Schipper in de mist de weg kwijt

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft woensdag 29 december op de Oosterschelde bij Schouwen-Duiveland een 58-jarige schipper van een binnenvaartschip aangehouden die 1,0 promille, dat is twee keer de maximaal toegestane hoeveelheid, alcohol in zijn bloed had. De schipper kreeg naast een proces-verbaal een vaarverbod van vier uur opgelegd.

De Waterpolitie
van het KLPD hoorde omstreeks 14.30 uur over de marifoon, dat de schipper van
een binnenvaartschip meldde dat hij zijn schip ten anker ging brengen. Het was
volgens de schipper te mistig om door te varen en hij wist ook niet precies waar
hij zich bevond.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • ik vind als je stil ligt dat je gewoon een biertje mag drinken en niet onder het varen

    Geplaatst door: peter s op
  • Meneer Schoenmakers, heeft u enig idee dat u op een openbaar forum schrijft? U stelt de hele binnenvaart in een zeer discutabele positie, waarvoor vriendelijk dank! Wat denkt u dat overheden, KLPD en Zeehavenpolitie gaan doen met dit soort informatie? Als er al individuen zijn die zich schuldig maken aan wat u beweert en u heeft daar bewijzen van, stel ik voor dat u daarmee naar de handhaving gaat. En niet in het openbaar allerlei ellende over de hele bedrijfstak afroepen. Uw verweer zal uiteraard zijn dat u vindt dat (vermeend) drugsgebruik in de binnenvaart bespreekbaar moet worden, maar u overziet absoluut de gevolgen voor de bedrijfstak niet. Wilt u graag dat de binnenvaart, die uit hardwerkende ondernemers bestaat, het imago van een snuivende en slikkende beroepsgroep bestaat, dan moet u vooral doorgaan.

    Geplaatst door: Met stomheid geslagen op
  • inderdaad, o% alcohol goede zaak (tijdens de vaart), maar wat drugsgebruik betreft, ontslaan die gasten, wel is dan zeker dat we met een nog groter personeelstekort komen. Bijna alle jongeren en vaak laagopgeleiden gebruiken, of ik tref steeds de verkeerden…

    Geplaatst door: peter op
  • Ik ben zeker voor 0% alcohol tijdens de vaart en weg.
    Maar ik wil ook pleiten voor drugs testen tijdens de controllens.
    Iemand met een borreltje te veel op komt inderdaad op de voor pagina terwijl we ondertussen allang weten dat er in de hut regelmatig gesnoven en/of geslikt wordt.
    Het bevreemd mij zowiezo dat er weinig over drugs gebruik in de binnenvaart besproken wordt.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Hallo Sunniva,

    Ik denk dat het met de macht van het getal te maken heeft.
    Er zijn heel weinig schippers ten opzichte van automobilisten en de waterpolitie moet ook een flinke bijdrage leveren aan het vullen van de schatkist. Niet dat ik alcohol goed praat, maar dat terzijde.
    Als er 1 schipper is die teveel gedronken heeft, is het meteen voorpagina nieuws.
    Maar die automobilist, daar zijn er zoooo veel van. Iedere overtreding betekend weer zo een vervelend rapport schrijven daar zijn de dienders van de wet weleens moe van. Misschien was het trouwens een kennis van die lui, weet je veel?
    Vijf jaar geleden is mijn auto, die goed geparkeerd stond aangereden. Toen de foute partij begon te zeuren over dat ik op die plaats niet had mogen parkeren bleek dat de agenten daar, nog niet eens de kennis over verkeersborden beheerste om adequaat op die man te kunnen reageren.Ik heb met de tegenpartij een schadevergoeding geregeld en de politie gevraagd het uit te zoeken en mij daar over te verwittigen. Ze moeten nog bellen. Schipper tegenover bureaucratie en plaatselijke bevolking zo simpel is het eigenlijk.

    Geplaatst door: Herald op
  • dat kan wel zijn Falco maar als je net voor anker ligt en je hebt 1.0prommilage dan heb je onder het varen gedronken. het bestaat in mijn optiek niet dat mensen denken dat dit niet strafbaar is.
    Ik vind gewoon dat je rustig als je stilligt een biertje of borrel kan drinken. Maart je weet net zo goed als ik dat 1,0promille niet van 1 biertje komt

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Een jaar geleden werden wij, lopend op een zebrapad, bijna aangereden door een auto die het groene voetgangerslicht negeerde. Deze bestuurder was ook nogal agressief. Wij hebben de politie gebeld die kwam maar wilde niets doen. Pas na aandringen van onze zijde werd de man gevraagd te blazen. Het bleek dat de man veel te veel gedronken had. Maar…..zei de politie, wij kunnen niets doen want we hebben niet gezien dat hij gereden heeft! Ondertussen was de man wel een schadeformulier aan het invullen waarin hij aangaf gereden te hebben. Wel moest hij zijn auto laten staan zei de politie die daarop zelf direct wegreed. Later hebben wij van de automobilist zelf vernomen dat hij gewoon weer in de auto gestapt is. Dus lijkt mij dit meten met 2 maten. Dit schip lag al stil. Waarom is het in dit geval wel een misdrijf en bij die automobilist niet?

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Even vergeten:Het was geen heterdaad,hij lag immers stil.
    Voor mij een reden om er een zaak van te maken.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Deze man lag voor anker.
    Dat is een groot verschil.
    Zou wat zijn,liggen we op een ligplaats en we nemen een paar biertje,s en worden in onze vrije tijd bekeurd.
    Gaat mij veel te ver.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Ik ben het met de meeste eens dat alcohol en varen niet samengaat. autorijden en alcohol gaat ook niet samen. en idd als je door een dronkelap aangevaren wordt piep je wel anders. Van mij mag een 0%regel komen in de binnenvaart. Drinken doe je maar op fesstjes of als je thuis bent.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Ik lees met stomheid stukjes van ene afz Harm. hopelijk geen schipper want met zulke opmerkingen gaat de wereld mooi naar de kloten. Zo,n zuipschuit zal Harm voor z,n donder varen kijken hoe die dan jammert ????. Echt Harm schrijf je stukjes op een a.a side of zo maar hier niet weer want je praat het wel goed RUND !!!!

    Geplaatst door: Henk Knol op
  • HARM….!!! Ook teveel gedronken zeker….?

    Geplaatst door: René op
  • de mobiele blaastesten zijn zeer onbetrouwbaar aangezien je het schip stil moet leggen en dus een paar uur je bedrijf stil moet leggen lijkt het me niet meer dan logisch dat op die toch al peperdure bootjes deugdelijke apparatuur staat begrijp me niet verkeerd ik vind het ook fout om te drinken tijdens de vaart maar aangezien je een bepaald promilage mag hebben lijkt hetme niet meer dan logisch dat ze de appratuur op orde hebben

    Geplaatst door: harm op
  • Prima dat hij is aangehouden. Op de weg geen drank op het water ook niet, je rijdt/vaart of je drinkt en dit gaat niet samen. Pak al die personen maar flink aan die het “normaal” vinden om tijdens hun werk te drinken.

    Geplaatst door: Geert op
  • @harm,
    te veel gedronken is altijd een misdrijf dus wordt je inderdaad als een crimineel behandeld. Niet meer dan normaal lijkt mij.
    Blaasapparaat hebben ze altijd bij zich. Dit geeft aan te veel of oke. Voor precieze hoeveelheid moet je naar een bureau waar zo’n apparaat staat. Deze is een beetje groot en duur om overal in te bouwen. Of wil jij nog meer belasting betalen?
    Hij ging voor anker vanwege de mist (was t padje kwijt), niet omdat hij te veel had gedronken.

