Kop-op-kop met zware schade op de Waal

De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt een aanvaring tussen twee binnenvaartschepen van maandag 22 februari op de Waal in de omgeving van Tiel. Bij de frontale aanvaring raakten beide schepen zwaar beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Kop-op-kop met zware schade op de Waal

Omstreeks 01.00
uur afgelopen nacht voeren een met stookolie geladen tanker en een met
containers geladen vrachtschip net boven de invaart van het Amsterdam-Rijnkanaal
frontaal op elkaar. De tanker voer stroomafwaartse en het containerschip voer
stroomopwaarts en passeerde op het moment van de aanvaring een eveneens in de
richting Duitsland varend duwstel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Ich kann aus eigener Erfahrung sagen es gibt nicht viele Schiffe die solche Manoevriereigenschaften haben wie die Jero. 2*360 grad steuerbare Z-drives und 2* 360 grad steuerbare Bugstrahler. mit dem Steuerhaus vorne haben wohl einige leute probleme weil sie es nicht gewoehnt sind. Aber fast alle Kabinenschiffe haben das Steuerhaus im vorderen drittel. und fuer die Fahrt mit Container oder auf strecken mit niedrigen bruecken gibt es kaum etwas schoeneres als wenn mann mit eigenen Augen sieht wo man hinfaehrt.Auserdem auf dem Radarbild sieht die strecke immer gleich aus ob das Steuerhaus vorne ist oder hinten macht da nichts aus.

    Geplaatst door: Martin op
  • Het klopt dat er een tsjechische bemanning aan boord is maar wel duitssprekend. Op de meeste duitse schepen zijn polen aan boord die vaak nieteens redelijk duits spreken.Dit gaat inderdaat nog meer gebeuren.

    Geplaatst door: PeterD op
  • Er zal eens een keer geen eiltank betrokken zijn bij een aanvaring. verschiet er nie meer van. kijk alleen maar eens naar hun boeingen. Een en al deuk(ook bij de wat jongere eiltanks) dat zegt toch genoeg.

    Geplaatst door: kees op
  • Beste henk
    de eiltank is als ik het goed heb vorig jaar verbouwd naar dubbelwandig

    Geplaatst door: ikke op
  • duits schip, Tsjechisch personeel, enkelwandig,
    duitse verzekering dus geen reparatie plicht
    schade is meer dan handelswaarde schip, dus misschien verstandiger om te slopen..
    dit gaat nog meer gebeuren.

    Geplaatst door: henk op
  • Ik vind dat ze zo’n stuurhut onder aan het vlak moeten lassen. Wie wil er nou met zo’n stuk ijzer gezien worden!!!!!!

    Geplaatst door: Chris op
  • Idd smaak..
    Kennelijk vinden de meeste in het vak de eenheidsworst die een binnenschip geworden is mooi(ik ook).
    maar ik mis toch wel de diversiteit.

    Stuurut voorop geeft ook problemen met de keuze van personeel, niet iedereen kan ermee varen.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Stuurhut voorop een schip levert een veel hogere kruiplijn op. Zelfs in ballast is de stuurhut nog het hoogste gedeelte voor de kruiplijn!! Klinkt leuk st. hut voorop maar werkt dus niet.
    Ook als de st.hut achterop staat zakken de meeste een gedeelte, soms zelfs helemaal, in de woning. Het kruiplijn verhaal is hiermee wel van de baan denk ik!!

    Geplaatst door: Arno op
  • Kan wel goedkoper wezen maar het oog wil ook wat toch?
    Maarja, das weer een kwestie van smaak…….

    Geplaatst door: max op
  • Dat ben ik heel erg met u eens, Ik geloof dat dat roze ding 19 lengtes lang containers zet.
    Er 2000 PK instaat en 135meter lang is..En (wat ik eens hoorde)ongeveer een miljoen goedkoper als al die Andere 135 meters.
    Het is gewoon een firma schip, maar in deze tijd zullen er een hoop jaloers zijn denk ik.
    Ik heb er niet veel verstand van..maar ben het wel met u eens

    Geplaatst door: Joppie op
  • Als ik de schade aan de tanket bekijk en de Jero is de klap zeker goed aangekomen.
    Nu verbaasde het mij altijd al waarom container schepen de stuurhut achterop hebben, ik dacht voor de veiligheid , nu er worden meer ongevallen met bruggen veroorzaakt wat mij onveiliger lijkt dan dit, dus kan iemand mij vertellen waarom de nieuwe generatie schepen niet meer zo geconstrueerd worden, geen dooie hoek meer,stuurhut goedkoper je hoeft minder hoog, woning voorop dus geen last van het geluid van de hoofdmotor en de aggregaten.
    En misschien ook wel bij de tankers die het kanaal in varen een lagere kruiplijn je kan de stuurhut gedeeltelijk in het dek laten zakken en toch nog goed zicht.

    Geplaatst door: Hagens op
  • De Jero had contact gezocht met die Eiltank, en Post Tiel had hem nog geroepen..maar ja tjechen aan het roer. zegt alweer genoeg!

    Geplaatst door: Pisvlek op
  • Volgens mij vergiste die tanker zich gewoon in de valse echo van de brug.

    Geplaatst door: Locco op
  • In iedergal 1 oog getuige haha
    Gelukkig voor de bemanningen dat alles ok is.

    Geplaatst door: max op
  • De Jero, dan zal het wel niet aan z’n dode hoek gelegen hebben….

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • zo zo, dat is wel spannend om zo dichtbij de klap te zien aankomen. je zit dan echt eerste rang

    Geplaatst door: kulletje op
  • Foto’s staan op http://www.nu.nl De Jero en een Eiltank.

    Geplaatst door: Lisa op
  • Hee pompernicht

    als jij nou eens wat minder commentaar hier op schuttevaer zou rond kramen zou het al een stuk aangenamer zijn hier

    Gr J sisser

    Geplaatst door: johan op
  • h caulfield,

    wat wil je nou eigenlijk zeggen??

    dat je mee leeft met de mensen van deze schepen??!

    Geplaatst door: heinrich pumpernickel op
  • wat was er met post
    TIEL???

    Geplaatst door: de quant op
  • Heinrich,

    Tanker en tankschip zijn synoniemen, maar containerschip en container zijn dat niet. Ik denk dat de meeste schippers zich rot schrikken als iemand ineens roept dat er een container afvarend is.

    Daarnaast vind ik het knap dat jouw reactie, waarin je de redactie verwijt dat ze onjuist/ondoordacht stukjes overtikken, zelf vol van de stijl- en spelfouten staat. Veel plezier met je website, maar reken niet op veel bezoekers.

    On topic:

    Ik ben blij dat er niemand bij gewond is geraakt, zo te lezen was het een aardige klap.

    Geplaatst door: H. Caulfield op
  • Lol, te snel geconcludeerd; misschien voer de tanker wel over de boei, omdat hij (te) weinig ruimte kreeg (naar zijn inzicht), omdat de container de duwer opliep!
    Wie zal het zeggen?
    Antw: het onderzoeks-resultaat.

    Geplaatst door: hans op
  • dan zit je met je neus voorop en niet zien of de weg vrij is.
    en als er een schip met problemen lig ga je toch niet een ander overhalen? en zeker geen duwer, die zitten altijd al wat breder.

    Geplaatst door: lol op
  • naja, hoe dan ook, ze zijn nu bij die tanker achter zijn kont aan het duiken, en die kop zit echt goed in mekaar, groeten

    Geplaatst door: me op
  • ik lees dat de tanker afvarig was en op zijn hekankers voor anker is gegaan hoe wil je dan dwarsvallen
    mijn gedachte zecht dat als de ankers krabben je toch iets hebt waardoor je bijna niet rond kunt vallen
    of denk ik verkeerd?

    Geplaatst door: ikke op
  • heb even op de krant de gelderlander gekeken waar dit waarschijnlijk nieuws bericht van is over getikt daar staat niet in welk schip een boei in zijn schroef heeft gevaren ook het rond vallen op je achteranker in de afvaart lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ook het verschil in scheepstermen irriteerd mij. het is of tankschip en containerschip:of tanker en container conclusie nieuws is vandaag snel(zal wel met sensatie gehalte te maken hebben)maar weer onjuist en of ondoordacht over gekalkt zit er hard over te denken om zelf maar een site op te richten! wie doet er mee??

    Geplaatst door: heinrich pumpernickel op

Reageer

Kop-op-kop met zware schade op de Waal | Schuttevaer.nl

Kop-op-kop met zware schade op de Waal

De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt een aanvaring tussen twee binnenvaartschepen van maandag 22 februari op de Waal in de omgeving van Tiel. Bij de frontale aanvaring raakten beide schepen zwaar beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Kop-op-kop met zware schade op de Waal

Omstreeks 01.00
uur afgelopen nacht voeren een met stookolie geladen tanker en een met
containers geladen vrachtschip net boven de invaart van het Amsterdam-Rijnkanaal
frontaal op elkaar. De tanker voer stroomafwaartse en het containerschip voer
stroomopwaarts en passeerde op het moment van de aanvaring een eveneens in de
richting Duitsland varend duwstel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Ich kann aus eigener Erfahrung sagen es gibt nicht viele Schiffe die solche Manoevriereigenschaften haben wie die Jero. 2*360 grad steuerbare Z-drives und 2* 360 grad steuerbare Bugstrahler. mit dem Steuerhaus vorne haben wohl einige leute probleme weil sie es nicht gewoehnt sind. Aber fast alle Kabinenschiffe haben das Steuerhaus im vorderen drittel. und fuer die Fahrt mit Container oder auf strecken mit niedrigen bruecken gibt es kaum etwas schoeneres als wenn mann mit eigenen Augen sieht wo man hinfaehrt.Auserdem auf dem Radarbild sieht die strecke immer gleich aus ob das Steuerhaus vorne ist oder hinten macht da nichts aus.

    Geplaatst door: Martin op
  • Het klopt dat er een tsjechische bemanning aan boord is maar wel duitssprekend. Op de meeste duitse schepen zijn polen aan boord die vaak nieteens redelijk duits spreken.Dit gaat inderdaat nog meer gebeuren.

    Geplaatst door: PeterD op
  • Er zal eens een keer geen eiltank betrokken zijn bij een aanvaring. verschiet er nie meer van. kijk alleen maar eens naar hun boeingen. Een en al deuk(ook bij de wat jongere eiltanks) dat zegt toch genoeg.

    Geplaatst door: kees op
  • Beste henk
    de eiltank is als ik het goed heb vorig jaar verbouwd naar dubbelwandig

    Geplaatst door: ikke op
  • duits schip, Tsjechisch personeel, enkelwandig,
    duitse verzekering dus geen reparatie plicht
    schade is meer dan handelswaarde schip, dus misschien verstandiger om te slopen..
    dit gaat nog meer gebeuren.

    Geplaatst door: henk op
  • Ik vind dat ze zo’n stuurhut onder aan het vlak moeten lassen. Wie wil er nou met zo’n stuk ijzer gezien worden!!!!!!

    Geplaatst door: Chris op
  • Idd smaak..
    Kennelijk vinden de meeste in het vak de eenheidsworst die een binnenschip geworden is mooi(ik ook).
    maar ik mis toch wel de diversiteit.

    Stuurut voorop geeft ook problemen met de keuze van personeel, niet iedereen kan ermee varen.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Stuurhut voorop een schip levert een veel hogere kruiplijn op. Zelfs in ballast is de stuurhut nog het hoogste gedeelte voor de kruiplijn!! Klinkt leuk st. hut voorop maar werkt dus niet.
    Ook als de st.hut achterop staat zakken de meeste een gedeelte, soms zelfs helemaal, in de woning. Het kruiplijn verhaal is hiermee wel van de baan denk ik!!

    Geplaatst door: Arno op
  • Kan wel goedkoper wezen maar het oog wil ook wat toch?
    Maarja, das weer een kwestie van smaak…….

    Geplaatst door: max op
  • Dat ben ik heel erg met u eens, Ik geloof dat dat roze ding 19 lengtes lang containers zet.
    Er 2000 PK instaat en 135meter lang is..En (wat ik eens hoorde)ongeveer een miljoen goedkoper als al die Andere 135 meters.
    Het is gewoon een firma schip, maar in deze tijd zullen er een hoop jaloers zijn denk ik.
    Ik heb er niet veel verstand van..maar ben het wel met u eens

    Geplaatst door: Joppie op
  • Als ik de schade aan de tanket bekijk en de Jero is de klap zeker goed aangekomen.
    Nu verbaasde het mij altijd al waarom container schepen de stuurhut achterop hebben, ik dacht voor de veiligheid , nu er worden meer ongevallen met bruggen veroorzaakt wat mij onveiliger lijkt dan dit, dus kan iemand mij vertellen waarom de nieuwe generatie schepen niet meer zo geconstrueerd worden, geen dooie hoek meer,stuurhut goedkoper je hoeft minder hoog, woning voorop dus geen last van het geluid van de hoofdmotor en de aggregaten.
    En misschien ook wel bij de tankers die het kanaal in varen een lagere kruiplijn je kan de stuurhut gedeeltelijk in het dek laten zakken en toch nog goed zicht.

    Geplaatst door: Hagens op
  • De Jero had contact gezocht met die Eiltank, en Post Tiel had hem nog geroepen..maar ja tjechen aan het roer. zegt alweer genoeg!

    Geplaatst door: Pisvlek op
  • Volgens mij vergiste die tanker zich gewoon in de valse echo van de brug.

    Geplaatst door: Locco op
  • In iedergal 1 oog getuige haha
    Gelukkig voor de bemanningen dat alles ok is.

    Geplaatst door: max op
  • De Jero, dan zal het wel niet aan z’n dode hoek gelegen hebben….

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • zo zo, dat is wel spannend om zo dichtbij de klap te zien aankomen. je zit dan echt eerste rang

    Geplaatst door: kulletje op
  • Foto’s staan op http://www.nu.nl De Jero en een Eiltank.

    Geplaatst door: Lisa op
  • Hee pompernicht

    als jij nou eens wat minder commentaar hier op schuttevaer zou rond kramen zou het al een stuk aangenamer zijn hier

    Gr J sisser

    Geplaatst door: johan op
  • h caulfield,

    wat wil je nou eigenlijk zeggen??

    dat je mee leeft met de mensen van deze schepen??!

    Geplaatst door: heinrich pumpernickel op
  • wat was er met post
    TIEL???

    Geplaatst door: de quant op
  • Heinrich,

    Tanker en tankschip zijn synoniemen, maar containerschip en container zijn dat niet. Ik denk dat de meeste schippers zich rot schrikken als iemand ineens roept dat er een container afvarend is.

    Daarnaast vind ik het knap dat jouw reactie, waarin je de redactie verwijt dat ze onjuist/ondoordacht stukjes overtikken, zelf vol van de stijl- en spelfouten staat. Veel plezier met je website, maar reken niet op veel bezoekers.

    On topic:

    Ik ben blij dat er niemand bij gewond is geraakt, zo te lezen was het een aardige klap.

    Geplaatst door: H. Caulfield op
  • Lol, te snel geconcludeerd; misschien voer de tanker wel over de boei, omdat hij (te) weinig ruimte kreeg (naar zijn inzicht), omdat de container de duwer opliep!
    Wie zal het zeggen?
    Antw: het onderzoeks-resultaat.

    Geplaatst door: hans op
  • dan zit je met je neus voorop en niet zien of de weg vrij is.
    en als er een schip met problemen lig ga je toch niet een ander overhalen? en zeker geen duwer, die zitten altijd al wat breder.

    Geplaatst door: lol op
  • naja, hoe dan ook, ze zijn nu bij die tanker achter zijn kont aan het duiken, en die kop zit echt goed in mekaar, groeten

    Geplaatst door: me op
  • ik lees dat de tanker afvarig was en op zijn hekankers voor anker is gegaan hoe wil je dan dwarsvallen
    mijn gedachte zecht dat als de ankers krabben je toch iets hebt waardoor je bijna niet rond kunt vallen
    of denk ik verkeerd?

    Geplaatst door: ikke op
  • heb even op de krant de gelderlander gekeken waar dit waarschijnlijk nieuws bericht van is over getikt daar staat niet in welk schip een boei in zijn schroef heeft gevaren ook het rond vallen op je achteranker in de afvaart lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ook het verschil in scheepstermen irriteerd mij. het is of tankschip en containerschip:of tanker en container conclusie nieuws is vandaag snel(zal wel met sensatie gehalte te maken hebben)maar weer onjuist en of ondoordacht over gekalkt zit er hard over te denken om zelf maar een site op te richten! wie doet er mee??

    Geplaatst door: heinrich pumpernickel op

Reageer