Ingezonden: Solidaire pech

door Dick van den Broek Humphreij, EVO

De ramp met de Waldhof kent vele tragische
kanten.
Twee opvarenden zijn om het leven gekomen. Dat
alleen al is een niet te verteren gebeurtenis.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Beste colega,s ,wij als binnenschippers zijn ervoor om lading van a naar b te varen . en daar worden we voor beloond ,soms goed soms slecht . er word denk best nog wat betaald alleen gaat veel geld in de verkeerde knip, een klijn deel van het geld gaat nog naar de schipper maar ijgenlijk is dat ook jammer van dat geld , ik denk dat het een tijd wordt dat er een berg van die zogenaamde bevrachters gaan verdwijnen . elke bevrachter die zelf geen werk heeft maar alles van de vrije markt zoekt steekt gewoon een paar kwartjes achterover en zo gaat de prijs steeds verder onderuit .mensen bel met de opdrachtgevers dat scheeld u soms heele euro,s zelf meegemaakt. maar ik moet er wel even bij zeggen dat als je met een schip rondvaart van 4 miljoen en een eigenvermogen van een paar ton dat je dan nog tekort komt maar daar kunt u de bevrachter niet voor op aan kijken die heeft die teveel scheepen niet besteld .maar dat heeft de binnenvaart zelf gedaan.er zijn dus denk ik 2 oorzaaken waardoor de binnenvaart niet kan stilligen als er een ongeluk gebeurt .dit kan iedereen overkomen , maar nieuw bouwen met een ijgen vermogen van een paarton dat overkom je niet, maar daar kies je voor, dan teken je voor een heel groot risico ik wens u alle een behouden vaart .

    Geplaatst door: schippertje op
  • Ik schaamde mij voor de binnenvaart i.v.m de reactie’s van colega’s op andere berichten van deze site. Als ik hier de reactie’s lees kan ik weer trots zijn. Eindelijk word er weer goed gelezen en geanuliceerd en daar genuanceerd op gereageerd.

    Geplaatst door: bang voor water op
  • De spruitjesboer die de lading gif over z,n land heeft gekregen.En dat afkomstig is van chemiepack,heeft een schade van ca 1 miljoen. Dus deze man gaat schade verhalen bij de staat! Misschien een tip voor al de gedupeerde schippers !

    Geplaatst door: Schipper op
  • Ik heb werkelijk geen idee wat dhr. Van den Broek van de EVO voorheeft met zijn schrijven. Het voegt niets toe aan wat we al weten. Als het een adhesiebetuiging zou moeten zijn aan de gedupeerde schippers, dan had ik een andere stijl gekozen, zeg maar: de kunst van het weglaten.
    Het ingezonden stuk zou als basis gebruikt kunnen worden als er een documentaire over wordt gemaakt. De tekst ondersteunt de beelden, maar is verder nietszeggend. Gemiste kans.

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Vaarwegbeheerders zijn schijnbaar te weinig met hun werkterrein vertrouwd dat er de juiste beslissingen worden genomen.
    Het verhaal van waterstof in zwavelzuur, ik heb nog nooit dat met een annalyse aan kunnen tonen en het staat in geen enkele veiligheidkaart vermeld, dat is grote onzin.
    Wie word er verantwoordelijk voor deze ramp.
    Normaal de eigenaar van het object dat de schade veroorzaakt.

    Geplaatst door: bartje op
  • Ik denk dat de EVO hier bedoelt dat ze – in het belang van de ladingeigenaren – een stem heeft in het bepalen wie voorrang krijgt bij het passeren van de onheilsplek. Op zich kan ik me daar iets bij voorstellen. Bij sommige ladingen zal het (financiële) belang om weer snel verder te mogen groter zijn dan bij andere lading.

    Tegelijkertijd realiseert de EVO zich dat ze daarbij voorbij gaat aan de (financiële) belangen van de scheepseigenaren. En om de onrust die daaruit mogelijk ontstaat voor te zijn deze ingezonden brief. Tenminste dat vermoed ik. Want dat staat er niet.

    Het zou de EVO sieren iets duidelijker te zijn. Want natuurlijk is het een ‘duivels’ dilemma en zullen ook wij, scheepseigenaren, begrijpen dat meerdere belangen spelen. Maar communiceer dan open.

