Containerschip vast onder brug Burgum

De Fides, een 110-meterschip geladen met 114 lege containers, heeft zich zondagochtend op het Prinses Margrietkanaal vastgevaren onder het vaste deel van de brug Burgumerdaam. Enkele containers krulden op, de brug had alleen verfschade.

Vast onder Burgumerdaam

Eddy Huisman, hoofd nautische zaken van Provinsje Fryslân, ziet een samenloop van omstandigheden als oorzaak van het ongeval. Mogelijk was er sprake van een inschattingsfout, maar de weersomstandigheden werkten ook niet mee. Huisman: ‘De schipper dacht dat hij onder de brug door kon omdat hij de bruggen van Lemmer, Spannenburg, Uitwellingerga en Ald Skou met dezelfde onderdoorvaarthoogte al was gepasseerd.  Maar we hadden een paar dagen flinke westerstorm gehad waardoor het water in het noorden werd opgestuwd. Het stond extreem hoog, tot aan de kaden.’
De schipper zelf, die al een paar jaar wekelijks de brug passeert op weg naar Groningen, verklaarde dat het schip werd opgetild toen de eerste twee containers de brug door waren. Achteruit varen lukte niet, ballasten evenmin.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Het heeft alles te maken met ballasten zulke golfen heb je wel kanaalpanden met twee kort op elkaar liggende sluizen. Deze schepen varen normaal met zo weinig mogelijk ballst door Friesland vanwege de snelheidsbeperking. Als ze 1,5 diep liggen of minder mogen ze 2 kilometer per uur sneller.
    Dan nemen ze later in Groningen,waar de bruggen lager zijn meer ballast in .
    Maar afgelopen weekend was het waterpeil in dat gedeelte van Friesland zo’n 30 centimeter hoger.Dit kon je zien aan de kanten maar op internet.
    Dus wel een inschattingsfout.

    Geplaatst door: kees op
  • @Tjalling,

    Op waldnet stond geschreven dat de Fides voor dieper lag dan achter, dus welk bericht is waar??…
    En plotseling een golf die een 110 mtr optilt?
    Ik spreek het niet tegen, maar waar komt die golf dan vandaan?
    Hooguit van jezelf als je van het meertje het kanaal weer inloopt.
    Maar… een fout kan een ieder maken, hoe dan ook, met opzet doe je t niet in ieder geval.

    @met de wind in de zeilen: probeer eens niet alleen hoofdletters te schrijven, zo komt het over als schreeuwen.

    Goede reis.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @markieee: Heb je lang nagedacht over deze intelligente opmerking?

    Geplaatst door: Tankerman op
  • moet je maar niet op zondag varen…..

    Geplaatst door: markieee op
  • dit is allemaal onzin heeft geen fuck met ballast te maken want de voorste containers staan het hoogst en hadden 20 cm over hij heeft een golf ondeer het schip gekregen en is gelift en zo is die blijven hangen

    Geplaatst door: tjalling op
  • Dan heb ik mij aardig vergist in de hoeveelheid ballast welke gezet kan worden.
    Kunnen ze in de slappe tijd altijd nog wat (koude) eetbare oliën mee nemen!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Allemaal leuk en aardig meneer de containerman, maar blijft dat je met elke reis rekening moet houden met de weersomstandigheden…maar goed. De containers zijn niet allemaal ver naar achter geschoven gelukkig want dan hadden ze meer ellende…

    Geplaatst door: Melissa op
  • Deze schepen hebben extra ballasttanks laten zetten, om fatsoenlijk onder de brug door te kunnen varen. Dus het is mogelijk, maar helaas ging er toch iets mis onder invloed van een externe factor. Sterkte!

    Geplaatst door: Containerman op
  • @Tankerman,

    En toch is het zo dat deze schepen zoveel ballast kunnen zetten.

    Geplaatst door: Hans op
  • @a, leg mij eens uit waar zo,n schip ca 1500 ton ballast laat?
    Er vanuit gaande dat er onder de vloer en in de zij 0,75m dikte vrij is (is minder maar dat rekend makkelijker) dan zou je ruim gerekend 15t per lengte meter ruim ballast hebben en zou je ruim minimaal 100m lang moeten zijn.
    Ik heb op een containerschepen gevaren maar zoveel ballast (kijkend naar zijn diepgang) geloof ik niet zo.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • tankerman de container schepen hebben bijna altijd ballast in staan om onder de bruggen door te komen

    Geplaatst door: a op
  • @harry-ann : Dat dozen varen is gelukkig geen probleem (voor mij iig).
    Met 3 bakken heb ik nog niet mogen proberen maar alle groottes daaronder wel, inclusief plannen.
    Leg mij nou eens uit wat hier eigenlijk spannend aan is?
    Elk schip heeft voors en tegens, containerschepen net zozeer als tankers.

    Wat betreft het afzeiken over iemands problemen ben ik het overigens met je eens, we hebben hier een aantal “schippers” die nooit fouten maken maar helaas ook niet (meer) varen….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Grote mond allemaal ga er zelf eens varen met dozen voor je neus. Meer als de helft durft het niet eens.

    Wel meer met die reactie’s hier allemaal grote mond maar een klein hartje.

    Mietjes zeg ik.

    Geplaatst door: harry-ann op
  • Eerst weken praten over laag water en NU, één fikse regenbui, wind uit het westen en nu is de brug ineens te laag, of het water te hoog? Of typische een gevalletje van we komen hier iedere week en we weten het wel en het gaat iedere week goed onder de vaste brug door?

    Geplaatst door: lucas op
  • Hagens, (opbouwende) kritiek op de redactie heeft geen zin. Lezen doen ze niet en antwoorden al evenmin, laat staan dat er überhaupt iets mee gedaan wordt.

    Het jammere hier is en blijft wel dat ook deze redactie berichten over scheepvaart 1 op 1 over neemt.
    Er wordt gesproken over “geladen met 114 lege containers” .
    Exact weet ik het niet maar volgens mij is een container ca 4,5ton wat betekend dat hij ca 500 Ton geladen heeft.

    Naar mijn mening heeft hij behoorlijk meer tonnen in zo aan de diepgang te zien…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Helemaal mee eens! Op eens heb je t..
    Maar om bij t onderwerp te blijven…
    De Fides vaart sinds jaar en dag daar en dan nog tegen een brug varen met containers..gevalletje ik doe niet aan reisvoorbeiding..?

    Geplaatst door: Roosje op
  • goede reactie Hagens, want het is ronduit belachelijk zo traag men op de site scheepvaartnieuws brengt. RTV Rijnmond en vele anderen hebben binnen minuten soms al een eerste update. dit moet echt beter bij Schuttevaer.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Tjap, mocht je het nog niet begrijpen de man bedoelt dit sarcastisch.
    Het is toch ook niet normaal dat je in je vakblad moet lezen op Woensdagmiddag dat er Zondagmorgen een schip onder de brug klem heeft gezeten.
    Wil de redactie van de Schuttevaer dan ook vragen om het nieuws meer op tijd te publiceren, en kom niet met het verhaal, moet je abonee worden van het weekblad Schuttevaer, dat is zeker niet up to date, en er zijn genoeg mensen die de Schuttevaer in de losse verkoop kopen, al heeft de vorige eigenaar van de Schuttevaer, door het niet terug willen nemen van de niet verkochte kranten het aan zichzelf te wijten dat er minder verkooppunten kwamen.
    Des al nietemin hoop ik dat de Schuttevaer doorgaat met de internet krant, mij blijft ze boeien.

    Geplaatst door: Hagens op
  • ha ha Tjap snapt m niet…we is er nu domme goofy

    Geplaatst door: roosje op
  • Dit is die van zondag he domme goofy..eerst lezen en dan pas commentaar!!

    Geplaatst door: Tjap op
  • Alweer ? zondag ook al !

