EBU wil tankvaartcrisis uitroepen

De European Barge Union (EBU) doet een beroep op de EU-lidstaten om de crisis in de binnentankvaart uit te roepen. Vervolgens zou de Europese Commissie een sloopregeling voor enkelwandige tankers in combinatie met een oud-voor-nieuwregeling mogelijk moeten maken.

Door Dirk van der Meulen
In een EBU-persbericht lijkt het een gezamenlijk initiatief met de andere koepelorganisatie, Europese Schippers Organisatie (ESO), maar dat wordt door zowel EBU-secretaris Theresia Hacksteiner als ESO-voorzitter Jan Veldman ontkend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Deze crisis heeft niets meer met vervoersgarantie, hoger conjuntuur en laagwater te maken wel met hongerige makelaartjes en bevrachters.
    Als er al eens een golfje werk komt kun je misschien nog eens over de prijs praten.
    Je moet echter geen universiteit gedaan hebben om dat te snappen dat deze wildbouw dringend moet gestopt worden. Er zijn gewoon te veel schepen in de vaart gebracht waarvan er minstens de helft in handen van avonturiers(cow-boys) terecht gekomen zijn. Elsfleth, Hamburg en ook Nederlandse banken zijn hieraan medeschuldig! Toch blijven er nor elke week nieuwe tankers in de vaart komen.???
    Zoals eerder vermeld, kan men zijn financiele verplichtingen niet meer voldoen, scip de hooghoven in!
    Moeilijker als dit is het ook niet.

    Geplaatst door: Henk B op
  • Overcapaciteit is meestal tijdelijk en dat komt omdat het aanbod de vraag overstijgt. Dit zijn economische wetten! Daarnaast is een branche waarin een bepaalde overcapaciteit zit alleen maar goed klantgericht. Want wat doen we als sector wanneer om wat voor een reden dan ook (laag water, tijdelijk grote vraag naar vervoerscapaciteit) onze klanten met de handen in het haar laten zitten? Niet veel, niet goed dus.

    De vraag is alleen hoe om te gaan met periodes van laagconjunctuur. Een ding is zeker: het helpt zeker niet wanneer men onder de kostprijs werkt, of dat nu enkelwandig of dubbelwandig is maakt niet zoveel uit.

    Moeilijker als dit is het niet.

    Geplaatst door: Arend op
  • Waar komt de overcapaciteit vandaan dan???Niet van de enkelwanders dacht ik he.

    Geplaatst door: rob op
  • Beste Bert,de mensen gaan over de kop omdat ze geen gezonde onderneming hebben.En dan bedoel ik als er wat verdient staat er gelijk weer een grote auto op de roef.Als een nieuwe bouwt ben je nu al een markt verzieker.Dat slaat nergens op de markt word naar de klote geholpen door mensen die denken dat ze met niks een nieuwe kunnen kopen.De banken moeten gewoon de mensen beter doorlichten voor ze een hypotheek aanvragen.We weten allemaal als je rond de 25 jaar ben dat je geen nieuwe kan laten bouwen of kopen . De nieuwbouw is geen probleem maar de manier waarop denk daar maar eens over na.

    Geplaatst door: kees op
  • Kees van h sla toch niet zo een flauwekul uit zeg,als bp een scheet laat moet iedereen maar gelijk een dubbelwander laten bouwen??Zogenaamde goede ondermemers??Je ziet nu wat er van is gekomen dankzij die nieuwbouwers die hun eigen gek hebben laten maken.Nu is er voor niemand niks meer te verdienen en zijn er al mensen over de kop aan het gaan dankzij de nieuwbouwers.

    Geplaatst door: bert op
  • Vooropstellend dat de BP onder andere schuld is aan deze overcapiciteid want die stelde een uitimatum en verlengde dat weer dus de mensen{goede ondernemers}verkochten hun schip en lieten een dubbelweandige bouwen om klaar te zijn voor de toekomst.Maar er zit waarheid in je kan nu zonder een cent een nieuwe uit de hoek halen.En dat doe je zoals eerder verteld door Jan de V,want das makkelijk tog.Maar zo gaat de markt ook naar de klote tog.Maar mensen die hun tanker verkopen en een nieuwe bouwen is niks mis mee vind ik.Maar er moet wat gebeuren dus nog een sloopronde.Vergeet niet mensen aan de overcapiciteit zijn wel schuldigen en dat zijn niet de mensen die een nieuwe bouwen op een normale manier maar de BP en nog meer. Maar er moet een stop komen op dat gebeuren van Elsfleth en zo .

    Geplaatst door: kees van H op
  • Ja joris,moet hans jaloers zijn op een nieuwbouw die de markt verziekt,iedereen kon een nieuwe kopen zonder een euro in zn zak.Maar er zijn ook mensen die hun eigen niet gek hebben laten maken en geluisterd hebben naar de bonden ivm overcapaciteit.Heeft niks te maken met jaloezie mijn beste vriend maar met ondernemerschap.Er is geen markt voor zoveel schepen.

    Geplaatst door: rob op
  • en die hans maarspoegen en kotsen van jalozie want eigenlijk wil hij dit ook wel hahaha.mar durf niet

    Geplaatst door: joris op
  • Het vbr en andere bonden waarschuwden al jaren voor de nieuwbouwgolf,zie nu het resultaat.Daar vaar je dan met je mooie nieuwe schip.Er word geen cent verdiend zo.Als ik een nieuwbouw zie varen draait mn maag om.Hartelijk bedankt.

    Geplaatst door: hans op
  • Wij hebben gewoon noch te veel mensen die niet in de ww willen dus bouwen we nu tankers. De makelaars verkopen ze wel. Groet Bouwer

    Geplaatst door: Bouwer op
  • EBU wil tankvaartcrisis uitroepen.
    Mijn opinie is dat EBU met gemeenschapsgeld zijn blunders wil weg werken.
    Na de banken en het grote bedrijfleven komen nu de kleine spelers om geld.
    Als het voor elkaar te krijgen is mooi.
    Geld van een ander is makkelijk en veel leuker.
    Denk alleen dat de toverstok leeg is of niet intersant voor brussel en den Haag.
    Wat wel blijkt dat ondernemer zijn een vak is waar enige inzicht van zakendoen voor nodig middels onderwijs.
    Ik wens u alle succes toe

    Geplaatst door: bartje op
  • Dat er te veel gebouwd is is waar ,maar er zijn er zat uit de drogelading vaart die een tanker hebben laten bouwen.Want daar werd meer geld mee verdiend dus kan moeders ook eens aan de wal en de kids niet meer naar internaat want dat is ook wel duur , en daar kom nog eens bij dat die mensen uit de vrachtvaart die een tanker kopen met heel de boere fam an boord zitten .Dus deze staan niet op de loon lijst dus kunnen ze goedkoper varen als de normale tankvaart ondernemer.Dus eerst verzieken ze de vrachtvaart en nu de tankvaart.Maar zoals ook al geschreven is stoppen met die praktijken van voor eigen vermogen zorgen door waardelose praktijken zoals in Elsfleth of Hamburg zo kan iedereen een nieuwe kopen .

    Geplaatst door: Jan de V op
  • precies dit gezeik is begonnen toen de dubbelwandigers kwamen en dat is niet zo erg van de ene kant begrijp ik want het is “veiliger” maar de grote van de schepen dat verziekt de markt eigenaren die eerst met een 86 meter schip voeren hadden veel werk maar ja ze moesten groter want dat leverde meer geld op en zo dacht iedereen het zelfde werk met de zelfde bemanning en toch meer opdraaien nou niet dus want we zitten nu allemaal in het zelfde schuitje geen werk want als ik met mijn 1000 tonner 3 reizen doe doet zo’n grote in 1 keer en dan liggen we weer een paar dagen want dan zit alles weer vol reken uit je winst

    Geplaatst door: menno op
  • niks geleerd van de droge lading markt gewoon lekker blijven bouwen en dan enkelwandig de schuld geven terwijl het al jaren bekend is dat 2018 de overgangs termijn is wanneer gaan we is rekenen voordat we gaan bouwen?

    Geplaatst door: harm op
  • Wat praat je nou over oude enkelwandige tankers,we hebben nog tijd tot eind 2018,het was nog helemaal niet nodig om zoveel laadruimte bij te bouwen.Teer over die marktverziekers heen ja.

    Geplaatst door: sjaak op
  • De overheden moeten stoppen met het verlenen van staatsgaranties en banken zouden niet meer dan 70% mogen financieren. Allerlei opgezette constructies om (zo gezegde)ondernemers van eigen
    middelen te voorzien beter onderzoeken. Avonturiers die niet meer kunnen aflossen uit de vaart halen en slopen, zelfs nieuwbouw.
    Risico van de bank!
    Tot slot zouden bevrachters niet mogen participeren in schepen.

    Geplaatst door: EC op
  • Lekker al die oude enkelwandig tankers. Niet met de tijd mee gaan, op je oude scheepje veel geld verdienen en als je dan negens meer mag komen gaan klagen. Wat hebben ze al die tijd met hun geld gedaan? En nu moeten, als het aan de enkelwandige tankers ligt, dubbelwandige tanker eigenaren ook nog mee betalen. Regeren is vooruit zien, dus lekker sparen en nu slopen. Veel suc6.

    Geplaatst door: Prutsers op
  • Bedankt nieubouwers hadden nog tijd tot 1 januarie 2019,markt is zo lekker naar de kloten.

    Geplaatst door: joop op
  • Als gekken bouwen en nu huilen dat de crisis de schuld is!Zonder beleid word het een puinhoop?

    Geplaatst door: gerrit op
  • De heer jaegers heeft maar een klein belang, in het bedrijf wat U bedoelt.
    Toch is er wel een structurele crisis. De vervoerde tonnen nemen elk jaar namelijk af, ipv toe in de vrachtvaart.

    Het huisbrandolie transport neemt zelfs nog meer af,
    zonne energie, en overschakeling op gas, ipv gasolie is daar schuldig aan.
    ook zijn bijna alle nieuwe huizen zeer energie zuinig.

    Geplaatst door: john op
  • in de tankvaart is sprake van een conjucturele crisis en geen structuele crisis. er zijn dus geen eu maatregelen nodig, net zoals in de droge lading. maar ja iedereen weet dat de heer jaegers hier achter zit. allemaal politieke dealtjes.

    Geplaatst door: rayce op

Reageer

EBU wil tankvaartcrisis uitroepen | Schuttevaer.nl

EBU wil tankvaartcrisis uitroepen

De European Barge Union (EBU) doet een beroep op de EU-lidstaten om de crisis in de binnentankvaart uit te roepen. Vervolgens zou de Europese Commissie een sloopregeling voor enkelwandige tankers in combinatie met een oud-voor-nieuwregeling mogelijk moeten maken.

Door Dirk van der Meulen
In een EBU-persbericht lijkt het een gezamenlijk initiatief met de andere koepelorganisatie, Europese Schippers Organisatie (ESO), maar dat wordt door zowel EBU-secretaris Theresia Hacksteiner als ESO-voorzitter Jan Veldman ontkend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Deze crisis heeft niets meer met vervoersgarantie, hoger conjuntuur en laagwater te maken wel met hongerige makelaartjes en bevrachters.
    Als er al eens een golfje werk komt kun je misschien nog eens over de prijs praten.
    Je moet echter geen universiteit gedaan hebben om dat te snappen dat deze wildbouw dringend moet gestopt worden. Er zijn gewoon te veel schepen in de vaart gebracht waarvan er minstens de helft in handen van avonturiers(cow-boys) terecht gekomen zijn. Elsfleth, Hamburg en ook Nederlandse banken zijn hieraan medeschuldig! Toch blijven er nor elke week nieuwe tankers in de vaart komen.???
    Zoals eerder vermeld, kan men zijn financiele verplichtingen niet meer voldoen, scip de hooghoven in!
    Moeilijker als dit is het ook niet.

    Geplaatst door: Henk B op
  • Overcapaciteit is meestal tijdelijk en dat komt omdat het aanbod de vraag overstijgt. Dit zijn economische wetten! Daarnaast is een branche waarin een bepaalde overcapaciteit zit alleen maar goed klantgericht. Want wat doen we als sector wanneer om wat voor een reden dan ook (laag water, tijdelijk grote vraag naar vervoerscapaciteit) onze klanten met de handen in het haar laten zitten? Niet veel, niet goed dus.

    De vraag is alleen hoe om te gaan met periodes van laagconjunctuur. Een ding is zeker: het helpt zeker niet wanneer men onder de kostprijs werkt, of dat nu enkelwandig of dubbelwandig is maakt niet zoveel uit.

    Moeilijker als dit is het niet.

    Geplaatst door: Arend op
  • Waar komt de overcapaciteit vandaan dan???Niet van de enkelwanders dacht ik he.

    Geplaatst door: rob op
  • Beste Bert,de mensen gaan over de kop omdat ze geen gezonde onderneming hebben.En dan bedoel ik als er wat verdient staat er gelijk weer een grote auto op de roef.Als een nieuwe bouwt ben je nu al een markt verzieker.Dat slaat nergens op de markt word naar de klote geholpen door mensen die denken dat ze met niks een nieuwe kunnen kopen.De banken moeten gewoon de mensen beter doorlichten voor ze een hypotheek aanvragen.We weten allemaal als je rond de 25 jaar ben dat je geen nieuwe kan laten bouwen of kopen . De nieuwbouw is geen probleem maar de manier waarop denk daar maar eens over na.

    Geplaatst door: kees op
  • Kees van h sla toch niet zo een flauwekul uit zeg,als bp een scheet laat moet iedereen maar gelijk een dubbelwander laten bouwen??Zogenaamde goede ondermemers??Je ziet nu wat er van is gekomen dankzij die nieuwbouwers die hun eigen gek hebben laten maken.Nu is er voor niemand niks meer te verdienen en zijn er al mensen over de kop aan het gaan dankzij de nieuwbouwers.

    Geplaatst door: bert op
  • Vooropstellend dat de BP onder andere schuld is aan deze overcapiciteid want die stelde een uitimatum en verlengde dat weer dus de mensen{goede ondernemers}verkochten hun schip en lieten een dubbelweandige bouwen om klaar te zijn voor de toekomst.Maar er zit waarheid in je kan nu zonder een cent een nieuwe uit de hoek halen.En dat doe je zoals eerder verteld door Jan de V,want das makkelijk tog.Maar zo gaat de markt ook naar de klote tog.Maar mensen die hun tanker verkopen en een nieuwe bouwen is niks mis mee vind ik.Maar er moet wat gebeuren dus nog een sloopronde.Vergeet niet mensen aan de overcapiciteit zijn wel schuldigen en dat zijn niet de mensen die een nieuwe bouwen op een normale manier maar de BP en nog meer. Maar er moet een stop komen op dat gebeuren van Elsfleth en zo .

    Geplaatst door: kees van H op
  • Ja joris,moet hans jaloers zijn op een nieuwbouw die de markt verziekt,iedereen kon een nieuwe kopen zonder een euro in zn zak.Maar er zijn ook mensen die hun eigen niet gek hebben laten maken en geluisterd hebben naar de bonden ivm overcapaciteit.Heeft niks te maken met jaloezie mijn beste vriend maar met ondernemerschap.Er is geen markt voor zoveel schepen.

    Geplaatst door: rob op
  • en die hans maarspoegen en kotsen van jalozie want eigenlijk wil hij dit ook wel hahaha.mar durf niet

    Geplaatst door: joris op
  • Het vbr en andere bonden waarschuwden al jaren voor de nieuwbouwgolf,zie nu het resultaat.Daar vaar je dan met je mooie nieuwe schip.Er word geen cent verdiend zo.Als ik een nieuwbouw zie varen draait mn maag om.Hartelijk bedankt.

    Geplaatst door: hans op
  • Wij hebben gewoon noch te veel mensen die niet in de ww willen dus bouwen we nu tankers. De makelaars verkopen ze wel. Groet Bouwer

    Geplaatst door: Bouwer op
  • EBU wil tankvaartcrisis uitroepen.
    Mijn opinie is dat EBU met gemeenschapsgeld zijn blunders wil weg werken.
    Na de banken en het grote bedrijfleven komen nu de kleine spelers om geld.
    Als het voor elkaar te krijgen is mooi.
    Geld van een ander is makkelijk en veel leuker.
    Denk alleen dat de toverstok leeg is of niet intersant voor brussel en den Haag.
    Wat wel blijkt dat ondernemer zijn een vak is waar enige inzicht van zakendoen voor nodig middels onderwijs.
    Ik wens u alle succes toe

    Geplaatst door: bartje op
  • Dat er te veel gebouwd is is waar ,maar er zijn er zat uit de drogelading vaart die een tanker hebben laten bouwen.Want daar werd meer geld mee verdiend dus kan moeders ook eens aan de wal en de kids niet meer naar internaat want dat is ook wel duur , en daar kom nog eens bij dat die mensen uit de vrachtvaart die een tanker kopen met heel de boere fam an boord zitten .Dus deze staan niet op de loon lijst dus kunnen ze goedkoper varen als de normale tankvaart ondernemer.Dus eerst verzieken ze de vrachtvaart en nu de tankvaart.Maar zoals ook al geschreven is stoppen met die praktijken van voor eigen vermogen zorgen door waardelose praktijken zoals in Elsfleth of Hamburg zo kan iedereen een nieuwe kopen .

    Geplaatst door: Jan de V op
  • precies dit gezeik is begonnen toen de dubbelwandigers kwamen en dat is niet zo erg van de ene kant begrijp ik want het is “veiliger” maar de grote van de schepen dat verziekt de markt eigenaren die eerst met een 86 meter schip voeren hadden veel werk maar ja ze moesten groter want dat leverde meer geld op en zo dacht iedereen het zelfde werk met de zelfde bemanning en toch meer opdraaien nou niet dus want we zitten nu allemaal in het zelfde schuitje geen werk want als ik met mijn 1000 tonner 3 reizen doe doet zo’n grote in 1 keer en dan liggen we weer een paar dagen want dan zit alles weer vol reken uit je winst

    Geplaatst door: menno op
  • niks geleerd van de droge lading markt gewoon lekker blijven bouwen en dan enkelwandig de schuld geven terwijl het al jaren bekend is dat 2018 de overgangs termijn is wanneer gaan we is rekenen voordat we gaan bouwen?

    Geplaatst door: harm op
  • Wat praat je nou over oude enkelwandige tankers,we hebben nog tijd tot eind 2018,het was nog helemaal niet nodig om zoveel laadruimte bij te bouwen.Teer over die marktverziekers heen ja.

    Geplaatst door: sjaak op
  • De overheden moeten stoppen met het verlenen van staatsgaranties en banken zouden niet meer dan 70% mogen financieren. Allerlei opgezette constructies om (zo gezegde)ondernemers van eigen
    middelen te voorzien beter onderzoeken. Avonturiers die niet meer kunnen aflossen uit de vaart halen en slopen, zelfs nieuwbouw.
    Risico van de bank!
    Tot slot zouden bevrachters niet mogen participeren in schepen.

    Geplaatst door: EC op
  • Lekker al die oude enkelwandig tankers. Niet met de tijd mee gaan, op je oude scheepje veel geld verdienen en als je dan negens meer mag komen gaan klagen. Wat hebben ze al die tijd met hun geld gedaan? En nu moeten, als het aan de enkelwandige tankers ligt, dubbelwandige tanker eigenaren ook nog mee betalen. Regeren is vooruit zien, dus lekker sparen en nu slopen. Veel suc6.

    Geplaatst door: Prutsers op
  • Bedankt nieubouwers hadden nog tijd tot 1 januarie 2019,markt is zo lekker naar de kloten.

    Geplaatst door: joop op
  • Als gekken bouwen en nu huilen dat de crisis de schuld is!Zonder beleid word het een puinhoop?

    Geplaatst door: gerrit op
  • De heer jaegers heeft maar een klein belang, in het bedrijf wat U bedoelt.
    Toch is er wel een structurele crisis. De vervoerde tonnen nemen elk jaar namelijk af, ipv toe in de vrachtvaart.

    Het huisbrandolie transport neemt zelfs nog meer af,
    zonne energie, en overschakeling op gas, ipv gasolie is daar schuldig aan.
    ook zijn bijna alle nieuwe huizen zeer energie zuinig.

    Geplaatst door: john op
  • in de tankvaart is sprake van een conjucturele crisis en geen structuele crisis. er zijn dus geen eu maatregelen nodig, net zoals in de droge lading. maar ja iedereen weet dat de heer jaegers hier achter zit. allemaal politieke dealtjes.

    Geplaatst door: rayce op

Reageer