RWS Utrecht checkt diepgang

Rijkswaterstaat (RWS) Utrecht gaat scherp letten op schepen die te diep stekend de Beatrixsluis willen passeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Marcel, ga jij tijdens het controleren van de sluis door duikers de wachtende collegas uitleggen dat het door acties komt van collegas en jou die expres te diep door de sluis zijn gevaren, en jij alle kosten van de wachtende schepen vergoed.
    Ik heb nog nooit controle van RWS gehad dus zo fanatiek zijn ze ook niet, moet wel eerlijk toegeven dat de diepstekende schepen keurig stoppen bij de ligplaatsen dus daarvoor dank.
    Voorts begrijp je natuurlijk wel dat RWS het hier niet bij laat zitten, misschien straks een dieptemeter of worden dank zij de te diepstekende schepen de operators verplicht de laadpapieren op te sturen naar de sluizen.
    Het hoeft ook niet altijd jou schuld te zijn dat je raakt, er kan wel een diepstekend schip in de opvaart de voorhaven passeren en water uit de voorhaven zuigen.
    En over al die verlichting op die schepen alleen navigatieverlichting is voldoende, soms varen er kerstbomen langs met al die verblinde rommel aan.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Marcel; Ik begrijp heel goed wat je van RWS denkt en ben voor een deel ook dezelfde mening toegedaan.

    Wat betreft jou en mijn reactie blijven we denk ik een verschil van mening hebben.
    Mijns inziens is het simpel, crisis of niet, er moet controle blijven.
    Immers, waar stel je anders de grens… met 3,90 naar binnen kan misschien ook nog wel…

    En wat betreft het wekelijks schroefwisselen wat je noemt… kan het zijn dat je vroeger gevaren hebt en nu op een scheepswerf werkt?

    Geplaatst door: Marc op
  • Beste Hans, Marc,

    Ik heb niet gezegt dat het te diep laden wordt veroorzaakt door de crisis. Het gebeurt evengoed wel. Ik weet dat als de laatste tonnen er in gaan dat ik een risico loop om vanwege mijn diepgang te worden stilgelegt. Dit risico neem ik en zal dan ook de laatste zijn die gaat mauwen.
    Je kunt mij echter niet wijsmaken dat de diepliggers de enige veroorzakers zijn van een “verplaatst” stortbed. Wat denk je wat er gebeurt als er een 135 x 16.85 x 3.50 vooortgestuwd door 2 x 1800 pk met 5600 ton de sluis verlaat? Dan blijven de stenen zeker wel op hun plek liggen? En de “schade” die hierdoor wordt veroorzaakt valt dan in ene onder de noemer regulier onderhoud.
    Wat ik dus wil zeggen is:
    Rws heeft al een enorm budget en laat ze dus niet nog meer potjes verzinnen. Er wordt al meer dan genoeg belastinggeld verkwist door deze organisatie enkel en alleen om maar bij de verbaliserende horde te horen. Om maar wat te noemen; snelheidscontrole’s met lasergun’s, patrouillevaart in de nacht op de Waal en ARK, overschijners van de navigatieverlichting, etc. etc. Allemaal projecten waar ons belastinggeld in gaat zitten enkel om Rws op verbaliserend vlak bestaansrecht te geven. Terwijl de baten niet opwegen tegen de kosten.
    Ben ik de enige die het ziet of ben ik abuis, maar als ik die gasten tegenkom ligt er 1 te sturen, 1 staat er op het achterdek te roken en 1 zit er met zijn snufferd in de laptop. Je kan me niet vertellen dat ze de hele dag bezig zijn om een dagrapportje in te voeren of de waterstanden aan het controleren zijn. En ook dat wordt betaald van uw centjes.
    En Marc, bedankt voor de uitleg over de schroefwerking! Begrijp nu eindelijk waarom we wekelijks moeten schroefwisselen.

    Geplaatst door: Marcel op
  • Marcel ; Het zal je misschien verbazen maar je schroef zuigt enorm, en dus ook bij langzaam invaren. Hoe dichter je bij de stenen zit met je schroef, hoe meer je schroef zuigt.

    Verder ben ik het volledig met Hans eens, het kan toch niet waar zijn dat jij de wet mag overtreden, ongemerkt schade mag veroorzaken omdat we met z’n allen enorm onder druk staan!
    Daarnaast moet de belastingbetaler die schade weer betalen.

    Klein voordeel is dat het merendeel van de binnenvaart door de crisis geen tot weinig belasting betaald….

    Geplaatst door: Marc op
  • Dus, Marcel, omdat wij onder financiele druk staan mag je de wet overtreden?
    Dacht het niet!
    Als je te diep laadt, en dat doen we allemaal wel eens, moet je niet mauwen als je gepakt wordt.

    Geplaatst door: hans op
  • Vraag me af hoe je de stortebedden aan gort kan varen met 3.70 meter als deze op 4 meter liggen. Wil je dan de stortebedden raken moet je wel erg hard invaren. En degene die het doen, die weten echt wel dat ze te diep liggen en varen dan juist voorzichtig de sluis in. Ben er zelf geregeld met meer dan 3.70 meter geschut. Allemaal kwats. Potjes vrijmaken zijn ze goed in. Dit is weer eens zo’n actie om zichzelf op de kaart te zetten. Als men zich bij RWS belangrijk maakt blijven ze in beeld van Den Haag, en worden ze niet gekort op hun budget. Net zo’n onzinnige actie als de nachtpatrouille op het ARK.
    De binnenvaart staat momenteel onder een grote financieele druk. Laat Rijksflaterstaat en Den Haag zich daar eens op focussen. Als het het transport de das om wordt gedaan heeft deze geldverslindende organisatie ook geen nut meer.

    Geplaatst door: Marcel op
  • Ik, ik denk dat er genoeg schippers zijn (zoals jij ) die RWS in de gaten houden en bekritiseren.
    Daarnaast beseffen de RWS medewerkes over het algemeen dat zij een voorbeeldfunctie hebben en houden zich redelijk goed aan de regels.

    Als RWS nu bijvoorbeeld deze actie achterwege liet en we straks door schade allemaal om moesten varen via Wijk of Wianen, had je dan een berichtje geplaatst dat je een ieder geval een paar euro meer aan tonnengeld verdiend had voor de sluis kappot was?

    Geplaatst door: Marc op
  • Ik ben het helemaal met ex-binnenschipper eens.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Vreemde reactie om zo op RWS af te geven. Als er iemand schade vaart aan de sluis en die moet een aantal dagen dicht dan heb je waarschijnlijk weer commentaar op RWS omdat de sluis dicht is. U bent waarschijnlijk weer een van die mensen die vinden dat er gecontroleerd moet worden maar er zelf vooral geen last van wil hebben.

    Geplaatst door: ex-binnenschipper op
  • En wie controleert de RWS?
    Die doen ook wel is dingen die niet mogen en strijken toch iedere keer weer een potje op aan het einde van het jaar.

    Geplaatst door: ik op

Reageer

RWS Utrecht checkt diepgang | Schuttevaer.nl

RWS Utrecht checkt diepgang

Rijkswaterstaat (RWS) Utrecht gaat scherp letten op schepen die te diep stekend de Beatrixsluis willen passeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Marcel, ga jij tijdens het controleren van de sluis door duikers de wachtende collegas uitleggen dat het door acties komt van collegas en jou die expres te diep door de sluis zijn gevaren, en jij alle kosten van de wachtende schepen vergoed.
    Ik heb nog nooit controle van RWS gehad dus zo fanatiek zijn ze ook niet, moet wel eerlijk toegeven dat de diepstekende schepen keurig stoppen bij de ligplaatsen dus daarvoor dank.
    Voorts begrijp je natuurlijk wel dat RWS het hier niet bij laat zitten, misschien straks een dieptemeter of worden dank zij de te diepstekende schepen de operators verplicht de laadpapieren op te sturen naar de sluizen.
    Het hoeft ook niet altijd jou schuld te zijn dat je raakt, er kan wel een diepstekend schip in de opvaart de voorhaven passeren en water uit de voorhaven zuigen.
    En over al die verlichting op die schepen alleen navigatieverlichting is voldoende, soms varen er kerstbomen langs met al die verblinde rommel aan.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Marcel; Ik begrijp heel goed wat je van RWS denkt en ben voor een deel ook dezelfde mening toegedaan.

    Wat betreft jou en mijn reactie blijven we denk ik een verschil van mening hebben.
    Mijns inziens is het simpel, crisis of niet, er moet controle blijven.
    Immers, waar stel je anders de grens… met 3,90 naar binnen kan misschien ook nog wel…

    En wat betreft het wekelijks schroefwisselen wat je noemt… kan het zijn dat je vroeger gevaren hebt en nu op een scheepswerf werkt?

    Geplaatst door: Marc op
  • Beste Hans, Marc,

    Ik heb niet gezegt dat het te diep laden wordt veroorzaakt door de crisis. Het gebeurt evengoed wel. Ik weet dat als de laatste tonnen er in gaan dat ik een risico loop om vanwege mijn diepgang te worden stilgelegt. Dit risico neem ik en zal dan ook de laatste zijn die gaat mauwen.
    Je kunt mij echter niet wijsmaken dat de diepliggers de enige veroorzakers zijn van een “verplaatst” stortbed. Wat denk je wat er gebeurt als er een 135 x 16.85 x 3.50 vooortgestuwd door 2 x 1800 pk met 5600 ton de sluis verlaat? Dan blijven de stenen zeker wel op hun plek liggen? En de “schade” die hierdoor wordt veroorzaakt valt dan in ene onder de noemer regulier onderhoud.
    Wat ik dus wil zeggen is:
    Rws heeft al een enorm budget en laat ze dus niet nog meer potjes verzinnen. Er wordt al meer dan genoeg belastinggeld verkwist door deze organisatie enkel en alleen om maar bij de verbaliserende horde te horen. Om maar wat te noemen; snelheidscontrole’s met lasergun’s, patrouillevaart in de nacht op de Waal en ARK, overschijners van de navigatieverlichting, etc. etc. Allemaal projecten waar ons belastinggeld in gaat zitten enkel om Rws op verbaliserend vlak bestaansrecht te geven. Terwijl de baten niet opwegen tegen de kosten.
    Ben ik de enige die het ziet of ben ik abuis, maar als ik die gasten tegenkom ligt er 1 te sturen, 1 staat er op het achterdek te roken en 1 zit er met zijn snufferd in de laptop. Je kan me niet vertellen dat ze de hele dag bezig zijn om een dagrapportje in te voeren of de waterstanden aan het controleren zijn. En ook dat wordt betaald van uw centjes.
    En Marc, bedankt voor de uitleg over de schroefwerking! Begrijp nu eindelijk waarom we wekelijks moeten schroefwisselen.

    Geplaatst door: Marcel op
  • Marcel ; Het zal je misschien verbazen maar je schroef zuigt enorm, en dus ook bij langzaam invaren. Hoe dichter je bij de stenen zit met je schroef, hoe meer je schroef zuigt.

    Verder ben ik het volledig met Hans eens, het kan toch niet waar zijn dat jij de wet mag overtreden, ongemerkt schade mag veroorzaken omdat we met z’n allen enorm onder druk staan!
    Daarnaast moet de belastingbetaler die schade weer betalen.

    Klein voordeel is dat het merendeel van de binnenvaart door de crisis geen tot weinig belasting betaald….

    Geplaatst door: Marc op
  • Dus, Marcel, omdat wij onder financiele druk staan mag je de wet overtreden?
    Dacht het niet!
    Als je te diep laadt, en dat doen we allemaal wel eens, moet je niet mauwen als je gepakt wordt.

    Geplaatst door: hans op
  • Vraag me af hoe je de stortebedden aan gort kan varen met 3.70 meter als deze op 4 meter liggen. Wil je dan de stortebedden raken moet je wel erg hard invaren. En degene die het doen, die weten echt wel dat ze te diep liggen en varen dan juist voorzichtig de sluis in. Ben er zelf geregeld met meer dan 3.70 meter geschut. Allemaal kwats. Potjes vrijmaken zijn ze goed in. Dit is weer eens zo’n actie om zichzelf op de kaart te zetten. Als men zich bij RWS belangrijk maakt blijven ze in beeld van Den Haag, en worden ze niet gekort op hun budget. Net zo’n onzinnige actie als de nachtpatrouille op het ARK.
    De binnenvaart staat momenteel onder een grote financieele druk. Laat Rijksflaterstaat en Den Haag zich daar eens op focussen. Als het het transport de das om wordt gedaan heeft deze geldverslindende organisatie ook geen nut meer.

    Geplaatst door: Marcel op
  • Ik, ik denk dat er genoeg schippers zijn (zoals jij ) die RWS in de gaten houden en bekritiseren.
    Daarnaast beseffen de RWS medewerkes over het algemeen dat zij een voorbeeldfunctie hebben en houden zich redelijk goed aan de regels.

    Als RWS nu bijvoorbeeld deze actie achterwege liet en we straks door schade allemaal om moesten varen via Wijk of Wianen, had je dan een berichtje geplaatst dat je een ieder geval een paar euro meer aan tonnengeld verdiend had voor de sluis kappot was?

    Geplaatst door: Marc op
  • Ik ben het helemaal met ex-binnenschipper eens.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Vreemde reactie om zo op RWS af te geven. Als er iemand schade vaart aan de sluis en die moet een aantal dagen dicht dan heb je waarschijnlijk weer commentaar op RWS omdat de sluis dicht is. U bent waarschijnlijk weer een van die mensen die vinden dat er gecontroleerd moet worden maar er zelf vooral geen last van wil hebben.

    Geplaatst door: ex-binnenschipper op
  • En wie controleert de RWS?
    Die doen ook wel is dingen die niet mogen en strijken toch iedere keer weer een potje op aan het einde van het jaar.

    Geplaatst door: ik op

Reageer