    Geplaatst door: nederlander op

Reageer

Containerschip vast onder brug Burgum | Schuttevaer.nl

Containerschip vast onder brug Burgum

De Fides, een 110-meterschip geladen met 114 lege containers, heeft zich zondagochtend op het Prinses Margrietkanaal vastgevaren onder het vaste deel van de brug Burgumerdaam. Enkele containers krulden op, de brug had alleen verfschade.

Vast onder Burgumerdaam

Eddy Huisman, hoofd nautische zaken van Provinsje Fryslân, ziet een samenloop van omstandigheden als oorzaak van het ongeval. Mogelijk was er sprake van een inschattingsfout, maar de weersomstandigheden werkten ook niet mee. Huisman: ‘De schipper dacht dat hij onder de brug door kon omdat hij de bruggen van Lemmer, Spannenburg, Uitwellingerga en Ald Skou met dezelfde onderdoorvaarthoogte al was gepasseerd.  Maar we hadden een paar dagen flinke westerstorm gehad waardoor het water in het noorden werd opgestuwd. Het stond extreem hoog, tot aan de kaden.’
De schipper zelf, die al een paar jaar wekelijks de brug passeert op weg naar Groningen, verklaarde dat het schip werd opgetild toen de eerste twee containers de brug door waren. Achteruit varen lukte niet, ballasten evenmin.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Het heeft alles te maken met ballasten zulke golfen heb je wel kanaalpanden met twee kort op elkaar liggende sluizen. Deze schepen varen normaal met zo weinig mogelijk ballst door Friesland vanwege de snelheidsbeperking. Als ze 1,5 diep liggen of minder mogen ze 2 kilometer per uur sneller.
    Dan nemen ze later in Groningen,waar de bruggen lager zijn meer ballast in .
    Maar afgelopen weekend was het waterpeil in dat gedeelte van Friesland zo’n 30 centimeter hoger.Dit kon je zien aan de kanten maar op internet.
    Dus wel een inschattingsfout.

    Geplaatst door: kees op
  • @Tjalling,

    Op waldnet stond geschreven dat de Fides voor dieper lag dan achter, dus welk bericht is waar??…
    En plotseling een golf die een 110 mtr optilt?
    Ik spreek het niet tegen, maar waar komt die golf dan vandaan?
    Hooguit van jezelf als je van het meertje het kanaal weer inloopt.
    Maar… een fout kan een ieder maken, hoe dan ook, met opzet doe je t niet in ieder geval.

    @met de wind in de zeilen: probeer eens niet alleen hoofdletters te schrijven, zo komt het over als schreeuwen.

    Goede reis.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • @markieee: Heb je lang nagedacht over deze intelligente opmerking?

    Geplaatst door: Tankerman op
  • moet je maar niet op zondag varen…..

    Geplaatst door: markieee op
  • dit is allemaal onzin heeft geen fuck met ballast te maken want de voorste containers staan het hoogst en hadden 20 cm over hij heeft een golf ondeer het schip gekregen en is gelift en zo is die blijven hangen

    Geplaatst door: tjalling op
  • Dan heb ik mij aardig vergist in de hoeveelheid ballast welke gezet kan worden.
    Kunnen ze in de slappe tijd altijd nog wat (koude) eetbare oliën mee nemen!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Allemaal leuk en aardig meneer de containerman, maar blijft dat je met elke reis rekening moet houden met de weersomstandigheden…maar goed. De containers zijn niet allemaal ver naar achter geschoven gelukkig want dan hadden ze meer ellende…

    Geplaatst door: Melissa op
  • Deze schepen hebben extra ballasttanks laten zetten, om fatsoenlijk onder de brug door te kunnen varen. Dus het is mogelijk, maar helaas ging er toch iets mis onder invloed van een externe factor. Sterkte!

    Geplaatst door: Containerman op
  • @Tankerman,

    En toch is het zo dat deze schepen zoveel ballast kunnen zetten.

    Geplaatst door: Hans op
  • @a, leg mij eens uit waar zo,n schip ca 1500 ton ballast laat?
    Er vanuit gaande dat er onder de vloer en in de zij 0,75m dikte vrij is (is minder maar dat rekend makkelijker) dan zou je ruim gerekend 15t per lengte meter ruim ballast hebben en zou je ruim minimaal 100m lang moeten zijn.
    Ik heb op een containerschepen gevaren maar zoveel ballast (kijkend naar zijn diepgang) geloof ik niet zo.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • tankerman de container schepen hebben bijna altijd ballast in staan om onder de bruggen door te komen

    Geplaatst door: a op
  • @harry-ann : Dat dozen varen is gelukkig geen probleem (voor mij iig).
    Met 3 bakken heb ik nog niet mogen proberen maar alle groottes daaronder wel, inclusief plannen.
    Leg mij nou eens uit wat hier eigenlijk spannend aan is?
    Elk schip heeft voors en tegens, containerschepen net zozeer als tankers.

    Wat betreft het afzeiken over iemands problemen ben ik het overigens met je eens, we hebben hier een aantal “schippers” die nooit fouten maken maar helaas ook niet (meer) varen….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Grote mond allemaal ga er zelf eens varen met dozen voor je neus. Meer als de helft durft het niet eens.

    Wel meer met die reactie’s hier allemaal grote mond maar een klein hartje.

    Mietjes zeg ik.

    Geplaatst door: harry-ann op
  • Eerst weken praten over laag water en NU, één fikse regenbui, wind uit het westen en nu is de brug ineens te laag, of het water te hoog? Of typische een gevalletje van we komen hier iedere week en we weten het wel en het gaat iedere week goed onder de vaste brug door?

    Geplaatst door: lucas op
  • Hagens, (opbouwende) kritiek op de redactie heeft geen zin. Lezen doen ze niet en antwoorden al evenmin, laat staan dat er überhaupt iets mee gedaan wordt.

    Het jammere hier is en blijft wel dat ook deze redactie berichten over scheepvaart 1 op 1 over neemt.
    Er wordt gesproken over “geladen met 114 lege containers” .
    Exact weet ik het niet maar volgens mij is een container ca 4,5ton wat betekend dat hij ca 500 Ton geladen heeft.

    Naar mijn mening heeft hij behoorlijk meer tonnen in zo aan de diepgang te zien…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Helemaal mee eens! Op eens heb je t..
    Maar om bij t onderwerp te blijven…
    De Fides vaart sinds jaar en dag daar en dan nog tegen een brug varen met containers..gevalletje ik doe niet aan reisvoorbeiding..?

    Geplaatst door: Roosje op
  • goede reactie Hagens, want het is ronduit belachelijk zo traag men op de site scheepvaartnieuws brengt. RTV Rijnmond en vele anderen hebben binnen minuten soms al een eerste update. dit moet echt beter bij Schuttevaer.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Tjap, mocht je het nog niet begrijpen de man bedoelt dit sarcastisch.
    Het is toch ook niet normaal dat je in je vakblad moet lezen op Woensdagmiddag dat er Zondagmorgen een schip onder de brug klem heeft gezeten.
    Wil de redactie van de Schuttevaer dan ook vragen om het nieuws meer op tijd te publiceren, en kom niet met het verhaal, moet je abonee worden van het weekblad Schuttevaer, dat is zeker niet up to date, en er zijn genoeg mensen die de Schuttevaer in de losse verkoop kopen, al heeft de vorige eigenaar van de Schuttevaer, door het niet terug willen nemen van de niet verkochte kranten het aan zichzelf te wijten dat er minder verkooppunten kwamen.
    Des al nietemin hoop ik dat de Schuttevaer doorgaat met de internet krant, mij blijft ze boeien.

    Geplaatst door: Hagens op
  • ha ha Tjap snapt m niet…we is er nu domme goofy

    Geplaatst door: roosje op
  • Dit is die van zondag he domme goofy..eerst lezen en dan pas commentaar!!

    Geplaatst door: Tjap op
  • Alweer ? zondag ook al !

    Geplaatst door: nederlander op

Reageer