    En voor wat de eerdere opmerkingen hieronder over een eerlijke prijs betreft; die deel ik van harte.

    Waar veel EVO-leden belijden Maatschappelijk Verantwoord te willen ondernemen, moet er voor een aantal van hen nog heel wat water door de Rijn stromen voordat ze dat ook betrekken op de inkoop van hun transportbehoefte. En dan niet alleen aandacht voor CO2-reductie, maar ook voor een duurzame financiële huishouding en aandacht voor de sociale kant van de zaak bij de partners in de keten. Want dat is toch echt waar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen om draait. Alle drie de pijlers, People-Planet-Profit, in balans.

    Bart Verkade
    ms Anna

    ps graag nodig ik de heer Van den Broek Humphreij uit hier te verduidelijken wat hij met zijn oproep voor heeft.

    Geplaatst door: Bart Verkade op
  • Een aardig bericht hierboven maar waar gaat het eigenlijk om of wat steekt hier weer achter of wat moet je ermee?
    Is dit omdat de evo laatst van de toren blies op rtl 7 dat dit werk ging kosten en transporten via trein zouden gaan.Waarbij gelijk in dat zelfde programma kort en metten werd gemaakt door het spoor om toe te geven dat ze dit helemaal niet waar kunnen maken.(toch wel een soort van gezichtsverlies of dom.)
    Ik neem het maar ter kennisgeving aan!

    Geplaatst door: mvgBG op
  • Geplaatst door: marco op
  • Solidaire pech?

    Zoals ik uw brief lees bent u en uw achterban vooral bang voor eventuele nog meer sperringen waardoor de aanvoer verder stagneerd.Een open brief van een organisatie die in de praktijk niet schroomd om economische binnenvaart plannen af te schieten samen met uw vrienden van de NMA.Uw organisatie was furieus toen RAS werd gelanceerd,weet u nog?Inmiddels is de Rijn drie weken gespert en we hebben twee dingen kunnen constateren.
    1-Het spoor kan onze goedren omzet niet/nooit verwerken.
    2-weg transport kunnen we ook vergeten.
    Uw afhankelijkheid van schone en vooral goedkope transport laat u ons middels deze brief nog eens bevestigen.Maar inmiddels hebben veel ondernemingen geen inkomen meer gehad.Dan komen de kosten van eventuele lichten erbij.Over doorvaart kosten zoals b.v. voorspanboot maar te zwijgen.Er zijn geen gezonde ondernemingen meer vanwege de te lage tarieven van de afgelopen jaren.Voor deze sperring heeft de Rabo-groep al besloten tenminste 50 schepen stil te leggen.
    Die heeft u toch nodig lijkt me.Er blijft b.v. veel van de huidige tarieven bij de tussen handel liggen.Daar kunt u heel veel voor ons doen om deze praktijken aan te pakken zodat we weer voor kostprijs dekkende tarieven kunnen ondernemen.Want economisch gezien hangt deze transport modaliteit aan een zijde draadje.
    Maar wat gaat er gebeuren bij uw achterban als het draadje knapt?
    Succes met het bieden van een ander milieu technische transport volume oplossing.

    F.Schoenmakers/ms.Revisio

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Wij kunnen alles maken er zijn schepen genoeg. Is een uitspraak van ……

    De afvaart moet nog beginnen, en de prijzen staan sterk onder druk. de schippers kunnen toch gewoon weigeren?? Veel ondernemers staat op het randje, waarom dan veel varen voor weinig??? Wanneer je het toch niet red, ga dan falliet met leeg liggen!!!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mooie woorden,

    Maar laten we stellen dat wij als schippers geregiseerd en rustig de vaart weer oppakken en zo zorgen dat de leden van uw organisatie, de verladers, hun goederen weer kunnen transporteren. Dan kunnen wij van uw kant rekenen dat het transporteren van die goederen gebeurd tegen een minimaal kostendekkend tarief ?
    Immers wij hebben de afgelopen vier weken geen inkomsten gehad en dat zal linksom of rechtsom terugverdiend moeten worden.
    Dus de deal is als wij rustig en zonder ongelukken de vaart oppakken gaat u zorgen dat er fatsoenlijk tarieven betaald worden. Of in ieder geval een poging daartoe doen.

    Geplaatst door: ……… op

Reageer

Ingezonden: Solidaire pech | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Solidaire pech

door Dick van den Broek Humphreij, EVO

De ramp met de Waldhof kent vele tragische
kanten.
Twee opvarenden zijn om het leven gekomen. Dat
alleen al is een niet te verteren gebeurtenis.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Beste colega,s ,wij als binnenschippers zijn ervoor om lading van a naar b te varen . en daar worden we voor beloond ,soms goed soms slecht . er word denk best nog wat betaald alleen gaat veel geld in de verkeerde knip, een klijn deel van het geld gaat nog naar de schipper maar ijgenlijk is dat ook jammer van dat geld , ik denk dat het een tijd wordt dat er een berg van die zogenaamde bevrachters gaan verdwijnen . elke bevrachter die zelf geen werk heeft maar alles van de vrije markt zoekt steekt gewoon een paar kwartjes achterover en zo gaat de prijs steeds verder onderuit .mensen bel met de opdrachtgevers dat scheeld u soms heele euro,s zelf meegemaakt. maar ik moet er wel even bij zeggen dat als je met een schip rondvaart van 4 miljoen en een eigenvermogen van een paar ton dat je dan nog tekort komt maar daar kunt u de bevrachter niet voor op aan kijken die heeft die teveel scheepen niet besteld .maar dat heeft de binnenvaart zelf gedaan.er zijn dus denk ik 2 oorzaaken waardoor de binnenvaart niet kan stilligen als er een ongeluk gebeurt .dit kan iedereen overkomen , maar nieuw bouwen met een ijgen vermogen van een paarton dat overkom je niet, maar daar kies je voor, dan teken je voor een heel groot risico ik wens u alle een behouden vaart .

    Geplaatst door: schippertje op
  • Ik schaamde mij voor de binnenvaart i.v.m de reactie’s van colega’s op andere berichten van deze site. Als ik hier de reactie’s lees kan ik weer trots zijn. Eindelijk word er weer goed gelezen en geanuliceerd en daar genuanceerd op gereageerd.

    Geplaatst door: bang voor water op
  • De spruitjesboer die de lading gif over z,n land heeft gekregen.En dat afkomstig is van chemiepack,heeft een schade van ca 1 miljoen. Dus deze man gaat schade verhalen bij de staat! Misschien een tip voor al de gedupeerde schippers !

    Geplaatst door: Schipper op
  • Ik heb werkelijk geen idee wat dhr. Van den Broek van de EVO voorheeft met zijn schrijven. Het voegt niets toe aan wat we al weten. Als het een adhesiebetuiging zou moeten zijn aan de gedupeerde schippers, dan had ik een andere stijl gekozen, zeg maar: de kunst van het weglaten.
    Het ingezonden stuk zou als basis gebruikt kunnen worden als er een documentaire over wordt gemaakt. De tekst ondersteunt de beelden, maar is verder nietszeggend. Gemiste kans.

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Vaarwegbeheerders zijn schijnbaar te weinig met hun werkterrein vertrouwd dat er de juiste beslissingen worden genomen.
    Het verhaal van waterstof in zwavelzuur, ik heb nog nooit dat met een annalyse aan kunnen tonen en het staat in geen enkele veiligheidkaart vermeld, dat is grote onzin.
    Wie word er verantwoordelijk voor deze ramp.
    Normaal de eigenaar van het object dat de schade veroorzaakt.

    Geplaatst door: bartje op
  • Ik denk dat de EVO hier bedoelt dat ze – in het belang van de ladingeigenaren – een stem heeft in het bepalen wie voorrang krijgt bij het passeren van de onheilsplek. Op zich kan ik me daar iets bij voorstellen. Bij sommige ladingen zal het (financiële) belang om weer snel verder te mogen groter zijn dan bij andere lading.

    Tegelijkertijd realiseert de EVO zich dat ze daarbij voorbij gaat aan de (financiële) belangen van de scheepseigenaren. En om de onrust die daaruit mogelijk ontstaat voor te zijn deze ingezonden brief. Tenminste dat vermoed ik. Want dat staat er niet.

    Het zou de EVO sieren iets duidelijker te zijn. Want natuurlijk is het een ‘duivels’ dilemma en zullen ook wij, scheepseigenaren, begrijpen dat meerdere belangen spelen. Maar communiceer dan open.

    En voor wat de eerdere opmerkingen hieronder over een eerlijke prijs betreft; die deel ik van harte.

    Waar veel EVO-leden belijden Maatschappelijk Verantwoord te willen ondernemen, moet er voor een aantal van hen nog heel wat water door de Rijn stromen voordat ze dat ook betrekken op de inkoop van hun transportbehoefte. En dan niet alleen aandacht voor CO2-reductie, maar ook voor een duurzame financiële huishouding en aandacht voor de sociale kant van de zaak bij de partners in de keten. Want dat is toch echt waar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen om draait. Alle drie de pijlers, People-Planet-Profit, in balans.

    Bart Verkade
    ms Anna

    ps graag nodig ik de heer Van den Broek Humphreij uit hier te verduidelijken wat hij met zijn oproep voor heeft.

    Geplaatst door: Bart Verkade op
  • Een aardig bericht hierboven maar waar gaat het eigenlijk om of wat steekt hier weer achter of wat moet je ermee?
    Is dit omdat de evo laatst van de toren blies op rtl 7 dat dit werk ging kosten en transporten via trein zouden gaan.Waarbij gelijk in dat zelfde programma kort en metten werd gemaakt door het spoor om toe te geven dat ze dit helemaal niet waar kunnen maken.(toch wel een soort van gezichtsverlies of dom.)
    Ik neem het maar ter kennisgeving aan!

    Geplaatst door: mvgBG op
  • Geplaatst door: marco op
  • Solidaire pech?

    Zoals ik uw brief lees bent u en uw achterban vooral bang voor eventuele nog meer sperringen waardoor de aanvoer verder stagneerd.Een open brief van een organisatie die in de praktijk niet schroomd om economische binnenvaart plannen af te schieten samen met uw vrienden van de NMA.Uw organisatie was furieus toen RAS werd gelanceerd,weet u nog?Inmiddels is de Rijn drie weken gespert en we hebben twee dingen kunnen constateren.
    1-Het spoor kan onze goedren omzet niet/nooit verwerken.
    2-weg transport kunnen we ook vergeten.
    Uw afhankelijkheid van schone en vooral goedkope transport laat u ons middels deze brief nog eens bevestigen.Maar inmiddels hebben veel ondernemingen geen inkomen meer gehad.Dan komen de kosten van eventuele lichten erbij.Over doorvaart kosten zoals b.v. voorspanboot maar te zwijgen.Er zijn geen gezonde ondernemingen meer vanwege de te lage tarieven van de afgelopen jaren.Voor deze sperring heeft de Rabo-groep al besloten tenminste 50 schepen stil te leggen.
    Die heeft u toch nodig lijkt me.Er blijft b.v. veel van de huidige tarieven bij de tussen handel liggen.Daar kunt u heel veel voor ons doen om deze praktijken aan te pakken zodat we weer voor kostprijs dekkende tarieven kunnen ondernemen.Want economisch gezien hangt deze transport modaliteit aan een zijde draadje.
    Maar wat gaat er gebeuren bij uw achterban als het draadje knapt?
    Succes met het bieden van een ander milieu technische transport volume oplossing.

    F.Schoenmakers/ms.Revisio

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Wij kunnen alles maken er zijn schepen genoeg. Is een uitspraak van ……

    De afvaart moet nog beginnen, en de prijzen staan sterk onder druk. de schippers kunnen toch gewoon weigeren?? Veel ondernemers staat op het randje, waarom dan veel varen voor weinig??? Wanneer je het toch niet red, ga dan falliet met leeg liggen!!!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mooie woorden,

    Maar laten we stellen dat wij als schippers geregiseerd en rustig de vaart weer oppakken en zo zorgen dat de leden van uw organisatie, de verladers, hun goederen weer kunnen transporteren. Dan kunnen wij van uw kant rekenen dat het transporteren van die goederen gebeurd tegen een minimaal kostendekkend tarief ?
    Immers wij hebben de afgelopen vier weken geen inkomsten gehad en dat zal linksom of rechtsom terugverdiend moeten worden.
    Dus de deal is als wij rustig en zonder ongelukken de vaart oppakken gaat u zorgen dat er fatsoenlijk tarieven betaald worden. Of in ieder geval een poging daartoe doen.

    Geplaatst door: ……… op

Reageer