Maassluis bakermat van Hollands Glorie

Maassluis stond het weekeinde van 28 en 29 mei in het teken van de sleepvaart. Na jaren van restaureren werden de hoofdmotoren van de Elbe gestart, werd een jubileumboek over deze zeesleper gepresenteerd en werd de Dag van de Zeesleepvaart gehouden.

Elbe Machinekamer

In de voormalige uitvalsbasis van de zeeslepers van Smit Internationale ademde beide dagen alles Hollands Glorie. Vooral aan boord van de 59 meter lange Elbe, ooit de sterkste zeesleper ter wereld. Volgens Hans Hoffmann, voorzitter van de stichting die de restauratie van de Elbe uitvoert, wordt door een schare trouwe vrijwilligers al bijna 10 jaar aan dit project gewerkt. Onverstoorbaar, ook nadat het vaartuig tot twee keer toe was gezonken. Met het na zeven jaar stilstand weer starten van de twee Smit-MAN RB666 hoofdmotoren van 1720 pk elk bij 275 toeren is in het restauratietraject van deze in 1959 gebouwde Smit-sleper een nieuwe mijlpaal bereikt. De handeling is verricht door burgemeester Koos Karssen van Maassluis en directeur IJsbrand van der Velden van het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. Beiden hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de restauratie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maassluis bakermat van Hollands Glorie | Schuttevaer.nl

Maassluis bakermat van Hollands Glorie

Maassluis stond het weekeinde van 28 en 29 mei in het teken van de sleepvaart. Na jaren van restaureren werden de hoofdmotoren van de Elbe gestart, werd een jubileumboek over deze zeesleper gepresenteerd en werd de Dag van de Zeesleepvaart gehouden.

Elbe Machinekamer

In de voormalige uitvalsbasis van de zeeslepers van Smit Internationale ademde beide dagen alles Hollands Glorie. Vooral aan boord van de 59 meter lange Elbe, ooit de sterkste zeesleper ter wereld. Volgens Hans Hoffmann, voorzitter van de stichting die de restauratie van de Elbe uitvoert, wordt door een schare trouwe vrijwilligers al bijna 10 jaar aan dit project gewerkt. Onverstoorbaar, ook nadat het vaartuig tot twee keer toe was gezonken. Met het na zeven jaar stilstand weer starten van de twee Smit-MAN RB666 hoofdmotoren van 1720 pk elk bij 275 toeren is in het restauratietraject van deze in 1959 gebouwde Smit-sleper een nieuwe mijlpaal bereikt. De handeling is verricht door burgemeester Koos Karssen van Maassluis en directeur IJsbrand van der Velden van het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. Beiden hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de restauratie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer