Zandschip raakt jacht aan de kant

Het binnenvaartschip Drechtstad 2 (80 x 8,50 meter) is donderdagmorgen 25 augustus in de Zaanbocht in Wormerveer tegen een daar afgemeerd jacht gevaren. Er vielen geen gewonden.

zandschip

Schipper Kees Post van de Drechtstad 2: ‘Ik kwam door de Zaanbrug en voordat ik de bocht doorging meldde ik me op de marifoon. Voor me voer de Marinus Senior. Die hoorde ik praten met de Nelly, die vanaf de andere kant de bocht in kwam. De schipper van de Nelly kent dit schip ook en weet dat ik de hele bocht nodig heb. Op mijn AIS zag ik de Nelly tegemoet komen, maar op minstens 200 meter afstand. Opeens zat ze voor me. De schipper gaf hard bakboord en ik gaf vol gas naar stuurboord, maar het schip werkte niet mee. Gelukkig raakten we elkaar niet, maar ik voer intussen wel rechtdoor op een aantal jachtjes aan de kant af. Ik heb toen mijn boegschroef gestart en vol naar stuurboord gestuurd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Doppie toch,
    Je haalt jezelf toch wel naar beneden hoor door zo te reageren.
    Over en sluiten maar

    Geplaatst door: Cees Opermeer op
  • Beste Cees,
    Dat ik eventueel in Schuttevaer kom te staan is niet erg. De Telegraaf is heel iets anders. Maar nu weet ik zeker wat voor een mannetje je bent lekker de hele dag op de brug staan en commentaar leveren op ons hardwerkende schippers. Aan het eind van de maand komt de uitkering toch wel.
    Doppie
    Oppie

    Geplaatst door: Doppie op
  • Beste Doppie,
    Wat laat jij je zelf door de mand vallen zeg. Als je goed had gelezen dan had je geweten dat ik alleen op de kant sta te kijken en dus geen jordaankruiser heb zoals jij dat noemt. Maar duidelijk is uit jouw bericht dat jij dus een van die schippers bent die dus maling hebt aan de maximum snelheid en op het NH kanaal de kanten aan gort vaart wat ons jaarlijks een vermogen kost aan belastinggeld. Want jij klaagt dus dat iemand met een jordaankruiser midden op het kanaal jou in de weg zit. Nou dat kan dus niet als jij de maximum snelheid in acht neemt want elke jordaankruiser vaart sneller dan de voor jou toegestane snelheid. Jij bent waarschijnlijk de volgende op de voorpagina van de Schuttevaer en de Telegraaf. Dat hoop ik echter niet hoor.

    Geplaatst door: Cees Opermeer op
  • Geweldig weer.
    Ik lees alleen nog de stukken waar al een serie reacties staan.
    Iedereen weet het beter!!!!
    Ga zo door jullie hebben een fan.

    Geplaatst door: Huibert op
  • Schijnt dat niet iedereen Schuttevaer leest:
    Vandaag in Friesland het zelfde: de een vraagt de ander of hij er langs mag, dat mag en dat is vriendelijk.
    Dan komt van de een de opmerking dat oploper moet wachten want op zo en zoveel meter komt er een aan. Alleen zat ik er nog voor!!
    Dus bocht of niet: als AIS zegt er komt niks dan komt er niks, of tch wel?
    Dat is dan het het probleem van de oploper, volgens het opgelopene schip.
    Omdat ik aan de geluidssterkte van de marifoon vermoedde dat het vlak bij was maar even contact gezocht om spannende situatie voorkomen (met elkaar natuurlijk).

    Geplaatst door: Hans op
  • nou die vergelijking met vrachtwagens is zo stom nog niet,vrachtwagenchaufeurs denken ook vaak dat ze het alleenrecht hebben en alles beter weten.
    Niemand kan rijden alleen de vrachtwagenchauffeur.
    En das met een hoop schippers ook zo ,alleen zijn die zo dom dat ze ook elkaar op een forum afzeiken.

    Geplaatst door: henk wijnngaard op
  • Wat een vergelijking vracht wagens ?
    Komt er nog een
    Op de openbare weg mag je niet in een bocht parkeren.

    En ja AIS Automatische IDENTIFICATIE Systeem.
    Dus het is wel heel handig als iedereen die het heeft het dan aan laat staan.
    Je kan dan zien wie en wat er aan komt en hoe snel .
    Dus wel makkelijk als je het beestje gelijk bij zijn naam kan noemen, en vragen wat het plan is in de bocht via de MARIFOON, wel een navigatie middel.
    Dan had het misschien voorkomen kunnen worden.

    Maar in iedergeval gelukkig dat er geen gewonden zijn

    Geplaatst door: Kobus op
  • Beste Cees,
    Als ik jouw reactie lees denk ik daar heb je weer zo.n kapitein van een jordaankruiser die zonodig midden in NH kanaal moet varen.

    Geplaatst door: Doppie op
  • Quote: De schipper van de Nelly kent dit schip ook en weet dat ik de hele bocht nodig heb. Unquote.
    Als een vrachtwagen op de openbare weg dit zou zeggen zou hij onmiddellijk van de weg worden afgehaald.Is het soms de fout van de watersporter dat die binnenvaartbakken steeds groter worden?
    Altijd dat gezeur over die “jachtjes”. Zorg gewoon voor een goed manouvreerbaar schip dat veilig over de kanalen kan varen. Op de openbare weg kan je ook niet met een vrachtwagen personenwagens aan de kant drukken met het excuus dat jij nu eenmaal groter bent en slechter stuurt.

    Geplaatst door: Boris Webbers op
  • Het verhaal m.b.t. de AIS wordt vrijwel zeker veroorzaakt door de toepassing van een comi-antenne voor AIS. Hierzit bovenin de GPS antenne die alleen werkt als de antenne verikaal rechtop staat. Als een Combiantenne gestreken wordt, valt de GPS ontvangst weg en stopt de AIS met uitzenden. Als de GPS ontvangst dan weer even terug komt, is het schip plotseling een stuk verderop.
    De AIS combi-antenne blijkt de grootste bron van onbetrouwbare GPS.

    Geplaatst door: jb op
  • Wat een aanstellerij van sommige mensen. Met die bocht is echt H E L L E M A A L niks mis. Eventjes melden op 10, tv’tje uit, snelheid aanpassen en je tuft zo door de bocht. Maar omdat sommige daar moeite mee hebben kunnen we beter de jachtjes verplaatsen om vervolgens te roepen dat ze in de weg liggen.

    Geplaatst door: Zaanse los Schietert op
  • Heren Schippers
    AIS staat voor Automatische Identificatie Systeem, niet als navigatie middel.
    Gemiddeld duurt het signaal meer dan 1 minuut, bij onjuiste programmering , zoals vergeten bestemming in te geven en hij blijf staan op afgemeerd, ondanks men vaart duurt het gemiddeld 3 minuten voor dat het signaal zichtbaar is op scherm van uw collega

    Geplaatst door: peter op
  • quote van Peter Urlings
    26-08-2011 op 11:20: “”Schipper stelt terecht dat AIS geen navigatiemiddels is, wie heeft dat echter beweerd?””
    Naar mijn mening hijzelf met de regel “Opeens zat ze voor me. ”

    ik quote:””Op mijn AIS zag ik de Nelly tegemoet komen, maar op minstens 200 meter afstand. Opeens zat ze voor me. “”

    Als hij de marifoon had gebruikt om te vragen waar de ander zat, of op de radar had gekeken, dan had hij geweten dat de ander dichterbij zat.
    Dus wie gebruikt de AIS als navigatiemiddel?
    Moet jij niet gaan suggereren dat het niet beweerd is.
    Het staat dan wel niet zwart op wit, maar er is ook nog zoiets als begrijpend lezen.

    En voor de heren die de jacchies de schuld weer willen geven, kan ik alleen maar zeggen; kijk eens een keer niet op de AIS en leer varen.

    Geplaatst door: Harm op
  • Flitspalen lijkt me een oplossing. Als we in de Zaanbocht nou eens die gaan toepassen op die raceschippers. Goedkoop en de raddraaiers worden aangepakt

    Geplaatst door: K van Dijk op
  • De zaanbrug is onbemand.i.v.m.Bezuinigingen.
    (Rijkswaterstaat, noemt het: centrale bediening)
    Als daar een brugwachter/ster op had gezeten.
    Dan had die dat zo kunnen zien aankomen en via de marifoon kunnen waarschuwen.

    Ik ben zelf Zeiler en heb een diep respect voor die schippers.
    Als het fout gaat met 2000 ton dan hoeven de hulpdiensten alleen met stoffer en blik te komen.
    Ik bedoel maar..
    Sjoerd

    Geplaatst door: Sjoerd op
  • Ja hoor roep maar weer dat de bootjes daar weg moeten. Neem toch eens gewoon je verantwoording als beroepsvaart. Op het Noordhollands kanaal mag een geladen schip ik dacht 6 of max 9 km. Maar als daar een jachtje vaart met 9 km wordt deze gewoon door een geladen binnenschip ingehaald en trekken dan het water onder dat bootje vandaan omdat ze dan gewoon de dubbele toegestane snelheid varen. Dus houd op met dat gelul om overal die mensen met die bootjes weg te sturen en gedraag je als een beroepsschipper met verantwoordelijk gedrag. Ik ben gewoon iemand die regelmatig daar staat te kijken en zie dan ook wel eens van die schippers die er ontzettend veel lol in hebben om het voor die mensen met die bootjes erg onplezierig te maken en dat vind ik een schande voor jullie beroepsgroep.
    Gelukkig zijn er voor het merendoel echt goede schippers

    Geplaatst door: Cees Opermeer op
  • Het is inderdaan een locatie waar het nodige is gebeurd. Ons kantoor Datacombinatie Yacht Verzekeringen is momenteel betrokken bij deze schade, maar was ook betrokken bij de schade van enige jaren geleden met een tanker. Overigens deed toen de ronde dat de electronica van deze tanker zou zijn beinvloed door een gsmmast.
    Lijkt met zinnig dat de gemeente zich gaat beraden over deze locatie, want nu loopt het (weer) goed af, maar dit had natuurlijk ook anders kunnen aflopen.

    Geplaatst door: Rob Raaman op
  • Neen, Peter ik bedoel dat woord jachtjes niet denegregend, maar het is zo dat er meestal wat kleinere sportboten liggen.
    En dat de meeste mensen ook met deze kleine boten net zo tevreden zijn als Onassis met zijn jacht kan ook best een feit zijn.
    Waar het mij om draait, is het feit dat deze bocht niet geschikt is voor schepen van welk formaat dan ook neer te leggen, daar deze bocht zich daar niet voor leent.
    Vaar hier ook weleens en meld me altijd bij de brugwachter van de desbetreffende brug, mocht er tegenvaart aankomen dan wacht ik op het rechte stuk tot ze voorbij is en, zet de bocht in, waar je echt de hele bocht nodig hebt ) en mijn schip is maar 80.00 mtr.)
    We moeten ook niet vergeten dat sinds de komst van de boegstraal er meer dingen mogelijk zijn, maar nog heb je de lengte nodig om het achterschip weg te draaien.
    Nu zal het met mooi weer allemaal te doen zijn, maar met lelijk weer heb je toch al je handen vol, en de oplossing is zo eenvoudig, sportboten door de brug op het rechte eind, maar het heeft zich daar ongebreideld uitgebreid.
    Denk ook niet dat de mensen van de sportbootjes hier beter van worden, aan de andere kant, ze zien het vaak genoeg net goed aflopen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Dit komt nu eens uit Belgie.
    Marruk heeft in het hoofd wat te pakken gekregen, of zat hij soms met dito tussen die armoezaaiersbootjes? Blijf rukken jongen!

    Geplaatst door: Gysens Roland op
  • Schipper stelt terecht dat AIS geen navigatiemiddels is, wie heeft dat echter beweerd?
    Hagens heeft het over die “jachtjes”
    Marruk constateerd dat die “jachtjes”toch al rijp voor de sloop waren.
    Conclusie: Het is of de schuld van de watersporters of een technisch mankement. Maar constateren dat beroepsschippers ook maar mensen zijn, die wel eens in de fout gaan is blijkbaar moeilijk.

    Geplaatst door: Peter Urlings op
  • marRUK; Wat is dat nou voor domme opmerking!
    Misschien hebben deze mensen het nou eenmaal niet zo breed als jou maar hebben ze heel heel veel plezier aan het scheepje.

    Een beetje respect voor iemand anders mag best wel hoor!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • `Deze schippert is niet de enige die AIS gebruikt als navi middel. Hoe vaak het wel niet gebeurt dat mensen zich niet melden omdat “er niks aan kwam”. Triest.
    Alleen al voor die mensen zet ik hem uit. Zo hou ik nog wat nieuws.

    Geplaatst door: Zaanse los schietert op
  • Wordt het niet eens tijd om een vaarbewijs in te gaan stellen?
    Bootjesvaarders die AIS als radar denken te kunnen gebruiken. . . . . . .

    Geplaatst door: Harm op
  • Gelukkig hebben we die goeie ouwe marifoon nog.

    Geplaatst door: Sjakie op
  • gewoon dom gelul hoe ken je nou in vredesnaam blind op je ais vertrouwen? je mag heel blij zijn dat er geen gewonden gevallen zijn.stel je voor dat er doden of gewonden waren gevallen omdat jij dom op je schermpje aan kijken was of er mischien iets aan kwam. gr

    Geplaatst door: schippertje op
  • gaan we nu iedere keer ais de schuld geven,meestal ben je er toch al wel n keer eeder geweest!?!?!?

    Geplaatst door: edgar op
  • Heb mij altijd al verwonderd waarom daar jachtjes aan de kant liggen in deze krappe bocht, volgens mij is dit levensgevaarlijk en moet de gemeente Wormerveer hier snel een eind aan maken, nu kon de schipper nog met de boegstraal in grijpen om erger te voorkomen, het is al een hele klauw om recht voor die brug te komen.
    Waarom de jachtjes niet aan de kant van de Wormer daar is ook plaats en de grotere schepen meer naar elkaar, of de jachtjes voor de brug van de Wormer vanaf Zaandam gezien.
    Tenslotte is dit niet het eerste ongeval, er is ook al eens een ongeval met een tanker gebeurd , en dit zijn toch niet de grootste schepen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • ais is duidelijk een hulpmiddel en geen navigatiemiddel. ik ben ook al een paar keer verrast door een schip in een bocht, terwijl die op de ais nog een eind weg zat.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

Zandschip raakt jacht aan de kant | Schuttevaer.nl

Zandschip raakt jacht aan de kant

Het binnenvaartschip Drechtstad 2 (80 x 8,50 meter) is donderdagmorgen 25 augustus in de Zaanbocht in Wormerveer tegen een daar afgemeerd jacht gevaren. Er vielen geen gewonden.

zandschip

Schipper Kees Post van de Drechtstad 2: ‘Ik kwam door de Zaanbrug en voordat ik de bocht doorging meldde ik me op de marifoon. Voor me voer de Marinus Senior. Die hoorde ik praten met de Nelly, die vanaf de andere kant de bocht in kwam. De schipper van de Nelly kent dit schip ook en weet dat ik de hele bocht nodig heb. Op mijn AIS zag ik de Nelly tegemoet komen, maar op minstens 200 meter afstand. Opeens zat ze voor me. De schipper gaf hard bakboord en ik gaf vol gas naar stuurboord, maar het schip werkte niet mee. Gelukkig raakten we elkaar niet, maar ik voer intussen wel rechtdoor op een aantal jachtjes aan de kant af. Ik heb toen mijn boegschroef gestart en vol naar stuurboord gestuurd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Doppie toch,
    Je haalt jezelf toch wel naar beneden hoor door zo te reageren.
    Over en sluiten maar

    Geplaatst door: Cees Opermeer op
  • Beste Cees,
    Dat ik eventueel in Schuttevaer kom te staan is niet erg. De Telegraaf is heel iets anders. Maar nu weet ik zeker wat voor een mannetje je bent lekker de hele dag op de brug staan en commentaar leveren op ons hardwerkende schippers. Aan het eind van de maand komt de uitkering toch wel.
    Doppie
    Oppie

    Geplaatst door: Doppie op
  • Beste Doppie,
    Wat laat jij je zelf door de mand vallen zeg. Als je goed had gelezen dan had je geweten dat ik alleen op de kant sta te kijken en dus geen jordaankruiser heb zoals jij dat noemt. Maar duidelijk is uit jouw bericht dat jij dus een van die schippers bent die dus maling hebt aan de maximum snelheid en op het NH kanaal de kanten aan gort vaart wat ons jaarlijks een vermogen kost aan belastinggeld. Want jij klaagt dus dat iemand met een jordaankruiser midden op het kanaal jou in de weg zit. Nou dat kan dus niet als jij de maximum snelheid in acht neemt want elke jordaankruiser vaart sneller dan de voor jou toegestane snelheid. Jij bent waarschijnlijk de volgende op de voorpagina van de Schuttevaer en de Telegraaf. Dat hoop ik echter niet hoor.

    Geplaatst door: Cees Opermeer op
  • Geweldig weer.
    Ik lees alleen nog de stukken waar al een serie reacties staan.
    Iedereen weet het beter!!!!
    Ga zo door jullie hebben een fan.

    Geplaatst door: Huibert op
  • Schijnt dat niet iedereen Schuttevaer leest:
    Vandaag in Friesland het zelfde: de een vraagt de ander of hij er langs mag, dat mag en dat is vriendelijk.
    Dan komt van de een de opmerking dat oploper moet wachten want op zo en zoveel meter komt er een aan. Alleen zat ik er nog voor!!
    Dus bocht of niet: als AIS zegt er komt niks dan komt er niks, of tch wel?
    Dat is dan het het probleem van de oploper, volgens het opgelopene schip.
    Omdat ik aan de geluidssterkte van de marifoon vermoedde dat het vlak bij was maar even contact gezocht om spannende situatie voorkomen (met elkaar natuurlijk).

    Geplaatst door: Hans op
  • nou die vergelijking met vrachtwagens is zo stom nog niet,vrachtwagenchaufeurs denken ook vaak dat ze het alleenrecht hebben en alles beter weten.
    Niemand kan rijden alleen de vrachtwagenchauffeur.
    En das met een hoop schippers ook zo ,alleen zijn die zo dom dat ze ook elkaar op een forum afzeiken.

    Geplaatst door: henk wijnngaard op
  • Wat een vergelijking vracht wagens ?
    Komt er nog een
    Op de openbare weg mag je niet in een bocht parkeren.

    En ja AIS Automatische IDENTIFICATIE Systeem.
    Dus het is wel heel handig als iedereen die het heeft het dan aan laat staan.
    Je kan dan zien wie en wat er aan komt en hoe snel .
    Dus wel makkelijk als je het beestje gelijk bij zijn naam kan noemen, en vragen wat het plan is in de bocht via de MARIFOON, wel een navigatie middel.
    Dan had het misschien voorkomen kunnen worden.

    Maar in iedergeval gelukkig dat er geen gewonden zijn

    Geplaatst door: Kobus op
  • Beste Cees,
    Als ik jouw reactie lees denk ik daar heb je weer zo.n kapitein van een jordaankruiser die zonodig midden in NH kanaal moet varen.

    Geplaatst door: Doppie op
  • Quote: De schipper van de Nelly kent dit schip ook en weet dat ik de hele bocht nodig heb. Unquote.
    Als een vrachtwagen op de openbare weg dit zou zeggen zou hij onmiddellijk van de weg worden afgehaald.Is het soms de fout van de watersporter dat die binnenvaartbakken steeds groter worden?
    Altijd dat gezeur over die “jachtjes”. Zorg gewoon voor een goed manouvreerbaar schip dat veilig over de kanalen kan varen. Op de openbare weg kan je ook niet met een vrachtwagen personenwagens aan de kant drukken met het excuus dat jij nu eenmaal groter bent en slechter stuurt.

    Geplaatst door: Boris Webbers op
  • Het verhaal m.b.t. de AIS wordt vrijwel zeker veroorzaakt door de toepassing van een comi-antenne voor AIS. Hierzit bovenin de GPS antenne die alleen werkt als de antenne verikaal rechtop staat. Als een Combiantenne gestreken wordt, valt de GPS ontvangst weg en stopt de AIS met uitzenden. Als de GPS ontvangst dan weer even terug komt, is het schip plotseling een stuk verderop.
    De AIS combi-antenne blijkt de grootste bron van onbetrouwbare GPS.

    Geplaatst door: jb op
  • Wat een aanstellerij van sommige mensen. Met die bocht is echt H E L L E M A A L niks mis. Eventjes melden op 10, tv’tje uit, snelheid aanpassen en je tuft zo door de bocht. Maar omdat sommige daar moeite mee hebben kunnen we beter de jachtjes verplaatsen om vervolgens te roepen dat ze in de weg liggen.

    Geplaatst door: Zaanse los Schietert op
  • Heren Schippers
    AIS staat voor Automatische Identificatie Systeem, niet als navigatie middel.
    Gemiddeld duurt het signaal meer dan 1 minuut, bij onjuiste programmering , zoals vergeten bestemming in te geven en hij blijf staan op afgemeerd, ondanks men vaart duurt het gemiddeld 3 minuten voor dat het signaal zichtbaar is op scherm van uw collega

    Geplaatst door: peter op
  • quote van Peter Urlings
    26-08-2011 op 11:20: “”Schipper stelt terecht dat AIS geen navigatiemiddels is, wie heeft dat echter beweerd?””
    Naar mijn mening hijzelf met de regel “Opeens zat ze voor me. ”

    ik quote:””Op mijn AIS zag ik de Nelly tegemoet komen, maar op minstens 200 meter afstand. Opeens zat ze voor me. “”

    Als hij de marifoon had gebruikt om te vragen waar de ander zat, of op de radar had gekeken, dan had hij geweten dat de ander dichterbij zat.
    Dus wie gebruikt de AIS als navigatiemiddel?
    Moet jij niet gaan suggereren dat het niet beweerd is.
    Het staat dan wel niet zwart op wit, maar er is ook nog zoiets als begrijpend lezen.

    En voor de heren die de jacchies de schuld weer willen geven, kan ik alleen maar zeggen; kijk eens een keer niet op de AIS en leer varen.

    Geplaatst door: Harm op
  • Flitspalen lijkt me een oplossing. Als we in de Zaanbocht nou eens die gaan toepassen op die raceschippers. Goedkoop en de raddraaiers worden aangepakt

    Geplaatst door: K van Dijk op
  • De zaanbrug is onbemand.i.v.m.Bezuinigingen.
    (Rijkswaterstaat, noemt het: centrale bediening)
    Als daar een brugwachter/ster op had gezeten.
    Dan had die dat zo kunnen zien aankomen en via de marifoon kunnen waarschuwen.

    Ik ben zelf Zeiler en heb een diep respect voor die schippers.
    Als het fout gaat met 2000 ton dan hoeven de hulpdiensten alleen met stoffer en blik te komen.
    Ik bedoel maar..
    Sjoerd

    Geplaatst door: Sjoerd op
  • Ja hoor roep maar weer dat de bootjes daar weg moeten. Neem toch eens gewoon je verantwoording als beroepsvaart. Op het Noordhollands kanaal mag een geladen schip ik dacht 6 of max 9 km. Maar als daar een jachtje vaart met 9 km wordt deze gewoon door een geladen binnenschip ingehaald en trekken dan het water onder dat bootje vandaan omdat ze dan gewoon de dubbele toegestane snelheid varen. Dus houd op met dat gelul om overal die mensen met die bootjes weg te sturen en gedraag je als een beroepsschipper met verantwoordelijk gedrag. Ik ben gewoon iemand die regelmatig daar staat te kijken en zie dan ook wel eens van die schippers die er ontzettend veel lol in hebben om het voor die mensen met die bootjes erg onplezierig te maken en dat vind ik een schande voor jullie beroepsgroep.
    Gelukkig zijn er voor het merendoel echt goede schippers

    Geplaatst door: Cees Opermeer op
  • Het is inderdaan een locatie waar het nodige is gebeurd. Ons kantoor Datacombinatie Yacht Verzekeringen is momenteel betrokken bij deze schade, maar was ook betrokken bij de schade van enige jaren geleden met een tanker. Overigens deed toen de ronde dat de electronica van deze tanker zou zijn beinvloed door een gsmmast.
    Lijkt met zinnig dat de gemeente zich gaat beraden over deze locatie, want nu loopt het (weer) goed af, maar dit had natuurlijk ook anders kunnen aflopen.

    Geplaatst door: Rob Raaman op
  • Neen, Peter ik bedoel dat woord jachtjes niet denegregend, maar het is zo dat er meestal wat kleinere sportboten liggen.
    En dat de meeste mensen ook met deze kleine boten net zo tevreden zijn als Onassis met zijn jacht kan ook best een feit zijn.
    Waar het mij om draait, is het feit dat deze bocht niet geschikt is voor schepen van welk formaat dan ook neer te leggen, daar deze bocht zich daar niet voor leent.
    Vaar hier ook weleens en meld me altijd bij de brugwachter van de desbetreffende brug, mocht er tegenvaart aankomen dan wacht ik op het rechte stuk tot ze voorbij is en, zet de bocht in, waar je echt de hele bocht nodig hebt ) en mijn schip is maar 80.00 mtr.)
    We moeten ook niet vergeten dat sinds de komst van de boegstraal er meer dingen mogelijk zijn, maar nog heb je de lengte nodig om het achterschip weg te draaien.
    Nu zal het met mooi weer allemaal te doen zijn, maar met lelijk weer heb je toch al je handen vol, en de oplossing is zo eenvoudig, sportboten door de brug op het rechte eind, maar het heeft zich daar ongebreideld uitgebreid.
    Denk ook niet dat de mensen van de sportbootjes hier beter van worden, aan de andere kant, ze zien het vaak genoeg net goed aflopen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Dit komt nu eens uit Belgie.
    Marruk heeft in het hoofd wat te pakken gekregen, of zat hij soms met dito tussen die armoezaaiersbootjes? Blijf rukken jongen!

    Geplaatst door: Gysens Roland op
  • Schipper stelt terecht dat AIS geen navigatiemiddels is, wie heeft dat echter beweerd?
    Hagens heeft het over die “jachtjes”
    Marruk constateerd dat die “jachtjes”toch al rijp voor de sloop waren.
    Conclusie: Het is of de schuld van de watersporters of een technisch mankement. Maar constateren dat beroepsschippers ook maar mensen zijn, die wel eens in de fout gaan is blijkbaar moeilijk.

    Geplaatst door: Peter Urlings op
  • marRUK; Wat is dat nou voor domme opmerking!
    Misschien hebben deze mensen het nou eenmaal niet zo breed als jou maar hebben ze heel heel veel plezier aan het scheepje.

    Een beetje respect voor iemand anders mag best wel hoor!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • `Deze schippert is niet de enige die AIS gebruikt als navi middel. Hoe vaak het wel niet gebeurt dat mensen zich niet melden omdat “er niks aan kwam”. Triest.
    Alleen al voor die mensen zet ik hem uit. Zo hou ik nog wat nieuws.

    Geplaatst door: Zaanse los schietert op
  • Wordt het niet eens tijd om een vaarbewijs in te gaan stellen?
    Bootjesvaarders die AIS als radar denken te kunnen gebruiken. . . . . . .

    Geplaatst door: Harm op
  • Gelukkig hebben we die goeie ouwe marifoon nog.

    Geplaatst door: Sjakie op
  • gewoon dom gelul hoe ken je nou in vredesnaam blind op je ais vertrouwen? je mag heel blij zijn dat er geen gewonden gevallen zijn.stel je voor dat er doden of gewonden waren gevallen omdat jij dom op je schermpje aan kijken was of er mischien iets aan kwam. gr

    Geplaatst door: schippertje op
  • gaan we nu iedere keer ais de schuld geven,meestal ben je er toch al wel n keer eeder geweest!?!?!?

    Geplaatst door: edgar op
  • Heb mij altijd al verwonderd waarom daar jachtjes aan de kant liggen in deze krappe bocht, volgens mij is dit levensgevaarlijk en moet de gemeente Wormerveer hier snel een eind aan maken, nu kon de schipper nog met de boegstraal in grijpen om erger te voorkomen, het is al een hele klauw om recht voor die brug te komen.
    Waarom de jachtjes niet aan de kant van de Wormer daar is ook plaats en de grotere schepen meer naar elkaar, of de jachtjes voor de brug van de Wormer vanaf Zaandam gezien.
    Tenslotte is dit niet het eerste ongeval, er is ook al eens een ongeval met een tanker gebeurd , en dit zijn toch niet de grootste schepen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • ais is duidelijk een hulpmiddel en geen navigatiemiddel. ik ben ook al een paar keer verrast door een schip in een bocht, terwijl die op de ais nog een eind weg zat.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer