Oververmoeidheid speelt rol bij ramp Sheng Neng 1

In 37 uur 2,5 uur rust. Die had de officier van de wacht van de Chinese bulkcarrier Shen Neng 1 erop zitten toen het schip grondde op het Great Barrier Reef bij Australië.

Dat rapporteert het Australian Transport Safety Bureau (ATSB) na onderzoek te hebben gedaan naar wat de ergste ramp voor het koraalrif tot nu toe wordt genoemd.
Een opeenstapeling van fouten door een zeer vermoeid bemanningslid resulteerde in een gronding op het rif, aldus het ATSB. De officier en zijn kapitein hangen boetes danwel gevangenisstraffen boven het hoofd voor het berokkenen van schade aan dit beschermde marine milieu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oververmoeidheid speelt rol bij ramp Sheng Neng 1 | Schuttevaer.nl

Oververmoeidheid speelt rol bij ramp Sheng Neng 1

In 37 uur 2,5 uur rust. Die had de officier van de wacht van de Chinese bulkcarrier Shen Neng 1 erop zitten toen het schip grondde op het Great Barrier Reef bij Australië.

Dat rapporteert het Australian Transport Safety Bureau (ATSB) na onderzoek te hebben gedaan naar wat de ergste ramp voor het koraalrif tot nu toe wordt genoemd.
Een opeenstapeling van fouten door een zeer vermoeid bemanningslid resulteerde in een gronding op het rif, aldus het ATSB. De officier en zijn kapitein hangen boetes danwel gevangenisstraffen boven het hoofd voor het berokkenen van schade aan dit beschermde marine milieu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer