EVO: ‘EU-zwaveleis kost bedrijfsleven miljarden’

Verladersorganisatie EVO vindt dat het besluit van het Europees Parlement om gisteren in te stemmen met de invoering van nog zwaardere zwavelnormen voor de Europese zeescheepvaart, voorbijgaat aan de economische en ecologische realiteit. Volgens de verladersorganisatie levert de maatregel niet meer milieuwinst op, maar kost die het Europese bedrijfsleven wel miljarden euro’s extra per jaar. Zeker nu Europa in een economische crisis verkeert, was een pas op de plaats verstandiger geweest, aldus EVO.

‘Het Europees Parlement heeft niet gezocht naar een economisch draaglijke weg om de maatregel van kracht te laten worden, maar zelfs de pijn nog eens vergroot’, stelt de EVO. ‘De parlementariërs willen – behalve de strenge norm van 0,1 procent zwaveluitstoot voor de scheepvaart op Het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee – nu ook de rest van de Europese wateren onder een zwaarder regime laten vallen. Daarmee gaan ze verder dan de Europese Commissie voorstelt en verder dan de afspraken die zijn gemaakt in de International  Maritime Organisation.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EVO: ‘EU-zwaveleis kost bedrijfsleven miljarden’ | Schuttevaer.nl

EVO: ‘EU-zwaveleis kost bedrijfsleven miljarden’

Verladersorganisatie EVO vindt dat het besluit van het Europees Parlement om gisteren in te stemmen met de invoering van nog zwaardere zwavelnormen voor de Europese zeescheepvaart, voorbijgaat aan de economische en ecologische realiteit. Volgens de verladersorganisatie levert de maatregel niet meer milieuwinst op, maar kost die het Europese bedrijfsleven wel miljarden euro’s extra per jaar. Zeker nu Europa in een economische crisis verkeert, was een pas op de plaats verstandiger geweest, aldus EVO.

‘Het Europees Parlement heeft niet gezocht naar een economisch draaglijke weg om de maatregel van kracht te laten worden, maar zelfs de pijn nog eens vergroot’, stelt de EVO. ‘De parlementariërs willen – behalve de strenge norm van 0,1 procent zwaveluitstoot voor de scheepvaart op Het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee – nu ook de rest van de Europese wateren onder een zwaarder regime laten vallen. Daarmee gaan ze verder dan de Europese Commissie voorstelt en verder dan de afspraken die zijn gemaakt in de International  Maritime Organisation.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer