EUBO verwacht 200 schippers op vergadering

De European United Barge Owners (EUBO) vergadert vrijdag 12 maart in Krimpen aan den IJssel. Van 10 tot 12.30 uur is de vergadering openbaar met sprekers Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart en Wim Onderdelinden van de Stichting ABRI.

Bedoeling is dat uitgebreid wordt gediscussieerd over de verbeterplannen voor de binnenvaart. EUBO-directeur Anton van Megen verwacht 200 binnenvaartondernemers en 70 vertegenwoordigers van allerlei organisaties en bedrijven in de binnenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Sjaak ,

    Een heleboel vraagtekens en wat nu Sjaak ! Wat wil je eigelijk vertellen ? Ik zie hier alleen maar verwijten staan . Vertel wat ik verkeerd zie maar kom niet met een bericht vol met Lucht ! Ik ben een redelijk mens en als ik het fout zie dat kan je daar over discussiëren . Maar met dat bericht van jou kan je helemaal niks ! En Sjaak het op de man spelen daar waren de collega’s op de vergadering het toch over eens dat het afgelopen moest zijn !

    Ook van deze kant uit een heel goed weekend !

    RK

    Geplaatst door: RK op
  • Roel. RK,
    Als ik hier de goeie voor heb.
    Je was er niet en snapt het niet, probeer eerst eens de feiten te lezen of kom eens voorbij om te luisteren, zou je een hoop inkt en tikvingers kunnen schelen.
    Zoals vaak ga je ook nu weer naast de feiten, doe je dat bewust?????
    Zoja met welk doel????
    Kweet wel heel zeker dat jij met jou commentaar niet de eenheid in de binnenvaart brengt waar je zelf zo hard om roept.
    Valt je dat zelf niet op???????
    Goed weekend: Sjaak van Wijk.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Wat is er dan gebeurd Jannie ?

    Het tarief is omhoog gegaan door de collega’s die het werk hebben geweigerd en de andere die door hebben gevaren hebben daar denkbaar gebruik van gemaakt .

    En wie wil je het kwalijk gaan nemen ? Ik weet het niet want zoals de Eubo het nu voorstelt is het precies het zelfde allemaal in de coöperatie en dan gaan we voor onze eigen vaste relaties varen . Dus de schippers met een betere relatie of de schippers die het werk gegund worden varen . En de rest blijft toekijken hoe het werk weg gevaren word . En gaan op den duur failliet want van de lucht kan je niet leven ook al kan je niet zonder ! Wat een verschrikkelijk goed plan !

    Het word tijd dat we eens gaan wakker worden in de binnenvaart en gaan toegeven dat er te weinig werk is ! En dan is de enigste goede oplossing het werk zo goed mogelijk verdelen onder de schepen die een levensvatbare onderneming hebben ! Niet de over gefinancierde schepen kost wat kost in de vaart houden . Dit heeft echt geen zin want er waren in de goede tijd al ondernemers die op hun tenen liepen . En dan is het jammer voor deze ondernemers dat ze het niet halen maar zo als het nu gaat lijd de gehele binnenvaart er onder en dat is absoluut niet nodig !

    RK

    Geplaatst door: RK op
  • Beetje sneu hier aan de namen is wel te zien wat het niveau is van de lezer! de mensen die het meeste commentaar hebben op de eubo hebben die ooit info opgevraagd bij de eubo? of roepen ze maar wat in het wilde weg?
    mensen denk eerst na en zeg dan wat!
    de binnenvaart moet zijn trots opzij zetten niet naar de buurman wijzen maar zelf handelen niet voor lagere tarieven varen dan dat nodig is! en dit bereik je niet in je eentje maar wel met meerdere kijk maar wat er in februari is gebeurt!

    succes alle

    Geplaatst door: Jannie op
  • Beste Adri ,

    Ik weet niet wie er na moet denken ! Maar ik weet wel dat met werk weigeren je er NIET komt ! Wij hebben in het verleden veel gestreden voor behoud van de EV . En dit verloren omdat het werk gewoon werd weg gevaren . De schepen die door wilde varen kregen politie begeleiding en bij Granaria waren er zelfs hele pelotons ME aanwezig ! Dus dat met zijn alle werk weigeren SCHRIJF DAT MAAR OP JE BUIK ! Dit gaat NOOIT gebeuren !

    En weet je wat de ondernemers vergeten zijn die hebben door gevaren ? Dat met het verdwijnen van de EV ook de bodem uit de markt verdween ! ( De CAO van de binnenvaart )En moet je nu eens om je heen kijken hoe ver we gezakt zijn met de vracht prijzen . Het is niet normaal zo laag de tarieven nu zijn en weet je waar dat door komt ! Er is GEEN bodem in de markt ! En dat hadden we met de EV WEL ! De verladers denken dat het normaal is wat er nu gebeurd nou ik kan je vertellen dat het niet zo is . Slavernij was afgeschaft maar in de binnenvaart is het weer aanwezig ! Als je niet doet wat de bevrachter zegt dan krijg je de volgende keer geen werk meer of een á twee weken straf omdat je er wat vracht bij hebt gevraagd ! ( Een slaaf kreeg een paar zweep slagen gelukkig gebeurd dat bij ons niet ! )
    Maar je word wel verschrikkelijk hard geraakt in je portemonnee ! Dus wat doe je dan de volgende keer ? In een keer goed je gedraagt je als en slaaf en zegt je , ja meneer is goed meneer waar ga ik laden en wat en het laats vraag je of je er ook nog een vergoeding voor krijgt !

    VRIJE MARKT ! Waar , ik zie hem niet !

    Ik zie maar één oplossing .
    Coöperatie of Runners kantoor .
    Met een toerbeurt .
    Vaste tarieven
    Eigen transport regels
    Zelf het werk aan trekken
    Enz .

    OK ik val in herhaling maar hoop wel dat er zoiets uit de vergadering gaat komen die de Eubo vandaag heeft gehad !

    Mvg
    RK

    Geplaatst door: RK op
  • beste grover,
    op je vraag wat faillissementen zouden oplossen denk ik dat wat ik al had geschreven,dat als ze eerder hadden ingegrepen met mischien een paar faillissementen dat er mischien een schrikb beweging teweeg had gebracht,dat andere schippers mischien hadden wakker geschud dat als er geen hogere prijzen worden bedongen dat zij wel eens de volgende kan zijn, wil niet beweren dat dat gebeurd zou zijn hoor , gun ook iedereen gouden bergen , want dan heb ik zelf ook de kans om meer te verdienen , en snap ook dat de schepen niet uit de vaart gaan maar je mag dan hopen dat de mensen die een schip uit een faillissement koopt betere prijzen bedingen. Snap ook wel dat je dan zegt ben je niet zeker van , klopt ook ben je niet zeker van , maar of het de oplossing is om iedereen maar aan te laten modderen gaat tenkoste van de vrachtprijs en zal dat blijven doen , en snap kantoren en bevrachters ook dat ze zo goedkoop mogelijk willen handelen , want wij doen met grote drukte hetzelfde.En heb het al eerder gezegd petje af voor Anton Vermegen dat hij zijn nek uitsteekt voor schippers die het zelf niet durfen.

    Geplaatst door: ag op
  • Beste ag,
    Achteruit kijken heeft geen zin. We weten achteraf allemaal als de besten wat er wel en niet had moeten gebeuren. Feit is nu eenmaal, dat het niet gebeurd is zoals het had moeten gebeuren. En naar mijn bescheiden inschatting gaan de banken nog wel even door met pappen en nathouden. Daar zullen we als ondernemers rekening mee moeten houden, of dat nou terecht is of niet. Het blijkt erg moeilijk om als volwassen bedrijfstak met volwassen ondernemers samen de schouders onder de situatie te zetten. U vraagt wat er over 5 jaar gebeurt, als er nu geen faillissementen vallen? Dan schat ik dat die schepen mondjesmaat terug op de markt komen, omdat ze een aantal jaren stil zullen hebben gelegen, al of niet als gevolg van een faillissement. En tophypotheken hebben helemaal niks te maken met of er nu wel of geen faillissementen vallen. Als de markt er weer naar is, zullen er ongetwijfeld weer tophypotheken afgesloten worden, los van wat er nu gebeurt. Een verstandige ondernemer zal er nooit aan beginnen, maar een hypotheek is en blijft een zaak tussen bank en ondernemer. Als beide partijen overeen komen, wordt de hypo afgesloten. Is dat te voorkomen? Jawel, door een goede monitoring van de markt en goed geïnformeerde ondernemers. Overigens: mijn vraag in het vorige stukje laat je onbeantwoord. Wat helpen faillissementen in de binnenvaart? De ondernemer is weliswaar weg, maar het schip blijft een schip. En ook al wordt dat schip niet verkocht, het blijft boven de markt hangen en blijft op die markt drukken. Voor de vrachtprijsvorming is het beter dat zo’n schip duur is en hoge kosten heeft, dan dat zo’n schip (zeer) goedkoop geveild of onderhands verkocht is.

    Geplaatst door: Grover op
  • Tja als je met zo’n instelling bij de Abri zit kan ik me voorstellen dat ze niet verder met je willen.Meestal ziten er 2 kanten aan zo’n verhaal,dus ik zou eerst de andere kant weleens willen horen.En geniepige mensen zitten ook tussen de schippers……..erg veel zelfs…………

    Geplaatst door: saskia op
  • Jasses, uitgerekend ABRI, ben je niet van de kerk en heb je een eigen (gezonde) visie, laten de heren je zakken als een baksteen. Uitgerekend de grotste slijmballen zitten vooraan met geniepige plannetjes waarmee zij hun eigen ego kunnen opkrikken…Grrrrrrrrrr………..PS. Lullen en zakken vullen

    Geplaatst door: viooltje op
  • vraag aan Grover,
    grover wat denk jij wat er gaat gebeuren als het over een jaar of 5 weer langzaam aan beter word als er nu geen faillissementen komen?
    dan gaat het feest van weer beginnen , want waarom zou je niet een tophypotheek nemen ze laten je toch niet ten onder gaan want dat deden ze in 2009 en 2010 ook niet, dat wordt er dan gedacht ,het is en blijft een feit dat het te snel is gegaan met de nieuwbouw , en dat daar iedereen de dupe van is ,en het is ook een feit dat mensen die geen grote sprongen hebben gedaan nu ook moeten bloeden , dus faillissementen hadden zeker kunnen helpen , maar dat had vorig jaar al moeten gebeuren , zijn men nu helaas te laat mee.

    Geplaatst door: ag op
  • R.K denk nu eens goed na over wat je zelf zegt,als de bevrachter een goedkopere gaat zoeken is dat zijn goed recht,maar als wij zoals Saskia zegt het niet goedkoper weg brengen,aan wie ligt het dan wanneer het toch voor een klotetarief weg gaat? Volgens mij niet aan de bevrachter,maar aan degeen die het aanneemt,daarom is het hoog tijd dat we nu eens een keer massaal werk gaan weigeren tot dat er meer betaald word!Het is zoals een collega deze week al zei,zolang iedere ontvanger zijn product nog voor de wal krijgt gebeurt er helemaal niets!

    Geplaatst door: Adri op
  • @ saskia, je hebt gelijk, de bevrachters kunnen je aanbieden wat ze willen zolang de schippers op hun strepen blijven staan dat er vracht bij moet gebeurd dat echt wel. Maar zoals de praktijk uitwijst kunnen maar weinig schippers hun rug rechthouden en buigen ze onder de angst van de bevrachters dat ze anders geen werk meer krijgen en doen ze de reis toch voor een veel te lage waardeloze vracht.

    Geplaatst door: P op
  • Saskia,

    Hier een schipper die vracht bij vraagt en een normaal tarief wil voor de te leveren arbeid .
    Ik vraag 6,00 euro maar ben niet aan de reis ze gaan een goedkopere zoeken . Aan wie legt het nu ? Ik ben het even kwijt !

    RK.

    Geplaatst door: RK op
  • @anoniem,ja overmeer bied het aan ja,maar wie neemt het aan?de schippers toch zeker?Wij hebben die reis geweigerd simpelweg omdat het niet uitkan en dat zouden meer schippers nu eens moeten snappen,als ze het niet kwijtkunnen gaat de vracht echt wel omhoog,maar zolang er nog schippers zijn die het aannemen denk je dan dat overmeer gaat zeggen:ahhh je bent zo’n aardige gozer ik geef je 5,50?Dus daar zijn we weer,de schippers zijn zelf de oorzaak.

    Geplaatst door: saskia op
  • Dhr. Anton van Megen is die niet bevriend met meneer Overmeer van Overmeer bevrachtingen ? U weet wel dat kantoor wat reizen van Amsterdam naar Dorpen (duitsland) aanbied voor E 4,= terwijl het GTR/EUBO aaviesprijs E 5,50

    Geplaatst door: anoniem op
  • ik volg het verhaal van de eubo en kan niet anders zeggen dat het idee aardig is. ook zie ik dat ze één, of meerdere coöperatie`s willen oprichten.
    [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Coörperatie]klik hier voor de uitleg van een coöperatie[/url]

    en dan vraag ik me af wat de eubo wil bereiken met een coöperatie. als ze met z`n allen prijs afspraken gaan maken, krijg je Nma op je dak. of willen ze met z`n allen gaan varen en alle inkomsten die binnen komen (van ieder schipper) in een pot gedaan en uit die pot ga je de kosten betalen van gasolie, personeel en noem maar op. de winst die over blijft wordt dan verdeeld onder de deelnemende schepen. maar dan krijg je van die communistische praktijken. ( op zich wel leuk om op ieder schip een lada of skoda zien staan ipv die dikke audi`s) maar dan krijg ik het idee dat je weer een soort van rederij gaat oprichten. en ik denk niet dat je dat wil als particuliere schipper in hart en nieren. dus ik zie niet wat ze willen. er is wel 1 voordeel van een coöperatie, je kan wel groot dingen inkopen, maar is daar de winst te halen? ik denk dat dat niet meer uitmaakt.

    maar misschien komen ze wel met een verrassend antwoord. en misschien is het wel een leerzame dag voor een hoop mensen, er komt immers een gast spreker die verstand van bedrijfs voering heeft.

    ik ben benieuwd.
    en als de link in het midden niet werkt, kijk eens op wikipedia

    Geplaatst door: kulletje op
  • Beste Pino,
    Je schrijft: de banken moeten beter optreden……
    Wat nou als de banken dat voorlopig niet gaan doen? Wat nou als de banken een simpel rekensommetje maken waaruit blijkt dat liquideren van de onderneming duurder is dan herfinancieren? Speculanten met tophypo’s zullen het zeker niet redden, maar er zijn zat ondernemers die “normaal” gedaan hebben en ook vreselijk in de problemen zitten. Moeten die dan allemaal kapot? En wat betekent dat voor de waarde van je eigen schip? Of voor de vrachtprijsvorming in de toekomst? EUBO is een mooi begin van bewustzijn dat we niet meer verder kunnen in onze versnipperde markt, waarin iedereen individueel beslissingen neemt die het collectief slechter maakt. Het zou fijn zijn als men eens ophield met vragen om faillissementen. De probleemgevallen zijn er inmiddels sterk van doordrongen dat ze wellicht verkeerd geïnvesteerd hebben. Moeten ze dan ook nog een duw richting faillissement krijgen? Met alle sociale problematiek van dien. Nota bene toegewenst door wat eens hun collega’s waren? Wat schiet de hele binnenvaart daar mee op?

    Geplaatst door: Grover op
  • Saskia en Erni ,

    Ik ga Bert geen gelijk geven maar ongelijk heeft hij ook niet ! Want leg eens uit wat voor meer waarde heeft het om lid te zijn van de Eubo ?

    Ze willen geen werk aantrekken , wat gaan de Eubo leden dan vervoeren ? De andere coöperaties hebben een leden stop dus daar krijg je geen werk van . Maar deze coöperaties gaan wel achter het werk aan .

    En dan dat gezeur over de kostprijs !
    Het is gewoon een gegeven dat het ene schip goedkoper kan varen dan het andere schip !

    En waar je ook verschrikkelijk moe van word is het overeind houden van de tophypo’s maar blijven proberen te voorkomen dat deze schepen failliet gaan ! Ik gun iedereen het beste maar de mensen die alles in de waagschaal hebben gezet om er zelf beter van te worden hebben zelf bij volle bewustzijn dit risico genomen ! En moeten dan ook zelf de consequentie daar van dragen ! Nu worden de ondernemers die normaal hebben gehandeld onrecht aan gedaan ze krijgen geen loon naar investering ! Want als de tijd was goed gebleven hadden dan de gokkers de winst met de ondernemers die niet gegokt hebben GEDEELT ? Waarom moeten de ondernemers die het wel goed gedaan hebben dan zo door een verschrikkelijk diep dal ! Ik ben het daar niet mee eens ! De banken moeten beter optreden en de bankschroeven aan draaien bij de bedrijven die totaal geen uitzicht hebben op overleving ! Zo ga je weer een gezonde binnenvaart creëren . En dit ontmoedigt ook de mensen die in de toekomst een gokje willen nemen met aan en verkoop of handel in schepen . Doe je dit niet dan gaat het in de toekomst weer fout !

    Pino

    Geplaatst door: Pino op
  • Bert, je praat naar het verstand wat je hebt. Hoe dom kun je zijn dat je het nog niet begrijpt. Denk eens na, wij schippers zijn de klootzakken die nu voor die prijzen aan hety varen zijn, wat denk jij als wij dit in 2008 gezegd hadden dat we over 2 jaar voor zulke bud prijzen gaan varen had niemand gezegd ik doe het. Begrijp mij goed, allemaal tegen de kant en laten liggen of de prijzen weer op normale niveau, dit loopt fout er gaan er heel, maar ook heel veel bloeien waaronder ik zelf misschien ook wel. Maar wij schippers willen onze trots niet opzij zetten en denken er zo te kunnen komen. Ik zie nu al mijn ondergang tegemoet, want ook ik ben geen haar beter als een ander, is dit dan wat wij gewild hebben? Denk met z’n alle na over de toekomst, nu kunnen we denken ik ga toch voor die prijzen varen want mijn aflossing staat stil, hoe denken we dan over 6 of 12 maanden als men weer moet gaan aflossen? Bijna iedereen zit met hun handen in het haar, is dit dan niet DE laatste strohalm die ons toegerijkt word !! Mensen word wakker met z’n alle we gaan eraan kapot, en niet denken ik red het wel, dit raakt de hele sector. Ik heb niet de wijsheid in pacht, maar ik ken Anton heel goed,als hij ergens zijn tanden inzet laat hij niet meer los voor hij iets berijkt heeft, MAAR WIJ MOETEN WILLEN. En die contributie, wat is dat nou, hoe meer er mee doen, hoe meer ze berijken en als ze HET berijkt hebben is het met een reisje weer terug verdiend, MAAR dan zijn wel de prijzen weer acceptabel, moet v.Megen dan alles zelf betalen? Mensen kom op hij doet het voor ONS wij SCHIPPERS.

    Geplaatst door: erni op
  • Dat soort onzinberichten zoals dat van jou Bert kunnen we nu wel missen,je voegt niks toe.De Eubo doet gigantisch zijn best,maar de schippers zijn met zijn allen nu aan zet om er iets van te maken,of word verwacht dat iemand anders de shit wel even opruimt die de schippers hebben veroorzaakt?Ophouden met vingertjes wijzen over groot en klein,maar samen wat doen…..anders bestaat aan het eind van het jaar meer als de helft van de vloot niet meer.

    Geplaatst door: saskia op
  • voor schippers die met het schip in de buurt willen liggen: vanaf vandaag 12.00 tot zaterdag 12.00 kunt u vanaf Tropicana stroomopwaarts havengeld vrij liggen. Mag na overleg met havendienst ook breder dan toegestaan.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • hallo, wat een gezeur allemmaal weer vergaderen wat schieten we daar nu mee op en als we dreigemente krijgen van de bevrachters gaan jullie effe rustig doen begrijp niet wat de op zet van julli is .ja zeker het gaat de schipper weer geld worden voor lidschap en al dat onzin . de crisis is al 1,5 jaar bezeig en er word maar vergaderd en verder komen we niet.lekker intressant doen.

    Geplaatst door: bert op

Reageer

EUBO verwacht 200 schippers op vergadering | Schuttevaer.nl

EUBO verwacht 200 schippers op vergadering

De European United Barge Owners (EUBO) vergadert vrijdag 12 maart in Krimpen aan den IJssel. Van 10 tot 12.30 uur is de vergadering openbaar met sprekers Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart en Wim Onderdelinden van de Stichting ABRI.

Bedoeling is dat uitgebreid wordt gediscussieerd over de verbeterplannen voor de binnenvaart. EUBO-directeur Anton van Megen verwacht 200 binnenvaartondernemers en 70 vertegenwoordigers van allerlei organisaties en bedrijven in de binnenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Sjaak ,

    Een heleboel vraagtekens en wat nu Sjaak ! Wat wil je eigelijk vertellen ? Ik zie hier alleen maar verwijten staan . Vertel wat ik verkeerd zie maar kom niet met een bericht vol met Lucht ! Ik ben een redelijk mens en als ik het fout zie dat kan je daar over discussiëren . Maar met dat bericht van jou kan je helemaal niks ! En Sjaak het op de man spelen daar waren de collega’s op de vergadering het toch over eens dat het afgelopen moest zijn !

    Ook van deze kant uit een heel goed weekend !

    RK

    Geplaatst door: RK op
  • Roel. RK,
    Als ik hier de goeie voor heb.
    Je was er niet en snapt het niet, probeer eerst eens de feiten te lezen of kom eens voorbij om te luisteren, zou je een hoop inkt en tikvingers kunnen schelen.
    Zoals vaak ga je ook nu weer naast de feiten, doe je dat bewust?????
    Zoja met welk doel????
    Kweet wel heel zeker dat jij met jou commentaar niet de eenheid in de binnenvaart brengt waar je zelf zo hard om roept.
    Valt je dat zelf niet op???????
    Goed weekend: Sjaak van Wijk.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Wat is er dan gebeurd Jannie ?

    Het tarief is omhoog gegaan door de collega’s die het werk hebben geweigerd en de andere die door hebben gevaren hebben daar denkbaar gebruik van gemaakt .

    En wie wil je het kwalijk gaan nemen ? Ik weet het niet want zoals de Eubo het nu voorstelt is het precies het zelfde allemaal in de coöperatie en dan gaan we voor onze eigen vaste relaties varen . Dus de schippers met een betere relatie of de schippers die het werk gegund worden varen . En de rest blijft toekijken hoe het werk weg gevaren word . En gaan op den duur failliet want van de lucht kan je niet leven ook al kan je niet zonder ! Wat een verschrikkelijk goed plan !

    Het word tijd dat we eens gaan wakker worden in de binnenvaart en gaan toegeven dat er te weinig werk is ! En dan is de enigste goede oplossing het werk zo goed mogelijk verdelen onder de schepen die een levensvatbare onderneming hebben ! Niet de over gefinancierde schepen kost wat kost in de vaart houden . Dit heeft echt geen zin want er waren in de goede tijd al ondernemers die op hun tenen liepen . En dan is het jammer voor deze ondernemers dat ze het niet halen maar zo als het nu gaat lijd de gehele binnenvaart er onder en dat is absoluut niet nodig !

    RK

    Geplaatst door: RK op
  • Beetje sneu hier aan de namen is wel te zien wat het niveau is van de lezer! de mensen die het meeste commentaar hebben op de eubo hebben die ooit info opgevraagd bij de eubo? of roepen ze maar wat in het wilde weg?
    mensen denk eerst na en zeg dan wat!
    de binnenvaart moet zijn trots opzij zetten niet naar de buurman wijzen maar zelf handelen niet voor lagere tarieven varen dan dat nodig is! en dit bereik je niet in je eentje maar wel met meerdere kijk maar wat er in februari is gebeurt!

    succes alle

    Geplaatst door: Jannie op
  • Beste Adri ,

    Ik weet niet wie er na moet denken ! Maar ik weet wel dat met werk weigeren je er NIET komt ! Wij hebben in het verleden veel gestreden voor behoud van de EV . En dit verloren omdat het werk gewoon werd weg gevaren . De schepen die door wilde varen kregen politie begeleiding en bij Granaria waren er zelfs hele pelotons ME aanwezig ! Dus dat met zijn alle werk weigeren SCHRIJF DAT MAAR OP JE BUIK ! Dit gaat NOOIT gebeuren !

    En weet je wat de ondernemers vergeten zijn die hebben door gevaren ? Dat met het verdwijnen van de EV ook de bodem uit de markt verdween ! ( De CAO van de binnenvaart )En moet je nu eens om je heen kijken hoe ver we gezakt zijn met de vracht prijzen . Het is niet normaal zo laag de tarieven nu zijn en weet je waar dat door komt ! Er is GEEN bodem in de markt ! En dat hadden we met de EV WEL ! De verladers denken dat het normaal is wat er nu gebeurd nou ik kan je vertellen dat het niet zo is . Slavernij was afgeschaft maar in de binnenvaart is het weer aanwezig ! Als je niet doet wat de bevrachter zegt dan krijg je de volgende keer geen werk meer of een á twee weken straf omdat je er wat vracht bij hebt gevraagd ! ( Een slaaf kreeg een paar zweep slagen gelukkig gebeurd dat bij ons niet ! )
    Maar je word wel verschrikkelijk hard geraakt in je portemonnee ! Dus wat doe je dan de volgende keer ? In een keer goed je gedraagt je als en slaaf en zegt je , ja meneer is goed meneer waar ga ik laden en wat en het laats vraag je of je er ook nog een vergoeding voor krijgt !

    VRIJE MARKT ! Waar , ik zie hem niet !

    Ik zie maar één oplossing .
    Coöperatie of Runners kantoor .
    Met een toerbeurt .
    Vaste tarieven
    Eigen transport regels
    Zelf het werk aan trekken
    Enz .

    OK ik val in herhaling maar hoop wel dat er zoiets uit de vergadering gaat komen die de Eubo vandaag heeft gehad !

    Mvg
    RK

    Geplaatst door: RK op
  • beste grover,
    op je vraag wat faillissementen zouden oplossen denk ik dat wat ik al had geschreven,dat als ze eerder hadden ingegrepen met mischien een paar faillissementen dat er mischien een schrikb beweging teweeg had gebracht,dat andere schippers mischien hadden wakker geschud dat als er geen hogere prijzen worden bedongen dat zij wel eens de volgende kan zijn, wil niet beweren dat dat gebeurd zou zijn hoor , gun ook iedereen gouden bergen , want dan heb ik zelf ook de kans om meer te verdienen , en snap ook dat de schepen niet uit de vaart gaan maar je mag dan hopen dat de mensen die een schip uit een faillissement koopt betere prijzen bedingen. Snap ook wel dat je dan zegt ben je niet zeker van , klopt ook ben je niet zeker van , maar of het de oplossing is om iedereen maar aan te laten modderen gaat tenkoste van de vrachtprijs en zal dat blijven doen , en snap kantoren en bevrachters ook dat ze zo goedkoop mogelijk willen handelen , want wij doen met grote drukte hetzelfde.En heb het al eerder gezegd petje af voor Anton Vermegen dat hij zijn nek uitsteekt voor schippers die het zelf niet durfen.

    Geplaatst door: ag op
  • Beste ag,
    Achteruit kijken heeft geen zin. We weten achteraf allemaal als de besten wat er wel en niet had moeten gebeuren. Feit is nu eenmaal, dat het niet gebeurd is zoals het had moeten gebeuren. En naar mijn bescheiden inschatting gaan de banken nog wel even door met pappen en nathouden. Daar zullen we als ondernemers rekening mee moeten houden, of dat nou terecht is of niet. Het blijkt erg moeilijk om als volwassen bedrijfstak met volwassen ondernemers samen de schouders onder de situatie te zetten. U vraagt wat er over 5 jaar gebeurt, als er nu geen faillissementen vallen? Dan schat ik dat die schepen mondjesmaat terug op de markt komen, omdat ze een aantal jaren stil zullen hebben gelegen, al of niet als gevolg van een faillissement. En tophypotheken hebben helemaal niks te maken met of er nu wel of geen faillissementen vallen. Als de markt er weer naar is, zullen er ongetwijfeld weer tophypotheken afgesloten worden, los van wat er nu gebeurt. Een verstandige ondernemer zal er nooit aan beginnen, maar een hypotheek is en blijft een zaak tussen bank en ondernemer. Als beide partijen overeen komen, wordt de hypo afgesloten. Is dat te voorkomen? Jawel, door een goede monitoring van de markt en goed geïnformeerde ondernemers. Overigens: mijn vraag in het vorige stukje laat je onbeantwoord. Wat helpen faillissementen in de binnenvaart? De ondernemer is weliswaar weg, maar het schip blijft een schip. En ook al wordt dat schip niet verkocht, het blijft boven de markt hangen en blijft op die markt drukken. Voor de vrachtprijsvorming is het beter dat zo’n schip duur is en hoge kosten heeft, dan dat zo’n schip (zeer) goedkoop geveild of onderhands verkocht is.

    Geplaatst door: Grover op
  • Tja als je met zo’n instelling bij de Abri zit kan ik me voorstellen dat ze niet verder met je willen.Meestal ziten er 2 kanten aan zo’n verhaal,dus ik zou eerst de andere kant weleens willen horen.En geniepige mensen zitten ook tussen de schippers……..erg veel zelfs…………

    Geplaatst door: saskia op
  • Jasses, uitgerekend ABRI, ben je niet van de kerk en heb je een eigen (gezonde) visie, laten de heren je zakken als een baksteen. Uitgerekend de grotste slijmballen zitten vooraan met geniepige plannetjes waarmee zij hun eigen ego kunnen opkrikken…Grrrrrrrrrr………..PS. Lullen en zakken vullen

    Geplaatst door: viooltje op
  • vraag aan Grover,
    grover wat denk jij wat er gaat gebeuren als het over een jaar of 5 weer langzaam aan beter word als er nu geen faillissementen komen?
    dan gaat het feest van weer beginnen , want waarom zou je niet een tophypotheek nemen ze laten je toch niet ten onder gaan want dat deden ze in 2009 en 2010 ook niet, dat wordt er dan gedacht ,het is en blijft een feit dat het te snel is gegaan met de nieuwbouw , en dat daar iedereen de dupe van is ,en het is ook een feit dat mensen die geen grote sprongen hebben gedaan nu ook moeten bloeden , dus faillissementen hadden zeker kunnen helpen , maar dat had vorig jaar al moeten gebeuren , zijn men nu helaas te laat mee.

    Geplaatst door: ag op
  • R.K denk nu eens goed na over wat je zelf zegt,als de bevrachter een goedkopere gaat zoeken is dat zijn goed recht,maar als wij zoals Saskia zegt het niet goedkoper weg brengen,aan wie ligt het dan wanneer het toch voor een klotetarief weg gaat? Volgens mij niet aan de bevrachter,maar aan degeen die het aanneemt,daarom is het hoog tijd dat we nu eens een keer massaal werk gaan weigeren tot dat er meer betaald word!Het is zoals een collega deze week al zei,zolang iedere ontvanger zijn product nog voor de wal krijgt gebeurt er helemaal niets!

    Geplaatst door: Adri op
  • @ saskia, je hebt gelijk, de bevrachters kunnen je aanbieden wat ze willen zolang de schippers op hun strepen blijven staan dat er vracht bij moet gebeurd dat echt wel. Maar zoals de praktijk uitwijst kunnen maar weinig schippers hun rug rechthouden en buigen ze onder de angst van de bevrachters dat ze anders geen werk meer krijgen en doen ze de reis toch voor een veel te lage waardeloze vracht.

    Geplaatst door: P op
  • Saskia,

    Hier een schipper die vracht bij vraagt en een normaal tarief wil voor de te leveren arbeid .
    Ik vraag 6,00 euro maar ben niet aan de reis ze gaan een goedkopere zoeken . Aan wie legt het nu ? Ik ben het even kwijt !

    RK.

    Geplaatst door: RK op
  • @anoniem,ja overmeer bied het aan ja,maar wie neemt het aan?de schippers toch zeker?Wij hebben die reis geweigerd simpelweg omdat het niet uitkan en dat zouden meer schippers nu eens moeten snappen,als ze het niet kwijtkunnen gaat de vracht echt wel omhoog,maar zolang er nog schippers zijn die het aannemen denk je dan dat overmeer gaat zeggen:ahhh je bent zo’n aardige gozer ik geef je 5,50?Dus daar zijn we weer,de schippers zijn zelf de oorzaak.

    Geplaatst door: saskia op
  • Dhr. Anton van Megen is die niet bevriend met meneer Overmeer van Overmeer bevrachtingen ? U weet wel dat kantoor wat reizen van Amsterdam naar Dorpen (duitsland) aanbied voor E 4,= terwijl het GTR/EUBO aaviesprijs E 5,50

    Geplaatst door: anoniem op
  • ik volg het verhaal van de eubo en kan niet anders zeggen dat het idee aardig is. ook zie ik dat ze één, of meerdere coöperatie`s willen oprichten.
    [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Coörperatie]klik hier voor de uitleg van een coöperatie[/url]

    en dan vraag ik me af wat de eubo wil bereiken met een coöperatie. als ze met z`n allen prijs afspraken gaan maken, krijg je Nma op je dak. of willen ze met z`n allen gaan varen en alle inkomsten die binnen komen (van ieder schipper) in een pot gedaan en uit die pot ga je de kosten betalen van gasolie, personeel en noem maar op. de winst die over blijft wordt dan verdeeld onder de deelnemende schepen. maar dan krijg je van die communistische praktijken. ( op zich wel leuk om op ieder schip een lada of skoda zien staan ipv die dikke audi`s) maar dan krijg ik het idee dat je weer een soort van rederij gaat oprichten. en ik denk niet dat je dat wil als particuliere schipper in hart en nieren. dus ik zie niet wat ze willen. er is wel 1 voordeel van een coöperatie, je kan wel groot dingen inkopen, maar is daar de winst te halen? ik denk dat dat niet meer uitmaakt.

    maar misschien komen ze wel met een verrassend antwoord. en misschien is het wel een leerzame dag voor een hoop mensen, er komt immers een gast spreker die verstand van bedrijfs voering heeft.

    ik ben benieuwd.
    en als de link in het midden niet werkt, kijk eens op wikipedia

    Geplaatst door: kulletje op
  • Beste Pino,
    Je schrijft: de banken moeten beter optreden……
    Wat nou als de banken dat voorlopig niet gaan doen? Wat nou als de banken een simpel rekensommetje maken waaruit blijkt dat liquideren van de onderneming duurder is dan herfinancieren? Speculanten met tophypo’s zullen het zeker niet redden, maar er zijn zat ondernemers die “normaal” gedaan hebben en ook vreselijk in de problemen zitten. Moeten die dan allemaal kapot? En wat betekent dat voor de waarde van je eigen schip? Of voor de vrachtprijsvorming in de toekomst? EUBO is een mooi begin van bewustzijn dat we niet meer verder kunnen in onze versnipperde markt, waarin iedereen individueel beslissingen neemt die het collectief slechter maakt. Het zou fijn zijn als men eens ophield met vragen om faillissementen. De probleemgevallen zijn er inmiddels sterk van doordrongen dat ze wellicht verkeerd geïnvesteerd hebben. Moeten ze dan ook nog een duw richting faillissement krijgen? Met alle sociale problematiek van dien. Nota bene toegewenst door wat eens hun collega’s waren? Wat schiet de hele binnenvaart daar mee op?

    Geplaatst door: Grover op
  • Saskia en Erni ,

    Ik ga Bert geen gelijk geven maar ongelijk heeft hij ook niet ! Want leg eens uit wat voor meer waarde heeft het om lid te zijn van de Eubo ?

    Ze willen geen werk aantrekken , wat gaan de Eubo leden dan vervoeren ? De andere coöperaties hebben een leden stop dus daar krijg je geen werk van . Maar deze coöperaties gaan wel achter het werk aan .

    En dan dat gezeur over de kostprijs !
    Het is gewoon een gegeven dat het ene schip goedkoper kan varen dan het andere schip !

    En waar je ook verschrikkelijk moe van word is het overeind houden van de tophypo’s maar blijven proberen te voorkomen dat deze schepen failliet gaan ! Ik gun iedereen het beste maar de mensen die alles in de waagschaal hebben gezet om er zelf beter van te worden hebben zelf bij volle bewustzijn dit risico genomen ! En moeten dan ook zelf de consequentie daar van dragen ! Nu worden de ondernemers die normaal hebben gehandeld onrecht aan gedaan ze krijgen geen loon naar investering ! Want als de tijd was goed gebleven hadden dan de gokkers de winst met de ondernemers die niet gegokt hebben GEDEELT ? Waarom moeten de ondernemers die het wel goed gedaan hebben dan zo door een verschrikkelijk diep dal ! Ik ben het daar niet mee eens ! De banken moeten beter optreden en de bankschroeven aan draaien bij de bedrijven die totaal geen uitzicht hebben op overleving ! Zo ga je weer een gezonde binnenvaart creëren . En dit ontmoedigt ook de mensen die in de toekomst een gokje willen nemen met aan en verkoop of handel in schepen . Doe je dit niet dan gaat het in de toekomst weer fout !

    Pino

    Geplaatst door: Pino op
  • Bert, je praat naar het verstand wat je hebt. Hoe dom kun je zijn dat je het nog niet begrijpt. Denk eens na, wij schippers zijn de klootzakken die nu voor die prijzen aan hety varen zijn, wat denk jij als wij dit in 2008 gezegd hadden dat we over 2 jaar voor zulke bud prijzen gaan varen had niemand gezegd ik doe het. Begrijp mij goed, allemaal tegen de kant en laten liggen of de prijzen weer op normale niveau, dit loopt fout er gaan er heel, maar ook heel veel bloeien waaronder ik zelf misschien ook wel. Maar wij schippers willen onze trots niet opzij zetten en denken er zo te kunnen komen. Ik zie nu al mijn ondergang tegemoet, want ook ik ben geen haar beter als een ander, is dit dan wat wij gewild hebben? Denk met z’n alle na over de toekomst, nu kunnen we denken ik ga toch voor die prijzen varen want mijn aflossing staat stil, hoe denken we dan over 6 of 12 maanden als men weer moet gaan aflossen? Bijna iedereen zit met hun handen in het haar, is dit dan niet DE laatste strohalm die ons toegerijkt word !! Mensen word wakker met z’n alle we gaan eraan kapot, en niet denken ik red het wel, dit raakt de hele sector. Ik heb niet de wijsheid in pacht, maar ik ken Anton heel goed,als hij ergens zijn tanden inzet laat hij niet meer los voor hij iets berijkt heeft, MAAR WIJ MOETEN WILLEN. En die contributie, wat is dat nou, hoe meer er mee doen, hoe meer ze berijken en als ze HET berijkt hebben is het met een reisje weer terug verdiend, MAAR dan zijn wel de prijzen weer acceptabel, moet v.Megen dan alles zelf betalen? Mensen kom op hij doet het voor ONS wij SCHIPPERS.

    Geplaatst door: erni op
  • Dat soort onzinberichten zoals dat van jou Bert kunnen we nu wel missen,je voegt niks toe.De Eubo doet gigantisch zijn best,maar de schippers zijn met zijn allen nu aan zet om er iets van te maken,of word verwacht dat iemand anders de shit wel even opruimt die de schippers hebben veroorzaakt?Ophouden met vingertjes wijzen over groot en klein,maar samen wat doen…..anders bestaat aan het eind van het jaar meer als de helft van de vloot niet meer.

    Geplaatst door: saskia op
  • voor schippers die met het schip in de buurt willen liggen: vanaf vandaag 12.00 tot zaterdag 12.00 kunt u vanaf Tropicana stroomopwaarts havengeld vrij liggen. Mag na overleg met havendienst ook breder dan toegestaan.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • hallo, wat een gezeur allemmaal weer vergaderen wat schieten we daar nu mee op en als we dreigemente krijgen van de bevrachters gaan jullie effe rustig doen begrijp niet wat de op zet van julli is .ja zeker het gaat de schipper weer geld worden voor lidschap en al dat onzin . de crisis is al 1,5 jaar bezeig en er word maar vergaderd en verder komen we niet.lekker intressant doen.

    Geplaatst door: bert op

Reageer