    Geplaatst door: kees op
  • waarom zijn die politieboten niet uitgerust met deugdelijke ademanalyse apparatuur het is toch raar dat je als een crimineel wordt meegenomen terwijl er soms na de analyse blijkt dat er niets aan de hand is

    Geplaatst door: harm op
  • waarom aangehouden ? Hij lag toch voor anker

    Geplaatst door: harm op

Reageer

Schipper in de mist de weg kwijt | Schuttevaer.nl

Schipper in de mist de weg kwijt

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft woensdag 29 december op de Oosterschelde bij Schouwen-Duiveland een 58-jarige schipper van een binnenvaartschip aangehouden die 1,0 promille, dat is twee keer de maximaal toegestane hoeveelheid, alcohol in zijn bloed had. De schipper kreeg naast een proces-verbaal een vaarverbod van vier uur opgelegd.

De Waterpolitie
van het KLPD hoorde omstreeks 14.30 uur over de marifoon, dat de schipper van
een binnenvaartschip meldde dat hij zijn schip ten anker ging brengen. Het was
volgens de schipper te mistig om door te varen en hij wist ook niet precies waar
hij zich bevond.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • ik vind als je stil ligt dat je gewoon een biertje mag drinken en niet onder het varen

    Geplaatst door: peter s op
  • Meneer Schoenmakers, heeft u enig idee dat u op een openbaar forum schrijft? U stelt de hele binnenvaart in een zeer discutabele positie, waarvoor vriendelijk dank! Wat denkt u dat overheden, KLPD en Zeehavenpolitie gaan doen met dit soort informatie? Als er al individuen zijn die zich schuldig maken aan wat u beweert en u heeft daar bewijzen van, stel ik voor dat u daarmee naar de handhaving gaat. En niet in het openbaar allerlei ellende over de hele bedrijfstak afroepen. Uw verweer zal uiteraard zijn dat u vindt dat (vermeend) drugsgebruik in de binnenvaart bespreekbaar moet worden, maar u overziet absoluut de gevolgen voor de bedrijfstak niet. Wilt u graag dat de binnenvaart, die uit hardwerkende ondernemers bestaat, het imago van een snuivende en slikkende beroepsgroep bestaat, dan moet u vooral doorgaan.

    Geplaatst door: Met stomheid geslagen op
  • inderdaad, o% alcohol goede zaak (tijdens de vaart), maar wat drugsgebruik betreft, ontslaan die gasten, wel is dan zeker dat we met een nog groter personeelstekort komen. Bijna alle jongeren en vaak laagopgeleiden gebruiken, of ik tref steeds de verkeerden…

    Geplaatst door: peter op
  • Ik ben zeker voor 0% alcohol tijdens de vaart en weg.
    Maar ik wil ook pleiten voor drugs testen tijdens de controllens.
    Iemand met een borreltje te veel op komt inderdaad op de voor pagina terwijl we ondertussen allang weten dat er in de hut regelmatig gesnoven en/of geslikt wordt.
    Het bevreemd mij zowiezo dat er weinig over drugs gebruik in de binnenvaart besproken wordt.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Hallo Sunniva,

    Ik denk dat het met de macht van het getal te maken heeft.
    Er zijn heel weinig schippers ten opzichte van automobilisten en de waterpolitie moet ook een flinke bijdrage leveren aan het vullen van de schatkist. Niet dat ik alcohol goed praat, maar dat terzijde.
    Als er 1 schipper is die teveel gedronken heeft, is het meteen voorpagina nieuws.
    Maar die automobilist, daar zijn er zoooo veel van. Iedere overtreding betekend weer zo een vervelend rapport schrijven daar zijn de dienders van de wet weleens moe van. Misschien was het trouwens een kennis van die lui, weet je veel?
    Vijf jaar geleden is mijn auto, die goed geparkeerd stond aangereden. Toen de foute partij begon te zeuren over dat ik op die plaats niet had mogen parkeren bleek dat de agenten daar, nog niet eens de kennis over verkeersborden beheerste om adequaat op die man te kunnen reageren.Ik heb met de tegenpartij een schadevergoeding geregeld en de politie gevraagd het uit te zoeken en mij daar over te verwittigen. Ze moeten nog bellen. Schipper tegenover bureaucratie en plaatselijke bevolking zo simpel is het eigenlijk.

    Geplaatst door: Herald op
  • dat kan wel zijn Falco maar als je net voor anker ligt en je hebt 1.0prommilage dan heb je onder het varen gedronken. het bestaat in mijn optiek niet dat mensen denken dat dit niet strafbaar is.
    Ik vind gewoon dat je rustig als je stilligt een biertje of borrel kan drinken. Maart je weet net zo goed als ik dat 1,0promille niet van 1 biertje komt

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Een jaar geleden werden wij, lopend op een zebrapad, bijna aangereden door een auto die het groene voetgangerslicht negeerde. Deze bestuurder was ook nogal agressief. Wij hebben de politie gebeld die kwam maar wilde niets doen. Pas na aandringen van onze zijde werd de man gevraagd te blazen. Het bleek dat de man veel te veel gedronken had. Maar…..zei de politie, wij kunnen niets doen want we hebben niet gezien dat hij gereden heeft! Ondertussen was de man wel een schadeformulier aan het invullen waarin hij aangaf gereden te hebben. Wel moest hij zijn auto laten staan zei de politie die daarop zelf direct wegreed. Later hebben wij van de automobilist zelf vernomen dat hij gewoon weer in de auto gestapt is. Dus lijkt mij dit meten met 2 maten. Dit schip lag al stil. Waarom is het in dit geval wel een misdrijf en bij die automobilist niet?

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Even vergeten:Het was geen heterdaad,hij lag immers stil.
    Voor mij een reden om er een zaak van te maken.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Deze man lag voor anker.
    Dat is een groot verschil.
    Zou wat zijn,liggen we op een ligplaats en we nemen een paar biertje,s en worden in onze vrije tijd bekeurd.
    Gaat mij veel te ver.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Ik ben het met de meeste eens dat alcohol en varen niet samengaat. autorijden en alcohol gaat ook niet samen. en idd als je door een dronkelap aangevaren wordt piep je wel anders. Van mij mag een 0%regel komen in de binnenvaart. Drinken doe je maar op fesstjes of als je thuis bent.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Ik lees met stomheid stukjes van ene afz Harm. hopelijk geen schipper want met zulke opmerkingen gaat de wereld mooi naar de kloten. Zo,n zuipschuit zal Harm voor z,n donder varen kijken hoe die dan jammert ????. Echt Harm schrijf je stukjes op een a.a side of zo maar hier niet weer want je praat het wel goed RUND !!!!

    Geplaatst door: Henk Knol op
  • HARM….!!! Ook teveel gedronken zeker….?

    Geplaatst door: René op
  • de mobiele blaastesten zijn zeer onbetrouwbaar aangezien je het schip stil moet leggen en dus een paar uur je bedrijf stil moet leggen lijkt het me niet meer dan logisch dat op die toch al peperdure bootjes deugdelijke apparatuur staat begrijp me niet verkeerd ik vind het ook fout om te drinken tijdens de vaart maar aangezien je een bepaald promilage mag hebben lijkt hetme niet meer dan logisch dat ze de appratuur op orde hebben

    Geplaatst door: harm op
  • Prima dat hij is aangehouden. Op de weg geen drank op het water ook niet, je rijdt/vaart of je drinkt en dit gaat niet samen. Pak al die personen maar flink aan die het “normaal” vinden om tijdens hun werk te drinken.

    Geplaatst door: Geert op
  • @harm,
    te veel gedronken is altijd een misdrijf dus wordt je inderdaad als een crimineel behandeld. Niet meer dan normaal lijkt mij.
    Blaasapparaat hebben ze altijd bij zich. Dit geeft aan te veel of oke. Voor precieze hoeveelheid moet je naar een bureau waar zo’n apparaat staat. Deze is een beetje groot en duur om overal in te bouwen. Of wil jij nog meer belasting betalen?
    Hij ging voor anker vanwege de mist (was t padje kwijt), niet omdat hij te veel had gedronken.

    Geplaatst door: kees op
  • waarom zijn die politieboten niet uitgerust met deugdelijke ademanalyse apparatuur het is toch raar dat je als een crimineel wordt meegenomen terwijl er soms na de analyse blijkt dat er niets aan de hand is

    Geplaatst door: harm op
  • waarom aangehouden ? Hij lag toch voor anker

    Geplaatst door: harm op

Reageer