvaart, het oude programma WegBin (Vaarweg 124), of het nieuwere
    VIN (=Vaarwegkenmerken In Nederland) ook benaderbaar via Internet,
    de nieuwe ANWB Waterkaart W van Noord-Brabant (pagina 21), en
    de ANWB Wateralamanak deel 2,
    dan kun je vaststellen dat het niet het Wilhelminakanaal zelf betreft,
    maar de Ir. Hamersburg in de A59 over de nieuwe Amertak ten westen van
    Geertruidenberg. Deze Amertak ligt aan open getijde water met gering verval
    en de betreffende brug op 3,8 km van de Amer.
    De waterstand terplekke varieert tussen ongeveer N.A.P. + 0,69 m. (vloed) en
    N.A.P + 0,41 m. bij eb volgens WegBin.
    Ik ga er van uit dat bij deze brug een peilschaal aanwezig is?
    Ook de brughoogtes zijn dan te vinden, namelijk 7,10 m. + N.A.P. voor de
    (wegens ernstig defect) vastgezette bascule brug aan de westzijde,
    en dat het vaste gedeelte op 7,80 m. + N.A.P. hoogte ligt aan de oostzijde.
    Dat impliceert dat de containerschipper van noord naar zuid voer.
    Tenminste als het artikel van de redacteur klopt.
    Als je een tegenligger krijgt die voorrang heeft omdat ie aan zijn
    stuurboordswal vaart, moet je even wachten tot na zijn passage als je de
    hogere vaste doorvaartopening aan voor jou bakbooordsoostzijde nodig hebt,
    i.p.v. de 0,70 m. lagere stuurboordsopening van het bascule-deel.
    Dat is dus ook 50 cm meer dan de 20 cm verschil die @Scenic noemde.
    De Oosterhoutsebrug in de autosnelweg A27 bij KMR 8 tussen sluis I en
    bajonet sluis II is 6,35 m. hoog boven kanaalpeil,
    hetgeen klopt met de opmerking van @Stella aan @Pleziervaarder.
    Op je 58e heb je als schipper toch wel een paar jaar vaarervaring, of
    was het haast?
    Even overleggen via de marifoon had ook nog een optie geweest,
    want die tegenvaart kon misschien wel onder het lagere basculedeel door?
    En zo niet, dan toch even wachten, maar geduld is tegenwoordig schaars.
    Jammer dat de basculeklep niet meer open kon, achterstallig onderhoud dus!
    Dit is weer een voorbeeld van schade die voorkomen had kunnen worden.
    Immers het basculedeel (aan de westzijde) van de eerste Amtertak-brug is
    7,80 + N.A.P. meter hoog, dus kon men reeds toen al zien hoeveel ruimte er
    over was. Die hoogteligging moet je dus corrigeren met de actuele waterstand
    om de exact juiste doorvaarthoogtes te berekenen, en dan na belading meten
    hoe hoog je schip inclusief lading is.
    Echter met + en – N.A.P. rekenen hebben meer mensen moeite helaas.
    Ook is de ANWB informatie vaker onjuist dan de RWS informatie in VIN.
    Als het echt krap is, had ook nog rekening met het getijde gehouden kunnen
    worden, want die 20 cm verval kan natuurlijk net het (tij)verschil maken.
    Bij springtij is het verschil zelfs nog iets meer.
    Ook een flinke wind kan aardig wat uitmaken voor het peil op open water.
    De directe schade wordt natuurlijk op de verzekering verhaald, en de
    indirecte gevolgschadeleiders (auto’s in de file) hebben pech gehad ;-(.
    Als ik in de file had gestaan, zou ik overwogen hebben of de schade op de
    veroorzaker verhaalbaar was?
    Zie je dat het altijd op de details aankomt!
    Met een goede voorbereiding en rekenwerk had men misschien beter nagedacht?
    Jammer, want behalve materiele schade, lijdt de binnenvaart hierdoor ook
    (onnodige) imagoschade, terwijl we nu juist zo veel moglijk vervoer van de
    weg willen halen en over water willen laten gaan…
    Hopelijk leren meer mensen hier van!?

    Geplaatst door: Henri op
  • Iedereen loopt te zeuren op Schuttevaer, dit niet goed en dat niet goed… Maar ondertussen kijkt iedereen er nog wel naar, en begin zelf maar eens een krant!

    Geplaatst door: Marco Jobse op
  • @ pleziervaarder.
    Ik denk dat u in de war bent bent de (snelweg)brug van de A 27. Deze ligt verder op het Wilhelminakanaal en dan wel tussen twee sluizen in.

    Geplaatst door: Stella op
  • @ Beste pleziervaarder,
    @ Adrie heeft het bij het rechtste eind!!
    De A59 brug ligt tussen, aan de ene kant de sluizen van Oosterhout sluis 1 en Marksluis en aan de andere zijde van dit Wilhelminakanaal komt uit op de Bergse Maas.Maw waterpeil laten zakken kan alleen wachten op eb (laagwater).Andere mogelijkheid is er niet vwb waterpeil verlaging!!

    Geplaatst door: Stella op
  • @adri,
    Op het wilhelminakanaal zijn diverse sluizen aanwezig, zo ook in Oosterhout.
    Tussen Oosterhout en Dongen kunnen ze het waterpeil dus inderdaad laten zakken.
    Tja….ik ben maar een pleziervaarder en de reacties op deze website lezende dus geen schipper met verstand…..

    Geplaatst door: Pleziervaarder op
  • Het rammelde lekker onder de brug toen ik met mijn auto over de weg onder de brug door reed. Volgens mij had het andere gat 20 centimeter meer ruimte en was er van tegenvaart niets te zien.

    Geplaatst door: scenic op
  • Was ook al bij SBS. Nieuws stond ook zo geschreven bij Geen stijl. Enfin maakt niet uit volgens mij zijn er nog maar weing mensen met kennis van zaken in de schrijvende pers. Dit geldt trouwens op meer vlakken, niet alleen in de binnenvaart. En we blijven altijd nieuwsgierig hoor wie het was ik zag het dan bij SBS6. Spoelde toch even terug om te kijken en nee dat is niet typisch vrouwelijk. (Voor de zeurders onder ons)

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • @Duh!; Heeft geen zin, ze staan hier niet open voor ideeën. (Zo, wordt weer wissen….)

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Weekblad schuttevaer en website; oplage 14000 @ 3€ is een 5 ton per jaar + advertentie inkomsten.

    Het is dus wel te verwachten dat er een klein team zit en een paar freelancers en werkstudenten plak en knipwerk verrichten.

    Dussss natte branche, betaal voor uw nieuws of zet iets anders op waar ieder reporter wordt!
    Internet ligt aan uw voeten;-)

    Geplaatst door: Duh! op
  • Adri, je snapt er ook niks van, ze hebben geprobeerd de wind naar oost te draaien en toe te laten nemen naar windkracht 8.

    Geplaatst door: klaas op
  • Weet niet welk vernuft dit artikel geschreven heeft,maar veel realiteitszin heeft deze niet,want om het waterpeil in dit gedeelte van het Wilhelminakanaal te laten zakken is toch een hele klus,aangezien dat dit een open verbinding is met de Amer en vele andere rivieren die ook nog invloed hebben van getijden.

    Geplaatst door: Adri op
  • waarom weet de algemene media wel de details te melden zoals de scheepsnaam met foto’s erbij. dat zou toch anders om moeten zijn. schuttevaer is toch de leider op scheepvaart nieuws??

    Geplaatst door: abonnee op

Reageer