Duitsland heeft geen haast gemaakt met beloofd bergingsmaterieel Rijn

Het bergingsmaterieel dat de Duitse regering de Rijnvaart na de ramp met het containerschip Excelsior op de Rijn beloofde, is ruim drie jaar later nog lang niet beschikbaar. Duitsland maakte destijds 22 miljoen euro vrij voor de aanschaf van zwaar bergingsmaterieel voor de Midden- en Boven-Rijn. Het eerste kraanschip zou in 2010 beschikbaar zijn, maar er is nog vrijwel niets gebeurd.

Door Hans Heynen
‘Wij willen de bergingscapaciteit boven 100 ton kunnen garanderen, zodat we uiterlijk twee dagen na een aanvaring kunnen bergen’, stelde Michael Heinz, van de Wasser und Schifffahrtsdirektion in 2008 op de IVR jaarvergadering in Berlijn. Maar het beloofde eerste kraanschip kwam er niet in 2010. Zelfs de specificaties waaraan de kraanschepen moeten voldoen zijn nog niet helemaal rond. ‘We zijn nu in de fase dat we de specificaties tot in detail uitwerken’, zegt Florian Krekel van het Wasser und Schifffahrtsambt Bingen. ‘We versturen de specificaties dan naar het Bundesverkehrsministerie, om alles goed af te stemmen. ‘Naar aanleiding van de ramp met de Waldhof willen we toch nog een aantal specificaties aanpassen. Het zwaartepunt ligt bij deze ramp anders dan bij het ongeval met de Excelsior.’ Wanneer de aangepaste specificaties goedgekeurd zijn volgt een openbare aanbesteding voor het stationeren van zwaar bergingsmaterieel op de Rijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duitsland heeft geen haast gemaakt met beloofd bergingsmaterieel Rijn | Schuttevaer.nl

Duitsland heeft geen haast gemaakt met beloofd bergingsmaterieel Rijn

Het bergingsmaterieel dat de Duitse regering de Rijnvaart na de ramp met het containerschip Excelsior op de Rijn beloofde, is ruim drie jaar later nog lang niet beschikbaar. Duitsland maakte destijds 22 miljoen euro vrij voor de aanschaf van zwaar bergingsmaterieel voor de Midden- en Boven-Rijn. Het eerste kraanschip zou in 2010 beschikbaar zijn, maar er is nog vrijwel niets gebeurd.

Door Hans Heynen
‘Wij willen de bergingscapaciteit boven 100 ton kunnen garanderen, zodat we uiterlijk twee dagen na een aanvaring kunnen bergen’, stelde Michael Heinz, van de Wasser und Schifffahrtsdirektion in 2008 op de IVR jaarvergadering in Berlijn. Maar het beloofde eerste kraanschip kwam er niet in 2010. Zelfs de specificaties waaraan de kraanschepen moeten voldoen zijn nog niet helemaal rond. ‘We zijn nu in de fase dat we de specificaties tot in detail uitwerken’, zegt Florian Krekel van het Wasser und Schifffahrtsambt Bingen. ‘We versturen de specificaties dan naar het Bundesverkehrsministerie, om alles goed af te stemmen. ‘Naar aanleiding van de ramp met de Waldhof willen we toch nog een aantal specificaties aanpassen. Het zwaartepunt ligt bij deze ramp anders dan bij het ongeval met de Excelsior.’ Wanneer de aangepaste specificaties goedgekeurd zijn volgt een openbare aanbesteding voor het stationeren van zwaar bergingsmaterieel op de Rijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer