Regeerakkoord biedt perspectief voor havens en vaarwegen

‘Het kabinet investeert in de binnenvaart om wegen en milieu te ontlasten.’ Die zin – de enige waarin het woord ‘binnenvaart’ voorkomt – in het concept-Regeerakkoord van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV, biedt volgens directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer perspectief. Ook het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) reageert ‘voorzichtig positief’. Havenbedrijf Rotterdam ziet een reeks punten die de concurrentiepositie van de haven in Europees perspectief kunnen versterken.

Door Dirk van der Meulen
Het kabinet wil in 2011 1,5 miljard euro bezuinigen op infrastructuur, maar ook 0,5 miljard extra investeren.
Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), waarvan De Vries secretaris is, meent dat de vaarwegen ook in de extra investeringen moeten kunnen meedelen. Hoopgevend noemt De Vries het dat het nieuwe kabinet niet meer spreekt over bezuinigingen op onderhoud, die het zittende kabinet wel heeft ingeraamd. Ander goed nieuws voor de binnenvaart is dat het nieuwe kabinet-Rutte de regels rond Natura 2000 strikt wil beperken tot hetgeen ‘Brussel’ voorschrijft. De plannen van het vorige kabinet gingen veel verder. ‘Wellicht is het nu mogelijk Natura 2000 te beperken tot die gebieden die een hoge natuurwaarde hebben, zoals de oevers van het IJsselmeer’, suggereert  de secretaris van het COV. ‘Het is dan niet langer nodig om het gehele IJsselmeer en vaargeulen als natuurgebied aan te wijzen.’ Ook het uit de steen halen van oevers van Maas om vrij eroderende oevers mogelijk te maken, komt volgens de Vries door het Regeerakkoord in een geheel ander daglicht te staan. ‘Het nieuwe kabinet bezuinigt juist op de uitgaven voor deze werken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Regeerakkoord biedt perspectief voor havens en vaarwegen | Schuttevaer.nl

Regeerakkoord biedt perspectief voor havens en vaarwegen

‘Het kabinet investeert in de binnenvaart om wegen en milieu te ontlasten.’ Die zin – de enige waarin het woord ‘binnenvaart’ voorkomt – in het concept-Regeerakkoord van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV, biedt volgens directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer perspectief. Ook het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) reageert ‘voorzichtig positief’. Havenbedrijf Rotterdam ziet een reeks punten die de concurrentiepositie van de haven in Europees perspectief kunnen versterken.

Door Dirk van der Meulen
Het kabinet wil in 2011 1,5 miljard euro bezuinigen op infrastructuur, maar ook 0,5 miljard extra investeren.
Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), waarvan De Vries secretaris is, meent dat de vaarwegen ook in de extra investeringen moeten kunnen meedelen. Hoopgevend noemt De Vries het dat het nieuwe kabinet niet meer spreekt over bezuinigingen op onderhoud, die het zittende kabinet wel heeft ingeraamd. Ander goed nieuws voor de binnenvaart is dat het nieuwe kabinet-Rutte de regels rond Natura 2000 strikt wil beperken tot hetgeen ‘Brussel’ voorschrijft. De plannen van het vorige kabinet gingen veel verder. ‘Wellicht is het nu mogelijk Natura 2000 te beperken tot die gebieden die een hoge natuurwaarde hebben, zoals de oevers van het IJsselmeer’, suggereert  de secretaris van het COV. ‘Het is dan niet langer nodig om het gehele IJsselmeer en vaargeulen als natuurgebied aan te wijzen.’ Ook het uit de steen halen van oevers van Maas om vrij eroderende oevers mogelijk te maken, komt volgens de Vries door het Regeerakkoord in een geheel ander daglicht te staan. ‘Het nieuwe kabinet bezuinigt juist op de uitgaven voor deze werken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer