Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Oplopen in bochten W’schelde kan beter worden voorkomen

AMSTERDAM

De Raad voor de Scheepvaart beveelt aan om artikel 13 van het Scheepvaartreglement Westerschelde zo aan te passen dat oplopen in nauwe bochten wordt vermeden. Dit naar aanleiding van de aanvaring op 5 december 2008, toen de 90 meter lange Nederlandse chemicaliëntanker Ardea van John T. Essberger in het Nauw van Bath werd opgelopen door het 183,28 meter lange Italiaanse RoRoschip Grande Mediterraneo.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Jaap van Goor – Vaarwijzer

    Raad voor de Scheepvaart bestaat niet meer sinds 1 juli 2010. Zie de betreffende website waar naar word verwezen …

  • Duh!

    In de culturen van lagelonen landen hebben ze over het algemeen diep ontzag voor een idioot in uniform.
    Een kapitein die een loods durft corrigeeren is een zeldzaamheid en dus heb je regelgeving nodig om gezond verstand af te dwingen.

    Loodsen ter verantwoording stellen zou ook helpen, nautisch tucht college? Het is raar dat in een tijd van ISM, risico management, etc. nog steeds veel onnodige ongelukken gebeuren.
    9 van de 10 rake incidenten op de Schelde komen niet in de openbaarheid en dan te bedenken dat het meestal net goed afloopt….

  • Skipper

    Oplopen in de bocht kan helemaal geen kwaad als jij overzicht hebt van de situatie. Over de taakverdeling kan weinig woorden aan vuil gemaakt worden, een loods is alleen aan boord ter informatie en advies, jij kunt gemakkelijk zijn advies negeren en hem in de hoek zetten met een kop koffie. Maar aangezien de meeste teveel op een loods vertrouwen, gaat het dus zo vaak mis op de Westerschelde.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook