Containers overboord bij Nijmegen

Tijdens het noodweer dat woensdagavond vooral Limburg en Oost-Nederland teisterde, waaiden op de Waal bij Nijmegen vier containers overboord.

Onweer op de Waal

Een schipper meldde dat twee van de vier laadkisten tegen een krib waren gedreven. Het ongeluk gebeurde in het zicht van de Verkeerspost Nijmegen. Rijkswaterstaat kon nog geen bijzonderheden melden over de herkomst en de berging van de containers, wel dat het incident geen gevaar heeft opgeleverd voor de overige vaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Het is gewoon een kwestie van pech hebben. maar ja kan gebeuren opvissen en doorgaan. geen gewonden is goed bericht en verwijzen naar wie dan ook heeft geen zin. maar ja sommige denken ineens dat ze alles er van weten terwijl ze jaren in een woning hebben gezeten en nu net iets met de kust vaart hebben dat ze alle wijsheid in pacht hebben.

    Geplaatst door: Containerschip op
  • Ook Johan kan het echte verhaal niet vertellen Martien. Het stukje gaat over containers en niet over luiken. wel ff lezen!;-)

    Geplaatst door: Duh! op
  • Toch wel leuk iedereen geeft commentaar heeft zijn vooroordelen al klaar, weten het allemaal beter dan de buurman.
    Maar wie was er nu bij en kan het echte verhaal vertellen.
    Als ik het zo lees was alleen Johan erbij.
    En de rest denkt dat ze erbij zijn geweest.
    Kortom waar gaan wij naar toe met onze maatschappij.

    Geplaatst door: martien op
  • MArtijn

    Die luiken van mn buurman zijn eraf gerukt,terwijl ze vast zaten met de kleppen die op die dingen zitten,zijn gewoon afgescheurd.En met vast zetten bedoelde ik dan als extra vastzetten.
    Gr

    Geplaatst door: johan op
  • @Johan,

    Het is toch een feit? En het blijkt nu dus ook dat als ze vast stonden met steckers, deze dus niet voldoende waren, anders hadden die dingen niet in de sloot gelegen en als bij de buurman z’n luiken van dek waaien, had hij ze idd vast moeten zetten in die weersomstandigheden. En ja je hebt gelijk als ze vaststonden en ze waaien dan nog steeds overboord, dan heb je er alles aangedaan om het te voorkomen, maar als je ze los laat liggen met deze voorspellingen, dan is de kans zeer aanwezig dat het mis gaat en dan moet je achteraf niet zeuren

    Geplaatst door: Martijn op
  • http://www.youtube.com/watch?v=umXsi2Fm56U
    Op die Pride\’s blijven die doosjes bij 9Bft dus wel staan 🙂

    Geplaatst door: Piet Piraat op
  • Herkomst onbekend waarom gelijk weer wijzen naar coasters?? Altijd weer dat vingertje. En als je alles eraan gedaan hebt, en je kap waait dan bijv. weg tja dan kan je er niks aan doen. Dus neem je maatregelen.

    Geplaatst door: Karin op
  • Ik doe ook even mee met dit verhaal.
    Is er niet iets als goed zeemanschap?
    Hoort daar lading vast zetten niet bij soms?
    KNMI en Meteo consult hebben vaak genoeg gewaarschuwd dat er nood weer aan zat te komen.
    En dan toch die dozen los neer zetten en gewoon doorvaren?
    SCHANDE!

    In dienst was dan de uitdrukking : “rekening man” !
    En straks weer hele bladzijdes vol commentaar als er regelgeving vernieuwd wordt.
    Slechte reclame voor de vaart.

    Geplaatst door: Harm op
  • Wat een gezeur, vaar zelf meer dan 15 jaar containers. stapels 4 hoog windkracht 10 etc niet dwars over maar losse stapels nog nooit ook maar 1 eraf overboord of wat ook, gelukkig maar.
    maar ook van collega,s gehoord die 3 hoog stonden en bij verkeerde wind lagen ze in het ruim dus!!!
    als er buiten sporige dingen gebeuren houd het op .klaar en niet anders.
    er is 1 oplossing voor degene die weer simpel willen antwoorden 1 of 2 hoog laden ook weer capaciteit gezeik en kan er niks meer gebeuren.
    nu niet alles is te voorkomen.
    prettig weekend

    Geplaatst door: Karel op
  • ja en ik zet er tenminste mijne naam onder

    Geplaatst door: JULIEN VANHOYWEGHEN op
  • Amaai Julien, in Belgen land zevert men zeker niet?

    Geplaatst door: Piet Piraat op
  • En buiten al dit gezeik om zullen er wel regeltjes komen, toevallig of niet, in nederland, om te vermijden dat er nog eens een containertje overboord valt om in de zoveel jaren. In plaats van overbodig commentaar te geven waar u zelf geen last van ondervind, maak u dan nuttig en ga bij één of andere instantie regeltjes uitvinden. Zorg wel dat ze tussen uw landsgrenzen blijven want door mensen zoals u krijgen collega”s er schoon genoeg van.

    Geplaatst door: JULIEN VANHOYWEGHEN op
  • @Johan: Als je buurman zijn luiken weg zijn gewaaid is dat toch een beetje verkeerd. Hij had ze gewoon moeten vastzetten.
    Net als met dat containerverhaal. Zo laden dat er nagenoeg niks kan gebeuren.
    Nederlanders denken te vaak dat alles wel meevalt maar ja soms is dat niet zo.
    Denk dat zulke mensen een gevaar op de rivier zijn.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Johan,

    De regelgeving gaat er gegarandeerd een keer komen voor wat die dozen betreft en dan gaan er meer schippers piepen dan bij het AIS verhaal!

    Daken van gebouwen waaien ook weg dus een deel is overmacht. Ik denk deze situatie ook. Maar als je er eens op let hoe veel collegas met hun lading omgaan valt er veel te verbeteren om het risico van verlies te beperken.

    En Ingmar statestiek is een leuk ding, verdiep je er maar eerst eens in hoeveel binnenschepen en zeeschepen er zijn die containers vervoeren en wat het volume is in beide vervoerstakken.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Feit???? Nou steckers zijn genoeg,en veiliger dan twistlocks.

    Er zijn nou eenmaal weersomstandigheden waarmee we steeds vaker te maken krijgen waaraan je weinig voorzorgsmaatregelen kan treffen.

    Bij mn buurman zijn de friese kap luiken gewoon van de den getrokken namelijk,is dat ook zijn fout??Had hij ook alle luiken moeten Sjorren?
    Stel er komt een orkaan ( wat dit ook was kwa windsnelheid ) en je luiken waaien eraf,dan loopt iedereen te zeiken van dit en dat,maar het houd ook een keer op met voorzorgsmaatregelen.

    Geplaatst door: johan op
  • @ Ingmar, wat is dat nu voor vergelijking? Weer in de binnenlanden en weer op zee vergelijken? In de zeevaart worden er miljoenen vervoerd en is het water meestal wat onrustiger dan op een rivier.
    Feit blijft dat die dingen vast hadden moeten staan in deze weeromstandigheden, want er werd al ruim van te voren aangegeven dat het klote weer zou worden en dan was de kans aanzienlijk kleiner dat ze overboord gingen. Als het dan gebeurt kan je tenminste zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen.

    Geplaatst door: Martijn op
  • er worden een paar 100.000 containers per jaar in de binnenvaart vervoerd met zelden een doos over boord in tegenstelling tot de zeevaart waar er meer dan 10.000 per jaar verdwijnen en meteen is er gezijk en weet iedereen het weer es beter.

    Geplaatst door: ingmar op
  • gewoon alles onder de luikens laden spanbandje aan de luikies klaar!!!!

    Geplaatst door: H de Beuker op
  • Dus de containers gelijk op de laadvloer locken.
    Dan is het gehele probleem opgelost.
    Alleen de laadvloer aanpassen of rekken zetten.

    Geplaatst door: Marten op
  • Nou skipper weet je wat het probleem is:Als we 4 hoog zetten,staan de onderste 2 al onder de rand van de den,dus kan je alleen de 3e aan de 2e laag en de 4e aan de 3e laag locken,en als dan zo’n stapen onverhoopt omgaat blijft die dus wel degelijk aan je denk steken,met als gevolg dat je stapel overboord hangt voor n deel

    Geplaatst door: johan op
  • @ Johan

    Een hele stapel omwaaien?? Je moet dan ook de onderste vast zetten. Dan waait zo`n stapel echt niet om.

    Geplaatst door: Skipper op
  • JA die twistlocks ,harde wind en er waait gelijk heel de stapel om inderdaad,dan heb je echt een gigantisch probleem,dit zijn onvoorziene zaken waar je in mijn ogen vrij weinig aan doet,het was dan ook orkaankracht

    Geplaatst door: johan op
  • op het hoogte punt van de storm zat de Pride in lobith dus lijkt me sterk dat deze van hem waren

    Geplaatst door: m op
  • Ik heb zelfs nog twijfels bij stackcones als deze gebruikt worden als een schip hoog beladan met containers is. Als daarbij de wind er dwars op komt te staan waarbij het schip gelijktijdig slagzij maakt dan is het wachten op nog meer containers in het water.
    Beter is net zoals in de zeevaart de containers met twistlocks vast te zetten.

    Geplaatst door: Marten op
  • Ik denk dat op de Pride schepen de containers WEL vaststaan in tegenstelling met veel binnenmannen die nog niet eens stackcones op de buitenste rijen gebruiken….

    Geplaatst door: Duh! op
  • Was het één van die Pride schepen? Die zagen we, samen met een Wilson kuster, op het hoogtepunt van de storm in de afvaart. Voor de rest was er bijna geen scheepvaart op de rivier tijdens de storm.

    Geplaatst door: Theo Jansma op

Reageer

Containers overboord bij Nijmegen | Schuttevaer.nl

Containers overboord bij Nijmegen

Tijdens het noodweer dat woensdagavond vooral Limburg en Oost-Nederland teisterde, waaiden op de Waal bij Nijmegen vier containers overboord.

Onweer op de Waal

Een schipper meldde dat twee van de vier laadkisten tegen een krib waren gedreven. Het ongeluk gebeurde in het zicht van de Verkeerspost Nijmegen. Rijkswaterstaat kon nog geen bijzonderheden melden over de herkomst en de berging van de containers, wel dat het incident geen gevaar heeft opgeleverd voor de overige vaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Het is gewoon een kwestie van pech hebben. maar ja kan gebeuren opvissen en doorgaan. geen gewonden is goed bericht en verwijzen naar wie dan ook heeft geen zin. maar ja sommige denken ineens dat ze alles er van weten terwijl ze jaren in een woning hebben gezeten en nu net iets met de kust vaart hebben dat ze alle wijsheid in pacht hebben.

    Geplaatst door: Containerschip op
  • Ook Johan kan het echte verhaal niet vertellen Martien. Het stukje gaat over containers en niet over luiken. wel ff lezen!;-)

    Geplaatst door: Duh! op
  • Toch wel leuk iedereen geeft commentaar heeft zijn vooroordelen al klaar, weten het allemaal beter dan de buurman.
    Maar wie was er nu bij en kan het echte verhaal vertellen.
    Als ik het zo lees was alleen Johan erbij.
    En de rest denkt dat ze erbij zijn geweest.
    Kortom waar gaan wij naar toe met onze maatschappij.

    Geplaatst door: martien op
  • MArtijn

    Die luiken van mn buurman zijn eraf gerukt,terwijl ze vast zaten met de kleppen die op die dingen zitten,zijn gewoon afgescheurd.En met vast zetten bedoelde ik dan als extra vastzetten.
    Gr

    Geplaatst door: johan op
  • @Johan,

    Het is toch een feit? En het blijkt nu dus ook dat als ze vast stonden met steckers, deze dus niet voldoende waren, anders hadden die dingen niet in de sloot gelegen en als bij de buurman z’n luiken van dek waaien, had hij ze idd vast moeten zetten in die weersomstandigheden. En ja je hebt gelijk als ze vaststonden en ze waaien dan nog steeds overboord, dan heb je er alles aangedaan om het te voorkomen, maar als je ze los laat liggen met deze voorspellingen, dan is de kans zeer aanwezig dat het mis gaat en dan moet je achteraf niet zeuren

    Geplaatst door: Martijn op
  • http://www.youtube.com/watch?v=umXsi2Fm56U
    Op die Pride\’s blijven die doosjes bij 9Bft dus wel staan 🙂

    Geplaatst door: Piet Piraat op
  • Herkomst onbekend waarom gelijk weer wijzen naar coasters?? Altijd weer dat vingertje. En als je alles eraan gedaan hebt, en je kap waait dan bijv. weg tja dan kan je er niks aan doen. Dus neem je maatregelen.

    Geplaatst door: Karin op
  • Ik doe ook even mee met dit verhaal.
    Is er niet iets als goed zeemanschap?
    Hoort daar lading vast zetten niet bij soms?
    KNMI en Meteo consult hebben vaak genoeg gewaarschuwd dat er nood weer aan zat te komen.
    En dan toch die dozen los neer zetten en gewoon doorvaren?
    SCHANDE!

    In dienst was dan de uitdrukking : “rekening man” !
    En straks weer hele bladzijdes vol commentaar als er regelgeving vernieuwd wordt.
    Slechte reclame voor de vaart.

    Geplaatst door: Harm op
  • Wat een gezeur, vaar zelf meer dan 15 jaar containers. stapels 4 hoog windkracht 10 etc niet dwars over maar losse stapels nog nooit ook maar 1 eraf overboord of wat ook, gelukkig maar.
    maar ook van collega,s gehoord die 3 hoog stonden en bij verkeerde wind lagen ze in het ruim dus!!!
    als er buiten sporige dingen gebeuren houd het op .klaar en niet anders.
    er is 1 oplossing voor degene die weer simpel willen antwoorden 1 of 2 hoog laden ook weer capaciteit gezeik en kan er niks meer gebeuren.
    nu niet alles is te voorkomen.
    prettig weekend

    Geplaatst door: Karel op
  • ja en ik zet er tenminste mijne naam onder

    Geplaatst door: JULIEN VANHOYWEGHEN op
  • Amaai Julien, in Belgen land zevert men zeker niet?

    Geplaatst door: Piet Piraat op
  • En buiten al dit gezeik om zullen er wel regeltjes komen, toevallig of niet, in nederland, om te vermijden dat er nog eens een containertje overboord valt om in de zoveel jaren. In plaats van overbodig commentaar te geven waar u zelf geen last van ondervind, maak u dan nuttig en ga bij één of andere instantie regeltjes uitvinden. Zorg wel dat ze tussen uw landsgrenzen blijven want door mensen zoals u krijgen collega”s er schoon genoeg van.

    Geplaatst door: JULIEN VANHOYWEGHEN op
  • @Johan: Als je buurman zijn luiken weg zijn gewaaid is dat toch een beetje verkeerd. Hij had ze gewoon moeten vastzetten.
    Net als met dat containerverhaal. Zo laden dat er nagenoeg niks kan gebeuren.
    Nederlanders denken te vaak dat alles wel meevalt maar ja soms is dat niet zo.
    Denk dat zulke mensen een gevaar op de rivier zijn.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Johan,

    De regelgeving gaat er gegarandeerd een keer komen voor wat die dozen betreft en dan gaan er meer schippers piepen dan bij het AIS verhaal!

    Daken van gebouwen waaien ook weg dus een deel is overmacht. Ik denk deze situatie ook. Maar als je er eens op let hoe veel collegas met hun lading omgaan valt er veel te verbeteren om het risico van verlies te beperken.

    En Ingmar statestiek is een leuk ding, verdiep je er maar eerst eens in hoeveel binnenschepen en zeeschepen er zijn die containers vervoeren en wat het volume is in beide vervoerstakken.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Feit???? Nou steckers zijn genoeg,en veiliger dan twistlocks.

    Er zijn nou eenmaal weersomstandigheden waarmee we steeds vaker te maken krijgen waaraan je weinig voorzorgsmaatregelen kan treffen.

    Bij mn buurman zijn de friese kap luiken gewoon van de den getrokken namelijk,is dat ook zijn fout??Had hij ook alle luiken moeten Sjorren?
    Stel er komt een orkaan ( wat dit ook was kwa windsnelheid ) en je luiken waaien eraf,dan loopt iedereen te zeiken van dit en dat,maar het houd ook een keer op met voorzorgsmaatregelen.

    Geplaatst door: johan op
  • @ Ingmar, wat is dat nu voor vergelijking? Weer in de binnenlanden en weer op zee vergelijken? In de zeevaart worden er miljoenen vervoerd en is het water meestal wat onrustiger dan op een rivier.
    Feit blijft dat die dingen vast hadden moeten staan in deze weeromstandigheden, want er werd al ruim van te voren aangegeven dat het klote weer zou worden en dan was de kans aanzienlijk kleiner dat ze overboord gingen. Als het dan gebeurt kan je tenminste zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen.

    Geplaatst door: Martijn op
  • er worden een paar 100.000 containers per jaar in de binnenvaart vervoerd met zelden een doos over boord in tegenstelling tot de zeevaart waar er meer dan 10.000 per jaar verdwijnen en meteen is er gezijk en weet iedereen het weer es beter.

    Geplaatst door: ingmar op
  • gewoon alles onder de luikens laden spanbandje aan de luikies klaar!!!!

    Geplaatst door: H de Beuker op
  • Dus de containers gelijk op de laadvloer locken.
    Dan is het gehele probleem opgelost.
    Alleen de laadvloer aanpassen of rekken zetten.

    Geplaatst door: Marten op
  • Nou skipper weet je wat het probleem is:Als we 4 hoog zetten,staan de onderste 2 al onder de rand van de den,dus kan je alleen de 3e aan de 2e laag en de 4e aan de 3e laag locken,en als dan zo’n stapen onverhoopt omgaat blijft die dus wel degelijk aan je denk steken,met als gevolg dat je stapel overboord hangt voor n deel

    Geplaatst door: johan op
  • @ Johan

    Een hele stapel omwaaien?? Je moet dan ook de onderste vast zetten. Dan waait zo`n stapel echt niet om.

    Geplaatst door: Skipper op
  • JA die twistlocks ,harde wind en er waait gelijk heel de stapel om inderdaad,dan heb je echt een gigantisch probleem,dit zijn onvoorziene zaken waar je in mijn ogen vrij weinig aan doet,het was dan ook orkaankracht

    Geplaatst door: johan op
  • op het hoogte punt van de storm zat de Pride in lobith dus lijkt me sterk dat deze van hem waren

    Geplaatst door: m op
  • Ik heb zelfs nog twijfels bij stackcones als deze gebruikt worden als een schip hoog beladan met containers is. Als daarbij de wind er dwars op komt te staan waarbij het schip gelijktijdig slagzij maakt dan is het wachten op nog meer containers in het water.
    Beter is net zoals in de zeevaart de containers met twistlocks vast te zetten.

    Geplaatst door: Marten op
  • Ik denk dat op de Pride schepen de containers WEL vaststaan in tegenstelling met veel binnenmannen die nog niet eens stackcones op de buitenste rijen gebruiken….

    Geplaatst door: Duh! op
  • Was het één van die Pride schepen? Die zagen we, samen met een Wilson kuster, op het hoogtepunt van de storm in de afvaart. Voor de rest was er bijna geen scheepvaart op de rivier tijdens de storm.

    Geplaatst door: Theo Jansma op

Reageer