Minister haalt bakzeil in kwestie horecapersoneel op cruiseschip

Het Cypriotische cateringbedrijf Sea Chefs is vorige week door de Raad van State bevrijd van een boete die was opgelegd door minister Donner van Sociale Zaken. De boete van bijna 50.000 euro was eerder al door de Haagse rechtbank verlaagd tot ruim 10.000 euro. Maar de Raad van State vindt dat de boete volledig ten onrechte is opgelegd.

Sea Chefs kreeg de boete na een controle door de Arbeidsinspectie in 2006 van het riviercruiseschip Serenade op de Waal bij Tiel. Aan boord bleken ruim 30 Hongaren en Slowaken te werken zonder de vereiste werkvergunning.
Volgens de Wet arbeid vreemdelingen is het verboden hier te werken zonder werkvergunning. Maar dat verbod geldt niet voor vreemdelingen die tijdelijk in Nederland in de dienstverlening werken in opdracht van een buitenlandse werkgever uit een lidstaat van de Europese Unie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Minister haalt bakzeil in kwestie horecapersoneel op cruiseschip | Schuttevaer.nl

Minister haalt bakzeil in kwestie horecapersoneel op cruiseschip

Het Cypriotische cateringbedrijf Sea Chefs is vorige week door de Raad van State bevrijd van een boete die was opgelegd door minister Donner van Sociale Zaken. De boete van bijna 50.000 euro was eerder al door de Haagse rechtbank verlaagd tot ruim 10.000 euro. Maar de Raad van State vindt dat de boete volledig ten onrechte is opgelegd.

Sea Chefs kreeg de boete na een controle door de Arbeidsinspectie in 2006 van het riviercruiseschip Serenade op de Waal bij Tiel. Aan boord bleken ruim 30 Hongaren en Slowaken te werken zonder de vereiste werkvergunning.
Volgens de Wet arbeid vreemdelingen is het verboden hier te werken zonder werkvergunning. Maar dat verbod geldt niet voor vreemdelingen die tijdelijk in Nederland in de dienstverlening werken in opdracht van een buitenlandse werkgever uit een lidstaat van de Europese Unie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer