Binnenvaartambassadeur: sector moet meer samenwerken

De vooruitzichten voor de binnenvaart voor de lange termijn zijn zeer positief door de capaciteit van de vaarwegen, de duurzaamheid van de binnenvaart en de groei in ladingstromen. De sector weet deze mogelijkheden echter slecht te benutten door een gebrek aan professionaliteit en onvoldoende samenwerking. Dat concludeert de binnenvaartambassadeur, Arie Verberk.

De binnenvaartambassadeur heeft daarom tien actiepunten geformuleerd die moeten zorgen voor een versterking van de structuur van de binnenvaartsector en de sector daarmee minder gevoelig moeten maken voor de conjuncturele schommelingen. Hierbij is ook de inbreng van andere partijen, waaronder banken en het Havenbedrijf Rotterdam van groot belang, aldus Verberk. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft het advies van de binnenvaartambassadeur mede namens de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie naar de Tweede Kamer gestuurd. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • …….

    Wilt U aub Uw problemen niet op het bord van een ander neerliggen!
    Niemand heeft gevraagd of U stil wilt gaan liggen, of gewoon hollands, U bent aan het staken!

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • laat maar ,

    volledig met u eens , gewoon eubo trug in de kast en er trug uithalen als er 250 getekende contracten zijn !!! we liggen vandaag dag 9 leeg en had gehoopt dat er meer gingen volgen maar dat is een illusie !!!!!!!

    groeten uit het gezellige ….. , ons sociaal leven is wel goed maar daar komt geen brood mee op de planken hé ???

    als je nu ziet wat er collega’s verdien op onze rug , vind ik spijig !! wat zijn nu 2 goeide reisjes in 2010 waard als je daar heel 2011 kapot mee vaart !!!!

    Geplaatst door: ……… op
  • Het probleem is dat een 110 meter tot een koppel nog bang zijn om hun 700 tot 1400 euro per dag 2 weken op te geven om binnen 3 weken dat geld weer terug te verdienen.
    Wat heb je nog te verliezen??
    Of denk je nou werkelijk dat je er beter voorstaat als de buurman?
    Nou ik kan uw vertellen dat 80% van uw op papier failliet is alleen de banken houden uw broek omhoog omdat ze anders zelf als bank grote verliezen moeten afschrijven.

    Er waren veel collega,s? die zeiden dat beneden de 200 schepen je absoluut geen markt werking zou hebben nou je ziet het op vrachtindicator!
    Er word over algemeen 50% meer betaald geen marktmacht?
    De bevrachters zijn allemaal zenuwachtig/bang om heel het EUBO verhaal (extra vergadering gisteren)
    je heb als EUBO met nog maar 70 schepen die stil liggen een markt macht die eigenlijk met zo,n klein groepje al ongelooflijk is.
    Het probleem is natuurlijk dat de bevrachters geen EUBO in gaan huren omdat het niet te duur is nee alleen maar omdat ze geen EUBO in de markt willen hebben.
    Ik adviseer de EUBO bij deze stop ermee en zolang je nog geen 250 huurcontracten getekend terug heb niet gaan beginnen met Rent a Ship.
    Laat alle schepen maar terug komen in de markt en vaar wat mijn betreft alles verrot!!
    En als er dan geen nieuwe aanvragen/en getekende exemplaren komen voor het rent a ship gebeuren gewoon ermee stoppen.
    Ik hoop echt als jullie stoppen het groepje wat er nu bestaat bij elkaar kunnen houden en het leden bestand kunnen laten groeien.
    Iedereen heb zijn redenen om niet mee te doen (ik wil niet altijd naar boven, Ja maar ik doe wel eens 5 reizen rechtstreeks en ik wil die reizen niet kwijt raken, ik heb geen zin om niet meer vrij man te zijn, en dan de beste van allemaal ik vaar voor een goed kantoor en dan varen ze voor D.B / RIJN….E / C..R of voor een bevrachter zonder eigen werk.
    Begrijp me goed ik zeg echt niet dat de bevrachters het gedaan hebben maar als je bevrachting$ kantoor voor een omzet zorgt die constant onder je kostprijs leg dan heb je geen cent te verliezen!!!
    Als iedereen zo doorgaat met gewoon te varen onder de kostprijs zien we over 2 tot 10 jaar de gevolgen wel en die zullen echt dramatisch zijn.
    Er kunnen 2 dingen de binnenvaart nog redden of de bevrachters ondernemen wat bv de koppen bij elkaar steken (wat mijn onwaarschijnlijk lijkt) of er sluiten zich meer schippers aan bij het Rent a Ship verhaal ik zie geen andere oplossingen die het beroep nog kunnen redden.
    Overheid doet niets en banken maar niet over gesproken die kunnen alleen aan hun eigen denken.
    En voor nu stoppen met de EUBO en de gevolgen weer eens laten zien aan de collega,s!!!!!!!
    En met minder dan 250 contracten niet meer beginnen

    Geplaatst door: laat maar op
  • Graag wijs ik u op EU verordening 169/2009, art. 3, waarin expliciet voor de binnenvaart is geregeld dat groepen van kleine en middelgrote ondernemingen in de binnenvaart zijn vrijgesteld van het verbod op onderlinge afstemming van feitelijke gedragingen, mits die groepen niet groter zijn dan een totaal laadvermogen van 500.000 ton. Er worden wel voorwaarden gesteld in artikel 81, lid 3 van het Verdrag waaraan voldaan moet worden.
    De binnenvaart neemt hiermee een vrijwel unieke plaats in de mededingingsregels van de Europese Gemeenschap in.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Misschien is Hein wel een zeur, Maar in verhouding gezien, welk 100 meter schip of groter en welk koppel op de markt draait goed.?? Wanneer ik kijk naar de vrachten, komen ze dik te kort. Wanneer alleen de mensen mee zouden doen, die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Is de groep al groot genoeg om invloed te hebben.

    Nee er zijn schippers bij die de rente nog niet eens opvaren en toch niet samen willen werken.
    We onderbieden elkaar ongewild, dat moet je helemaal niet willen. Er zijn te veel schepen/ tonnage. Dus iets moet je kunstmatig regelen..

    Nee een schipper doet een nachtje door om zijn daggeld op te krikken, hoe dom kun je zijn??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Zo kan ik ook een onderzoek doen. De schuld bij de schippers leggen dat ze niet samenwerken. Maar zo gauw als er enige samenwerking op handen is wordt alles uit de kast gehaald om dit tegen te werken door o.a. Overheid,bevrachters,NMA en Verladers. Wat heb ik nu aan zo,n advies.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Onze binnenvaartambassadeur die geeft weer een geweldig advies.Hoe kun je het bedenken?Zijn advies luidt: Samenwerken.Gaat dit advies zelfs voorstellen aan de minister.Meneer de adviseur, ik weet niet of dat U het weet,maar een paar jaar terug hadden we nog zo een samenwerking in de vorm van een schippersbeurs.En ik weet niet of dat U het weet, maar die is toendertijd om zeep geholpen door ministers van dezelfde partijen die nu aan de macht zijn.In de vorm van Nely Smit Kroes en Hanja Maywegge(en alles wat er tussen zat en er achter aan is gekomen).Dus dat er van uit Den Haag steun komt om samen te werken daar geloof ik niet in!

    Geplaatst door: MVG JR op
  • aan ccop lid,

    jij schrijft dat de rabobank het een goed plan vind hé , die banken moeten al helemaal niets zeggen want die hebben de gezonde bedrijven hierin mee gesleurt omdat ze niet wilden ingrijpen 2 jaar terug , en met ingrijpen bedoel ik de schepen die toen in de moeilijkheden kwamen hebben laten varen zonder aan hun verplichtingen te kunnen voldoen , dus banken moeten al helemaal niks zeggen.

    Geplaatst door: a op
  • BG
    Heb ik gezegd tegen Raboman hier papier zet maar neer als ik mijn verplichting iet voldoet organizeren maar dan zijn wij de ondernemer

    Geplaatst door: coop lid op
  • Sorry, die 5000 was iets te veel, maar daar ging het mij ook niet om ik wordt een beetje doodziek van dat opdringen door sommigen. Ik vaar ook 14 uur en mijn tachograaf mogen ze ook wel zien. Maar ik heb mijn eigen reden om wel of niet mee te doen. Suc6 allen

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • toch dan maar de eubo???
    als de banken ze nou eens zou gaan verplichten wie niet aan zijn verplichtingen kan voldoen dan is er denk al een heeeel groot deel samen gegaan.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Doet er niet toe
    Waar haal jij die 5000 schipper in de vrij markt vandaan dat klop voor geen meter,de groep waar het echt slecht gaat is niet zo groot misschien nog geen 2000 (ben 1500 ton is er weinig aan de hand )heb gister met rabo in gesprek geweest en die vind cooperatie echt goed maar dan wel allemaal en niet een paar dat gaat niet werken hij heeft gelijk.maar ja schippers zijn van dat eigenwijs rot volk die weten en kunnen altijd alles beter, je heb toch gelezen wat de ambassadeur en minister zegt als individu maak je geen kans samen ben je veel sterker. nee hoor lekker alleen dag en nacht voor een rot prijs, als samen 14 uur per dag en redelijk betaald.
    van mij mogen ze idereen gaan controleren via transponder en niemand langer als 14 uur zou al een hoop schelen.

    Geplaatst door: coop lid op
  • @ doet er niet toe,
    ik weet niet waar u 5000 droge lading schepen vandaan haalt ,maar die zijn er niet

    5000 schepen wel, maar daarvan is maar een klein deel droge lading de rest is anders inzetbaar

    Geplaatst door: pietje puk op
  • @hein danser

    Hein, wanneer heb je nu eens door dat dat opdringen door jullie niet zo wordt gewaardeerd door iedereen. Beetje flauw om te zeggen dat ze weer een smoes hebben om niet mee te doen.
    Van de 5000 schippers doen er 4800(nog) niet mee die hebben allemaal waarschijnlijk een eigen reden daarvoor. Laat ieder nu eens voor zichzelf beslissen.

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • Zo is het zeker meneer Danser,

    En als je niet mee doe vraag dan een minimale prijs voor het werk dat je doe.
    Ik hoor nog steeds 1,70 naar de Ruhr 1,70 Monsain.
    beneden de 6,- voor sommige bestemmingen naar de moezel. 4,25 naar Mannheim.
    Neem deze reizen niet aan aub een euro meer is echt normaal.
    Collega,s ik vind het niet erg als je ergens een goede relatie heb opgebouwd en daardoor geen lid wil worden maar als u nu nog geen 0,50 eurocent vraag ik me hard op af wie nou wie voor de gek hou.
    Er is echt werk zat er zijn afgelopen vrijdag echt weer prijzen betaald van 3 jaar geleden alleen de bevrachters spelen heel hoog spel om de laatste 2 maanden geen verlies te draaien ze hebben wel gelijk zolang er nog schippers zijn die het vervoeren.
    Ik kan zat voorbeelden geven van echt goed betaalde reizen met +2000 Ton partijen
    Duisburg 4,5 met garantie,s vol en leeg
    Richemond 8,25 + kwz
    Dusseldorf 14.000,- blok 110 meter
    Afwerk zeker niet minder en dan nog de partijen van tussen de 1000 en 1500 Ton nog maar niet gesproken.
    Dus iedereen succes gewenst en vraag aub een normaal tot hoog tarief er is echt werk zat momenteel!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Ook een cooperatie lid op
  • Een regeltje heeft de B. A. helemaal gelijk: s a m e n w e r k e n !!

    Er is nu een nieuwe coop met als doel:
    -Elkaar niet onderbieden.
    -Pas gaan varen voor een vracht die acceptabel is.
    -Doordat de klant beetje meer betaald , dan wordt uitgekeerd aan de schipper. Bouw je een buffer op voor ledige tijd!
    -max 14 uur varen per dag. Een soort kunstmatige ledige tonnage aanbod beleid.

    En nog doen er maar een handjevol schippers mee, iedereen heeft weer een andere smoes , ja het spijt me een reden kan ik het niet noemen.Om niet mee te doen, of eerst af te wachten,of het werkt.??????

    Er moet nu iets in korte tijd gebeuren, met veel schippers en niet 200. Zodat we in voorjaar 2011 een positie hebben. Dat niet de vrachten weer als een baksteen vallen.
    En de nieuwe contracten w e e r te laag worden afgesloten.

    Want die ” af wachters/ kijkers” doen nu een paar leuke reisjes, maar hebben in 2011 ook geen poot om op te staan. Waar is dan het voordeel?? Om te wachten.??

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Even een andere observatie:

    Fijn te lezen dat de 14+ aantal reacties die we dit weekend niet mochten lezen; toch niet zo schokkend waren, dat ze nu niet gewoon terug opnieuw geplaatst hebben kunnen worden.

    Zondagochtend waren zelfs even alle(!) reacties bij dit artikel weggestemd. Je zou zelfs kunnen denken dat er een collectiefje actief was: Die alle niet gevallige reacties overboord aan het gooien is geweest.

    Hulde aan de (web-) redactie van dit weekblad; die als wel vaker deuren en luiken opentrekt, die voor vele anderen vaak potdicht blijven (ook vaak voor de meest bertokkenen en/of belanghebbenden).

    Hulde, en ga zo verder!

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Conjucturele schommelingen ( voorheen tijdelijke vercapaciteit),vervoersgarantie,samenwerking,economisch infosysteem,kostprijs.
    Allemaal termen die we nu zo langzamerhand wel kennen. En voor al deze termen hadden we een mooi systeem. Maar we wilden een vrije markt.

    Geplaatst door: Ook een kenner op
  • Verberk beveelt aan te komen tot meer/beters samenwerking. Hij heeft gelijk.

    Al in eerdere commentaren heb ook ik dit al aangegeven.

    Als individue bent u – als binnenvaartondernemer – niet in staat voldoende kracht/macht te zetten tegenover het bestaande systeem van vrachtprijsbepaling.

    Daarnaast heeft u er als binnenvaartondernemers belang bij(net als o.a ook banken bijv.), dat er een vorm van capaciteits-bewaking en economische info-systeem ontstaat; het is immers van de gekke, dat u uw zuur verdiende vermogen bloot stelt aan veel te veel risico en ook dat kunt u niet in uw eentje regelen of met een te klein cluppie.
    Het blijft dus zaak u te verenigen.
    Doe dat dan en aarzel niet langer.

    Groet/
    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ik denk dat de ondernemrs het rapport wel snappen en zien dat samenwerking en dienstverlening hoog moeten staan. Maar de schippers zullen altijd wel blijven schoppen. Je bent niet meer aan het varen omdat het leuk is. het zijn gewoon miljoenen bedrijven.

    Geplaatst door: Bert op
  • Ik zou alvorens hier ongefundeerd te reageren eerst eens de moeite nemen om het 62 pagina’s tellende rapport goed door te lezen!

    Enkele citaten uit de actiepunten Pagina 24 tot 42:
    “individualistisch slechts bedriegelijke vrijheid opleveren”
    m.b.t. investeringen (speculatief) “heeft niets te maken met het eigenlijke beroep: goederenvervoerder in steeds complexere logistieke ketens”
    m.b.t. brancheorganisaties “Er is sprake van onmacht, maar soms ook onwil???, bij de brancheorganisaties om echt samen te werken”
    m.b.t. samenwerkingsverbanden “de meer gelijkmatige prijsontwikkeling creëert toegevoegde waarde voor de verladers”
    “groeien niet door opportunistisch gedrag van uittredende leden in hoogconjuctuur of zittende leden die de deur dicht houden in laagconjuctuur”
    m.b.t. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:
    “politiek zet zwaar in op binnenvaart, juist vanwege duurzaamheid en problemen met congestie. De binnenvaart pakt deze kansen nog onvoldoende”
    m.b.t. onderwijs/scholing: “Schippers zijn gericht op het varen, minder op hun eigenlijke beroep: logistieke dienstverlening”
    “De versnippering in brancheorganisaties leidt er toe dat de benodigde input achterwege blijft”
    “essentieel belang dat brancheorganisaties veel leden vertegenwoordigen”

    Zomaar wat punten die beschreven worden en in mijn oren in ieder geval geen grote onwaarheden formuleren.

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Je kan niemand dwingen inderdaad…maar het zou fijn zijn als er meer logisch na dachten
    meneer verberk heeft dan welliswaar geschreven wat iedere schipper ook had kunnen bedenken ….lees ik hier !
    Waarom dan idd niet meer samenwerken?
    omdat hij het zegt ?
    Hij heeft gewoon gelijk dat we allemaal individuen zijn met een sterk eigen ego!
    En nog meer gelijk heeft hij dat de bevrachterswereld de markt en de schipers in de tang heeft ,bij het huidigen werk /schepen aanbod
    Kijk maar naar het bewijs!
    Er ligt nu een X aantal schepen leeg om samen te werken ,en de bevr is de tang kwijt!
    en zoeken in alle hoeken en gaten naar ruimte
    en betalen liever het dubbelle aan een individu dan aan samenwerkenden……
    dat bewijst toch al genoeg?
    maar ja hij is gen schipper dus zal hij wel niet weten waar ie over praat ,dus hoeven we er niet naar te luisteren/handelen…..?
    goed weekend

    Geplaatst door: Bram westeind op
  • ik kan het alleen maar jammer vinden dat er in tijden van bezuinigingen weer zo met geld gesmeten wordt. dit onderzoek heeft natuurlijk weer de nodige eurotjes gekost en de uitkomst is een verzameling van krantenberichten van de afgelopen jaren. oftewel elke schipper had dit rapport kunnen maken. elke keer weer dat woord samenwerken, ja en als je iets wil zoals gtr staat de nma op de stoep. weer een hoop politiek gelul. je kunt mensen niet dwingen om samen te werken.

    Geplaatst door: een schipper op
  • Deze man heeft gelijk, we moeten samen werken en met zen allen in een cooperatie stappen maar de beste cooperatie hebben ze in 1999 of 2000 afgeschaft: onze beurs, de beste cooperatie dat we ooit gehad hebben algelijk ik er zelf niet veel voor gevaren heb .
    Groeten
    De Roeck Luc
    Ms Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig

    Geplaatst door: Erik op
  • Gewoon die beurs terug.
    Kan die prijs ook gewoon goed zijn

    Geplaatst door: Edwin. op
  • Heb het artikel via binnenvaart-web.log gelezen dat in de Volkskrant zou staan, kan alleen maar concluderen dat meneer praat zonder verstand van de materie te hebben.
    Hij zegt dat de binnenvaart uitgebreideld door bleef bouwen in de goede tijd, logisch Rotterdam bouwde haar 2 de Maasvlakte dus wie had er geen vertrouwen in de markt, meneer moet weten dat er zelfs in de luchtvaart nieuwe toestellen zijn besteld die gecanceld werden, dus wie zag de recessie aankomen.
    Er moeten meer samenwerkingsverbanden komen, ook al zo een ei van Columbus; dit bestaat al jaren, koop even het boek 75 jaar NPRC, en vergeet niet de PTC enz.
    Dan lest but not least: we hadden een mooi systeem, Dit moest van de regering weg onder het mom van Brussel de vrijwillige toerbeurtvereniging Noord Zuid en de binnenlandse beurs.
    En zijn de klanten er beter van geworden, heeft u daar ooit studie naar gedaan, en vergeet niet dat er diverse veevoerbedrijven samenwerken en eigen vervoer plegen met goedkope duwbakjes.
    Dan die prachtige Betuwelijn dez\e zou er niet komen zonder risico dragend kapitaal van derden, ze is er gekomen maar nergens lezen we hoeveel geld daar bij moet en wie de tekorten dekt en als er winst wordt gemaakt waar dat geld naar toevloeit, nu zal u denken wat maak je je druk over een Betuwelij, nu dit is net zo concurentievervalsend als de NAVO pijpleidingen die voor bedrijven worden gebruikt, tenslotte die schipper heeft met zijn eigen middelen en eigen risico een schip gekocht .

    Geplaatst door: Hagens op
  • weet die beste man wel waar ie over praat,de schippers mogen absoluut geen kartel vorming doen en nu preist hij het aan. van alles uitfineren om ons toch maar niet te moeten helpen.echt tipis voor de politiek.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Een wat ander artikel in de Volkskrant:
    ‘Laat binnenvaartschippers in hun sop gaarkoken’
    journalisten zijn ook maar mensen

    Geplaatst door: jrs op

Reageer

Binnenvaartambassadeur: sector moet meer samenwerken | Schuttevaer.nl

Binnenvaartambassadeur: sector moet meer samenwerken

De vooruitzichten voor de binnenvaart voor de lange termijn zijn zeer positief door de capaciteit van de vaarwegen, de duurzaamheid van de binnenvaart en de groei in ladingstromen. De sector weet deze mogelijkheden echter slecht te benutten door een gebrek aan professionaliteit en onvoldoende samenwerking. Dat concludeert de binnenvaartambassadeur, Arie Verberk.

De binnenvaartambassadeur heeft daarom tien actiepunten geformuleerd die moeten zorgen voor een versterking van de structuur van de binnenvaartsector en de sector daarmee minder gevoelig moeten maken voor de conjuncturele schommelingen. Hierbij is ook de inbreng van andere partijen, waaronder banken en het Havenbedrijf Rotterdam van groot belang, aldus Verberk. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft het advies van de binnenvaartambassadeur mede namens de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie naar de Tweede Kamer gestuurd. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • …….

    Wilt U aub Uw problemen niet op het bord van een ander neerliggen!
    Niemand heeft gevraagd of U stil wilt gaan liggen, of gewoon hollands, U bent aan het staken!

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • laat maar ,

    volledig met u eens , gewoon eubo trug in de kast en er trug uithalen als er 250 getekende contracten zijn !!! we liggen vandaag dag 9 leeg en had gehoopt dat er meer gingen volgen maar dat is een illusie !!!!!!!

    groeten uit het gezellige ….. , ons sociaal leven is wel goed maar daar komt geen brood mee op de planken hé ???

    als je nu ziet wat er collega’s verdien op onze rug , vind ik spijig !! wat zijn nu 2 goeide reisjes in 2010 waard als je daar heel 2011 kapot mee vaart !!!!

    Geplaatst door: ……… op
  • Het probleem is dat een 110 meter tot een koppel nog bang zijn om hun 700 tot 1400 euro per dag 2 weken op te geven om binnen 3 weken dat geld weer terug te verdienen.
    Wat heb je nog te verliezen??
    Of denk je nou werkelijk dat je er beter voorstaat als de buurman?
    Nou ik kan uw vertellen dat 80% van uw op papier failliet is alleen de banken houden uw broek omhoog omdat ze anders zelf als bank grote verliezen moeten afschrijven.

    Er waren veel collega,s? die zeiden dat beneden de 200 schepen je absoluut geen markt werking zou hebben nou je ziet het op vrachtindicator!
    Er word over algemeen 50% meer betaald geen marktmacht?
    De bevrachters zijn allemaal zenuwachtig/bang om heel het EUBO verhaal (extra vergadering gisteren)
    je heb als EUBO met nog maar 70 schepen die stil liggen een markt macht die eigenlijk met zo,n klein groepje al ongelooflijk is.
    Het probleem is natuurlijk dat de bevrachters geen EUBO in gaan huren omdat het niet te duur is nee alleen maar omdat ze geen EUBO in de markt willen hebben.
    Ik adviseer de EUBO bij deze stop ermee en zolang je nog geen 250 huurcontracten getekend terug heb niet gaan beginnen met Rent a Ship.
    Laat alle schepen maar terug komen in de markt en vaar wat mijn betreft alles verrot!!
    En als er dan geen nieuwe aanvragen/en getekende exemplaren komen voor het rent a ship gebeuren gewoon ermee stoppen.
    Ik hoop echt als jullie stoppen het groepje wat er nu bestaat bij elkaar kunnen houden en het leden bestand kunnen laten groeien.
    Iedereen heb zijn redenen om niet mee te doen (ik wil niet altijd naar boven, Ja maar ik doe wel eens 5 reizen rechtstreeks en ik wil die reizen niet kwijt raken, ik heb geen zin om niet meer vrij man te zijn, en dan de beste van allemaal ik vaar voor een goed kantoor en dan varen ze voor D.B / RIJN….E / C..R of voor een bevrachter zonder eigen werk.
    Begrijp me goed ik zeg echt niet dat de bevrachters het gedaan hebben maar als je bevrachting$ kantoor voor een omzet zorgt die constant onder je kostprijs leg dan heb je geen cent te verliezen!!!
    Als iedereen zo doorgaat met gewoon te varen onder de kostprijs zien we over 2 tot 10 jaar de gevolgen wel en die zullen echt dramatisch zijn.
    Er kunnen 2 dingen de binnenvaart nog redden of de bevrachters ondernemen wat bv de koppen bij elkaar steken (wat mijn onwaarschijnlijk lijkt) of er sluiten zich meer schippers aan bij het Rent a Ship verhaal ik zie geen andere oplossingen die het beroep nog kunnen redden.
    Overheid doet niets en banken maar niet over gesproken die kunnen alleen aan hun eigen denken.
    En voor nu stoppen met de EUBO en de gevolgen weer eens laten zien aan de collega,s!!!!!!!
    En met minder dan 250 contracten niet meer beginnen

    Geplaatst door: laat maar op
  • Graag wijs ik u op EU verordening 169/2009, art. 3, waarin expliciet voor de binnenvaart is geregeld dat groepen van kleine en middelgrote ondernemingen in de binnenvaart zijn vrijgesteld van het verbod op onderlinge afstemming van feitelijke gedragingen, mits die groepen niet groter zijn dan een totaal laadvermogen van 500.000 ton. Er worden wel voorwaarden gesteld in artikel 81, lid 3 van het Verdrag waaraan voldaan moet worden.
    De binnenvaart neemt hiermee een vrijwel unieke plaats in de mededingingsregels van de Europese Gemeenschap in.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Misschien is Hein wel een zeur, Maar in verhouding gezien, welk 100 meter schip of groter en welk koppel op de markt draait goed.?? Wanneer ik kijk naar de vrachten, komen ze dik te kort. Wanneer alleen de mensen mee zouden doen, die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Is de groep al groot genoeg om invloed te hebben.

    Nee er zijn schippers bij die de rente nog niet eens opvaren en toch niet samen willen werken.
    We onderbieden elkaar ongewild, dat moet je helemaal niet willen. Er zijn te veel schepen/ tonnage. Dus iets moet je kunstmatig regelen..

    Nee een schipper doet een nachtje door om zijn daggeld op te krikken, hoe dom kun je zijn??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Zo kan ik ook een onderzoek doen. De schuld bij de schippers leggen dat ze niet samenwerken. Maar zo gauw als er enige samenwerking op handen is wordt alles uit de kast gehaald om dit tegen te werken door o.a. Overheid,bevrachters,NMA en Verladers. Wat heb ik nu aan zo,n advies.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Onze binnenvaartambassadeur die geeft weer een geweldig advies.Hoe kun je het bedenken?Zijn advies luidt: Samenwerken.Gaat dit advies zelfs voorstellen aan de minister.Meneer de adviseur, ik weet niet of dat U het weet,maar een paar jaar terug hadden we nog zo een samenwerking in de vorm van een schippersbeurs.En ik weet niet of dat U het weet, maar die is toendertijd om zeep geholpen door ministers van dezelfde partijen die nu aan de macht zijn.In de vorm van Nely Smit Kroes en Hanja Maywegge(en alles wat er tussen zat en er achter aan is gekomen).Dus dat er van uit Den Haag steun komt om samen te werken daar geloof ik niet in!

    Geplaatst door: MVG JR op
  • aan ccop lid,

    jij schrijft dat de rabobank het een goed plan vind hé , die banken moeten al helemaal niets zeggen want die hebben de gezonde bedrijven hierin mee gesleurt omdat ze niet wilden ingrijpen 2 jaar terug , en met ingrijpen bedoel ik de schepen die toen in de moeilijkheden kwamen hebben laten varen zonder aan hun verplichtingen te kunnen voldoen , dus banken moeten al helemaal niks zeggen.

    Geplaatst door: a op
  • BG
    Heb ik gezegd tegen Raboman hier papier zet maar neer als ik mijn verplichting iet voldoet organizeren maar dan zijn wij de ondernemer

    Geplaatst door: coop lid op
  • Sorry, die 5000 was iets te veel, maar daar ging het mij ook niet om ik wordt een beetje doodziek van dat opdringen door sommigen. Ik vaar ook 14 uur en mijn tachograaf mogen ze ook wel zien. Maar ik heb mijn eigen reden om wel of niet mee te doen. Suc6 allen

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • toch dan maar de eubo???
    als de banken ze nou eens zou gaan verplichten wie niet aan zijn verplichtingen kan voldoen dan is er denk al een heeeel groot deel samen gegaan.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Doet er niet toe
    Waar haal jij die 5000 schipper in de vrij markt vandaan dat klop voor geen meter,de groep waar het echt slecht gaat is niet zo groot misschien nog geen 2000 (ben 1500 ton is er weinig aan de hand )heb gister met rabo in gesprek geweest en die vind cooperatie echt goed maar dan wel allemaal en niet een paar dat gaat niet werken hij heeft gelijk.maar ja schippers zijn van dat eigenwijs rot volk die weten en kunnen altijd alles beter, je heb toch gelezen wat de ambassadeur en minister zegt als individu maak je geen kans samen ben je veel sterker. nee hoor lekker alleen dag en nacht voor een rot prijs, als samen 14 uur per dag en redelijk betaald.
    van mij mogen ze idereen gaan controleren via transponder en niemand langer als 14 uur zou al een hoop schelen.

    Geplaatst door: coop lid op
  • @ doet er niet toe,
    ik weet niet waar u 5000 droge lading schepen vandaan haalt ,maar die zijn er niet

    5000 schepen wel, maar daarvan is maar een klein deel droge lading de rest is anders inzetbaar

    Geplaatst door: pietje puk op
  • @hein danser

    Hein, wanneer heb je nu eens door dat dat opdringen door jullie niet zo wordt gewaardeerd door iedereen. Beetje flauw om te zeggen dat ze weer een smoes hebben om niet mee te doen.
    Van de 5000 schippers doen er 4800(nog) niet mee die hebben allemaal waarschijnlijk een eigen reden daarvoor. Laat ieder nu eens voor zichzelf beslissen.

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • Zo is het zeker meneer Danser,

    En als je niet mee doe vraag dan een minimale prijs voor het werk dat je doe.
    Ik hoor nog steeds 1,70 naar de Ruhr 1,70 Monsain.
    beneden de 6,- voor sommige bestemmingen naar de moezel. 4,25 naar Mannheim.
    Neem deze reizen niet aan aub een euro meer is echt normaal.
    Collega,s ik vind het niet erg als je ergens een goede relatie heb opgebouwd en daardoor geen lid wil worden maar als u nu nog geen 0,50 eurocent vraag ik me hard op af wie nou wie voor de gek hou.
    Er is echt werk zat er zijn afgelopen vrijdag echt weer prijzen betaald van 3 jaar geleden alleen de bevrachters spelen heel hoog spel om de laatste 2 maanden geen verlies te draaien ze hebben wel gelijk zolang er nog schippers zijn die het vervoeren.
    Ik kan zat voorbeelden geven van echt goed betaalde reizen met +2000 Ton partijen
    Duisburg 4,5 met garantie,s vol en leeg
    Richemond 8,25 + kwz
    Dusseldorf 14.000,- blok 110 meter
    Afwerk zeker niet minder en dan nog de partijen van tussen de 1000 en 1500 Ton nog maar niet gesproken.
    Dus iedereen succes gewenst en vraag aub een normaal tot hoog tarief er is echt werk zat momenteel!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Ook een cooperatie lid op
  • Een regeltje heeft de B. A. helemaal gelijk: s a m e n w e r k e n !!

    Er is nu een nieuwe coop met als doel:
    -Elkaar niet onderbieden.
    -Pas gaan varen voor een vracht die acceptabel is.
    -Doordat de klant beetje meer betaald , dan wordt uitgekeerd aan de schipper. Bouw je een buffer op voor ledige tijd!
    -max 14 uur varen per dag. Een soort kunstmatige ledige tonnage aanbod beleid.

    En nog doen er maar een handjevol schippers mee, iedereen heeft weer een andere smoes , ja het spijt me een reden kan ik het niet noemen.Om niet mee te doen, of eerst af te wachten,of het werkt.??????

    Er moet nu iets in korte tijd gebeuren, met veel schippers en niet 200. Zodat we in voorjaar 2011 een positie hebben. Dat niet de vrachten weer als een baksteen vallen.
    En de nieuwe contracten w e e r te laag worden afgesloten.

    Want die ” af wachters/ kijkers” doen nu een paar leuke reisjes, maar hebben in 2011 ook geen poot om op te staan. Waar is dan het voordeel?? Om te wachten.??

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Even een andere observatie:

    Fijn te lezen dat de 14+ aantal reacties die we dit weekend niet mochten lezen; toch niet zo schokkend waren, dat ze nu niet gewoon terug opnieuw geplaatst hebben kunnen worden.

    Zondagochtend waren zelfs even alle(!) reacties bij dit artikel weggestemd. Je zou zelfs kunnen denken dat er een collectiefje actief was: Die alle niet gevallige reacties overboord aan het gooien is geweest.

    Hulde aan de (web-) redactie van dit weekblad; die als wel vaker deuren en luiken opentrekt, die voor vele anderen vaak potdicht blijven (ook vaak voor de meest bertokkenen en/of belanghebbenden).

    Hulde, en ga zo verder!

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Conjucturele schommelingen ( voorheen tijdelijke vercapaciteit),vervoersgarantie,samenwerking,economisch infosysteem,kostprijs.
    Allemaal termen die we nu zo langzamerhand wel kennen. En voor al deze termen hadden we een mooi systeem. Maar we wilden een vrije markt.

    Geplaatst door: Ook een kenner op
  • Verberk beveelt aan te komen tot meer/beters samenwerking. Hij heeft gelijk.

    Al in eerdere commentaren heb ook ik dit al aangegeven.

    Als individue bent u – als binnenvaartondernemer – niet in staat voldoende kracht/macht te zetten tegenover het bestaande systeem van vrachtprijsbepaling.

    Daarnaast heeft u er als binnenvaartondernemers belang bij(net als o.a ook banken bijv.), dat er een vorm van capaciteits-bewaking en economische info-systeem ontstaat; het is immers van de gekke, dat u uw zuur verdiende vermogen bloot stelt aan veel te veel risico en ook dat kunt u niet in uw eentje regelen of met een te klein cluppie.
    Het blijft dus zaak u te verenigen.
    Doe dat dan en aarzel niet langer.

    Groet/
    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ik denk dat de ondernemrs het rapport wel snappen en zien dat samenwerking en dienstverlening hoog moeten staan. Maar de schippers zullen altijd wel blijven schoppen. Je bent niet meer aan het varen omdat het leuk is. het zijn gewoon miljoenen bedrijven.

    Geplaatst door: Bert op
  • Ik zou alvorens hier ongefundeerd te reageren eerst eens de moeite nemen om het 62 pagina’s tellende rapport goed door te lezen!

    Enkele citaten uit de actiepunten Pagina 24 tot 42:
    “individualistisch slechts bedriegelijke vrijheid opleveren”
    m.b.t. investeringen (speculatief) “heeft niets te maken met het eigenlijke beroep: goederenvervoerder in steeds complexere logistieke ketens”
    m.b.t. brancheorganisaties “Er is sprake van onmacht, maar soms ook onwil???, bij de brancheorganisaties om echt samen te werken”
    m.b.t. samenwerkingsverbanden “de meer gelijkmatige prijsontwikkeling creëert toegevoegde waarde voor de verladers”
    “groeien niet door opportunistisch gedrag van uittredende leden in hoogconjuctuur of zittende leden die de deur dicht houden in laagconjuctuur”
    m.b.t. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:
    “politiek zet zwaar in op binnenvaart, juist vanwege duurzaamheid en problemen met congestie. De binnenvaart pakt deze kansen nog onvoldoende”
    m.b.t. onderwijs/scholing: “Schippers zijn gericht op het varen, minder op hun eigenlijke beroep: logistieke dienstverlening”
    “De versnippering in brancheorganisaties leidt er toe dat de benodigde input achterwege blijft”
    “essentieel belang dat brancheorganisaties veel leden vertegenwoordigen”

    Zomaar wat punten die beschreven worden en in mijn oren in ieder geval geen grote onwaarheden formuleren.

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Je kan niemand dwingen inderdaad…maar het zou fijn zijn als er meer logisch na dachten
    meneer verberk heeft dan welliswaar geschreven wat iedere schipper ook had kunnen bedenken ….lees ik hier !
    Waarom dan idd niet meer samenwerken?
    omdat hij het zegt ?
    Hij heeft gewoon gelijk dat we allemaal individuen zijn met een sterk eigen ego!
    En nog meer gelijk heeft hij dat de bevrachterswereld de markt en de schipers in de tang heeft ,bij het huidigen werk /schepen aanbod
    Kijk maar naar het bewijs!
    Er ligt nu een X aantal schepen leeg om samen te werken ,en de bevr is de tang kwijt!
    en zoeken in alle hoeken en gaten naar ruimte
    en betalen liever het dubbelle aan een individu dan aan samenwerkenden……
    dat bewijst toch al genoeg?
    maar ja hij is gen schipper dus zal hij wel niet weten waar ie over praat ,dus hoeven we er niet naar te luisteren/handelen…..?
    goed weekend

    Geplaatst door: Bram westeind op
  • ik kan het alleen maar jammer vinden dat er in tijden van bezuinigingen weer zo met geld gesmeten wordt. dit onderzoek heeft natuurlijk weer de nodige eurotjes gekost en de uitkomst is een verzameling van krantenberichten van de afgelopen jaren. oftewel elke schipper had dit rapport kunnen maken. elke keer weer dat woord samenwerken, ja en als je iets wil zoals gtr staat de nma op de stoep. weer een hoop politiek gelul. je kunt mensen niet dwingen om samen te werken.

    Geplaatst door: een schipper op
  • Deze man heeft gelijk, we moeten samen werken en met zen allen in een cooperatie stappen maar de beste cooperatie hebben ze in 1999 of 2000 afgeschaft: onze beurs, de beste cooperatie dat we ooit gehad hebben algelijk ik er zelf niet veel voor gevaren heb .
    Groeten
    De Roeck Luc
    Ms Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig

    Geplaatst door: Erik op
  • Gewoon die beurs terug.
    Kan die prijs ook gewoon goed zijn

    Geplaatst door: Edwin. op
  • Heb het artikel via binnenvaart-web.log gelezen dat in de Volkskrant zou staan, kan alleen maar concluderen dat meneer praat zonder verstand van de materie te hebben.
    Hij zegt dat de binnenvaart uitgebreideld door bleef bouwen in de goede tijd, logisch Rotterdam bouwde haar 2 de Maasvlakte dus wie had er geen vertrouwen in de markt, meneer moet weten dat er zelfs in de luchtvaart nieuwe toestellen zijn besteld die gecanceld werden, dus wie zag de recessie aankomen.
    Er moeten meer samenwerkingsverbanden komen, ook al zo een ei van Columbus; dit bestaat al jaren, koop even het boek 75 jaar NPRC, en vergeet niet de PTC enz.
    Dan lest but not least: we hadden een mooi systeem, Dit moest van de regering weg onder het mom van Brussel de vrijwillige toerbeurtvereniging Noord Zuid en de binnenlandse beurs.
    En zijn de klanten er beter van geworden, heeft u daar ooit studie naar gedaan, en vergeet niet dat er diverse veevoerbedrijven samenwerken en eigen vervoer plegen met goedkope duwbakjes.
    Dan die prachtige Betuwelijn dez\e zou er niet komen zonder risico dragend kapitaal van derden, ze is er gekomen maar nergens lezen we hoeveel geld daar bij moet en wie de tekorten dekt en als er winst wordt gemaakt waar dat geld naar toevloeit, nu zal u denken wat maak je je druk over een Betuwelij, nu dit is net zo concurentievervalsend als de NAVO pijpleidingen die voor bedrijven worden gebruikt, tenslotte die schipper heeft met zijn eigen middelen en eigen risico een schip gekocht .

    Geplaatst door: Hagens op
  • weet die beste man wel waar ie over praat,de schippers mogen absoluut geen kartel vorming doen en nu preist hij het aan. van alles uitfineren om ons toch maar niet te moeten helpen.echt tipis voor de politiek.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Een wat ander artikel in de Volkskrant:
    ‘Laat binnenvaartschippers in hun sop gaarkoken’
    journalisten zijn ook maar mensen

    Geplaatst door: jrs op

Reageer